Mitä tekisit hoitopaikan suhteen, kun uusi vauva syntyy? (eskarilainen ja 4v)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Tämä on vasta toukokuussa meillä ajankohtaista, mutta mietin jo..
Eli äitiyslomani alkaa huhtikuun alussa. Eskarilainen jatkaa toki eskarissa, mutta otanko 4v:n kokonaan kotiin? Tällä hetkellä kumpikin on hoidossa/eskarissa 5 tunnin päiviä.
Mietin sitä, jos toukokuun loppuun tuo 4v:kin kävisi vielä päiväkodissa vaikka 2 päivää viikossa, hoitoaika olisi silloin vain 3.5 tuntia. Vai onkohan tuossa mitään järkeä pitää niin pientä aikaa? Päiväunien takia ei ole mahdollista pitää 5 tuntia koska joutuisin hakemaan kesken päikkäreitten, ja taas kokopäivämaksua en haluaisi maksaa..

Jos sulla on tarjota jotain järkevää tekemistä 4-vuotiaalle niin ota kotiin. Mut jos se on imetyksen katsomista, vaipanvaihdon katsomista jne ilman samanikäistä seuraa niin pitäisin osa-aikaisena. Toi 3,5 h on kyllä vähän hassu, mieluummin vaikka 10 päivää kuussa tai mikä teillä nyt onkin mahdollisuutena.

Minä jäin tämän vuoden huhtikuussa sairasloman kautta äitiyslomalle ja 4v ja 6v jäivät samalla pois hoidosta,6v on nyt eskarissa 3-4 tuntia päivässä ja 4v käy kerhossa 2x viikko ja kerrran puistossa.

mulla laskettu aika helmikuussa, vanhin lapsi erityiskoulussa, seuraava eskari-ikäinen, ja nuorin tällä hetkellä 5 vuotias. En ajatellut ottaa hoidosta pois, koska kuopuksellakin alkaa sitten taas syksyllä eskari, ja tuntuisi turhalta ottaa pois muutamaksi kuukaudeksi, varsinkin kun siellä niin hyvin viihtyy ja itse en ole oikein niitä kerhoihmisiä... jos lapsi ei viihtyisi hoitopaikassa, sitten harkitsisin eri tavalla, mutta meillä näin.

Mä pitäisin 2x vko kerhossa, jos sellaisia on tarjolla, niin lapsi saa seuraa ja virikkeitä etkä vie kenenkään hoitopaikkaa päikyssä. Jos kerhoja ei ole, niin sitten 2 aamupäivää viikossa päikyssä voisi olla hyvä.

Niin eli meillä on se ongelma, että 4v:n hoitoaika pitää sovittaa eskarilaisen eskaripäivään joka on 8.30-12.30 (mutta 4v haettava kuitenkin viimeistään 12, koska silloin alkaa päiväunet). Enkä taas jaksa montaa kertaa päivässä rampata viemässä ja hakemassa. Eskarilaista taas en halua pitää kuin sen eskariajan, koska muuten joudutaan maksamaan päivähoidosta 5h/pv mukaan.

Kesän 4v on kotona ja syksyllä sitten menee varmaankin seurakunnan kerhoon 2 kertaa viikossa. Mutta tosiaan tämä kevätaika nyt mietityttää.

Ja 4v tykkää olla päiväkodissa ja siellä on paljon kavereita, siksi ajattelin että olisi hyväksi olla siellä. Ehkä voisi päästä johonkin seurakunnan kerhoon keväästäkin mutta onko sitten järkevää laittaa uuteen ryhmään pariksi kuukaudeksi..

4-vuotiaalle ne kaverit on jo aika tärkeitä, en ainakaan kokonaan ottaisi hoidosta pois. Pari päivää viikossa voi taas tarkoittaa sitä, että lapsi jää jostain kivasta paitsi, esim. jumppapäivästä tms. Mä ehkä pitäisi puolipäiväisenä, jos vaan mahdollista. Ja kuten joku aiemmin sanoikin, niin sillä 4-vuotiaalla pitäisi sitten myös olla jotain mielekästä tekemistä kotona, ettei kaikki pyöri vaan vauvan ympärillä ja vauvan ehdoilla.

