Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? (liittyy lapsen pakottamisesta yhteen asiaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli siis meidän poika on varvastaja ja sai tuossa muutama viikko sitten jalkoihinsa kipsihoitoa 3 viikkoa, jonka jälkeen ne poistettiin ja tilalle saatiin sellaiset avattavat, joita pitäisi käyttää öisin...vaan ongelma on se että poika ei suostu käyttämään niitä, mun pitäis väkisin ne laittaa, jos edes saisin laitettua ja luultavasti ottais ne pois heti kun häipyisin huoneesta.

Kerran kokeiltu ja nähty, että siinä käy noin. Joka ilta yritän suostutella että poika antais laittaa ne, mutta menee huutamiseksi...valittaa että ne puristaa ja sattuu, enhän mä voi pakottaakaan.

Ongelma vaan on se että fysioterapeutti käskee että niitä yökipsejä pitäis käyttää, toitottaa sitä samaa aina kun siellä käydään...vaikka olen kertonut että poika ei niitä suostu käyttämään koska ovat epämiellyttävät ja kiristävät.

Antaisitko itse asian olla ja antaisit lapselle periksi vai pakottaisit lasta pitämään kipsejä, koska terapeutti niin sanoo. En tiedä mitä tän asian kanssa tekis, tiedän kuinka tärkeetä niitä olis pitää, mutta en ainakaan vielä ole pakottanut siihen, yrittänyt suostutella kyllä.

Poika vasta 4v.

Käyttäisin, mutta kysyisin fysioterapeutilta onko muita vaihtoehtoja. Eivätkö sisäkengät yksin auta asiaa? Sitä en ottaisi tunnolleni, että lapsen jalkojen asentoa ei korjattaisi sen takia että lapsi kiukuttelee. Voisin kyllä ohjata lapsen huomion muualle ostamalla uuden pyjaman tai lupaamalla kylpylähuvitusta kun jalat on saatu kuntoon.

meillä on tytöllä ollut myös kipsi ja yötuki on aina.Aluksi oli vaikeaa ja ei millään olisi sitä laittanut mutta nyt se on ihan normaali iltarutiini et se laitetaan.

me kyllä laitettiin se vaikka tyttö itki ja laittoi vastaan.Rauhoiteltiin tilannetta ja meni kai siinä ilta jos eräskin mutta se laitettiin.ei lähdetty sille tielle että annettais periksi koska se oli ja on tosi tärkeä.Sellaista vaihtoehtoa ei annettu että sitä ei tarvisi laittaa!

Tsemppiä teille sinne!!Paljonhan se on lapsen luonteesta kiinni kyllä et miten suhtautuu!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Käyttäisin, mutta kysyisin fysioterapeutilta onko muita vaihtoehtoja. Eivätkö sisäkengät yksin auta asiaa? Sitä en ottaisi tunnolleni, että lapsen jalkojen asentoa ei korjattaisi sen takia että lapsi kiukuttelee. Voisin kyllä ohjata lapsen huomion muualle ostamalla uuden pyjaman tai lupaamalla kylpylähuvitusta kun jalat on saatu kuntoon.

Iso peesi :attn:

Pakottaisin. Lapsi ei ole kypsä kantamaan sitä vastuuta joka päätöksestä syntyy. Isona hän syyttää sinua kun jalat ovat kierot (tai mitä ikinä kipseillä nyt korjataankaan) etkä sinä ole kantanut vastuuta asiasta, ellet pidä pintaasi ja laita lasta käyttämään kipsejä.

Itse ihmettelen mieheni vanhempia hampaiden oikomishoidon suhteen, miehelläni on pahasti hampaat lomittain ja oikomishoitoakin kuulemma tarjottiin, mutta hän ei itse silloin ala-asteikäisenä rautoja halunnut. Minusta vanhempien olisi pitänyt pakottaa, koska heidän olisi pitänyt nähdä asian haitat tulevaisuudessa. Lapsi ei osaa vielä katsoa asiaa niin laajalti.

kyllä pakottaisin,laittaisin vaikaa jalkaan lapsen nukkuessa,jos muu ei auta.Kokeileppa palkitsemista,saa joka aamu tarran kun on ollut kipsit aamuun saakka.Sitten kun on tietty määrä tarroja saatu käytte jossain kivassa paikassa/saa valita lelukaupasta haluamansa lelun.

Syy miksi en halua pakottaa on se että poika sanoo niiden puristavan tuosta jalan päältä...ovat kieltämättä aika kovat ja puristavat siitä jalan päältä taivekohdasta...pakko se on vaan kehitellä jotakin, et saa pojan pitämään niitä. Taidan kokeilla laitta ne kun poika on nukahtanu...se on yks vaihtoehto...toivottavasti ei herää siihen.

Laittaisin ne. Tuo ei ole sellainen asia josta lapsi päättää. Pakkohan ne jalat on hoitaa,että tulevat kuntoon. Ja ellei muuta,niin pyytäisin sitten vaihtoehtona uudelleen kipsit jalkoihin,että oikea asento säilyisi.

Naapurissa on 6v tyttö,jolla niitä ei ole pidetty kun lapsi ei halua. Kauhean näköistä kun toinen koettaa juosta varpaillaan,kun varvastaa,ja meinaa kaatua koko ajan,kun ei tietenkään voi juosta jalka oikeassa asennossa.

