Mitä tekisitte (lapsen päiväkoti kaverista)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rasittunu äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä puhuisin hoitajien kanssa. Eihän tuo mikään mahdottomuus ole, että sais just tuon juoksemisen loppumaan kun on kotiin lähdön aika. Kerro niille että sun mielestä tilanne on hankala ihan hurhaan ja pyydä jos saist hoitajilta apua. Niin he voivat keskittää tän toisen lapsen huomin johonkin muuhun sillon kun sun lapsella on kotiinlähtö-aika.

Alkuperäinen kirjoittaja rasittunu äiti:
meillä tyttö 3v leikki í päiväkodissa yhden hieman isomman pojan kanssa. Ei siinämitään, ihan ikiva et leikkii poikienki kanssa. Mut tää poika jää aina viimesenä hoitoon ja kun mä käyn tytön hakemassa, on lapset aina ulkona. Tää poika sit aina yllyttämeidän tyttöö juoksemaan karkuun kun meen hakemaan. Aina alkaa se sama juttu: "Juose xx äitiä karkuun!" Ja tyttöhän juoksee. Se on niistä tosi kiva leikki. Eilenki kuulin jo kaukaa kun yllytti ja sit kannetaan tyttö itkun kans pois. Tyttöö on muutenkin tosi vaikee saada lähtemään kotiin, ni sit on vielä tällänen hippaleikki aina siellä ulkona tiedossa joka vaikeuttaa entisetään. Ja raastaa äidin hermoja. Eilen oli kuulemma ollu asiasta jo puhetta ennen kun menin hakemaan. Mäki sit hermostuksissani käskin poikaa lopettamaan sen jutun. Ei mitään tehoo mun eikä open sanoilla. Tänään päiväkodissa pyysin et ottasivat asian puheeks sen pojan vanhempien kanssa.

Mitä tekisitte tälläsessä tilanteessa? Sitä en tiiä yllyttääkö se muten lapsia. Aattelin vaan et jos on useemminkin moinen tapana ni koulussa voi olla hankaluuksia. Tai siis yllytetythän siitä sit joutuu kärsimään vaikka alkuperänen syyllinen on joku muu... Mut mua rasittaa jo tuollanen. Nän punasta jo aina hakiessa kun nään et ne kaks leikkii keskenään...

Rehellinen mielipiteeni on, että on sinulla pienet murheet elämässä, jos tuo on sinun suurin murheesi.
Muiden kakarat ja meidän kullanmurut, niinkö?
Itse käskisin lapseni totella vanhempiaan, eikä naapurin lasta. Yllyttäjiä tulee aina. kuri ja rajat omalle lapselle, miksi nykyään ihmiset ovat niin innokkaita aloittamaan toisten lapsista sen kasvattamisen?
todella lapsellista mielestäni tällaisen asian ongelmaksi tekeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Ei voi olla totta, mun tytöllä ihan samanlainen poika-kaveri!!!
Kerran lähtivät sen pojan pihalta karkuun(kaverini lapsi), kun se poika aina yllyttää, ja aina kun olin saamassa tytön kiinni, se kuspää-poika nappas likkani kädestä kiinni ja sano "juostaan" tai huus vähän matlkan päästä että "juokse karkuun!" ja taas sitä mentiin.
Eikä ole ainoa kerta. En enää päästäkään likkaa sen pikku-mulkvistin kanssa ulos, kun käydään kaverini luona. Sisällä saavat luvan kitua ja leikkiä.
Harmittaa kun ovat nyt samassa tarhassakin. :/

Mun onnella menevät isoina naimisiinkin, kun en tykkää siitä pojasta yhtään.

Pieni sivukommentti: olisihan sun tyttösi voinut sanoa että en juokse karkuun, vaikka tää "kuspää"-poika pyysikin :whistle:

Mun likka aina jäikin seisomaan kun komensin, mutta sitten toi pikku-kuspää veti sen kädestä liikkeelle tai yllytti karjumalla. On likkaani vanhempi yli vuoden, ja paljon isompikokonen, likka lensi sen perässä kun retuutti sitä kädestä kun juoksivat karkuun.
Ei mun likka omin päin karkaile, kyllä syy löyty siitä pojasta. Se on ihan seko muutenkin.
Ja tottakai likka innostu kun poika yllyttää ja hihkuu.

