Mitä tekisin? haavanhoito

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Multa puuttuu n. 1x0,5cm kokoinen pala kämmenestä, ei mitenkään erityisen syvä. Ilmoista ja haavan sijainnista johtuen epäilen että se on tulehtumassa, on kosketusarka ja punoittaa vähäsen.

Vaihtoehdot mitä mä keksin:
1. Puhdistan ja laitan suihkutettavaa laastaria
2. Puhdistan laitan tavallista laastaria (toistuu useamman kerran päivässä, kun ei siinä laastari oikein pysy)
3. Kärvistelen tän päivän ja laitan illalla antibioottisalvaa ja tavallisen laastarin sekä aamulla puhdistan ja laitan suihkutettavaa laastaria

Mitä noista tekis vai jotain ihan muuta?

Älä missään nimessä laita siihen mitään päälle, se hautuu ja saat takuu varman tulehduksen. Olettaen tietysti ettei se vuoda enää.
Puhdista ensin vedellä ja sitten desinfiointiaineella ja anna olla ilman laastareita. Jos se vuotaa paljon verta, niin laastari vain siksi aikaa että vuoto loppuu.
Koska oot sen loukannut?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Älä missään nimessä laita siihen mitään päälle, se hautuu ja saat takuu varman tulehduksen. Olettaen tietysti ettei se vuoda enää.
Puhdista ensin vedellä ja sitten desinfiointiaineella ja anna olla ilman laastareita. Jos se vuotaa paljon verta, niin laastari vain siksi aikaa että vuoto loppuu.
Koska oot sen loukannut?

Eilen sattui ja varsinaisesti verta ei vuotanut kovinkaan kauaa kirkasta nestettä oli tullut yölläkin. Nyt se on ollut paljaana, mutta alttiina kaikelle. Suihkutettava laastari ei haudo.

Muistaakseni suihkutettavaa laastaria ei saa laittaa tulehtuneisiin haavoihin. Tarkistappa tämä ennen ku meet laittaa, ihan sata varma en oo... Minä kyllä näin mätäkuussa menisin näyttää lääkärille ja hakisin antibiootti kuurin. Niinhän ne tutkijatkin totes, et mätäkuussa on kaksinkertanen riski saaha haavaan tulehdus vaikka yrittivät vesittää koko vanhan ajan käsityksen.

http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/OE0212191

Tollanen on se suihkutettava laastari. "Muodostaa läpinäkyvän ja hengittävän kalvon, joka suojaa haavaa kastumiselta, lialta ja bakteereilta" noin se lupaa niin aattelin ettei tosta ainakaan kauheesti haittaa olis. Haava on kuitenkin oikeassa kädessä, enkä mä nyt voi olla paria päivää yks kätinen.

mulla tuli sellanen todella syvä haava,menin suihkuun,pesin sen ja laitoin laastarin.
kävin näyttämässä lääkärissä mutta sanoi et parempi et parantuu itsekseen,muuten voi tulla infektioita.
ja sitten puhdistelin desinfointi aineella kunnes haava umpetui.

Niin ja tossahan lukee, että ei vuotaville haavoille. Eli myös tuo kirkas neste joka on varmaan lihasnestettä on mun käsityksen mukaan vuotava, joten ei sovellu siihen sillon.

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja Heip!:
Niin ja tossahan lukee, että ei vuotaville haavoille. Eli myös tuo kirkas neste joka on varmaan lihasnestettä on mun käsityksen mukaan vuotava, joten ei sovellu siihen sillon.

Ei ole tänään päivällä enää vuotanut mitään.

suosittelen tavallista laastaria.

lääkärini sanoi minulle että aina tavallinen laastari syvemmille haavoille,ei mitään suihkutettavia missään nimessä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

lääkärini sanoi minulle että aina tavallinen laastari syvemmille haavoille,ei mitään suihkutettavia missään nimessä.

Tää ei ole syvä.

ja nyt minulla on punainen arpi enää siinä missä oli syvä haava,sain sen lasista siis.
tappelussa.

joten kannattaa pitää hyvää huolta haavoista ettei ne tulehdu vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Tää ei ole syvä.

Mutta muista et se suihkutettavalaastari pysyy noin 2 vrk, joten mielummin munkin mielestä toi tavan laastari.

Muistaakseni suihkutettavaa laastaria ei saa laittaa tulehtuneisiin haavoihin. Tarkistappa tämä ennen ku meet laittaa, ihan sata varma en oo... Minä kyllä näin mätäkuussa menisin näyttää lääkärille ja hakisin antibiootti kuurin. Niinhän ne tutkijatkin totes, et mätäkuussa on kaksinkertanen riski saaha haavaan tulehdus vaikka yrittivät vesittää koko vanhan ajan käsityksen.

Täytyypä tarkistaa viä siitä pullosta.
Ja toisaalta tää ei ole vielä tulehtunut (ainakaan pahasti) vähän vaan punottaa, mutta tulehtuu melko varmasti jos en saa sitä jotenkin suojattua.

Yhteistyössä