Mitä teillä syötiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murtsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murtsi

Vieras
sillon ku olitte pieniä/nuoria?
Meillä yleisin ruoka oli perunat ja ruskee kastike,eikä siinä aina ees lihaa,vaan pelkkä kastike... Sit lihakeittoa (oli mun herkkua)...
Kanaa oli sillon tällön ja mä muistan ku yks kana piti jakaa kuudelle henkilölle,niin kyllä niistä valkoisista osista (rintapalasta) oli kinaa....
En tiiä,oliko kana sit niin kallista,että äiti ei ostanu esim. kahta kanaa...

Äiti oli kauheen tarkka kyllä vitamiineista ja esim. puristi joka aamu meille neljälle tuoreista appelsiineistä mehun... Siinä on saanu puristaa aika monta appelsiinia =)

Leipänä harvoin vaaleeta leipää ja spagetti oli harvinaista herkkua....

Makkarat puolitettiin leivän päälle...Teen niin vieläki ja oon edelleen järkyttyny ku näin yhen tuttavani n. 15 vuotta sitten rullaavan kinkut ja laitto niitä leivän päälle viisi!!!!! :o :p

Joskus harvon ku oli popcornia,siitä ei paljoo neljälle riittäny...
Muistan aina ku 20-vuotiaana menin Särkänniemeen poikaystävän kanssa ja sain oman popparituutin. Mä olin aivan ihmeissäni,että onks nää KAIKKI mulle ja ahmin ne heti.......

Nykymittapuun mukaan meän sillonen syöminen tuntuu nyt köyhältä elämiseltä. Mutta ei me koskaan nälässä oltu...
Mutta täytyy myöntää,että ku kotoa muutti,niin hommat riistäyty käsistä,vaaleeta leipää piti ostaa,spagettia jne jne.......

Taidoin nyt nälissäni (laihdutan) innostua ruokajutuista,mut joka tapauksessa myös mieheni (44v) perheessä syötiin usein perunaa ja ruskeeta kastiketta.... Olikohan yleistä tohon aikaan???
Mites teillä?

Ai niin ja pakko,ihan pakko =) lisätä vielä se,että ku isot siskoni lähti eräänä kesänä Ruottiin kesätöihin,mä vaan iloitsin,ku tiesin,että nyt saa enemmän valkosta kanaa....... :D

Pelkkää perunaa arkiruokana. Tarkemmin sanottuna "pottumaitoa", olisko tutumpi nimi maitoperunat. Eli keitettiin perunoita (kuorittuna tietysti), ja loppuvaiheessa maitoa sekaan.

Sitä syötiin päivästä toiseen.

Vaihtelua saatiin kun siperrettiin sekaan näkkileipää. Siskot laittoivat meetwurstia. En tiedä miten meillä semmoiseen oli varaa, ehkä isä vaati sitä... itse en tykännyt, en tykkää vieläkään meetwursti-tyyppisistä makkaroista.

Sunnuntaina oli sitten lihamureketta tai lihapullia, se oli meidän pyhäruoka. Minä en tykännyt.
Minun suurta herkkua oli kananmunakastike. Tätäkään ei taida tänä päivänä kukaan tehdä.. köyhän ruokaa tämäkin, luulen. Maitopohjaiseen kastikkeeseen keitettyjä kananmunia sekaan.

Spagettia ja jauhelihakastiketta oli meilläkin, mutta.. minä en siitäkään tykännyt, spagetit söin ketsupin kanssa ja jauhelihakastiketta en ole vielä tähän ikään mennessä oppinut syömään.

-70-luku on nyt (yhä edelleen, käsittääkseni) muotia. Minulle 70-luku on köyhyyttä, niukkuutta.
Muistan kun kaverin luona oli sipulikeittoa. Heidän koti oli kovin vaatimaton, ei edes mattoja. Lapsiakin oli paljon.. me olimme 6-henkinen perhe, heillä taisi olla lapsia enemmän. Minulle siihen sipulikeittoon kiteytyi köyhyys: he ovat siis niin köyhiä, ettei heillä ole varaa mihinkään muuhun kuin sipulikeittoon!
:$

Ai niin.
Hedelmiä meilläkin oli, mutta yksi kpl/ lapsi.
Muistan kun teini-iässä poikaystävän perheessä syötiin mandariineja koko kilo kerralla.. minusta se oli pöyristyttävää ! Mandariinikulho syliin, ja kundi söi lähes koko kipollisen. Kuoret vaan toiseen kulhoon, äitinsä vei ne roskiin.
Mässäilyä ja passaamista, olin järkyttynyt. B)
Ja sitten he kuitenkin hokivat, miten on tiukkaa ja niukkaa :$

Litran jäätelö jaettiin neljän lapsen kesken, mittanauhalla mitattiin jokaiselle yhtä iso pala.
Karkkipussit taisi silloin olla 100 g pusseja?? Me jaettiin ne neljään pekkaan ja ylimääräiset annettiin äidille.

