M
mielikuvitukseton tapa
Vieras
[QUOTE="äiti";22380771]Mureketta kera kermaviilin ja sipulikeittopussin ja nam nam na m na mna manmamnamanmanamnamaman[/QUOTE]
No hyi !
No hyi !
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
kiitos, käyn kohta kurkkaamassa tuon ohjeen![]()
kuulostaapa herkulliselta!! siis ihan paistinpannulla kypsennän ne pihvit, ja siihen lisään sen lihaliemen(kö)? ja annan olla pannulla hautumassa tunteroisen. tuleeko mureita? ja mistä lihasta teit? oliko filettä vai normi "käryköntti" ?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22380813:Mä teen useasti 'festariruokaa aamuäreen tapaan' eli alku on sama kuin käristyksessä, eli liha vuollaan kohmeisena lastuiksi.
Sitten lastut kasataan astiaan ja päälle ripotellaan runsaasti kuivattua chiliä yms mausteita, murskataan 2-3 valkosipulin kynttä ja lorautetaan öljyä vielä päälle. kansi päälle ja kunnon ravistukset ja jääkaappiin päiväksi marinoitumaan.
Sitten paistetaan kuumalla pannulla.
Wokkipannulla tai jollain muulla pannulla paistan paljon sipulirenkaita, ananasta, paprikaa ja kesäkurpitsaa ja lopuksi sekaan lihat ja kasvikset yhteen. Suolaa tai herbamarea mausteeksi.
Tarjoan riisin kanssa.
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22380813:Mä teen useasti 'festariruokaa aamuäreen tapaan' eli alku on sama kuin käristyksessä, eli liha vuollaan kohmeisena lastuiksi.
Sitten lastut kasataan astiaan ja päälle ripotellaan runsaasti kuivattua chiliä yms mausteita, murskataan 2-3 valkosipulin kynttä ja lorautetaan öljyä vielä päälle. kansi päälle ja kunnon ravistukset ja jääkaappiin päiväksi marinoitumaan.
Sitten paistetaan kuumalla pannulla.
Wokkipannulla tai jollain muulla pannulla paistan paljon sipulirenkaita, ananasta, paprikaa ja kesäkurpitsaa ja lopuksi sekaan lihat ja kasvikset yhteen. Suolaa tai herbamarea mausteeksi.
Tarjoan riisin kanssa.
Tuleepa tuosta jauhelihasta mieleeni mainita, että koskapa en oikein tykkää hirven jauhelihasta niin tein kokeeksi tänä syksynä kaikista jauhelihavärkeistä semmoista käristelihaa. Eli pussitin lihanpaloja kilon erissä ja muotoilin niistä ranteenvahvuisia pötkylöitä.
Niistä saa käytännössä yhtä hyvää käristystä kuin lavasta.
oi tämä kuulostaa ihanan mausteiselta! varmasti tulen kokeilemaan tuota joskus!!![]()
vois kyllä laittaa nytkin jääkaappiin maustumaan tuo ja huomena tekis sitten ruuaksiei oo vaan kuivattua chiliä..haittaakohan jos laittaa purkista chilijauhetta? ja kauanko paistelet pannulla?
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22381028:Chili kuin chili. Kauanko paistan?kypsäksi..... ne kypsyy äkkiä, ohkaset lastut.
Paistan pienissä erissä ettei pannu pääse jäähtymään ja nostan pois ennenkuin paistan uuden erän. Kun kaikki on paistettu laitan ne uudelleen pannuun ja saatan lorauttaa hiukan vettä lisäksi ja kannen päälle ja annan hautua hetken.
okei, minä kiitän ja kumarran!! syökö sulla muuten pai tö vei lapsetki tätä ruokaa? mausteita siis, niin kelpaako heille? mutta ajattelin et voin tehä heille jotaki muuta ja nautiskella miehen kans itse tästä![]()
Mun viimeisin aluevaltaus oli kebab hirvenlihasta ja kyllä maar maistui hyvältä. Hieman tuo toki työtä vaatii...mut kyllä palkittiin.
Mylläsin lihaa lihamyllyn läpi kolmasti, ensin karkeemmalla terällä, sitten pari kierrosta hienolla. Mahdollisimman rinninäiseks rakenne että saa lihpötkylästä tarpeeks tiiviin. Muuten menee mureke puolelle.
Maustoin lihamassan mustapippurilla, valkosipulilla, suolalla, jeeralla, chilirouheella ja paprikalla. Sitten vaan vaivasin taikinaa urakalla kunnes oli tosi tämäkän tiivistä. Ai niin ja lorauksen ölyä laitoin. Jonkun ohjeen mukaan kananmunaakin vois lisätä (netistä löytyy eri variaatioita; itse soveltelin niistä oman). Ton taikinan voi teutaroida myös yleiskoneella, säästyy ranteet =D. Kun taikinan on mahdollisimman tiivistä (ilmat pois) muotoillaan siitä pötkylä foliopaperein päälle ja rullataan niin tiukaks kuin mahdollista. Itte laitoin vielä toisen foliopaperin päälle että tuli oikein tiivis pötkylä. Sitten vaan uuniin, kypsensin 90 asteessa 3,5h...tarkoitus siis on hauduttaa kypsäksi.
Valmiin pötkylän laitoin sitten uuniin vartaaseen pyörimään grillivastusten alle ja siivutin aina grillaantuneen pinnan kebab lastuiks. Vaihtoehtoisestihan ton voi tehdä niin et kypsästä rullasta vuolee ohuita paloja ja käyttee ne sitten grillivastuksen alla pellinpäällä.
Mielettömän hyvää tuli; ens kerralla teen isomman satsin kerralla että saa pakkaseen "pahan päivän varalle" lastuja; kilosta tehdyt lastut hävis parempiin suihin alta aikayksikön. Seuraavaks ajattelin kokeilla tosta peurasta; voi voimakaampi makuinen liha sopii tuohon vielä paremmin. Mutta hetki täytyy viel kaverii roikottaa...
tuon mukaan melkein olen tehnytkin kebappia, paitsi tuota loppuvaihetta en ole älynny tehäsittenhän vasta siitä tulis niinku kebappia, jos ne lastut paistaa erikseen vielä. ohjeessakaan millä tein, ei mainittu sanallakaan tuommosesta.
peuraa en oo koskaan syönykkään, en ees maistanu. onkohan niinku poroa? asutaan pohjosessa ja täälä niitä peuroja ei näy..