Mitä tuleman pitää; 14v. kännäsi ja seurauksena LS-ilmoitus. Nyt kutsu sos.toimistoon. AHDISTAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöunensa menettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yöunensa menettänyt

Vieras
Poika vöhkinyt papaltaan kirkasta pari vk sitten.
Laimensi pieneen limsapulloon vedellä ja joi sen kaverinsa seurassa (kaveri ei juonut).
Jalat altahan siinä meni ja oksentanut oli muutamaan kertaan.
Kaveri kutsunut oman vanhempansa paikalle, joka kutsunut ambulanssin tsekkaamaan pojan kunnon.
Tästä seurasi lastensuojelu ilmoitus ja nyt tuli kutsu sosiaalitoimistoon.
Ahdistaa, hävettää ja vielä kerran ahdistaa.

Pojan kanssa asiaa käsitelty ja rangaistukset langetettu.
Poika muutoin kunnollinen eikä muutoinkaan luuhaa yökausia missään. Harvoin mihinkään lähteekään ja jos lähtee, niin tiukat kotiintuloajat jne sekä noudattaa niitä.
Tämä siis ensimmäinen ja toivottavasti myös viimeinen kerta.
Tai no toki kerran aiemmin maistellut on isommassa porukassa ja siitä ihan itse kertonut ja tuolloin oli sitä mieltä, että miten kukaan tuollaista myrkkyä juo.
Silti piti nyt sitten kokeilla ihan kunnon känni :(

Mitähän tuolla sos.toimistossa tapahtuu? Ei onneksi ole tarvinnut vierailla ko. toimistossa tällaisten asioitten takia, saati minkään asian takia.

Mulla on niiiiiiiiiiiiin paha olo ja tuntuu, etten millään pääse nyt yli tästä:(
Jo pelkkä sana lastensuojeluilmoitus tuntuu hirveältä.

no ei sen ihmeempiä seuraa. jotain jaarittelua kaiketi ja se on sillä selvä. ei ainakaan siskolleni tullut mitään ihmeitä, kun aikanaan hänelle kävi melkein kuvailemallasi tavalla...

Minulla myös pian 15v teini joka kerran maistellut ja taatusti tulee maistelemaan jatkossakin vaikka tekisin mitä. Muuten ihan fiksu kaveri. Pelottaa juurikin jos jää kiinni ja tulee ls-ilmoitus.
Ok, nää on vielä nuoria mutta olen sitä mieltä että ls-ilmoitus 17-vuotiaan muutamasta kaljasta on resurssien väärinkäyttöä.

Viranomaisten on pakko tuossa tilanteessa tehä ilmotus ja sossun on pakko reagoida. Tuskin siellä kukaan epäilee mitään laiminlyöntiä. Sossu vaan toteaa että lapsella on rajat kotona, on saanut sopivan rangaistuksen ja te valvotte hänen menojaan ja tekemisiään.

Eikä muuten varmasti ollut viimenen kerta ku kännissä örveltää. Toivottavasti vaan on vähän vanhempi ens kerralla.

muista kiittää lapsen kaveria et oli niin fiksu et soitti vanhempansa hätiin :flower:

täällä (Riihimäellä ) ainakin tuollaisissa tapauksissa lapsi vanhempineen kutsutaan keskustelemaan alkoholin käytöstä, ei sen ihmeempää.
Kuitenkin hyvä asia et tuollaisiin puututaan, joten avoimin mielin vaan sinne tapaamiseen, ne on sun puolellas ja haluavat vaan saada lapsen tajuamaan kuinka typerää kännääminen tuon ikäisenä on.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Noinhan se menee, kun 15v tai alle kännää ja jää haaviin. Mulla on parikymppinen sisko ja kun tämä kyseinen neiti oli 16v ja kaveri 15v, kärähtivät kaupungilla alkoholin juonnista. Kaveri joutui kanssa tuolla lailla sossu tentteihin. On aivan viimeisen päälle kunnon perheestä. Kenen vaan nuoren perheelle voi sattua niin.

Korkeintaan lapsenne voi joutua seurantaan sillä lailla, että tulee tapaamisiin säännöllisesti, missä hälle "paasataan" alkoholista yms.. "saarnaa". Ei huolta, jos oikeasti olette ihan tavallinen perhe.