Vaatteita pidettiin viikko, lauantaina saunaan ja puhtaat päälle. Ei silloin ollut edes semmoista vatevarastoa, että olisi joka pv voinut vaihtaa.. meillä ei ollut edes omaa pyykkikonetta, 6-henkisen perheen pyykin äiti pyykkäsi kerrostalon pyykkituvassa, kolikkokoneessa. Tai sitten pyykättiin käsin. Oppihan siinä pesemään omat farkkunsakin, kylpyammeeseen vaan vettä ja pesuainetta ja juuriharja kouraan. Eipä taitaisi tämän päivän 14-vuotiaat moiseen viitsiä :)

Tästä ketjusta tuli mieleen, että meillä oli joskus ruokana keitettyjä perunoita, jotka muusattiin ja sekaan voita ja kylmää lenkkimakkaraa sen kanssa. Hyvää kai se oli. Muuten paljon samankaltaisia ruokia kuin edellisissä. Olin lapsena huono syömään ja monet ruuat oli mielestäni pahoja.
Munakastiketta muuten teen toisinaan ruuaksi ja lapsetkin siitä tykkää!

Meillä kans paljon syötiin perunaa ja ruskeaa kastiketta. Munakastiketta. Makaronivelliä, mannavelliä. Porkkaraastetta, puolukkaa, ruisleipää. Voita aina leivän päälle. Makkaraa. Sitten joskus käristettiin sianlihaa pannulla ja se syötiin pannusta päin ja loput rasvat pyyhittiin leivän palalla pannusta. Ja hyvää oli! Kerran äiti teki munuaispataa, mutta jäi kaikilta syömättä. Usein oli silakkalaatikkoa ja inhoan sitä edelleen.

Myös hernekeittoa ja lättyjä syötiin silloin tällöin. Pullat äiti leipoi itse. Joskus saatiin naapurista vastaleivottua leipää tai kotijuustoa, ne ovat vieläkin herkkua kun vaan jostain saisi. Muusi ja äidin tekemät lihapullat ovat edelleenkin hyviä.

Ettei se ruokavalio niin kauhean yksipuolista ollut.

Minä olen 80 luvun lapsi ja meillä todellakin syötiin "valko kastiketta" eli maitokasteketta jossa keitettyjä kananmunia. Hyvää oli. Äitini 60 luvun lapsi. Syötiin niitä ruokia joita äiti kotona oppinut syömään ja tekemään. Ruskeaa kastiketta ja perunoita. Mitä sitten nykyäikan syödään? Makaroonivelliäkin, jossa maitoa ja makaroonia, päälle sokeria nam. Ei tunnu köyhältä ollenkaan eikä pahalta.

Meillä syötiin jauhelihakastiketta ja perunaa, risottoa (uunissa ketsuppia, avorioriisiä ja jauhelihaa, aikuisille sipulin kanssa versio), maksaa ja perunamuusia (äidilläni ei ollut koskaan silloin nälkä, hän inhosi maksaa), kanaa ja riisiä, hernekeittoa (itse tehty) ja useampi päivä, pullaa leivottiin joka lauantai, ruisreikäleipää tuoreena lähileipomosta, lihakeittoa, siskonmakkarasoppaa, mannapuuroa, kaurapuuroa aamuisin, hedelmiä, marjoja ja itse poimittuja sieniä (yhtenä vuonna oli joka ruoassa jotain sientä joukossa, saatiin kaikki tarpeeksi), nokkoskeittoa (itse poimittuja), lettuja, lauantaina paistettiin makkaraa saunan jälkeen, kokolihaa sunnuntaina ja perunamuusia, kesäkeittoa, valkokastiketta ja perunoita. Aika paljon vispipuuroa, marjakiisseleitä.

