Mitä tekisitte??? Lastensuojeluilmoituksen paikkako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äitee";27569449]Minua ihmetyttää että mikäli isosisko oli vastuussa, niin miksi tytön äiti ei korostanut tätä asiaa Marin hänelle soittaessa. Sain kirjoituksesta sen käsityksen, että oli vain pitänyt oleellisena sitä, että oven piti olla auki!

Pistää epäilemään oliko sisko edes vastuussa (tämäkin toki hieman kyseenalainen juttu).[/QUOTE]

Äiti ei tosiaankaan misssään vaiheessa sanonut, että isosiskoa olisi jätetty hoitovastuuseen. Sanoi vaan, että oven piti olla auki. Ja että sisko tulee kotiin elokuvien jälkeen ja he itse vielä myöhemmin. Mutta että kyllä tytöt keskenään pärjäävät...

[QUOTE="mari";27569147]Minusta on aivan yhdentekevää onko ovi mennyt lukkoon tahallisesti vai vahingossa. Käytännössä tilanne on kuitenkin ollut se, että lapsella EI OLE OLLUT PÄÄSYÄ OMAAN KOTIINSA. Ja huomattuaan, että ei pääse kotiin, hän on yrittänyt tavoittaa vanhempiaan, jotka eivät vastanneet puhelimeen 4 tuntiin.
Minusta se on heitteillejättöä!

Jos meidän olisi ollut pakko lähteä jonnekin klo 16 (jolloin siis kävivät oven takana ja jolloin soittelu aloitettiin), niin lapsi olisi ollut YKSIN ULKONA klo 16 - 21.45.
Minusta se on heitteillejättöä![/QUOTE]

mistähän ne vanhemmat olisi sen tiennyt että lapsi ei pääse kotia?

alle 6tuntia liian pitkä aika! Teeppä sit ls ilmoitus kaikista kunnan päättäjistä! onko vaikee tajuu että monilla on jo se ekaluokkalainen yksin kotona sen 6tuntia(kun vanhemmat on töissä) kun kaikk iekaluokkalaisetkaan ei välttämättä saa paikkaa!

Ei muuta mun mielipidettä pätkääkään!!!
Edellä mainitsemasi asia on ehdottoman väärin!!!!! Tätä ihmetellään ulkomailla kovasti kuinka Suomessa näin toimitaan (pohjoismaiden ja erityisesti Suomen ongelma).
Ja jos tulisi pakon edestä tuollainen tilanne eteen ehdottomasti täytyisi järjestää niin, että joku aikuinen on puhelimen päässä ja pääsee mahd. nopeasti kotiin jos tarvis.
Itsellä kotona juurikin 15v. ja 8v. Teini ei todellakaan jää hoito "vastuuseen" kuin max pariksi tunniksi kerrallaan ja silloinkin päivystän puhelimessa.

[QUOTE="mari";27567459]Saatuani omat lapset eilen nukkumaan keskustelin ko äidin kanssa pitkään puhelimessa.

Vanhemmat olivat tietoisia, että lapsi oli meillä. Ja olivat aikaistaneet omaa lähtöään, kun arvelivat "Saaran" kuitenkin viihtyvän meillä koko päivän. (olettivat siis, että hän ei yritä koko päivänä kotiin eikä soittele perään).

Isosiskon kanssa oli sovittu, että tulee elokuvista suoraan kotiin ja on pikkusiskon kaverina kun vanhemmat tulevat vasta yöllä kotiin. (eli siis isosiskon oli tarkoitus pitää seuraa pienemmälle klo 21.45 - ???)

Etuoven kuului olla auki, jolloin lapsi olisi päässyt kotiin, vaikka isosisko oli vielä elokuvissa. (lapsen oli siis tarkoitus olla yksin kotona sen jälkeen kun meiltä olisi lähtenyt siihen kunnes sisko tulisi elokuvista 21.45)

Kun sanoin olevani hieman huolissani, niin toisti vaan moneen kertaan, että etuoven kuului olla auki...

Ja mitä noihin ruokailuihin tulee, niin tilanteessa on entistä enemmän myös tietoisen hyväksikäytön fiilistä. Äiti siis itse myönsi minulle, että laski sen varaan, että minä annan ruokaa.[/QUOTE]

Ihmettelenpä todella sosiaalialalla työskentelevänä monen vastanneen vastauksia. Minusta tässä on montakin ihmeellistä kohtaa, jotka täyttävät tämän päivän kohdalta ihan heitteillejätön merkkejäkin.