• Tykkää
Reactions: newbie
Siis oikeestikko? Ei ihme, että todellisille ongelmille ei löydy aikaa, jos jokainen kokeileva teinikin on ls-ilmoituksen paikka... :(

Ikävä kyllä, ihan oikeasti.
Ambulanssi kuski soittaessaan minulle sanoi, että hän ilmoittaa heti kättelyssä,
että heidän on tehtävä aina LS-ilmoitus kun alaikäinen todetaan päihtyneeksi.
Totesi myös heti perään, että poika on aivan hyvässä kunnossa nyt eikä tässä
ole nyt mitenkään maailman suurimmasta rikoksesta kyse.
Kun kävin pojan hakemassa (poika tuolloin parinkymmenen kilsan päässä), niin koko tulomatkan
juttelimme tapahtuneesta eikä poika oksennellutkaan enää.
Pari kertaa herättelin yön aikana pojan ja annoin vettä ohjeiden mukaan.

Sehän tässä tuntuukin pahalta kun mielestäni ei pitäisi nyt vielä olla suurempaa ongelmaa.

Pelottaa, että meidät vanhemmat "ristiinnaulitaan".

No käytte siellä höpisemässä ja eiköhän se ole siinä. Jos teillä perheessä kaikki normaalisti (kuten oletan). :) Olisi se nyt aika naurettavaa jos jostain 14v hölmöilykännistä tulisi jotain suurempaa, aika moni kuitenkin joskus hölmöilee tavalla tai toisella juuri tuossa iässä. Kuulostaa karulta, mutta niin se on. Ei sitä tarvi/pidä hyväksyä, mutta älä nyt maanrakoon vajoa. Pää pystyyn! :)

Minäkin sanon: ihan tavallinen perhe olette, joten älä nyt ala mitään masistelemaan siitä.

Ongelmanuoret ovat niitä jotka ryyppäävät joka viikonloppu, hajottavat paikkoja ja varastelevat, lapsesihan on suhteellisen kiltti tapaus vielä. :)

Alaikäisen alkoholikokeilusta lähtee automaattisesti lastensuojeluilmoitus nykyään.

Toi on kyllä syvältä. Itekin vedin pellit seis-kännit kerran vappuna 15-vuotiaana. Idiootti teini kun olin. Vanhemmilleni ei seurannut muuta kuin huoli ja häpeä ja kyllä hävetti muakin ja sain opetukseni. Täytyy sit muistaa valistaa omaa lasta, kun se aika koittaa, et tulee sitten ls-ilmo jos ei ole tosi varovainen. Ja tietysti valistan muutenkin, mut teinit nyt on teinejä. Itekin olin vaikka omissa vanhemmissa ei ollut mitään valittamista. Oli rajoja ja rakkautta.

Toi on kyllä syvältä. Itekin vedin pellit seis-kännit kerran vappuna 15-vuotiaana. Idiootti teini kun olin. Vanhemmilleni ei seurannut muuta kuin huoli ja häpeä ja kyllä hävetti muakin ja sain opetukseni. Täytyy sit muistaa valistaa omaa lasta, kun se aika koittaa, et tulee sitten ls-ilmo jos ei ole tosi varovainen. Ja tietysti valistan muutenkin, mut teinit nyt on teinejä. Itekin olin vaikka omissa vanhemmissa ei ollut mitään valittamista. Oli rajoja ja rakkautta.

Ls-ilmoitus on alkoholin käytön suurin haitta lapselle...?

"Täytyy sit muistaa valistaa omaa lasta, kun se aika koittaa, et tulee sitten ls-ilmo jos ei ole tosi varovainen."

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
Teinit on teinejä, 99% hölmöilee joskus. Joku ottaa kokeilukännit ja iik sitten oksennellaan, joku toisella tavalla. Näitä on kyllä nähty ja nimenomaan myös nämä "kiltit kunnon lapset" kokeilevat myös rajojaan tavalla tai toisella jossain vaiheessa. Tuo 13-16v taitaa olla joku virallinen törttäilyikä. :D Huvittaa, vaikken sitä teineille kerro vaan tomerasti komentelen vaan jos töppäilevät. ;)

Itse olen ollut ls-sossuna ja noita ilmoituksia mahtui 20 tusinaan. Mutta kaikki on pakko tutkia, joten vanhemmat ja lapsi jututetaan toimistolla. Jos vanhemmat vaikuttaa fiksuilta ja suhtautaa lapsen alkon käyttöön kielteisesti eikä lapsesta ole muualta tullut huolenaiheita ilmi, niin asia jää siihen.

Nuorten alkon käyttö on niin yleistä, ettei mitenkään resurssit riitä siihen, että noihin reagoitaisiin muuten kuin yhdellä tapaamisella (ja sekin tuntuu usein liioittelulta).

