Mitä tekisit tässä tilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mie";29925656]Kolmelle lapselle 60 € ja 2 lasta jää kokonaan ilman? Ei sitten kumpikaan teistä ollut peruskoulussa matikantunnilla, kun jakolaskua opetettiin? Moukkamaista käytöstä teiltä molemmilta aikuiselta. Ja yhtä huono provo kuin edellinenkin.[/QUOTE]

Oltiin sovittu, että 20 €/lapsi on lapsen omaa käyttörahaa, eli saa valita jonkun lelun tms, eli omani valitsivat jonkun noin kympin lelun, muutamalla eurolla pelasivat autopelejä ja vastaavia ja lopuilla karkkia.

Mulla ei ole nyt antaa 40 € melko vieraille lapsille, ilman tietoa saako ne takaisin.

Provo tämä ei ole.

Olisin vähintään vetänyt kaveria turpaan ja adoptoinut ne lapsiparat.
Mummo ei periaatteesta soita pojalleen, sinä et periaatteesta anna muutamaa euroa toisten lapsille. Mahtoi olla hilpeä reissu.
Et ollut tällä kertaa nyt harmaana? Jotain edistystä sentään.

[QUOTE="puspus";29925767]Olisin vähintään vetänyt kaveria turpaan ja adoptoinut ne lapsiparat.
Mummo ei periaatteesta soita pojalleen, sinä et periaatteesta anna muutamaa euroa toisten lapsille. Mahtoi olla hilpeä reissu.
Et ollut tällä kertaa nyt harmaana? Jotain edistystä sentään.[/QUOTE]

Kuka? En ole täällä harmaana.

Muutamaa euroa? 40 euroa ei ole mulle muutama euro.

Se ottikin aivoon, kun reissua oli suunniteltu suht kauan ja se meni osittain pilalle tämän takia.

[QUOTE="vieras.";29925790]Minun lapseni olisivat antaneet omastaan. Tuohan olisi ollut hyvä hetki opastaa lapsia jakamaan toisilleen.[/QUOTE]

Lapsille joita eivät ole nähneet koskaan aiemmin?

Mun lapset on sitten varmaan ahneita, mutta heillä oli aika selvät sävelet mitä tekevät rahoillaan ja ei siitä jäänyt mitään lahjoitettavaa.

Ton ikäisten ei mun mielestä tarvitse pelata laivalla rahapelejä, ja lelujakaan ei tartte ostaa kotiin asti. Joku karkkipaketti sieltä on aina ostettu. Eikä ole rahasta kysymys.

No olen monesti käynyt omien ko. Ikäisten kanssa laivalla ja pelirahaa ei ole koskaan tarvittu! Koska käydään myös aika usein laivalla, ei joka kerta voi lapsille uutta lelua antaa. Lapsetkin ovat ymmärtäneet, kun olen tilanteen selvittänyt että miksiei. Ja ei kyse ole edes rahan puutteesta tai nuukuudesta, vaan siitä että lapsi oppii rahan arvon ja tarpeettoman kulutuksen turhuuden.

[QUOTE="vieras.";29925815]Kannattaa säästää vähän pidempään eikä lähteä pers aukisena laivalle. Varsinkaan toisen tyhjätasku kanssa.[/QUOTE]

Maksoin omani risteilyni Tukholmaan, 3 hengen (minä ja lapset), ja oman porukan ruokailut laivalla, rahaa meni muuten noin 150 ja annoin lapsille yht. 40.

[QUOTE="Maila";29925938]No olen monesti käynyt omien ko. Ikäisten kanssa laivalla ja pelirahaa ei ole koskaan tarvittu! Koska käydään myös aika usein laivalla, ei joka kerta voi lapsille uutta lelua antaa. Lapsetkin ovat ymmärtäneet, kun olen tilanteen selvittänyt että miksiei. Ja ei kyse ole edes rahan puutteesta tai nuukuudesta, vaan siitä että lapsi oppii rahan arvon ja tarpeettoman kulutuksen turhuuden.[/QUOTE]

Me ei käydä usein, viimeksi viime kesänä eikä aina edes kerran vuodessa.

Lapset tykkää niistä ajopeleistä, olen antanut muutamia kertoja per reissu ajaa niillä. Nyt olen antanut pari kertaa jonkun käyttörahan ja miettivät itse, mitä sillä saa ja mihin käyttävät.

[QUOTE="Maj";29926002]Mitäs jos pojalla ei kerta kaikkiaan ollut rahaa antaa matkaan mukaan?[/QUOTE]

Mä veikkaan myös, että ei ollut tai on ennenkin vedättänyt noin että "unohti" antaa.