On asioita joista lapsen kanssa ei neuvotella sen ihmeemmin -kuten juuri tälläiset sairauden hoitoon liityvät asiat. Lääkkeet on otettava,ja jalkatuet pidettävä. Voisin kyllä tehdä "tavoitetaulun" lapsen kanssa,johon saisi vaikka tarran jokaisesta hyvin sujuneesta laitosta ja tosien hyvin jaloissa pidetystä yöstä,ja sitten tarrojen karttuessa saisi jotain mukavaa.

niin...meillä käytössä alussa olleet myös tarrat ja sit kun on saanut kerättyä monella yöllä siihen moooooooooooonta tarraa niin saa isomman yllärin.

tuki on laitettu joskus pakollakin jalkaan mutta lasta ei oo jätetty sen kanssa yksin huutamaan.on pidetty sylissä ja keksitty muuta..lukemista tai muuta hauskaa.Hyvällä syömisellä ei olla palkittu koska tiedämme että lapsen tulee aikuisikään asti ja siitä eteenpäinkin kuntouttaa jalkaa...ei tule sitten lohtusyöminen mukaan vielä tähän.

Minä en varsinaisesti pakottaisi, vaan selittäisin vaikka joka ilta, miksi on tärkeätä käyttää kipsiä yöllä ja lisäisin siihen tuon tarroilla palkitsemisen. 4 vuotias, kun ymmärtää jo, kun rauhallisesti ja monta kertaa selittää asian. Uskoisin, että poika alkaisi pitämään kipsejä, kun tietää saavansa esim. kymmenen tarran jälkeen jonkun kivan lelun.
Meillä käytetty tuota tarra systeemiä monessakin tilanteessa ja hyvin on toiminut. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Syy miksi en halua pakottaa on se että poika sanoo niiden puristavan tuosta jalan päältä...ovat kieltämättä aika kovat ja puristavat siitä jalan päältä taivekohdasta...pakko se on vaan kehitellä jotakin, et saa pojan pitämään niitä. Taidan kokeilla laitta ne kun poika on nukahtanu...se on yks vaihtoehto...toivottavasti ei herää siihen.

Pidetäänkö niiden alla sukkia? voiko kipsiä koristella jollakin?

onkohan ne epäonnistuneet valamisvaiheessa,ne ei kyllä sais puristaa.Kerroppa tuosta fysioterapeutille.Onhan teillä siinä mahdollisimman ohut sukka/kipsisukka välissä?Paljaaseen jalkaan ei saa laittaa.

kyllä meilläkin tyttö aluksi sanoi koska tietenkinhän ne on ahdistavat aluksi.Se ei tietenkään ole oikein jos painaumia jää ja ei ole sopiva malli jalkoihin niin sit täytyy käydä vaihtamassa parempaan.meillä on tytöllä fiksattu niitä.Aamulla olen kengän oton yhteydessä merkannut kohdat tussilla mihin jää painaumat.sit tytön kanssa vaan fiksausmatkalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Itse ihmettelen mieheni vanhempia hampaiden oikomishoidon suhteen, miehelläni on pahasti hampaat lomittain ja oikomishoitoakin kuulemma tarjottiin, mutta hän ei itse silloin ala-asteikäisenä rautoja halunnut. Minusta vanhempien olisi pitänyt pakottaa, koska heidän olisi pitänyt nähdä asian haitat tulevaisuudessa. Lapsi ei osaa vielä katsoa asiaa niin laajalti.

Meillä jäi tyttären hampaat oikomatta. Ei puuttunut tukea ja kannustusta, yritettiin auttaa, muistuttaa, lahjoa ja lopulta pakottaakin, mutta vesiperän veti. Tyttö oli jo 14 v neito, kun hampaat olivat kasvaneet riittäviin mittoihin oikomishoitoa ajatellen. Olisi luullut että hoito onnistuu, mutta kun ei niin ei.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen: mikä yökipseissä kiristää? Voiko niitä mitenkään löysätä vähän, jotta pito onnistuisi. Jos ei voi, niin minä pakottaisin pitämään - kyllä se tuon iikäiselle vielä onnistuu.

No mieti, kuin "kiitollinen" lapsesi on jalkavaivoineen isona, kun ette vaan tehneet, kuten aikuisen kuuluu. Toimia lapsen parhaaksi. Se on joskus vaikeaa, ikävää ja kipeää tämä elämä.

Suomeksi: Pakottaisin. En ikinä vois jättää tämöistä hoitoa tekemättä. Se on karhunpalvelus.

Kiitos että patistitte ja rohkaisitte mua tässä kipsi asiassa. Sain kuin sainkin äsken laitettua kipsit pojan jalkaan hänen nukkuessa, eikä edes herännyt siihen. :)

hienoa!Katsoppa aamulla onko jaloissa painaumia/punotuksia,silloin niitä olisi ehkä syytä fiksata.

Alkuperäinen kirjoittaja tia:
Kiitos että patistitte ja rohkaisitte mua tässä kipsi asiassa. Sain kuin sainkin äsken laitettua kipsit pojan jalkaan hänen nukkuessa, eikä edes herännyt siihen. :)

hienoa!Katsoppa aamulla onko jaloissa painaumia/punotuksia,silloin niitä olisi ehkä syytä fiksata.

Aivan!!
Hyvä,että sait ne jalkaan!!Tsemppiä jatkoon!! =)