Huh! Järkyttävää, ei meidän kullat mutta naapurin kakarat!

Lunatic vaikutti aiemmin oikein järkevältä, puhui maailman pelastamisestsa ym. nyt enemmän ja enemmän oikein sellainen mummo, joka pilaa oman lapsensa hemmottelemalla pilalle. Aina vika muissa ja oma kullanmuru viaton.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh:
Kerran lähtivät sen pojan pihalta karkuun(kaverini lapsi), kun se poika aina yllyttää, ja aina kun olin saamassa tytön kiinni, se kuspää-poika nappas likkani kädestä kiinni ja sano "juostaan" tai huus vähän matlkan päästä että "juokse karkuun!" ja taas sitä mentiin.
Eikä ole ainoa kerta. En enää päästäkään likkaa sen pikku-mulkvistin kanssa ulos, kun käydään kaverini luona. Sisällä saavat luvan kitua ja leikkiä.

Pieni sivukommentti: olisihan sun tyttösi voinut sanoa että en juokse karkuun, vaikka tää "kuspää"-poika pyysikin :whistle:

Mun likka aina jäikin seisomaan kun komensin, mutta sitten toi pikku-kuspää veti sen kädestä liikkeelle tai yllytti karjumalla. On likkaani vanhempi yli vuoden, ja paljon isompikokonen, likka lensi sen perässä kun retuutti sitä kädestä kun juoksivat karkuun.
Ei mun likka omin päin karkaile, kyllä syy löyty siitä pojasta. Se on ihan seko muutenkin.
Ja tottakai likka innostu kun poika yllyttää ja hihkuu.

Huh! Järkyttävää, ei meidän kullat mutta naapurin kakarat!

Lunatic vaikutti aiemmin oikein järkevältä, puhui maailman pelastamisestsa ym. nyt enemmän ja enemmän oikein sellainen mummo, joka pilaa oman lapsensa hemmottelemalla pilalle. Aina vika muissa ja oma kullanmuru viaton.

Ihan samanlainen kusi.pää on sinun kakarasi, jos toista haukut.

No miksi sä annat lapsesi leikkiä pojan kanssa, joka on ihan seko? :o
Tai jos ne on samassa päiväkodissa niin kai se on pikkaisen pakko :/
Joo, muuttuu mun enkelikin ajoittain kuspääksi ;) kun joku tarpeeksi yllyttää, mutta nyt (3 v 9 kk) iässä on jo alkanut mennä perille se, mitä aina sanon: ihan sama mitä joku Hannakaisa tai Pete tekee, mun lapset ei saa siltikään niin tehdä.

On mun vanhimman kaverini (siis toka-luokalta asti tunnettu) lapsi, että ihan sitä kautta ollaan tekemisissä "väkisin".
Yritän kyllä olla käymättä niillä liian usein. Ja onneksi tarhassa on muitakin kavereita kuin se poika. =)

Tällaiset tilanteet muuten muuttuu tosi hankaliksi siinä vaiheessa, kun kyseisen lapsen äiti ja/tai isä on hyviä ystäviä :/ . Jollekin tuntemattomalle olisi helppo karjaista...

Just. Todella törkeää. Eiköhän olis iparempi karjua sille omalle kullanmurulle ja kasvattaa hänet kuin vieraille lapsille!
Järkyttäviä mammoja!

tosi järkyttävää lukea, miten paljon pilalle hemmoteltuja kakaroita palstalaisilla on. Kaikki, jotka tässä osoittaa muita kun oma lapsi käyttäytyy huonosti, ettäs kehtaatte!
Olisiko aika laittaa rajat niille tottelemattomille kakaroillenne, eikä menn naapureiden ja tuntemattomien lapsille karjumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja vastaus ap:n kysymykseen: mä puhuisin tuossa tilanteessa päiväkodin henkilökunnalle, sehän tapahtuu heidän työaikanaan kun lapset on heidän valvonnan alla, ja pojan omat vanhemmat on jossain ihan muualla tuolloin = eivät voi puuttua asiaan. Henkilökunta voi sanoa sitten pojan vanhemmille, jotka voivat jutella asiasta poikansa kanssa kotona.

