Mitä tuollaisen puolitoistavuotiaan pitää ymmärtää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kehitys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kehitys

Vieras
Pitääkö hänen ymmärtää jo kun sanotaan,että ei saa koskea? Pitääkö hänen ymmärtää kunsanotaan, että Suu kiinni nyt heti justiinsa? Pitääkö hänen ymmärtää kun hänet siirretään jostain pois,että sinne ei saa mennä takaisin? Pitääkö hänen muistaa nämä asia koko ajan?

Vai onko normaalia,että kun käsketään jostain pois niin menee hetken päästä uudestaan? tai jos kielletään niin kiukustuu ja heittäytyy lattialle kiukuttelemaan/huutamaan? ja jos ei pidä suuta kiinni vaikka kuinka komennetaan pitämään se?

Kyllä ymmärtää pitää, mutta ei totella. Tuon ikäisen kuuluu olla utelias ja testata vanhempie. Kokeilee aina uudestaan ja yrittää tehdä asioita uudestaan. Kiukustuminen ja heittäytyminen on ihan normaalia. Joillakin vahvempana, joillakin ei ollenkaan. Meillä 3 lasta ja nuorin nyt 1v3kk. Ymmärtää varsin hyvin mitä saa tehdä ja mitä ei, mutta kokeilee kyllä uudestaan ja uudestaan rajojaan. Kiukustuu, huutaa ja heittäytyy. Tempperamenttinen poika.

Kyllä tuon ikäiset ovat vielä sellaisia, että heitä saa olla kantamassa kielletyistä paikoista pois. Tosin mie otin sen näkökannan lasten ollessa pieniä, että kotona tavarat saavat olla paikoillaan, lapset tutustuvat niihin ja mitään ns. kiellettyä ei ole. En ole koskaan joutunut tietokoneen näytöstä tai telkkarista edes sormenjälkiä siivoamaan ja maljakotkin säilyneet ihan ehjinä hyllyissä. Lapsilukkoja ei ole koskaan tarvittu. Oon niin laiska, että ennemmin opetin lapsille miten ollaan kiltisti ja siivosti kuin kielsin ja komensin alituiseen hermot tiukalla.

Mä alan vain kyllästymään kun lapsen pappa komentaa lasta tuohon tapaan ja selittää meille,että kyllä pitää jo osata ja oppia ainkin kylässä olemaan kunnolla.ltiin siis samassa kylässä ja lapsi sitten koski joihinkin tavaroihin pöydällä ja uudestaankin vaikka oli kielletty.

ihan normaalia 1½-vuotiaan käytöstä. Pappa taas kovin kireä noin pientä kohtaan. !½v. yleensä kyllä ymmärtää aika paljon puhetta ,mutta ei välttämättä tottele. "Ihana" pappa sannoo pikkuiselle "suukiinni ja heti justiinsa" ?!!

Mä alan vain kyllästymään kun lapsen pappa komentaa lasta tuohon tapaan ja selittää meille,että kyllä pitää jo osata ja oppia ainkin kylässä olemaan kunnolla.ltiin siis samassa kylässä ja lapsi sitten koski joihinkin tavaroihin pöydällä ja uudestaankin vaikka oli kielletty.

Vanhoilla ihmisillä on joskus tällaisia ihme näkemyksiä, tiedän tämän valitettavasti kokemuksesta :/ Koitat vaan sumplia, itse olen joskus jopa joksikin aikaa vähentänyt tapaamisia, tai keksinyt jotain muita poppakonsteja joilla näiltä ristiriitatilanteilta vältytään. Esim. oma äitini ei selvästi kestä lainkaan pienten lasten tarpeita ja niiden ilmaisuja (oman aikansa kasvatti hänkin), ja se aiheuttaa kieltämättä välillä kitkaa väleihimme.

Vanhoilla ihmisillä on joskus tällaisia ihme näkemyksiä, tiedän tämän valitettavasti kokemuksesta :/ Koitat vaan sumplia, itse olen joskus jopa joksikin aikaa vähentänyt tapaamisia, tai keksinyt jotain muita poppakonsteja joilla näiltä ristiriitatilanteilta vältytään. Esim. oma äitini ei selvästi kestä lainkaan pienten lasten tarpeita ja niiden ilmaisuja (oman aikansa kasvatti hänkin), ja se aiheuttaa kieltämättä välillä kitkaa väleihimme.

Eilen tosaan sanoins siitä siellä kyässä(en pystynyt olee hiljaa) ja olen sanonut ennenkin. Monesti sitten tehnyt niin,että mä otan lapsen ja lähden heti kun tulee tilanne,että aletaaan komentamaan sillee tietyllä veemäisellä tavalla.

Ehkä kannattaa nyt pitää tapaamiset aika lyhyinä, kun lapsi on vielä tuossa kehitysvaiheessa. Onko papalla vaimoa, joka voisi miehelleen asiasta "nalkuttaa", jos hänelle uskoutuisit?

On vaimo eli lapsen mummo.Kyllä hän sanoo,että älä nyt koko ajankomenna tai ei se pieni kaikkea vielä ymmärrä,mutta pappa onsitämieltäettäse on opettamista ja mitä pienmmästä alkaen opettaa niin sitä nopeammin oppii. Aikuisia kuuluu kunnioittaa pienenkin lapsen ja kun aikuiset puhuu lapset on hiljaa ja kahvipöytää menee aina ensiksi aikuiset sitten lapset.

Mun 10kk selvästi kyllä ymmärtää että jonnekin ei saa mennä tai johonkin ei saa koskea, mutta ei tottele. Enkä odotakaan että tottelis. 3-vuotiaana vasta pitää osata käyttäytyä (ja silloin vielä kokeillaan onko aikuinen tosissaan jne).

Mä kyllä ärähtäisin jos joku puhuis mun lapselle noin! Oli sitten sukulainen tai ei.

Sun lapsen pappa kuulostaa ihan mun ukilta. Suvun diktaattori jota kaikkien pitää totella. On meidän äidillä ollut kestämistä...

Onko sun isä vai appiukko? Omalle isälle ehkä helpompi sanoa.

[QUOTE="vieras";26761692]Mun 10kk selvästi kyllä ymmärtää että jonnekin ei saa mennä tai johonkin ei saa koskea, mutta ei tottele. Enkä odotakaan että tottelis. 3-vuotiaana vasta pitää osata käyttäytyä (ja silloin vielä kokeillaan onko aikuinen tosissaan jne).

Mä kyllä ärähtäisin jos joku puhuis mun lapselle noin! Oli sitten sukulainen tai ei.

Sun lapsen pappa kuulostaa ihan mun ukilta. Suvun diktaattori jota kaikkien pitää totella. On meidän äidillä ollut kestämistä...

Onko sun isä vai appiukko? Omalle isälle ehkä helpompi sanoa.[/QUOTE]

Mun isä ja ei sille ole helppo sanoa tai on mut ei tunnu auttava, Se pitää mua ja mun miestä tyhmänä kun annetaaan lapsen tehdä noin eikä pakoteta tottelemaan. En tiedää miten lapsen voi pakottaa totteleman

Mun vaari (lapsen isovaari) on samanlainen. Poika (1v9kk) on kiva niin kauan kun tekee mitä käsketään, uskoo kaikki kiellot ja on hiljaa. Siksi meidän visiitit siellä onkin aina lyhyitä. Ei maksa vaivaa alkaa 85-vuotiaalle, vanhakantaiselle äijälle selittää lapsen kehityksestä.

Yhteistyössä