Vanhempien olisi pitänyt olla ehdottomasti tavoitettavissa koko ajan (tai ainakin pienellä viiveellä). Vanhempien olisi pitänyt huolehtia lapsen ruokailuista, ainakin sopimalla niistä kanssasi. Vanhempien olisi pitänyt tiedottaa lapselle lähtevänsä aiemmin, ja vanhempien olisi pitänyt kyllä minusta sopia teidän kanssa lapsen olemisesta, kun kerran olettivat teidän huolehtivan lapsesta. Minusta 8-vuotias on todella pieni olemaan yksin 21.45 asti ja ylipäätään kulkemaan yksin kotiin pimeässä illalla. Minusta 8-vuotias on aivan liian pieni olemaan "ei kenenkään vastuulla noin pitkää aikaa".

En välttämättä tästä yhdestä kerrasta tekisi ls-ilmoa, mutta ilmaisisin huoleni lapsen vanhemmille hyvin selväsanaisesti, ja tarkkailisin tilannetta jatkossa. Jos tällainen jatkuisi, tekisin kyllä ilmoituksen. Sitten ammattilaiset selvittäisivät onko kaikki hyvin.

• Tykkää
Reactions: Reesu<3
mistähän ne vanhemmat olisi sen tiennyt että lapsi ei pääse kotia?

No ei mistään, KUN EIVÄT VASTANNEET OMAN LAPSENSA TAI MINUN PUHELUIHIN.
Jos olisivat vastanneet, niin olisivat tienneet.
Eikö se ole heitteillejättöä, että lapsi jätetään 10 tunniksi ulos omasta kodistaan, jos se ei ole tarkoituksellista????
Pätisikö sama logiikka jos lapsi jätettäisiin ulos paleltumaan koko yöksi? Eli ei tiedetty, että ei pääse kotiin, joten ei olla siitä vastuussa.
Jotenkin tuo tietämättömyys ei oikein riitä selitykseksi minulle.

Jos vanhemmille tuli joka sekaannus ja kännyongelma, joskus on sellaisia päiviä, että mikään ei toimi ja kaikki menee päin #"%_. Tekstareita ette tietenkään osaa myöskään lähettää. Sitten onneks on kaverin äiti/perhe, jossa lapsi oli kunnes tuli ilta.
No, vanhemmat herää seuraavana aamuna ja veemäinen täti on tilannut LS paikalle, kyllä on kallista käydä teillä syömässä...

Mä olen aivan pöyristynyt tämän ketjun puolustuspuheista. Siis en ole itsekään sitä mieltä että LS-ilmoitus olisi tarpeen, mutta mä en tajua miten tässä ei nähdä ongelmaa? Siis että tuollainen toiminta on ihan sallittavaa, ymmärrettävää ja ok. Että 8-vuotias on yksin itsestään vastuussa, kukaan ei tarkasta tilannetta perheen suunnalta, kukaan ei soita ja kysy onko lapsi päässyt sisälle, onko kaikki hyvin?
Minä olen välillä pitänyt itseäni huolettomana ja rentona äitinä, välillä jopa huonona ja kysellyt huolehdinko tarpeeksi, mutta paskat, kyllä huolehdin. Tuollaista tilannetta ei ikinä pääsisi meidän perheessä syntymään.
Kyllä minusta 8-vuotiaan lapsen vanhempien pitää turvata se, että lapsella on kaikki kunnossa ja edes pääsee sisälle taloon. Miksei edes vara-avainta, jonka luulisi olevan selviö jokaisessa lapsiperheessä jossa avaimet voivat hukkua päivän aikana. Miksi vanhemmat eivät sopineet "marin" kanssa päivän ohjelmasta? Miten niin pitkä viive puhelimeen vastaamisessa jos tiedetään että lapsi on kyläilemässä ja omia polkuja pitkin kulkemassa kotiin? Minä en käsitä, en halua käsittää enkä hyväksy. Todella löyhää huolenpitoa.

Täällämoni neuvoo, että ei kannata tehdä ilmoitusta vielä ensimmäisestä kerrasta. Minulle nousee tästä kysymyksiä:

-mistä A.P voi olettaa, että tämä on ensimmäinen kerta?

-mistä oletetaan, että A.P saa tietää seuraavista kerroista? Tytön vanhemmat ovat luultavasti nyt varovaisempia kenelle ähettävät lapsen seuraavaksi "päivähoitoon".