[QUOTE="alkup.";22174076]Ja 4v tykkää olla päiväkodissa ja siellä on paljon kavereita, siksi ajattelin että olisi hyväksi olla siellä. Ehkä voisi päästä johonkin seurakunnan kerhoon keväästäkin mutta onko sitten järkevää laittaa uuteen ryhmään pariksi kuukaudeksi..[/QUOTE]

Sama kerhoryhmä varmaan jatkaa syksylläkin, oispahan helpompi alottaa syksyllä ku ois jo valmiiksi tuttuja siellä? Toisaalta pikkusisaruksen syntymä on iso mullistus nykyiselle kuopukselle, joten ehkä kevään voisi jatkaa päikyssä ettei kaikki isot muutokset tulisi yhtä aikaa. Tuosta hoitoajasta, 4v varmaan nauttii äitin huomiosta sen 30 min minkä eskari vielä jatkuu, meette vaikka kahville tai leikkipuistoon odottelemaan että eskari loppuu.

[QUOTE="alkup.";22174055]Niin eli meillä on se ongelma, että 4v:n hoitoaika pitää sovittaa eskarilaisen eskaripäivään joka on 8.30-12.30 (mutta 4v haettava kuitenkin viimeistään 12, koska silloin alkaa päiväunet). Enkä taas jaksa montaa kertaa päivässä rampata viemässä ja hakemassa. Eskarilaista taas en halua pitää kuin sen eskariajan, koska muuten joudutaan maksamaan päivähoidosta 5h/pv mukaan.

Kesän 4v on kotona ja syksyllä sitten menee varmaankin seurakunnan kerhoon 2 kertaa viikossa. Mutta tosiaan tämä kevätaika nyt mietityttää.[/QUOTE]

Eikö eskarissa päivä loppuaika ole lepohetkeä varten? (Näin ainakin meillä, kun poika pk:n eskarissa) Jos hoitajat voisivat herättää hänet hieman aiemmin?

Meillä ihan sama tilanne, esikoinen on eskarissa ja 4v. kuopus perhepäivähoidossa ja alkuvuodesta syntyy uusin tulokas. Minulle kanssa aiheuttaa päänvaivaa mitä tuon 4v:n kanssa tekisi, esikoisen pidän eskarissa mutta nuoremman kohdalla asiaa on vielä mietittävä. Tiedän kyllä että kun vauva syntyy tammikuussa luultavasti kovilla pakkasilla niin tämä 4v. olisi kaiket päivät meidän kanssa sisällä eikä minulla riittäisi aikaa tehdä hänen kanssaan juurikaan mitään...ainakaan pariin ensimmäiseen kuukauteen. Se osa-aika hotio on varmaan erittäin varteenotettava vaihtoehto eskari-ikään asti.

Meillä ihan sama tilanne, esikoinen on eskarissa ja 4v. kuopus perhepäivähoidossa ja alkuvuodesta syntyy uusin tulokas. Minulle kanssa aiheuttaa päänvaivaa mitä tuon 4v:n kanssa tekisi, esikoisen pidän eskarissa mutta nuoremman kohdalla asiaa on vielä mietittävä. Tiedän kyllä että kun vauva syntyy tammikuussa luultavasti kovilla pakkasilla niin tämä 4v. olisi kaiket päivät meidän kanssa sisällä eikä minulla riittäisi aikaa tehdä hänen kanssaan juurikaan mitään...ainakaan pariin ensimmäiseen kuukauteen. Se osa-aika hotio on varmaan erittäin varteenotettava vaihtoehto eskari-ikään asti.

Eihän talvivauvaakaan tarvii neljän seinän sisällä pitää kahta ekaa viikkoa pidempään, opetat vauvan nukkumaan päikkärit vaunuissa ja ulkoilette vauvan nukkuessa? Eikä vauvan hoito nyt koko päivää vie, 4v on jo aika itsenäinen askartelija, joten virikkeitä löytyy varmasti sellaisiakin että 4v viihtyy ja vauvaa voi pitää sylissä tai sitterissä katselemassa isomman touhuja.

