mitä tekisitte (työhön paluusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti miettii

Vieras
Lapsi syksyllä 2-v, ja jotain työtä olis pakko mennä tekemään, että vähän saatais perheen tuloja nostettua.

Menisitkö vakituiseen työpaikkaan kolmivuorotyöhön, jolloin lapsi pitäisi laittaa ympärivuorokautiseen päivähoitoon, koska myös isällä vuorotyö? Lapsi ei ole koskaan ollut esim. yöhoidossa.

Vai hakisitko omasta työstä lisää hoitovapaata (jos myöntävät, kun jo kaksi "pätkää" hakenut) ja menisit tekemään päivätyötä, jossa lyhyehköt päivät ja toki myös pienempi palkka? Tällöin lapsi menisi hoitoon sukulaiselle.

Vai yrittäisitkö saada jatkaa omaa kolmivuorotyötä osittaisella hoitovapaalla, jolloin työtunteja olisi vähemmän, lapsi voisi ehkä olla hoidossa sukulaisella, mutta lapsen hoitopäivät olisivat edelleen epäsäännöllisiä (esim. 21.30 asti ja seuraavana päivänä 6.30 jne.)

Mitäs mitäs tekisit? :)

Itse menin vuorotyöhön, mutta tein vaan viikonloppuja, ja sumplin vuoroja niin, että lapsi meni mummolle tai oli isällään. Ulkopuoliseen hoitoon ei tarvinnut laittaa. Kun oli mummilla hoidossa, niin ei ollut mitään ongelmia. Innostuin itse kyllä tekemään liikaa töitä, ja piti ajan myötä rajoittaa töitä ja viettää enemmän aikaa perheen kanssa.

Mitenkäs se työnantaja suhtautuisi siihen että jäät "hoitovapaalle" ja kummiskin teet töitä toiselle työnantajalle. Ei ainakaan minun "moraali" antais lupaa tuollaiseen. Tuota keikkailua omaan työhön minäkin suosittelen tai sit töihin paluuta. Voisko työnantajan kanssa neuvotella työajoista?

Viimeinen vaihtoehto kuulostaa kaikista huonoimmalta, lapselle tuollainen epäsäännöllinen rytmi olisi varmasti tosi rassaava puhumattakaan sitten siitä sukulaisesta jolla lapsi olisi hoidossa.

Niin, tuo sama epäsäännöllinen rytmi olisi siis sekä viimeisessä että ensimmäisessä vaihtoehdossa, sillä erotuksessa että ensimmäisessä vaihtoehdossa hoitajat olisivat vieraita (päiväkoti) ja viimeisessä tuttu (täti).

Mulla nimenomaan lojaalius ja moraali omaa työnantajaa kohtaan on se, miksi en suoralta kädeltä pysty valitsemaan kakkos-vaihtoehtoa, vaikka se lapsen kannalta olisikin helpoin. Meillä ei saa tehdä keikkaa omaan työpaikkaan hoitovapaan aikana. Jos tekisin keikkaa muuhun (päivä)työhön, kertoisin siitä myös esimiehelleni, perusteena olisi juuri tämä oman työn epäsäännöllisyys... Mun työpaikalla ei kyllä kukaan tietääkseni ole tehnyt pelkkiä aamuvuoroja tai viikonloppuja tms.

On tämä vaikeaa, kun olisi kiva tehdä ratkaisu, joka miellyttäisi kaikkia ja olisi moraalisesti oikein kaikkia kohtaan...

Tee niinku mä teen, eli samanlainen työaika mulla, mut mies ns. normityössä. Mä menen tekee puolikasta työaikaa kun lapset 1.5vee ja vajaa 4-vee. Viikkotunnit pystyy kuittaa parilla yövuorolla, ja nuoremmasta saa viel kht:n ja kuntalisän, eli ei eroa paljoakan siihen et menisin kokonaan töihin ja sit pitäis maksaa päivähoitomaksut yms.

Yhteistyössä