-jos perheessä tapahtuu muuta lapsen kaltoinkohtelua tai hoitamatta jättämistä (syynä voi olla ajattelemattomuus, taidottomuus, kuvittelu että isosisko hoitaa vaikka näin ei ole..) ei A.P. ole tästä välttämättä mitenkään tietoinen.

-mitä jos muutkin huomaa jotain vastaavaa ja kaikki ajattelee, ei tehdä ilmoitusta tästä ekasta kerrasta?

Voisiko asiasta kuitenkin keskustella vaikka sen kouluterveydenhoitajan tai opettajan kanssa?

Jos vanhemmille tuli joka sekaannus ja kännyongelma, joskus on sellaisia päiviä, että mikään ei toimi ja kaikki menee päin #"%_. Tekstareita ette tietenkään osaa myöskään lähettää. Sitten onneks on kaverin äiti/perhe, jossa lapsi oli kunnes tuli ilta.
No, vanhemmat herää seuraavana aamuna ja veemäinen täti on tilannut LS paikalle, kyllä on kallista käydä teillä syömässä...

Olisivat varmaan maininneet tästä A.P:lle puhelimessa!!?? Ainakin itse olisin. Ja olisin ollut kauhuissani, että tälläinen tilanne on päässyt käymään ja kertonut senkin..

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Vielä pitää tarkentaa:
-Tiedätkö missä vanhemmat oli? Olivatko he töissä? tai vaikka hautajaisissa tms. missä ei todellakaan oi vastata puhelimeen
-Oletko varma että vanhemmat eivät ole soittaneet esim. siskolle päivän aikana ja sisko on sanonut että kaikki on ok ja 8v on naapurissa?

Ja meinaatko tosiaan että jos lapsi on jäänyt vanhingossa lukkojen taakse niin se olisi heitteillejättö? Miten lapsen terveys tuossa tilanteessa vaarantui? Jos kyse olisi ollut alle kouluikäisestä niin tilanne olisi ollut eri, mutta 8v on yleensä jo niin omatoiminen että osaa toimia tuollaisessakin tilanteessa (meillä ekaluokkalainen oli vahingossa jäänyt lukkojen taakse kun oltiin kaupassa, reippaana hän oli sitten painellut naapuriin ja soitti sieltä sitten meille).

Ja edelleen (toistan itseäni nyt), mutta jos vanhemmat on vuorotyössä niin 8 vuotias pitää jättää kotiin (koska 8v ei ole enää oikeutettu hoitopaikkaan) ja työpäivä voi matkoineen kestää 10h ja loppua vasta lähellä puoltayötä eli jos 8v on päivänyksin kotona niin se EI ole lastensuojelun asia.

En nyt tekisi ls-ilmoitusta. Sen sijaan olisin ottanut puhelimen 8-vuotiaalta ja sanonut, että jos kotiutuminen menee niinkin myöhälle kuin meni ja omilla lapsilla on nukkumaanmenoaika klo 21, niin olisin sanonut, että on parempi lapsen jäädä silloin yöksi. Ja vanhempien itsensä tulla hakemaan lapsi kotiin aamulla...

[QUOTE="mari";27569544]No ei mistään, KUN EIVÄT VASTANNEET OMAN LAPSENSA TAI MINUN PUHELUIHIN.
Eikö se ole heitteillejättöä, että lapsi jätetään 10 tunniksi ulos omasta kodistaan, jos se ei ole tarkoituksellista????
Pätisikö sama logiikka jos lapsi jätettäisiin ulos paleltumaan koko yöksi? Eli ei tiedetty, että ei pääse kotiin, joten ei olla siitä vastuussa.
Jotenkin tuo tietämättömyys ei oikein riitä selitykseksi minulle.[/QUOTE]

sä oot vaan katkera kun sua on selkeesti hyväkskäytetty ainakin omasta mielestäsi. ei lapsi ole ollut heitteillä vaan naapurissa. ja mitä tulee 10 tuntiin, niin viimeksihän kirjoitit että lapsi olisi ollut yksin sen ajan ku sisko oli leffassa eli mites se nyt menikään :) ?

joka tapauksessa sis alle kymmenen tuntia koska klo16-21.30 on 5,5tuntia. Mitä muuta sä liioittelet?