No tänä aamuna puhuin hoitajille ja lupasivat puhuu pojan kanssa. Mut sen kanssa on kuulemma asiasta jo puhuttukin, ilman mun pyyntöö. Niin, eihän vanhemmat voi puuttuu asiaan hoitopäivän aikana mut ehkä ois vanhempienki hyvä tietää poikansa tekemisistä jos se niitä ylipäänsä kiinnostaa. Meillä on ainaki tytölle jo annettu ohjeet kuinka toimia näissä tilanteissa, en vaan tiiä tehooko ne millään tavalla.

just. Eli lapsesi ei usko sinua, ei mitään rajoja. Ja sinä syytät muita.

Mä en nyt ymmärrä, et miksi sä pojan vanhemmille olet vihainen. Mitä ne voi tilanteessa, kun ovat töissä? Mitä pojan vanhemmat sille voi, ettei sulla ole tytöllesi auktoriteettia?

Päiväkotihenkilöstö on ainoat, jotka voivat sua auttaa. He voivat kieltää karkuleikin. Ja turha sun on poikaakaan vihata. Onhan se kiva, et sun tytölläsi on niin mukava kaveri, joka ei haluaisi luopua kaveristaan tarhapäivän päättyttyä.

Myös minä olen sitä mieltä että nyt tässä syytetään väärää lasta!
Siis toki se poika tekee väärin, se on selvää.
Mutta kyllä sitä tässä elämässä pitää ne omat lapset opettaa tottelemaan aikuista. Minä ainakin saan lapseni kiinni vaikka kuin karkuun juoksisi. Ottaisin penskani kiinni ja kantaisin autoon. Ja joka kerta kun lapsi ei kiltisti lähtisi kotia, jäisi esim. sen illan lasten ohjelmat katsomatta ja esim. iltaruuan jälkeen keksi tms. jälkiruoka saamatta.
Vaikeaa tulee kuulkaa elämästänne jos pitää syyllinen aina ettiä muualta kuin omasta lapsesta!

Mistähän johtuu, että nykyään mammat on aina mielettömällä intohimolla kasvattamassa niitä naapurin ja kaverin ja hiekkalaatikon kakaroita, mutta omat saavat olla kuin pellossa! ETtä toisen vika jos oma lapsi ei lähde kotiin, kun äiti pyytää (tuskin edes käsketään omaa, vaan kysytään ,ehtiikö tulla).
Kukaan ei väitä, että toinenkaan lapsi tekisi oikein, mutta on tuo kuitenkin aika viatonta, kuten ap sanoi, todennäköisesti leikkiä, ja täällä mammat (lunatic) vihaavat kavereiden lapsia, kun käskevät juosta.

Huh! lunatic ja mammat kasvattavat varsinaisia hellantelttuja. Ovat ihan viattomia, kun peräti vuoden vanhempi on toinen hirviö, ja vielä isokokoinen. Voi voi, ja hänen viaton hellantelttu.

Joillekin se kato voi olla kiva leikki juosta karkuun. Ja osa lapsista voi olla yllytettävissä varsinki jos isompi sanoo.

Joillekin se kato voi olla kiva leikki katsoa kun kaveri juoksee karkuun. Ja kun osa lapsista on yllytettävissä, niin tietyst isompi voi niin sanoo.

En nyt rupee jokaiselle mua haukkuneelle vastaamaan erikseen, mutta laitetaanpa nyt munkin kommentti noista pilalle hemmotelluista kakaroista ja kuinka lapsista kasvatetaan hellantelttuja. En väitä etteikö omassaki lapsessa olis vikaa, mutta kyllä odotan että muidenki lapset osaa käyttäytyä. Sulle dumbo: Ei pojan vanhemmatkaan sille mitään voi kun töissä ovat, mutta jos oma lapseni käyttäytyisi tuolleen ottaisin siitä miellläni tiedon vastaan ja asiasta keskusteltaisiin kotona. Näin voisi myös pojan vanhemmat tehdä. Eikä olekaan pojan vanhempien vika ettei sun mielestä mulla ole tytölle auktoriteettia. Omasta mielestä kyllä on. Mut ilmeisesti sä saat sitten aina ja joka kerta helposti penskas kuriin. Kivat sulle siitä ja hyvä että niin on.

Joku kirjotti et ottas huutavan lapsen kainaloon ja kantas autoon. No ette arvaa kuika monesti niin oon tehnykin. Ihan tarpeeks monta kertaa.