Äitini oli oppinut tekemään ruokaa itse kerätyistä marjoista, sienistä, tms. , koska oma äitinsä oli varsin hyvä tekemään ravitsevaa ruokaa sodan aikana (kasvatti itse vihanneksia kerrostalon pihalla).

Äitini aina sanoo, ettei oikein osaa laittaa ruokaa, mutta aika monipuoliselta tuo vaikuttaa, kun nyt muistelen.

60- ja 70-luvulla meillä oli hyvin tarkkaa. Perunoita ei missään nimessä heitetty hukkaan, vaan viikonlopulta jääneet keitetyt perunat paistettiin arki-iltoina liha/läskikimpaleiden kanssa ja hyvältä maistui. Palapaisti oli tyypillistä ruokaa viikonloppuisin. Lihamureketta tai lihapulliakin oli usein ja aina sitä ruskeata kastiketta. Perunamuusia melko harvoin. Niin, ja tietysti lihakeittoa (perunoita, vettä, porkkanoita, pippureita, suolaa) ja hernekeittoa. Makkarakeittoa ei koskaan ja lenkkimakkaroita vain mökkivierailuilla. Leivän päälle pekonimakkaransiivuja ja juustoa. Tomaattia ja tuorettakurkkua, maitojuustoa, 70-luvulla italiansalaattia. Puolukkahilloa ja ruispuolukkapuuroa. Mehukeittoa melki päivittäin syötäväksi koulusta paluun jälkeen (vanhempani kävivät molemmat töissä). Makaroonivelli oli pienenä herkkuruokani. Sitä syötiin ruisleivän kanssa. 70-luvulla syötiin sitten jo jugurttiakin. Joskus harvoin, kun tuli vieraita, ostettiin kioskilta litra jäätelöä ja sitruunasoodaa. Kohtalaisen monipuolista se oli, mutta kaalia, kalaa, kanaa, spagettia, riisiä ei koskaan syöty, sillä äitini ei pitänyt niistä (tai hänelle ne eivät soveltuneet).

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2005 klo 11:58 äiti kirjoitti:
Minä olen 80 luvun lapsi ja meillä todellakin syötiin "valko kastiketta" eli maitokasteketta jossa keitettyjä kananmunia. Hyvää oli. Äitini 60 luvun lapsi. Syötiin niitä ruokia joita äiti kotona oppinut syömään ja tekemään. Ruskeaa kastiketta ja perunoita. Mitä sitten nykyäikan syödään? Makaroonivelliäkin, jossa maitoa ja makaroonia, päälle sokeria nam. Ei tunnu köyhältä ollenkaan eikä pahalta.

Tuohon,että mitä sitten nykyaikaan syödään... Luulenpa,että nykyään ei oo kauheen tavallista,että useana päivänä syödään samaa ruokaa... Niin ku esim. meillä tota perunaa ja ruskeeta kastiketta....

Ja uudet perunat meillä syötiin aina voikastikkeen kanssa. Voikastike kaadettiin jokaiselle omiin kuppeihin ja siellä sit kasteltiin perunat. Tuota syöntitapaa moni ihmetellyt... Onks kellekkään tuttua???
Ja tosiaan ei mitään lihaa tai muutakaan lisukkeena.
Uudet perunat on kyl niin hyviä,että ei musta lisuketta kaipaiskaan,mut mies haluaa....

Hernekeittoa, hernekeittoa ja hernekeittoa - sitä oli jättikattilallinen ja joukossa oli oikea sianpotka :D
Läskikastiketta ja perunoita, makaronimössöä - keitettyjä makaroneja ja jauhelihamössöä, jossa oli paljon ketsuppia, makaronivelliä, munavelliä, helmipuuroa, maksalaatikkoa voisulan kanssa, lihakeittoa ja karjalanpaistia.

\

Lapsuudenkodissani ei ollut koskaan munakastiketta,'löysin' sen ruuan vasta aikuisena ja olen tykännyt kovasti! :p