ei ei ole heitteillejättö koska vanhemmat ei ole teljenneet ovea tahalleen, ja vahinkoja sattuu. se tok ivähän hämmentää että eivät oo vastannut puhelimeen, mutta, ehkä ne puhelimet on ollut äänettömällä! ja sulle soitettiin,eli ovat varmaan silloin huomanneet puhelut, kysyivät sulta saako lapsi olle teillä vielä vastasit että saa!

eli otappas nyt itseäsi niskasta kiinni, voit sanoa ei! ihan oikeesti. ja mitä tulee taas koko hommaan äitihän luotti/oletti että lapsi viihtyy teillä ja että se on teille ok(kun et vissiin ole ikinä avannut suutasi mielipahastasi, hehän saattavat ajatella sinusta että olet kyllä kultainen ihminen, no et oo oikeesti).

Ymärräthän sen että tässä on sattunut inhimillinen moka, ovi on ollut vahingossa kiinni. tee vaan ls ilmo,tee se nimellä!!! Niin vanhemmat pääsevät tekee rikosilmoituksen sinusta!

[QUOTE="mari";27569544]No ei mistään, KUN EIVÄT VASTANNEET OMAN LAPSENSA TAI MINUN PUHELUIHIN.
Jotenkin tuo tietämättömyys ei oikein riitä selitykseksi minulle.[/QUOTE]

sä oot vaan katkera kun sua on selkeesti hyväkskäytetty ainakin omasta mielestäsi. ei lapsi ole ollut heitteillä vaan naapurissa. ja mitä tulee 10 tuntiin, niin viimeksihän kirjoitit että lapsi olisi ollut yksin sen ajan ku sisko oli leffassa eli mites se nyt menikään :) ?

joka tapauksessa sis alle kymmenen tuntia koska klo16-21.30 on 5,5tuntia. Mitä muuta sä liioittelet?

ei ei ole heitteillejättö koska vanhemmat ei ole teljenneet ovea tahalleen, ja vahinkoja sattuu. se tok ivähän hämmentää että eivät oo vastannut puhelimeen, mutta, ehkä ne puhelimet on ollut äänettömällä! ja sulle soitettiin,eli ovat varmaan silloin huomanneet puhelut, kysyivät sulta saako lapsi olla teillä vielä vastasit että saa!

eli otappas nyt itseäsi niskasta kiinni, voit sanoa ei! ihan oikeesti. ja mitä tulee taas koko hommaan äitihän luotti/oletti että lapsi viihtyy teillä ja että se on teille ok(kun et vissiin ole ikinä avannut suutasi mielipahastasi, hehän saattavat ajatella sinusta että olet kyllä kultainen ihminen, no et oo oikeesti).

Ymärräthän sen että tässä on sattunut inhimillinen moka, ovi on ollut vahingossa kiinni. tee vaan ls ilmo,tee se nimellä!!! Niin vanhemmat pääsevät tekee rikosilmoituksen sinusta!

[QUOTE="äitee";27569643]Täällämoni neuvoo, että ei kannata tehdä ilmoitusta vielä ensimmäisestä kerrasta. Minulle nousee tästä kysymyksiä:

-mistä A.P voi olettaa, että tämä on ensimmäinen kerta?

-mistä oletetaan, että A.P saa tietää seuraavista kerroista? Tytön vanhemmat ovat luultavasti nyt varovaisempia kenelle ähettävät lapsen seuraavaksi "päivähoitoon".

-jos perheessä tapahtuu muuta lapsen kaltoinkohtelua tai hoitamatta jättämistä (syynä voi olla ajattelemattomuus, taidottomuus, kuvittelu että isosisko hoitaa vaikka näin ei ole..) ei A.P. ole tästä välttämättä mitenkään tietoinen.

-mitä jos muutkin huomaa jotain vastaavaa ja kaikki ajattelee, ei tehdä ilmoitusta tästä ekasta kerrasta?

Voisiko asiasta kuitenkin keskustella vaikka sen kouluterveydenhoitajan tai opettajan kanssa?[/QUOTE]

kai sä sit samalla keskustelet opettajan kanssa niistä kaikista 7-8-9vuotiasta jotka ovat kotona vanhempien työpäivän ajan, kun niitä on aika monta, että oot huolissasi kun kaikki piltit joutuu olee niin yksin nyyh nyyh. ja kato jos on vaik vuorotöitä tekevä yh, voi ne lapset joutuu olee yksin siitä ku tulee koulusta siihen asti kun nukahtavat. Tiedän monta monta henkilöä joilla on ollut 7vuotiaat yksin koska ei oo oikeutta päivähoitopaikkaan ja ipo-paikkaa ei oo saanut. lapset siis kävelee yksin kotia, on siel yksin 4-8tuntia, riippuu työvuoron alkamisajasta.

