Mitä tekisit, jos sinun lapsesi eläisi näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Parikymppinen lapsi asuu vielä kotona vanhempien luona, ei käy töissä, ei opiskele eikä ole edes työkkärin listoilla, toisin sanoen ei saa mistään rahaa. Valvoo yöt ja nukkuu päivät, heräilee vasta illalla 19-20 aikoihin. Herätessään on ruoka valmiina lautasella odottamassa ja sen syötyään menee takaisin huoneeseensa ja istuu siellä aamuun asti touhuamassa omia touhujaan (mitä se sitten onkaan). Hänelle on sanottu asiasta nätisti ja rumasti, itketty ja huudettu, uhkailtu ja keskusteltu, mikään ei auta, ei suostu muuttamaan rytmiään ja alkamaan elää "normaalisti". Mitä itse tekisit vanhempana tässä tilanteessa? Tarvitsisin vinkkejä joilla auttaa vanhempia.

Kyllä varmaan sanoisin että on aika muuttaa omaan kämppään jos ei muiden elämän rytmiin sopeudu ja hankkimaan työ/opiskelupaikkaa.Ei onnistuis meillä tuolainen meno!

Jos he mahdollistavat tuollaiset elintavat, niin "lapsi" käyttää sitä hyväksi. Tekisivät palveluksen ja antaisivat esim. kolme kuukautta aikaa hoitaa asiat kuntoon. Siihen kuuluisi oman asunnon hankkiminenkin. Sen jälkeen lukot vaihtoon, jos mitään ei ole tapahtunut.

jossain kohtaa on taas kasvatus kussut....
Ei ne vanhemmatkaan mitään järjen jättiläisiä oo jos tuon ikäiselle vielä ruokakin asetellaan valmiiksi lautaselle, kas kun eivät pureskele valmiiksi. Vanhempien oma vika, ihan selvästi pilalle passattu lapsi, jolta ei ole koskaan vaadittu yhtään mitään ja kaikki on tehty puolesta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jossain kohtaa on taas kasvatus kussut....
Ei ne vanhemmatkaan mitään järjen jättiläisiä oo jos tuon ikäiselle vielä ruokakin asetellaan valmiiksi lautaselle, kas kun eivät pureskele valmiiksi. Vanhempien oma vika, ihan selvästi pilalle passattu lapsi, jolta ei ole koskaan vaadittu yhtään mitään ja kaikki on tehty puolesta

Mä oon samaa mieltä.....
Vanhempien pitäis ihan ensin muuttaa totaalisesti omaa käytöstään: lopettaa passaaminen ja lakata hyväksymästä sitä,ettei jälkikasvu tee mitään ja nukkuu päivät....
Voi olla,että on jo myöhästä saada asioita muuttumaan,kun on ton ikäiseksi saanut tolleen herroiksi elellä.......
Todennäkösesti kyseinen lapsi tulee olemaan loppuelämänsä työtön,sossun rahoilla elävä,syrjäytynyt,ehkä mielenterveys ongelmistakin kärsivä ihminen...
Tosta ei oo meinaan helppo enään "nousta",oon nähnyt vastaavia esimerkkejä....

Hankkisin lapselle oman asunnon ja maksaisin esim. parin ekaan kuukauden vuokran ja takuuvuokrat (siis jos vaan vanhemmilla varaa ja mahdollista). Sen jälkeen vuokra pitäisi maksaa itse, joten työpaikka olisi hommattava. Voihan sitä tehdä vaikka yötyötä (esim. vartijana, siivoojana) ilman koulutustakin jos ei halua rytmiään muuttaa.

Niin ja ihan ekana tutkisin pojan tietokoneen.. Jotenkin tulee mieleen nää Pekka-Eric Auviset..

Jos kyse olisi omasta lapsestani heittäisin tylysti pihalle. Jos aikuinen ihminen ei tee MITÄÄN elämässään niin en mä sitä hyysää nurkissanikaan.
Kyllä minä peiliin katsoisin aika tarkaan ja todella miettisin missä menny mettään koko kasvatus jos tuollaisen saisin kasvatettua.