Hmm... mun lapseni joutuivat kymmeniä kertoja siihen tilanteeseen, että suunnitelmiin tulikin muutos ja jotkut ennalta luvatut asiat eivät toteutuneetkaan. Ja jo pienestä pitäen he oppivat siihen, että jos jotain kivaa ei ole tarjolla kaikille porukan jäsenille, niin sitten kaikki ovat ilman. Molemmat ovat nyt jo aikuisia, mutta kumpikaan ei ole mitenkään kärsinyt siitä, että joko joutuivat antamaan omastaan tai olemaan itsekin ilman ja saamaan jotain vasta sitten, kun muita ei ollut paikalla.

Minä olisin varmaan sopinut ystäväni kanssa, miten toimitaan ja jaettu käytettävissä olevat rahat kaikkien lasten kesken. Tosin mulla ei ole tuollaisia ystäviä, jotka a) antaisivat oman lapsensa pelata ja ostella, mutta jättäisi lapsenlapsensa ilman b ) antaisivat oman lapsensa pelata ja ostella, mutta mun lapsenlapseni jäisivät ilman.

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29926210:
Hmm... mun lapseni joutuivat kymmeniä kertoja siihen tilanteeseen, että suunnitelmiin tulikin muutos ja jotkut ennalta luvatut asiat eivät toteutuneetkaan. Ja jo pienestä pitäen he oppivat siihen, että jos jotain kivaa ei ole tarjolla kaikille porukan jäsenille, niin sitten kaikki ovat ilman. Molemmat ovat nyt jo aikuisia, mutta kumpikaan ei ole mitenkään kärsinyt siitä, että joko joutuivat antamaan omastaan tai olemaan itsekin ilman ja saamaan jotain vasta sitten, kun muita ei ollut paikalla.

Minä olisin varmaan sopinut ystäväni kanssa, miten toimitaan ja jaettu käytettävissä olevat rahat kaikkien lasten kesken. Tosin mulla ei ole tuollaisia ystäviä, jotka a) antaisivat oman lapsensa pelata ja ostella, mutta jättäisi lapsenlapsensa ilman b ) antaisivat oman lapsensa pelata ja ostella, mutta mun lapsenlapseni jäisivät ilman.

Yritin keskustella, mutta ei hän käynyt, se oli vain että ei käy. En tiedä mikä siinä on takana.

Jos minä olisin ollut kaverini, olisin antanut lapsenlapsien pelata pari kierrosta, mutta en olisi ostanut lelua. Minusta se oli vähän hirveää, että kaverin lapsi ja omat lapset ajoivat ja nämä 2 muuta katsoivat ja kun pyysivät rahaa, niin kaveri sanoi vain, että ei, isi ei antanut teille rahaa mukaan, niin nyt ei voi pelata.

Mä aloin puuhaamaan lähtöä sinne varsinaiseen leikkihuoneseen tämän takia. Ja sieltä hain omat lapseni mukaan että käytiin kaupassa vähän kuin salaa ja sitten palattiin leikkihuoneseen.

Kaveri otti ne lapsenlapsetkin mukaan, vaikka sanoin, että mä voin vahtia ne kyllä. He kävivät kaupassa ja omalla lapsellaan oli joku lelu kädessä, kun tulivat pois, lapsenlapsilla ei. Jostain erityistusseista käytiin kova sanaharkka vanhemman lapsenlapsen ja kaverin välillä.

[QUOTE="Aapee";29926281]Yritin keskustella, mutta ei hän käynyt, se oli vain että ei käy. En tiedä mikä siinä on takana.

Jos minä olisin ollut kaverini, olisin antanut lapsenlapsien pelata pari kierrosta, mutta en olisi ostanut lelua. Minusta se oli vähän hirveää, että kaverin lapsi ja omat lapset ajoivat ja nämä 2 muuta katsoivat ja kun pyysivät rahaa, niin kaveri sanoi vain, että ei, isi ei antanut teille rahaa mukaan, niin nyt ei voi pelata.

Mä aloin puuhaamaan lähtöä sinne varsinaiseen leikkihuoneseen tämän takia. Ja sieltä hain omat lapseni mukaan että käytiin kaupassa vähän kuin salaa ja sitten palattiin leikkihuoneseen.

Kaveri otti ne lapsenlapsetkin mukaan, vaikka sanoin, että mä voin vahtia ne kyllä. He kävivät kaupassa ja omalla lapsellaan oli joku lelu kädessä, kun tulivat pois, lapsenlapsilla ei. Jostain erityistusseista käytiin kova sanaharkka vanhemman lapsenlapsen ja kaverin välillä.[/QUOTE]
Jos kaverisi on tökerö, ei sinun olisi tarvinnut olla. Minä olisin sanonut kaverilleni, että hän toki opettaa oman lapsensa olemaan jakamatta muille, mutta minäpä opetan omat lapseni antamaan omistaan. Ja mun lapseni olisivat jakaneet oman 40 euroaan näiden kaverin lastenlasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29926331:
Jos kaverisi on tökerö, ei sinun olisi tarvinnut olla. Minä olisin sanonut kaverilleni, että hän toki opettaa oman lapsensa olemaan jakamatta muille, mutta minäpä opetan omat lapseni antamaan omistaan. Ja mun lapseni olisivat jakaneet oman 40 euroaan näiden kaverin lastenlasten kanssa.