Onhan se sinänsä vähän väärin, mutta niin se vaan tänä päivänä suomessa on.

Huolimattomuutta ilmassa, mutta asia on lapsen äidin kanssa käsitelty ja ilmeisesti tämä äiti oli pahoillaan siitä että ovi olikin mennyt lukkoon vahingossa?

Ravintolassa ei tule sitä puhelinta kytättyä jatkuvasti ja tuskinpa kummallakaan vanhemmalla ensimäinen ajatus on se, että joku menee kuitenkin pieleen, päivystän luurilla jos kumminkin...
(varsinkin jos tämä on ensimäinen kerta, mitä minä en taas tiedä mutta olettamuksilla mennään)
Luultavasti ruokaa olisi ollut kotona jos ovi olisi tosiaan ollut auki.

Kun lopulta vanhemmat on saatu kiinni (soititteko koko ajan ja molemmille vanhemmille?) ja ap:lle sopi se että lapsi on heillä siihen asti kun sisko tulee. (mistä sinä tiedät mitä vanhemmat olisivat tehneet siinä tapauksessa jos olisit sanonut ei käy, tuskin ainakaan jääneet ravintolaan) niin että sitten lastensuojeluilmoitus? Mistä? Kaikki hyvin lopulta.

Sitä en tosin ymmärrä miksi talossa ei ole vara-avainta missään.

Silti osat kommenteista aivan totaalisen ylihysteerisiä. :D

Ja edelleen (toistan itseäni nyt), mutta jos vanhemmat on vuorotyössä niin 8 vuotias pitää jättää kotiin (koska 8v ei ole enää oikeutettu hoitopaikkaan) ja työpäivä voi matkoineen kestää 10h ja loppua vasta lähellä puoltayötä eli jos 8v on päivänyksin kotona niin se EI ole lastensuojelun asia.

Mutta eikö näissä tapauksissa lapsi (jopa se 8 vuotias) ole tietoinen siitä missä vanhempi on? Mielestäni surullisinta tässä tapahtumaketjussa on ollut hätääntynyt 8 vuotias. Ja olen varma, että hän tilannetta pohti pienessä päässään tasan siihen saakka, kun äitinsä kiinni sai (eli siis siitä klo 16.00 saakka, kun ei saanut yhteyttä vanhempiinsa).

Muistan vieläkin niin elävästi lapsuudestani ne (harvat) tilanteet, kun olen tullut kotiin ja siellä ei ole ollut ketään (eli meidän tapauksessa äiti) kotona. Kerrankin taisin olla juuri tuon 8 vuotta ja olin mennyt kaverille kylään suoraan koulusta. Kotiin tullessa kukaan ei ollut kotona. Pelästyin, että mitä on tapahtunut ja itkin siellä yksinäni toista tuntia. Äiti tuli kotiin (oltuaan kokonaisuudessaan poissa reilu puolitoista tuntia) ja kertoi että oli ollut kansalaisopiston saksan tunnilla, josta oli minulle aamulla kertonut. Kyllähän minä sen samantien silloin muistin, mutta hätääntymisen hetkellä ei ollut tullut mieleen, kun äiti yleensä kotona oli.

Ja voin kertoa, ettei äitini tuon tapahtman jälkeen lähtenyt mihinkään kotoa ilman, että soitti kyläpaikkaani ja muistutti minua menoistaan. :)

Mari, muista että sinä voit kertoa huolestasi ammattilaiselle ja HÄN tekee lastensuojeluilmoituksen. Huolestaan voi aina kertoa ja viranomaistaho harkitsee onko asiasta tarpeellista tehdä ilmoitus. Rikosilmoituksen perhe voi tehdä vain jos olet tahallisesti valehdellut asioista tehdessäsi ilmoitusta tai jotenkin vainoaisit heitä soittelemalla sos.toimeen jatkuvasti mitättömistä asioista.
Eli huolensa voi aina ilmaista.

