Mitä tukia saamme ja paljonko? (Äiti & lapsi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä

Vieras

Kertokaa minulle ken tietää, mitä tukia minulle ja lapselleni kuuluu kun olemme muuttamassa erillemme miehestä? Olen tällä hetkellä kodinhoidontuella kotona, sekä olemme saaneet yhteiset asumistuet. En ole työsuhteessa.

Samassa tilanteessa olevat: Paljonko maksatte vuokraa ja minkä kokoisesta asunnosta?
Minä niin haluaisin jäädä nykyiseen asuntoon (3h+k+s), jossa vuokra on 660e+vesi. Sitä kovasti punnitsen että tuleeko minun rahat riittämään moiseen?

Soittelin jo eilen sossuun, sain käsityksen että sieltä maksaisivat toimeentulotukea reilut 600e/kk. Kelan tuista en vielä tiedä, mitä saan ja minkä verran.

Vaikuttaako huoltajuus tukiin? Että olenko yh vai onko meillä yhteishuoltajuus?

Saat lapsilisää 146e ja kotihoidontukea 385e? Muusta en tiedä, kuntakohtaista saatko kuntalisää.
Sitten tietenkinisältä elatusmaksut.

Näin itseäni, mutta toimeentulotuesta ja asumistuesta en tiedä koska itse en niitä saa.

kannattaa kysyä kelalta noista asumistuen neliö rajoista. me ei aikanaan saatu kun oli liikaa neliöitä henkilö määrään nähden. eli soita kelaan ja kysy ihan suoraan.

lapsilisään tulee korotus koska asut lapsen kanssa kaksin ja sitten tulee tietty elatusmaksut. tarkkaa summaa on vaikee sanoo kun riippuu pitköälti siitä mitä sovitte.

Neliöt kahdelle Kelan mukaan saa olla muistaakseni 57, ylimenevistä pitää itte maksaa. Eli voi mennä talous liian tiukille. Sen takia mä ainakin asun likan kanssa kaksiossa, koska ei ole varaa kolmioon näillä tuloolla.

En mä ainakaan kotihoidontuella ollessani saanut sossusta 600?. Ei millään olisi voinut saada niin paljoa kotihoidontuen, lapsilisän+yh-korotuksen, asumistuen ja elatusmaksun jälkeen.

Me asutaan lapsen kanssa lähes 80n2 kaksiossa kahdestaan, vähän halvempi vuokra on. Ei saada sossusta rahaa, mutta kelasta asumistukea (370?), lapsilisä, elatusmaksu.
Olen opiskelija joten saan myös opintotuen sekä opintolainaa. tai ''saan'' opintolainan :D

Aika hassulta kuulostaa, että sossusta saisi noin paljoa... en mä ainakaan saanut aikoinani kuin vuokraan loppuosan sieltä..

saan 645 kth/kk, sisältää kth perusosan, hoitolisän 130e ja kuntalisän 200e, lapsilisä sen lisäksi, niillä pärjää hyvin kun vain suunnittelee kaiken hyvin eikä "tuhlaa"...

Alkuperäinen kirjoittaja äippäT-P:
Sossu maksaa vuokran jos ei saa asumistukea jos et ole löytänyt pienempää asuntoa (eivät tarkasta mistään oletko todella hakenut).Mutta sitten sossussa on vierailtava joka kuukausi

Maksavat siirtymäajan eli 3kk, eivät hamaan tulevaan asti. 3kk:n jälkeen huomioivat kohtuulliset asumismenot ja se on paikkakuntakohtaista (alueen vuokratasoon suhteutettuna).

Onkohan multa mennyt ohi sitten jotain tuon sossun tuen suhteen. Eilen sinne soitin ja sieltä sepustettiin että minä saisin reilu 400e ja lapsi 200e.. Mutta ehkä ymmärsin jotain väärin. Ajattelin sellaistakin, että voisihan sitä "kokeilla" että pystytäänkö tässä asumaan.. ja pakkokin ennenkuin saadaa toinen asunto jos niikseen. Tämä on aika pieni kokoinen kolmio, 71neliötä, mutta toki se 16neliötä joka jäisi itselle maksettavaksi, olisi liki 150e+vesimaksu.. Taitaa jäädä haaveeksi. :(

Kaikkien omat esimerkit ovat tervetulleita, kiitos hirveesti!!

Suurinpiirtein näin:
Toimeentulotuki yh 417,25 e
Toimeentulotuki lapsi alle 10 v 262,99
Vuokran osuus 600
============================
Yhteensä 1280,24 e/kk josta vähennetään
- lapsilisä yh-korotuksineen 146,60
- elatustuki (vähintään) 139,54
- kotihoidontuki hoitoraha 314,28 ja hoitolisä 168,19 miinus verot
- asumistuki noin 450

Toimeentulotukea siis voit saada erotuksen verran, jos muut tulosi jäävät alle tuon 1280 e.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:
Onkohan multa mennyt ohi sitten jotain tuon sossun tuen suhteen. Eilen sinne soitin ja sieltä sepustettiin että minä saisin reilu 400e ja lapsi 200e.. Mutta ehkä ymmärsin jotain väärin. Ajattelin sellaistakin, että voisihan sitä "kokeilla" että pystytäänkö tässä asumaan.. ja pakkokin ennenkuin saadaa toinen asunto jos niikseen. Tämä on aika pieni kokoinen kolmio, 71neliötä, mutta toki se 16neliötä joka jäisi itselle maksettavaksi, olisi liki 150e+vesimaksu.. Taitaa jäädä haaveeksi. :(

Siis ne on teidän perusosat, mutta sun muut tuet Kelasta pienentää noita rahoja. Siis ensin kattotaan mitä saat Kelasta ja sitten mitä teidän menot (sossun hyväksymät ) on yhteensä. Sitten jos ne menot on isommat kuin teidän tulot, niin saatte sen erotuksen. Mikä tuskin on sitä 600 euroa.