Aloittajalle en osaa neuvoa antaa. Ehkä kannattaa vanhemmille suoraan sanoa että heittävät pellolle. Ei se lapsi ikinä aikuistu ellei siihen pakoteta.

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
Ei ainakaan olisi valmiina ruoka lautasella, kun lapsi vaivautuisi heräämään :o Kuukausi aikaa hankkia elämä, sen jälkeen loppuu ilmainen kortteeri.

Ei voi kuulemma äiti lastaan nälässä pitää. :headwall: "Lapselle" annettiin aikaa vuoden loppuun ryhdistäytyä mutta mitään ei ole tapahtunut. Miten tuollainen pihalle heitto suoritetaan käytännössä?

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Hankkisin lapselle oman asunnon ja maksaisin esim. parin ekaan kuukauden vuokran ja takuuvuokrat (siis jos vaan vanhemmilla varaa ja mahdollista). Sen jälkeen vuokra pitäisi maksaa itse, joten työpaikka olisi hommattava. Voihan sitä tehdä vaikka yötyötä (esim. vartijana, siivoojana) ilman koulutustakin jos ei halua rytmiään muuttaa.

Niin ja ihan ekana tutkisin pojan tietokoneen.. Jotenkin tulee mieleen nää Pekka-Eric Auviset..

Tota asunnon hankkimista vois ehdottaa. Koulutus hänellä on, valmistuttuaan ei vaan mennyt töihin ja jättäytyi työkkäristäkin pois. Ei ole kavereita eikä edes käy koskaan missään ettei tarvitse rahaakaan. Ja kyseessä on tyttö. :whistle:

Vanhemmille olen yrittäynyt puhua, että lopettaisivat sen passaamisen mutteivat voi kuulemma tehdä sitä "vauvalleen", on kuopus.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Ei ainakaan olisi valmiina ruoka lautasella, kun lapsi vaivautuisi heräämään :o Kuukausi aikaa hankkia elämä, sen jälkeen loppuu ilmainen kortteeri.

Ei voi kuulemma äiti lastaan nälässä pitää. :headwall: "Lapselle" annettiin aikaa vuoden loppuun ryhdistäytyä mutta mitään ei ole tapahtunut. Miten tuollainen pihalle heitto suoritetaan käytännössä?

Kannetaan tavarat ulos. Vaihdetaan lukot. Annetaan tarkka aika jolloin pihalle heitetään jollei sitä ennne oo muuttanut. Annetaan kirjallinen häätö.

Mutta oikeasti ei äiti joka lapselle ruuankin laittaa valmiiksi koskaan pihalle sitä kakaraa heitä. ei voi. Ku sitten ei oo paikkaa.

Vanhemmat hommaa valmiiksi asunnon, maksaa ekat pari kk vuokaraa, kuten joku ehdotti ja sit vaan roudaa kakran kamat sinne ja ilmoittaa että siellä pysyt. kotona et enää asu.

Mun mielestä toi on jotenkin niin kumma tilanne. Miten se on ees tuohon pisteeseen mennyt?

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:

Hommataan asunto (jos ei halua oikeesti ihan sillan alle heittää) ja muutetaan pojan kamat sinne. Tarvittaessa vaihdetaan lukot omaan asuntoon. Annetaan lapselle joku pesämuna, jottei ihan nälkään kuole (tai ehkä parempi antaa jotain valmiita pussikeittoja tms. ja mikro, jos ei osaa käydä kaupassa/laittaa ruokaa) ja työkkärin osoite.

Niin ja mitä se huoneessaan tekee? Netti? Kännyt? Pois kaikki "vanhempien" omaisuus lapselta. Ja tuon ruuan tekemisen vois lopettaa kans. Jollei ite tee ruokaa ja tai syö sillo ku muutkin on ilman ruokaa. Niinhän 3 v uhmiksellekin tehdään.