Ravintolassa ei tule sitä puhelinta kytättyä jatkuvasti ja tuskinpa kummallakaan vanhemmalla ensimäinen ajatus on se, että joku menee kuitenkin pieleen, päivystän luurilla jos kumminkin...
(varsinkin jos tämä on ensimäinen kerta, mitä minä en taas tiedä mutta olettamuksilla mennään)

No en minäkään mitään ls-ilmoitusta olisi väsäämässä tapahtuman perusteella. ;)

Silti en voi muuta kun yhtyä "vaimo-rakas" nikin kommentteihin, että luulin itse olevani se huoleton (ja joskus myös huono) äiti, sillä aika rennolla otteella noiden lasten kanssa olen. Silti en koskaan olisi toiminut naapurin vanhempien tavoin, eli lähtenyt kotoani, ilman että tarkistan 8 vuotiaan tilanteen häneltä itseltään ja kertonut, että olemme nyt lähdössä kotoa. Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, ei se ruoka jääkaapissa paljoakaan lohduta, kun lapsi on hätääntynyt missä vanhemmat ovat.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

ei ei ole heitteillejättö koska vanhemmat ei ole teljenneet ovea tahalleen, ja vahinkoja sattuu. se tok ivähän hämmentää että eivät oo vastannut puhelimeen, mutta, ehkä ne puhelimet on ollut äänettömällä! ja sulle soitettiin,eli ovat varmaan silloin huomanneet puhelut, kysyivät sulta saako lapsi olle teillä vielä vastasit että saa!

Lapsi oli MEILLÄ 12.00-21.45 eli lähes 10h - siitä tuo 10 tuntia tuli. En tiedä koska vanhemmat ovat lähteneet tai koska sisko on lähtenyt. Sen tiedän, että talo oli tyhjillään klo 16 (eli voi olla että ovat lähteneet juuri hetkeä ennen tai voi olla että ovat kaikki lähteneet silloin 12. En tiedä).

Vanhemmat EIVÄT silloin klo 20 soittaneet minulle vaan lapselleen, joka aika hädissään kertoi vanhemmilleen, että ei pääse kotiin, kun ovi on lukossa. Jo siinä puhelimessa minä kuulin äidin sanovan lapselleen, että "kyllä sen piti olla auki" johon lapsi vakuuttaa, että kiinni oli. Ja sen jälkeen äiti pyysi lastansa kysymään minulta saako hän olla meillä siihen asti, kun isosisko kotiutuu elokuvista. Johon vastasin, että "tottakai, eihän me nyt sinua yksin uloskaan laiteta".

Ja KYLLÄ! Jos päättäisin ls-ilmoituksen tehdä, niin AIVAN VARMASTI teen sen nimelläni.

kai sä sit samalla keskustelet opettajan kanssa niistä kaikista 7-8-9vuotiasta jotka ovat kotona vanhempien työpäivän ajan, kun niitä on aika monta, että oot huolissasi kun kaikki piltit joutuu olee niin yksin nyyh nyyh. ja kato jos on vaik vuorotöitä tekevä yh, voi ne lapset joutuu olee yksin siitä ku tulee koulusta siihen asti kun nukahtavat. Tiedän monta monta henkilöä joilla on ollut 7vuotiaat yksin koska ei oo oikeutta päivähoitopaikkaan ja ipo-paikkaa ei oo saanut. lapset siis kävelee yksin kotia, on siel yksin 4-8tuntia, riippuu työvuoron alkamisajasta.

Onhan se sinänsä vähän väärin, mutta niin se vaan tänä päivänä suomessa on.

Onko se niin helvetin vaikeaa ymmärtää, että tässä ei nyt käsitellä vuorotyötä tekevien yksinhuoltajien kahdenksanvuotiaita lapsia vaan juuri tätä nimenomaista tapausta, jota ap tekstissään kuvaili.

Seuraavaksi joku varmaan heittää keskusteluun Afrikan nälkäänäkevät kahdeksanvuotiaat, että HEILLÄPÄ vasta on huonosti asiat, tehkää ylihysteeriset mammat siitä lastensuojeluilmoitus, arrrghhh!!!!!