Selitinköhän mä yhtään ymmärrettävästi. :o :ashamed:

Muoks. mulla on vuokran omavastuu n.105?. Kolmiossa olisi lähemmäs 200 eikä mulla ole siihen varaa. :(

Jos olet tulojesi perusteella oikeutettu toimeentulotukeen, sulla kuuluu jäädä vuokran, veden ja sähkölaskun jälkeen lapsen kanssa n. 700e elantoon. Muistaakseni se perusosa yhdelle aikuiselle on muutaman euron yli 400 ja alle 10-vuotiaalle lapselle 290e.

mielestäni tuo ei nyt mikään niin pieni kolmio ole ! on niitä pienempiäkin kolmioita olemassa. sossusta saa aikuinen sen vajaa 400 ja lapsi vajaa 200. ja niillä pitäis maksaa vuokra. sitten jää kaikki elarit,lapsilisät ja kotihoidontuki. luulenpa että tiukkaa tulee olemaan jos siihen aiotte jäädä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet tulojesi perusteella oikeutettu toimeentulotukeen, sulla kuuluu jäädä vuokran, veden ja sähkölaskun jälkeen lapsen kanssa n. 700e elantoon. Muistaakseni se perusosa yhdelle aikuiselle on muutaman euron yli 400 ja alle 10-vuotiaalle lapselle 290e.

ei mene noin koska lapsilisät,elatusmaksut ja kotihoidontuki lasketaan tuloiksi niin se lasketaan aiuksen perusosa+lapsen perusosa+vuokra ja sitten lasketaan elarit+lapsilisät+kotihoidon tuki ja nuo kaksi kun on erikseen laskettu yhteen niin niistä tehdään miinus lasku ja paljonko niistä jää summaksi niin se on se summa jonka sossulta saa. voi olla vähä monimutkaisesti selitetty mutta kuitenkin.

Huoltomuodolla ei ole vaikutusta tukiin. Eikö siihen, paljonko isä maksaa. Huoltomuodolla ei ole myöskään mitään vaikutusta tapaamissopimukseen. Eikä yksinhuoltajuutta edes myönnetä vain siksi, että äiti sen haluaa.

Meillä sovittiin elatusmaksun summaksi 200?, sen päälle tuli lapsilisä yh-korotuksella (tämän saa vaikka olisi yhteishuoltajuus) 146?, en enää muista kuinka paljon sain kotihoidontukea tai asumistukea.

Asumistuki oli ihan kohtuullinen kun asuttiin kaksiossa, sen jälkeen minulle jäi itse maksettavaa n. 100 ?. Rahaa jäi sen verran että ei ollut oikeutettu toimeentulotukeen. Tarveharkintaisena sain sängyn itselleni juuri muutettuamme ja opiskeluaikana silmälasit.

HEIPPA!
MENEPPÄ KELA.FI SIVUILLE JA OTAT SIELTÄ TUON ASUMISTUKILASKURIN...SYÖTÄT SINNE TEIDÄN ASUINPAIKKAKUNTANNE, VUOKRAN JA VESIMAKSUT, SEKÄ ASUNNON VALMISTUMISVUODEN TAI PERUSPARANNUSVUODEN...lASKURI NEUVOO KOKO AJAN. SILLÄ SAAT TIETÄÄ PALJONKO TEIDÄN PAIKKAKUNNALLANNE SAATTE ASUMISTUKEA.

HUOM! MITÄ UUDEMPI TALO SEN ENEMMÄN ASUMISTUKEA...TAI JOS ON TEHTY ESIM. PUTKIREMPPAA, NIIN SELLAISET LASKETAAN PERUSPARANNUKSEKSI, NIIN MYÖS SAAT ENEMMÄN TUKEA.

TULOIKSI LAITAT KOTIHOIDONTUEN BRUTTOTULOT. LAPSILISÄÄ EI LASKETA TULOIKSI. TULET SAAMAAN KOTIHOIDONTUKEEN YKSIN OLLESSASI TUON HOITOLISÄN SEKÄ KUNTALISÄN, MIKÄLI KOTIKUNTANNE SELLAISEN MAKSAA.

Eli tuo 600e tarkoittaa sitä, että se on teille jäätävä käteen kohtuullisten asumismenojen jälkeen (nyt ensialkuun huomioidaan liika suuri vuokra). Jos vuokran maksun jälkeen sulle jää esim. lapsilisä 146e ja elatus esim. 130e (yht. 276e) niin sossusta saisit sitten 324e jolloin sulle jäisi vuokran jälkeen yhteensä se pakollinen 600e käytettäväksi elämiseen. Jos vuokran jälkeen sulle jäis jostain syystä rahaa käytettäväksi 598e niin sitten saisit sossusta sen 2e, jolloin käytettävissä olisi edelleen se 600e.

Tuo 600e ei siis tarkoita sitä, että jos ihmisellä jää rahaa 3678e (kärjistettynä ) kuussa vuokran jälkeen, että hän saisi sitten lisäksi vielä tuon 600e.

Yhteistyössä