Mitä tekisitte jos epäilisitte lapsen käyttävän huumeita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja kukkuu:
Toiset nuoret vain alttiimpia niille ja jos rahaa enemmän käytössä, niin sitä helpompaa.

Me keskusteltiin kaverin kanssa tästä, ja puhuttiin, että pitäiskö tuollaiselta lapselta laittaa vaan rahahanat kiinni. Mutta mitäs sitten? Huumeita käyttääkseen ei kyllä välttämättä tarvitse käteistä rahaa, mutta onko se sitten mikään parempi vaihtoehto?
:(

ja jos sitä käteistä ei kotoa saa niin kyllä sitä jostain ihan varmasti hankitaan. kenenkään huumeura ei varmasti ole loppunut siihen, että vanhemmat ei enää anna rahaa.

Riippuu vähän mistä huumeista on kyse, ja että minkäikäinen teini. Puhuminen on se tärkein. Testeistä tuskin mitään apua olisi. Tuossa käyttäytymisessä on jo ongelmia, oli kuviossa huumeita mukana tai ei. En näe, miten huumeiden testaaminen auttaisi lapsen ja vanhemman suhdetta mitenkään.

Yrittäisin saada psykiatrista apua itsetuhoiselle nuorelle. Sitä se on, jos huumeita käyttää eikä vain kokeile. Jos käyttö olisi vielä kokeiluasteella, kertoisin omista kokemuksistani. Kertoisin huumeiden vaikutuksista terveyteen. Yrittäisin saada perille, että minä välitän lapsestani ja että jos joku elämässä ei tunnu hyvältä, niin tulisi mieluummin minun luokse sitä selvittämään sen sijaan, että kääntyisi aineiden ja itsetuhoisuuden puolelle.

Laitoista välttelisin viimeiseen asti. Siellähän ne kaikki tutustuvat toisiinsa ja saavat huonoja vaikutteita.

Kertoisin sille mitä meidän suvussa huumeet aiheuttaa psyykelle. Sulkisin rahahanat, kyttäisin, en antaisi rahaa. Puhuisin sille. Laittaisin seuloihin ja yrittäisin hankkia sille keskusteluapua.

Olisin kauhuissani.

Pakkohoitoon lähettäminen on suurin virhe mitä voi tehdä terv. nuori. PS. Kannabista on kokeillut/käyttää noin 50% euroopan nuorista miehistä. Älkää uskoko kaikkeen paskaan propagandaan.

Laitokset usein vain pahentavat, eli ei sinne!! Ennaltaehkäisynä elämäntapojen kuuluisi olla alusta asti koko perheellä hyvät, riittävästi aktiviteettejä, hyvät puhevälit nuoreen yms, eikä liian tiukkaa nipostusta/rajoja/vaatimista esim. koulun suhteen.

Olin koulussa kiitettävä oppilas, silti lukio-aikana olin viihdekäyttäjä, enkä kadu. Osasin käyttää omaa järkeäni, vaikka kaikkea tuli kokeiltua ja otettua useamminkin. Osaisivat vaan kaikki nuoret pitää rajansa niin ei olis mitään hätää! Mielipiteeni on, että säännöllinen alkoholinkäyttö on paljon pahempi kuin että nauttisi silloin tällöin tiettyjä huumausaineita, kohtuudella. Ymmärrän ettette voi samaistua tähän, mikäli ei ole minkäänlaista kokemusta..

Omat vanhempani eivät huomanneet ikinä mitään, eli kyllä nuoret osaavat huumekokeilunsa/viihdekäyttönsä pitää salassa.

Lähtisin ensinnäkin kehittämään puhetaitoja nuoren kanssa, ja näin hän saattaisi vaikka avautuakin vanhemmalleen mikäli hänen ei tarvitse pelätä että vastauksena tulee älytöntä meukkaamista yms. Itse ainakin vältin aina puhumasta äidille asioistani, sillä hän ei osannut keskustella järkevästi, vastauksena oli vain vihaista huutoa!

Mikäli puhevälit ovat kunnossa, niin keskustelisin lapsen kanssa minkälaista hänen huumeidenkäyttönsä on ja ottaisin asioista hyvin perusteellisesti selvää. Kuuntelisin mitä nuorella on asiasta sanottavaa, mikä on hänen mielipiteensä asiaan. Ehkä sitä kautta voisi päästä yhteisymmärrykseen ja puhuttua järkeä nuorelle. Tsemppiä!

Yhteistyössä