Jos mulla ois tuollainen lapsi niin ensinnäkin lopettaisin pyykki- ja ruokahuollon tähän paikkaan. Antaisin muutaman kuukauden aikaa, sanotaan nyt vaikka maaliskuuhun asti järjestää asiat (hankkia asunto, järkätä työttömyyskorvaus tms raha itselle..) ja sinä aikana lapsi sais opetella ruuanlaittoa ja haalia kirppiksiltä tms itsellensä astiat jne. Pyykkikoneen ostaisin uuteen asuntoon lahjaksi, jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Kun määräaika ois ummessa, lapsi vaan kylmästi ulos, jotkut ei opi kuin kovimman kautta..

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Niin ja mitä se huoneessaan tekee? Netti? Kännyt? Pois kaikki "vanhempien" omaisuus lapselta. Ja tuon ruuan tekemisen vois lopettaa kans. Jollei ite tee ruokaa ja tai syö sillo ku muutkin on ilman ruokaa. Niinhän 3 v uhmiksellekin tehdään.

Juuri tuon saman neuvon eilen annoin, mutta äiti ei tosiaan voi pitää lastaan nälässä. On niin pilalle lellitty kakara. Mitäkö tekee huoneessaan? Istuu koneella, jonka on itse aikoinaan maksanut, katsoo tv:tä ja elokuvia, piirtää, maalaa, lukee jne.

En ymmärrä miten tilanne on päässyt tuollaiseksi. On aina ollut yöihminen ja nyt on mahdollisuus siihen. Puhuu usein miten pitäisi ruveta heräämään aikaisemmin mutta on kuulemma niin vaikeaa käytännössä. Mitä vaan vinkkejä yritän siihen antaa niin löytyy joku selitys miksei se käy. Ei tosissaan edes halua muuttua. Tätä on niin inhottavaa seurata vierestä, lähisukulaisesta kun on kyse.

Jos vanhemmat eivät ole valmiita tekemään asialle mitään, et sinäkään voi. Niin kauan kuin hyysätään ei lapsella ole tarvetta itsenäistyä tai ottaa vastuuta itsestään.

Onko muu talo hiljaa kun neiti nukkuu? Vaikeuttaako neidin rytmi muun perheen toimintaa?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos mulla ois tuollainen lapsi niin ensinnäkin lopettaisin pyykki- ja ruokahuollon tähän paikkaan. Antaisin muutaman kuukauden aikaa, sanotaan nyt vaikka maaliskuuhun asti järjestää asiat (hankkia asunto, järkätä työttömyyskorvaus tms raha itselle..) ja sinä aikana lapsi sais opetella ruuanlaittoa ja haalia kirppiksiltä tms itsellensä astiat jne. Pyykkikoneen ostaisin uuteen asuntoon lahjaksi, jos taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa. Kun määräaika ois ummessa, lapsi vaan kylmästi ulos, jotkut ei opi kuin kovimman kautta..

Pyykit pesee itse. Hänelle on jo annettu aikaa tämän vuoden loppuun mutta tosiaan mitään ei ole tapahtunut. Muuttoa on jo "valmistellut" muutaman vuoden eli tavaraa on kerättynä jo aika paljon, saanut synttäri- ja joululahjoiksi eli sen puolesta olisi valmis muuttamaan. Muuttaakseen pitäisi mennä töihin ja mennäkseen töihin pitäisi alkaa herätä ihmisten aikaan ja se ei kuulemma onnistu. Itse myös heittäisin kylmästi pihalle koko akan.

huh, kyl mie jo potkisin pihalle, sanoisin että on kk aikaa hankkia työtä, opiskelupaikka tai oma asunto.. tai siten edes ilmottautua työttömäksi työn hakijaksi ja maksaa oma osuutensa elämisestä.. ei kyllä kävis laatuun että eläis ilmatteeks tekemättä mitään.. |O |O
eli vanhemmille nyt selkärankaa pistää lapsensa ruotuun, ja laspi joko ymmärtää itse toimia tai sitten jatkaa samaa rataa mutta ainakin oman katon alla... :snotty:

Yhteistyössä