Mitä tekisit tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sareiv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sareiv:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos päivystys kirjoittaa teille taksilapun EDESTAKAISELTA matkalta, niin taksi odottaa pihassa mutta sekin on max. suunnilleen pari tuntia mitä se alkaa siinä odotella. 38? maksaa tunnilta, kun taksi seisoo pihassa. 9.25? on per sivu omavastuu, mitä joudut maksaan, vaikka kela korvaakin kaiken muun. Edestakaiselta matkalta omavastuu on 18,50?. Ja sekin riippuu paljolti kuskeista. Mut taksikuskin tehtäviin ei kyllä kuulu lapsen vahtiminen. Kuskeja on niin moneen junaan. Hanki tukiverkko!

En mä kyllä usko, et kauaa tarvii ootella tuon kanssa sitä spiiraa ja lääkäriä. Aina ollaan päästy heti, kun ahtaalla kerran on.

Totta! Olen itsekin hoitoalalla, ja yleensä pikkupotilaat pääsee mahdollisimman pian. Mutta jos on esim. vain yksi lääkäri päivystämässä, ja tilanne päällä (joku kolari potilas, tai pieni leikkaus, tikit tms.) niin sillon jää kyllä ne pikkupotilaatkin toiseksi :( Mut tosin, jo pelkästään hoitajakin voi jeesata sen spiiran kanssa.

Me ollaan päästy aina nopsaan spiralle, mutta reissu on silti voinut kestää 4-6 h koska adrenaliinia on pitänyt hengitellä 2-3 kertaa, sitten odotellaan sen vaikutusta ja katsotaan happisaturaatiota, kortisoniakin siinä välissä on annettu...eli en pyytäisi taksia odottelemaan.

saanko ap kysyä, missä on sellainen käytäntö, että lanssi ei tule jeesaan spiiran kanssa?? Kyllä ainakin meillä päin tulee. Sehän on niiden tehtävä, auttaa hädässä. Ja pikkupotilaan hengen ahdistus on kyllä tarpeeksi suuri hätä lanssin soittoon, mielestäni. Ihmettelen kyllä suuresti :O

minä soittaisin jo jollekin henkilölle että suostuisiko tulla.en lähtisi 4lapsen kanssa mihkää yöllä ja vielä taksilla. ambulanssi vaan pihaan kyllä ne saa luvan antaa sitä lääkettä siinä! selität tilanteen sinne hätänumeroon soittaessa.luulis niiden olevan niin järkeviä.tai miksi et ole tänää päivällä pyytänyt ketään tulemaan yöksi teille,jos edellinenkin yö oli tuollainen. minä olisin jo päivällä soittanut apua ja varmasti joku mummo tai pappa suostuu tulemaan. antaa sitten niille vaikka bensarahaa,turha taksiin on niin paljon rahaa pistää

Taksikuski ei ole kyllä mikään lastenhoitaja, eli ei varmasti odottele niin että jätät lapset taksiin.
Mäkin ehdotan tota, että soitat ambulanssin jos noin huono tilanne on.

kyllä meidän poikaakin on tultu joka sairaskohtauksen jälkeen kotiin kattomaan tai kun kohtaus päällä... tarvittaessa ottaneet pojan kyytiin ja itse saatu tulla omaan tahtii. eikä pahaa oo kertaakaan tykänneet ensihoitajat jos nyt ei olla sairaalaan asti jouduttukkaan

saanko ap kysyä, missä on sellainen käytäntö, että lanssi ei tule jeesaan spiiran kanssa?? Kyllä ainakin meillä päin tulee. Sehän on niiden tehtävä, auttaa hädässä. Ja pikkupotilaan hengen ahdistus on kyllä tarpeeksi suuri hätä lanssin soittoon, mielestäni. Ihmettelen kyllä suuresti :O

Oon kysyny tuota spiiran mahdollisuutta lanssissa, kun joudutaan suht usein käyttämään yöllä, mut sain vastaukseksi, et päivystyksessä vain on tuo spiiramahdollisuus. Ei siis lanssissa olis täällä sitä.
Taksillakin voidaan sinne mennä, ja jää lanssi enemmän hädässä oleville.

Toki, jos tuo menee ihan tukkoon, niin soitan sitten sen ambulanssin, et pääsee nopeammin hoitoon. Mut tähän mennessä on ehditty ihan omalla autolla. Nyt vaan niin kova pakkanen, et aattelin, et helpompi taksilla lähteä, kuin odottaa 2h et auto lähtee käyntiin.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Sähän kerroit tossa aiemmassa ketjussa että mukaan olis tulossa 2 aikuista ja 3 lasta, ja nyt onki 4 lasta?