Eihän eskari kestä kuin 4h ja varmaan 6v ja 4v riittää seuraa toisilleenkin? Pk-kavereita voi kutsua kylään ja hakea kerhopaikkaa jos sellaisia on.

Minulla oli 5v kotona + vauva, ilman muita sisaruksia. Tuollainen tilanne kuulostaa ihanteelliselta kotihoidon kannalta. Kannattaa toki pitää pari ekaa kuukautta paikka, koskaan ei tiedä jos vauva syntyy vaikka sairaana tai sattuu jotain muuta yllättävää.

Viet noista pienemmän hoitoon siten, että pystyt kuskaamaan samalla reissulla. Kysele eskarista, miten esim. kävisi hieman etuajassa hakeminen (meillä tuo viimeinen puolituntia oli satujen kuuntelemista, pidempään jäävät kuuntelivat pitkäkseen ja mahdollisesti nukkuivat päiväunetkin). Samaten pienemmän ryhmästä kannattaa kysellä, miten sieltä voisi joustaa tuon hakemisen kanssa, ettei mene nukkumaan.

Pitäisin oman 4-vuotiaani hoidossa osa-aikaisesti. Toisaalta voisin harkita kerhoja tms myös, mutta hoidossa on kuitenkin tutut kaverit.
Jos olisi kotona niin pelkään, että päivät menisi usein videonkatseluksi.

Koska lapsi on ollu hoidossa tähän saakka, ni jatkaisin osa-aikaisena (2-3pv/vk), ni sit vois niille päiville satuttaa vauvan neuvolakäyntejä jne muita asioiden hoitamisia ja ottaa ite vaik päikkärit jos vauva valvotaa.

Toisaalta ei siinä ole pitkä aika ku on kesäloma ja sit taas miettisin et jataako kesäloman jälkeen hoidossa (riippuen siitä mitä mieltä lapsi ite on ja miten kevät on menny).

Mä pitäisin molemmat samalla tavalla hoidossa kuin he nyt ovat sinne toukokuun loppuun asti. Sitten kun eskari jää kesälomalle, ottaisin molemmat pois hoidosta. Täällä on 4 ja 5-vuotiaille kahdesti viikossa päiväkerhoa, joten en sitten syksyllä laittaisi keskimmäistä hoitoon, vaan veisin kerhoon.

Riippuu niin lapsesta. Meidän 4v. olisi ennemmin minun kanssani kotona (osa-aikahoidossa) kuin päiväkodissa ja näin on ollut jo pitkään. Tosin teillä tuo kevät-jakso on niin lyhyt (n. 1-2kk kesään), joten pitäisin varmaan sen ajan hoidossa puolipäiväisesti. Saat itsekin levätä vauvan kanssa ja pääset alkuun esim. imetyksessä ilman "häiriöitä". Sitten kesällä kun kaikki menee jo "rutiinilla" vauvan kanssa, voit pitää molemmat lapset kotona. :)

Mulla täyttää tyttö joulukuussa kolme. Vauva syntyy lähiviikkoina. Nyt on hoidossa 10pv/kk ja ajattelin vähentää sen niin että on osapäiväisesti sen 10pv/kk. Ja vien sitten jotenkin, varmaan aamusta 8-12 jos vauva on aikaisin heräävää sorttia, tai sitten vasta joskus 13-14 aikaan niin pääsee mukaan iltapäiväulkoiluun ja touhuamaan kavereiden kanssa.

Mä otin 5-ja 3-vuotiaat hoidosta kun jäin äitiyslomalle eli hoidon tarve meidän perheessä loppui. Nyt isompi aloitti eskarin, pienempi on kotona päivät mun ja vauvan kanssa. Eskarilaisella on suhteellisen lyhyet päivät ja tää järjestelly on sopinut meille oikein hyvin.

Yhteistyössä