Kun muistelee omaa nuoruuttaan, niin jos silloin olisi ls-ilmoitusten teko ollut yhtä herkkää, niin mä ja mun vanhemmat oltaisiin varmaan istuttu sossun pakeilla joka viikko. :D

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;27617461:
muista kiittää lapsen kaveria et oli niin fiksu et soitti vanhempansa hätiin :flower:

täällä (Riihimäellä ) ainakin tuollaisissa tapauksissa lapsi vanhempineen kutsutaan keskustelemaan alkoholin käytöstä, ei sen ihmeempää.
Kuitenkin hyvä asia et tuollaisiin puututaan, joten avoimin mielin vaan sinne tapaamiseen, ne on sun puolellas ja haluavat vaan saada lapsen tajuamaan kuinka typerää kännääminen tuon ikäisenä on.

Soitin heti yöllä tuolle vanhemmalle ja juttelimme.
Hän kertoi, että nyt heidän lapsensa pelkää, että meidän poika ei anna tapahtunutta ikinä
anteeksi hänelle.
Sanoin, että tottakai heidän lapsensa on tehnyt oikein kun ei ole jättänyt meidän poikaa
yksin seliytymään vain johonkin syrjään.
Juttelimme myös seuraavana päivänä pojan kanssa tästä kaveri hommasta ja poika tuntui
ymmärtävän myös sen, että ihan oikein toimittu kaverin taholta eikä hänellä todellakaan
ole mitään hampaankolossa asian suhteen.

[QUOTE="vieras";27617523]Ls-ilmoitus on alkoholin käytön suurin haitta lapselle...?

"Täytyy sit muistaa valistaa omaa lasta, kun se aika koittaa, et tulee sitten ls-ilmo jos ei ole tosi varovainen."[/QUOTE]

No juurihan tuossa heti perään sanoin, että tietysti valistan muutenkin juuri siksi, ettei sanomistani ymmärrettäisi väärin, mutta näköjään silti ymmärretään.

ehkä nyt koitan siis vain rauhoittua.
Ihan tavallinen suurperhe ollaan, jossa jo yksi muksu saatu maailmalle kunnialla.
Pari tuossa vielä kasvamassa, joten sopii vain toivoa, ettei heidän kanssaan aikanaan tartte tähän päätyä.

Kiitos asiallisista vastauksista.

tuo on ihan sairasta. Ja ei, eivät ole omani juoneet vielä, ja ei, en juonut mitään itse alle 18v, mutta en kyllä ymmärrä että ls-ilmo lähtee jos teini/yläkoululainen kokeilee kerran alkoholia. sairasta!

jaa a riippuu paikkakunnasta.. itse olin 12v ko sossut piti saarnan ei muita seuraamuksia.. siis juopottelusta. sit isoveljeni 12v:nä joutu vatsahuuhteluun ja oksensi poliisiautoon jne kotiin selviimään ei edes sossut pitäny saarnaa.. Tämä satakunnassa. 10v sitte

Ymmärrän, että on kova paikka. KUKAAN ei tuollaiseen paikkaan haluaisi. Melkein jokainen siihen kuitenkin nykylain puitteissa ennemmin tai myöhemmin joutuu. Ei ne teinit niin fiksuja ole kellään.

Meillä koulu teki ls-ilmon, kun pojat ringissä maistelivat yhden pojan pulosta. Soittelivat vain ja sanoivat, että heihin voi ottaa myöhemmin yhteyttä, jos tunnen sen tarpeelliseksi. Yhden kokeilun tiedän sen jälkeen, kun poikani, joutui sillä kertaa hakemaan kavereilleen apua, mutta nyt, jos puoleentoista vuoteen on jotain maistellut, niin ainakin selvinpäin on aina kotiin saapunut, eikä ole tarvinut lastensuojelun kanssa alkoholin käytöstä keskustella.

Kyllähän se hurjalta tuntui, kun kotiin lappu lastensuojelusta tuli, mutta toisaalta ihan kiva, että on myös paikka, josta voi apua saada, jos kokeilut muuttuvat säännöllisksi käytöksi ja niistä koituu harmia koko perheelle.

Siis oikeestikko? Ei ihme, että todellisille ongelmille ei löydy aikaa, jos jokainen kokeileva teinikin on ls-ilmoituksen paikka... :(

Sanopa muuta! Hullua holhousta mutta niillä on ollut velvollisuus tehdä ls-ilmoitus. Aivan kuten poliisilla jos löytää alaikäisiä juopuneita. Turhaa resurssien tuhlausta tämäkin, että tsekataan jokainen perhe jossa nuori on kokeillut ekan kännin. Ymmärtäisin jos esim. poliisi näkisi saman tyypin alaikäisenä kännäämässä useita kertoja mutta tämä...

On tällaisen vuoksi päädytty huostaanottoonkin.

Hullu maailma, vielä hullumpi Suomi!

"Suomi on lapsiperheille vaarallinen maa" vai miten se menikään viisaan "naapurin" lausuma ;)

Yhteistyössä