? Oot kyllä nyt lukenu jotain muuta ketjua. Jos olis kaksi aikuista, niin miksi ihmeessä ottaisin nuo muut mukaan, kun toinen vois jäädä kotiin toisten lasten kanssa.

Näin kirjoitin tuossa "taksi"-ketjussa:
"Ok. Pitää varmaan mainita, et kyytiin pitäis mahtua aikuinen ja 4 lasta. Joudun nimittäin ottamaan kaikki lapset mukaan, jos tuolla pienimmällä menee kovin ahtaalle hengitys. :x"

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Me ollaan päästy aina nopsaan spiralle, mutta reissu on silti voinut kestää 4-6 h koska adrenaliinia on pitänyt hengitellä 2-3 kertaa, sitten odotellaan sen vaikutusta ja katsotaan happisaturaatiota, kortisoniakin siinä välissä on annettu...eli en pyytäisi taksia odottelemaan.

Meillä yleensä on helpottanu kerta spiiralla ja kortisonilla. (paitsi muutaman kerran on jouduttu uudestaan menemään jonku tunnin päästä) Mut tietty kertahan se olis ensimmäinenkin kun ei auttaiskaan.

Mä laittasin kans sen auton nyt lämpeemään varuiks, ja soittasin naapurille että tuleeko hätiin yöllä JOS tarvitsee lähteä. Luulis ymmärtävän. Ja jos ei naapuri voi tulla, sitten toinen naapuri???

Jos ei tuo, niin sitten soittaisin sen lanssin. Ja mä kyllä entistä suuremmin nyt ihmettelen sitä, että lanssissa ei muka ole HENGENAHDISTUKSEEN mitään lääkkeitä... Mistä perähikiältä te ootte, jos tuo siis on totta??? Kyllä ne ihan joka lanssin varustukseen pitäs kuulua.

Taksilla ajelu tosiaan on kallista. t. taksikuskin vaimoke :D

eikö ole mitään mahdollisuutta saada kotiin jotain tuollaista lääkettä kun näköjää usein joudutte menemään ! minä ainakin menisin lääkäriin ja sanoisin että antakaa nyt helkuta jotain lääkettä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö ole mitään mahdollisuutta saada kotiin jotain tuollaista lääkettä kun näköjää usein joudutte menemään ! minä ainakin menisin lääkäriin ja sanoisin että antakaa nyt helkuta jotain lääkettä kotiin.

Ei saa. Kysytty on ja monta kertaa. Laryngiittiin auttaa vain adrenaliini, jota hengitetään sillä spiira-laitteella. Niitä ei saa kotiin.

Mä laittasin kans sen auton nyt lämpeemään varuiks, ja soittasin naapurille että tuleeko hätiin yöllä JOS tarvitsee lähteä. Luulis ymmärtävän. Ja jos ei naapuri voi tulla, sitten toinen naapuri???

Jos ei tuo, niin sitten soittaisin sen lanssin. Ja mä kyllä entistä suuremmin nyt ihmettelen sitä, että lanssissa ei muka ole HENGENAHDISTUKSEEN mitään lääkkeitä... Mistä perähikiältä te ootte, jos tuo siis on totta??? Kyllä ne ihan joka lanssin varustukseen pitäs kuulua.

mutta kela korvaa taxi kyytejä sairaalamatkoista

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:

Juu, tiedän :D Näin kirjoitin aiemmin:

"Niin, kyllä se oottaa siellä, jos asiakas maksaa ITSE sen lystin, oottaa vaikka viikon. Kela kun ei lähde korvaamaan kovin pitkiä odotusaikoja, valitettavasti. Ja mä kyllä tiedän, koska olen taksikuskin vaimo. Taksilappuun voi kyllä tosin perustella pidempiäkin odotusaikoja. Se on vähän niin ja näin, kun ei voi tietää, meneekö se kelalla läpi."

Ei siis varmuutta, kauanko kestää päivystyksessä. Voi päästä heti, mutta voi mennä tunteja, jolloin kela ei ala korvaamaan VÄLTTÄMÄTTÄ odotusta. Eikä taksikuskin tehtävä ole vahtia lapsia.

Tuohon tarvii adrenaliinia hengitettynä sillä spiiralla. Ventolinea tai vastaavaa varmaan lanssistakin löytyy, on meillä kotonakin, mut kuulemma ei tuota. Kurkunpääntulehdukseen ei auta ventoline.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:

"Niin, kyllä se oottaa siellä, jos asiakas maksaa ITSE sen lystin, oottaa vaikka viikon. Kela kun ei lähde korvaamaan kovin pitkiä odotusaikoja, valitettavasti. Ja mä kyllä tiedän, koska olen taksikuskin vaimo. Taksilappuun voi kyllä tosin perustella pidempiäkin odotusaikoja. Se on vähän niin ja näin, kun ei voi tietää, meneekö se kelalla läpi."