OT, mutta olimme juuri mieheni kanssa leffassa ja ravintolassa yksi ilta ja lapset olivat erittäin luotettavilla isovanhemmillaan. Silti tarkistimme puhelimet ennen leffan alkua ja heti leffan päättymisen jälkeen ja silloin tällöin illan aikana. Meillä oli tottakai puhelimet äänettömällä, mutta näytöstä näki oliko kukaan soittanut. Olemme ilmeisesti ylihysteerisiä vanhempia... ;)

[QUOTE="vieras";27569782]No en minäkään mitään ls-ilmoitusta olisi väsäämässä tapahtuman perusteella. ;)

Silti en voi muuta kun yhtyä "vaimo-rakas" nikin kommentteihin, että luulin itse olevani se huoleton (ja joskus myös huono) äiti, sillä aika rennolla otteella noiden lasten kanssa olen. Silti en koskaan olisi toiminut naapurin vanhempien tavoin, eli lähtenyt kotoani, ilman että tarkistan 8 vuotiaan tilanteen häneltä itseltään ja kertonut, että olemme nyt lähdössä kotoa. Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin, ei se ruoka jääkaapissa paljoakaan lohduta, kun lapsi on hätääntynyt missä vanhemmat ovat.[/QUOTE]

En minäkään olis lähtenyt. Tosin kun mä olin tuon ikäinen, keittiön pöydällä oli lappu jos vanhemmat oli lähtenyt sillä välillä kun olin ulkona. (mutta joo myönnetään, sillon ei ollu lapsilla kännyköitä joskaan ei kyllä kaikilla vanhemmillakaan, joten oli "pakko" toimia näin)
Niin ja meillä oli se vara-avain, koska oli tunnetusti loistava hukkaamaan avaimet.. :saint:

Jättäisitkö tosiaan syömättä jos tietäisit että lapsi on kaverilla ja kaverin äidille sopii että on sielä siihen 21.30 asti?? Ja eihänsitä tiedä vaikka se olisi ollut joku tilaisuus josta ei niin vaan helposti lähdetä esim. jos on asiakkaan kanssa syömässä tms.

Vähintäänkin vanhemman olisi pitäny pyytää että lapsi antaa puhelimen sinulle (siis jonka luona lapsi oli kyläsä) ja kertoa tilanne ja pahoitella ja kysyä voisiko lapsi olla teillä kunnes sisar tulee kotiin. Näin olisi vastuullinen vanhempi toiminut, eikä noin etä vaan lapsen kautta kysäsee, että voisiko viipyä vielä pitempään.

[QUOTE="mari";27569788]Lapsi oli MEILLÄ 12.00-21.45 eli lähes 10h - siitä tuo 10 tuntia tuli. En tiedä koska vanhemmat ovat lähteneet tai koska sisko on lähtenyt. Sen tiedän, että talo oli tyhjillään klo 16 (eli voi olla että ovat lähteneet juuri hetkeä ennen tai voi olla että ovat kaikki lähteneet silloin 12. En tiedä).

Vanhemmat EIVÄT silloin klo 20 soittaneet minulle vaan lapselleen, joka aika hädissään kertoi vanhemmilleen, että ei pääse kotiin, kun ovi on lukossa. Jo siinä puhelimessa minä kuulin äidin sanovan lapselleen, että "kyllä sen piti olla auki" johon lapsi vakuuttaa, että kiinni oli. Ja sen jälkeen äiti pyysi lastansa kysymään minulta saako hän olla meillä siihen asti, kun isosisko kotiutuu elokuvista. Johon vastasin, että "tottakai, eihän me nyt sinua yksin uloskaan laiteta".

Ja KYLLÄ! Jos päättäisin ls-ilmoituksen tehdä, niin AIVAN VARMASTI teen sen nimelläni.[/QUOTE]

Liiottelet. 7 tuntia 45 minuuttia ei ole kymmenen tuntia.

Ei, vanhemmat ei toimineet oppikirjojen mukaan mutta en ymmärrä tätä ylihysteriointia heitteellejätöstä.

[QUOTE="vieras";27566968]no mun mielestä tuossa tilanteessa kannattaisi jo alkaa harjoittelemaan sitä yksinoloa. Siis jos 10v ei osaa olla 15min kauempaa yksin kotona...Kuulostaa oudolta.[/QUOTE]

Asumme maassa, jossa on laitonta jättää alle 12- vuotiasta yksin kotiin. Aika säälittävää kääntää toisinpäin, että lasten on opeteltava yksin oloa pienestä pitäen.

Tässä huomaa Suomen eron, ihmiset tappavat toisiaan ja itsemurhia paljon enemmän kuin muualla ja lapset jätetään yksin jo pienestä pitäen. Olisko aika itsekkäiden äitien ja isien huolehtia lapsistaan!

Yhteistyössä