Meillä kyllä pidetään kuri lapsella eikä siitä todellakaan kasvateta mitään hellantelttua. Lasta kehutaan kun siihen on aihetta ja puhutellaan/rangaistaan kun siihen on aihetta.

Joo, ja kiva on kun tytöllä on kaveri joka ei haluaisi hänen seurasta luopua tarhapäivän päätyttyä mutta rajansa silläkin. Tiedä sitten mitä touhuuvat päivän aikana.

"Eli lapsesi ei usko sinua, ei mitään rajoja. Ja sinä syytät muita. " Kyse ei ehkä olekaan siitä ettei lapsi usko, vaan siitä ymmärtääkö hän tilanteen ja muistaako seuraavana päivänä.

Mutta kaikille tiedoksi, tänään ei poika yllyttänyt tyttöä mihinkään ja tyttäreni lähti hyvin kiltisti kotiin.

Tulikohan vastattua nyt kaikkiin syytöksiin...

Mun esikoinen oli viime keväänä sellainen, että melkein aina kun tulin hakemaan, aloitti hirveät itkut ja huudot. Kyllä hävetti, kun karjuvaa kakaraa raahasin autolle. Sitten kerran en kertakaikkiaan jaksanut, vaan sanoin lapselle, että äiti kuule käy ensin kaupassa ja tulee sitten uudestaan. Itku silmässä sit kävin kaupassa ja kävin hakemassa ihmeen rauhallisen lapsen kotiin.

Nykyään teen niin, että koska tiedän hakevani lapset esikoisen mielestä liian aikaisin (kolmelta), koska tyttö ei sit ehdi keinua tarpeeksi, mennään aina vielä keinumaan yhdessä, ennen kuin lähdetään.

mun lapsi olis hyvä leikkikaveri ap:n ja lunaticin lapsille. ei yllyttäisi heidän lapsiaan mihinkään, koska ei ikinä tule oppimaan puhumaan. ei järjestäisi tuollaisia karkurikohtauksia, koska ei tule pystymään koskaan kävelemään saatikka juoksemaan.

Ihan ens alkuun pyydän anteeksi, et niin kärkkäästi sanoin, mulla vain tuli paha mieli pikkuisen pojan vuoksi, kun iso aikuinen niin oli vihainen häntä kohteen. Ja myönnän että itsekin olen tuntenut vihan tunteita lasteni kavereita kohtaan. Yritän vain peittää ja hillitä ne. Enkä ole pitkävihainen ja luulen sekä toivon ettet ole sinäkään.

Sulle dumbo: Ei pojan vanhemmatkaan sille mitään voi kun töissä ovat, mutta jos oma lapseni käyttäytyisi tuolleen ottaisin siitä miellläni tiedon vastaan ja asiasta keskusteltaisiin kotona. Näin voisi myös pojan vanhemmat tehdä.
Pojan vanhemmat voivat kyllä kotona jutella asiasta, mutta mielestäni 3v on sen verran pieni, että parhaiten oppi menee perille, kun asiaan puututaan heti, eikä vasta tunnin päästä kotona kun tilanne on jo ohi ja lapsi unohtanut koko asian.

Eikä olekaan pojan vanhempien vika ettei sun mielestä mulla ole tytölle auktoriteettia. Omasta mielestä kyllä on. Mut ilmeisesti sä saat sitten aina ja joka kerta helposti penskas kuriin. Kivat sulle siitä ja hyvä että niin on.
Väärässä olet. Mulla myös on ollut monenlaisia ongelmia lasteni kanssa. Ja josku on kaveritkin yllyttäneet nyt jo 10v poikaa monenlaisiin juttuihin. Yleensä selvitän ne ihan poikani kanssa kaksin, mutta joskus olen kaverin vanhempienkin kanssa asioita hoitanut. Esim. kun varastivat meiltä kotoa rahaa.

Niin..onhan tätä mietitty tässä monelta kantilta ja varmaan jokaisella on pointtinsa. Mutta mä luulen että mä vaan hakisin sen tenavani, nappaisin syliin ja a vot, kotia kohti. Ei sen kummempaa. Niin, voishan sille yllyttelijälle moikat heittää... B)

Yhteistyössä