Ei siis varmuutta, kauanko kestää päivystyksessä. Voi päästä heti, mutta voi mennä tunteja, jolloin kela ei ala korvaamaan VÄLTTÄMÄTTÄ odotusta. Eikä taksikuskin tehtävä ole vahtia lapsia.

:D laiskuuttani jätin taas osan ketjua lukematta :whistle:

Ei toki ookaan taksikuskin tehtävä vahtia lapsia. Sen ymmärrän. Se oli vähän semmonen heitto, kun koitan keksiä vaihtoehtoja tähän. Lapset kyllä nukkuis ihan takuuvarmasti siellä autossa, mut niinkuin joku tuolla jo mainitsi, niin en taitais uskaltaa edes jättää oudolle ihmiselle lapsia autoon nukkumaan. Eli mukaan ne on otettava, jos en sitten naapuria säikyttele yöllä.

Tosin voihan tässä niinkin hyvin käydä, et pärjätään kotona. Viime yökin pärjättiin kuitenkin. Aika usein vaan on jouduttu tuonne spiiralle tämän vaivan takia..

Ja ei meidän talous toisaalta kaatuis parin sadankaan taksilaskuun, mut ei se taida edes olla vaihtoehtona, että lapset oottais siellä taksissa.

Tuohon tarvii adrenaliinia hengitettynä sillä spiiralla. Ventolinea tai vastaavaa varmaan lanssistakin löytyy, on meillä kotonakin, mut kuulemma ei tuota. Kurkunpääntulehdukseen ei auta ventoline.

No, vaikka mun pitäs mennä jo nukkumaan, niin mä silti jaksan väittää, vaikka eihän se sun vikas toki ole :) Mutta adrenaliini kyllä kuuluu joka perushoitotason lanssiin, löytyy sellasesta lääkesalkusta. Se adrenaliini on sellanen aine, että se kyllä on siellä lanssin lääkkeistä ihan ekana, ja tärkein. On niin laajakirjoisesti käytetty lääke. VARSINKIN LANSSISSA:

No, vaikka mun pitäs mennä jo nukkumaan, niin mä silti jaksan väittää, vaikka eihän se sun vikas toki ole :) Mutta adrenaliini kyllä kuuluu joka perushoitotason lanssiin, löytyy sellasesta lääkesalkusta. Se adrenaliini on sellanen aine, että se kyllä on siellä lanssin lääkkeistä ihan ekana, ja tärkein. On niin laajakirjoisesti käytetty lääke. VARSINKIN LANSSISSA:

Mut hengitettynä spiiralla? onnistuneeko se joka lanssissa? Tietty niillä adrenaliinia on, jota pistetään esim pahoissa allergisissa kohtauksissa yms.

Mut täytyis varmaan soittaa joskus suoraan sairaankuljetukseen, mikä täällä toimii ja kysyä sieltä. Oon pariin otteeseen kysyny tk:sta tuota ja ei kuulemma onnistu?

Ei toki ookaan taksikuskin tehtävä vahtia lapsia. Sen ymmärrän. Se oli vähän semmonen heitto, kun koitan keksiä vaihtoehtoja tähän. Lapset kyllä nukkuis ihan takuuvarmasti siellä autossa, mut niinkuin joku tuolla jo mainitsi, niin en taitais uskaltaa edes jättää oudolle ihmiselle lapsia autoon nukkumaan. Eli mukaan ne on otettava, jos en sitten naapuria säikyttele yöllä.

Tosin voihan tässä niinkin hyvin käydä, et pärjätään kotona. Viime yökin pärjättiin kuitenkin. Aika usein vaan on jouduttu tuonne spiiralle tämän vaivan takia..

Ja ei meidän talous toisaalta kaatuis parin sadankaan taksilaskuun, mut ei se taida edes olla vaihtoehtona, että lapset oottais siellä taksissa.

Hei ihan tosi, nyt otat sen naapurin luettelon kauniiseen käteen, ja soitat sinne. Kysyt asiallisesti, varmasti ymmärtävät! Väsytät vaan itsesi kun täällä roikut, sitten tuleekin hetki, että pitää lähteä ja sinä et ole nukkunut hetkeäkään. Voimia, ja toivottavasti ei edes tarvii lähtee.