Mun lapset eivät ole ikinä aiemmin nähneet noita lapsia, ja mulla ei olisi ollut varaa antaa heille yhtä paljon. Omani olivat jo ennen risteilyä päättäneet minkä lelun ostavat, se ei olisi ollut mahdollista jos rahaa olisi käyty jakamaan neljälle.

[QUOTE="Aapee";29926342]Mun lapset eivät ole ikinä aiemmin nähneet noita lapsia, ja mulla ei olisi ollut varaa antaa heille yhtä paljon. Omani olivat jo ennen risteilyä päättäneet minkä lelun ostavat, se ei olisi ollut mahdollista jos rahaa olisi käyty jakamaan neljälle.[/QUOTE]
Kuten jo sanoin, mun lasteni elämä ei ole aina mennyt heidän toiveidensa ja suunnitelmiensa mukaan, mutta eivät ole siitä millään tavalla traumatisoituneet. Jos olisi ollut meidän reissu, niin lapseni olisivat muuttaneet suunnitelmiaan ja joko säästäneet rahansa ts olleet ostamatta suunnittelemaansa tai jakaneet rahat näiden vieraiden lasten kanssa. Sulla kuitenkin nuorinkin lapsista jo eskari-ikäinen, niin olisi varmasti ymmärtänyt, jos olisit asian selittänyt.

Mutta ei ole vieläkään myöhäistä käydä omien lastensa kanssa läpi tapahtunutta ja miten tilanteessa olisi oikeasti pitänyt toimia.

[QUOTE="Aapee";29926342]Mun lapset eivät ole ikinä aiemmin nähneet noita lapsia, ja mulla ei olisi ollut varaa antaa heille yhtä paljon. Omani olivat jo ennen risteilyä päättäneet minkä lelun ostavat, se ei olisi ollut mahdollista jos rahaa olisi käyty jakamaan neljälle.[/QUOTE]

Suunnitelmiin ei olisi ollut mahdollista tehdä muutoksia? Miksi ei?
Ymmärrän toki että sinulla tai lapsilla ei siihen ollut haluja, mutta se ei tee siitä mahdotonta.

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
Tästä tulee mieleen, että kirjoittajalla lapsineen on puutteelliset käytöstavat. Lisäksi heidän ongelmansa ovat pieniä ja tekemällä tehtyjä. Lisäksi mummon käytös oli myös outoa. Yleensä mummot tuhlaavat lastenlapsiinsa ja lastenlapset ovat aivan yhtä arvokkaita kuin omansakin,

Omani olisivat takuulla antaneet mielellään omastaan. Itsekin olisin tarjonnut pelejä kaikille tasapuolisesti. Olisin ostanut kyllä pikkulelut myös niille toisillekin lapsille ja jättänyt ostamatta itselleni mitään. Olisi ollut hyvä matka, kun ei tekemällä tehdä asioista ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29926370:
Kuten jo sanoin, mun lasteni elämä ei ole aina mennyt heidän toiveidensa ja suunnitelmiensa mukaan, mutta eivät ole siitä millään tavalla traumatisoituneet. Jos olisi ollut meidän reissu, niin lapseni olisivat muuttaneet suunnitelmiaan ja joko säästäneet rahansa ts olleet ostamatta suunnittelemaansa tai jakaneet rahat näiden vieraiden lasten kanssa. Sulla kuitenkin nuorinkin lapsista jo eskari-ikäinen, niin olisi varmasti ymmärtänyt, jos olisit asian selittänyt.

Mutta ei ole vieläkään myöhäistä käydä omien lastensa kanssa läpi tapahtunutta ja miten tilanteessa olisi oikeasti pitänyt toimia.

Mä kävin tilanteen läpi muksujen kanssa ja sanoin, että ikävä juttu, mutta tämmöistä voi sattua? Minusta meidän ei pidä jakaa rahoja, mutta kaverini olisi voinut toimia toisin.

[QUOTE="jhn";29926376]Suunnitelmiin ei olisi ollut mahdollista tehdä muutoksia? Miksi ei?
Ymmärrän toki että sinulla tai lapsilla ei siihen ollut haluja, mutta se ei tee siitä mahdotonta.[/QUOTE]

Häkellyin myös siitä tilanteesta ja ajattelin, että tämä on perheen sisäinen asia, en puutu.

Tiedän että kaverillani on ollut paljon ongelmia noiden aikuisten lastensa kanssa, hänellä siis on uusi pikkulapsi uudesta liitosta ja aiempia nuoria aikuisia lapsia.

Yhteistyössä