Meillä oli viikonloppuisin aina lauantaina äidin leipomat karjalanpiirakat, perunamuusitäytteellä, karjalanpaisti kun itse possut kasvatettiin ja mustikkasoppa + uuniriisi tai ohra puuro, äiti leipoi pullan ja leivät kotona , siitä olen kai oppinut et nyt omalle perheelleni leivon karjalanpiirakat joka lauantai, samoin pullan ja kakut, aikaa kun jää ja innostusta niin leivon pikkuleipiäkin.
Viikolla usein syötiin tirrikastiketta ja perunaa pulukkahillon ja ruisleivän kera, mitä tuo tirrikastike sitten on... no siinä ohuet pieniksi silputut possunkylkiviipaleet paistettiin pannulla runssan sipulin kera ja lisättiin vesi, ja tietty suolaa, kyllä oli hyvää perunoiden tai vaikkapa ihan ruisleipämurusten päälle lautaselle ja nälkä lähti. Joskus äiti laittoi sillai myös munakastikkeen.
Harvoin oli makkarakastiketta, makkaraa vanhan ajan sipuliteetä laitettiin leivän päälle, samoin juustoa, tietty leipäviipaleet voideltiin voilla, joskus äiti kirnusi voin kotona kun oli maitoa yllin kyllin ja sitä ei voinut meijeriin laittaa.
Kanaa, makaroonia ja pastaa ei tiedetty olevankaan, ei jauhelihasta tehty minkäänlaista ruokaa, kummillani kyläillessä sain lihapullia ja kanaviilokkia, olivat hyviä, kouluun kun -70 luvun alussa menin oli monta ruoka opeteltava syömään, en ikinä ollut maksalaatikosta tai maksamakkarasta kuullutkaan, näkkileipä oli kauheaa kun olin tottunut syömään äidin leipomaa ruisleipää.
Lanttu- ja porkkanalaatikkoa oli jouluna, äidin tekemää.
Olen oppinut että kaikki ruoka on syötävää, ei ole ennakkoluuloja ruokalajeja kohtaan, maistelen ainakin, jos ei niin hyvää niin otan vähemmän.
Olen lapsillenikin opettanut että aina pitää maistaa ensin ja sitten päättää onko hyvää vai ei, kaikkea pitää syödä. Farssini onkin et maailmassa on paljon lapsia ja aikuisia joilla ei ole mitään syötävää ja te aina valitatte ruuasta vaikkei teille mitä vaan tarjota, kotiruoka kunniaan, ei valmiita eineksiä.

Halakoperunoita ja ruskeata kastiketta puolukkahilon kera, tirripaistia.
Kaura- ja mannapuuroa, muikkuperunoita.
Kananmunakastiketta eli ruskeaa kastiketta ja kananmunia (vasta 70-luvulla miniät toi viestiä ettei kananmunakastike voi olle ruskeaa vaan aina vaaleaa, mikä moka äidiltä :) )

Pääsiäisenä äiti keitti isolla kattilalla mämmiä, isot veljet ehtivät syödä siitä jo puolet ennen kuin äiti ehti sen paistaa :p

Hedelmät tulivat vasta 70-luvulla, puolukka taisi olla vitamiinin päälähde.

\

Tuohon,että mitä sitten nykyaikaan syödään... Luulenpa,että nykyään ei oo kauheen tavallista,että useana päivänä syödään samaa ruokaa... Niin ku esim. meillä tota perunaa ja ruskeeta kastiketta....

Ja uudet perunat meillä syötiin aina voikastikkeen kanssa. Voikastike kaadettiin jokaiselle omiin kuppeihin ja siellä sit kasteltiin perunat. Tuota syöntitapaa moni ihmetellyt... Onks kellekkään tuttua???
Uudet perunat on kyl niin hyviä,että ei musta lisuketta kaipaiskaan,mut mies haluaa....

[/quote]

Edelleen mua (ai niin,olen entinen Murtsi) kiinnostaa,onko tollanen perunoitten syöntitapa kellekkään tuttua???

Mulle oli ihan outoja tuolla aikasemmin mainitut tirrikastike ja tirripaisti,mitä ne on??
Ja tulipa vielä mieleen semmonen,ku oltiin käymässä Ruotsissa äidin siskon luona,niin siellä oli vaaleeta lihapullakastiketta!!! Olin aivan ihmeissäni!!! Toki äiti sit hieman halveksuen =) selitti,että kermaa oli joukossa. Meillä ku ei ikinä ollu kermaa ruuissa... Oli vissiin pröystäilyä??? =)

Meillä taas syödään uudet perunät tillin, sillin ja munakokkelin kera. Olen niitä 60 luvun lapsia ja meillä niin on tehty aina, mutta kai se on kiinni,vähän siitäkin mistä päin suomea sattuu olemaan kotosin. Minä en ole koskaan kuullut tosta voisulakastikkeesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2005 klo 00:20 Iipana kirjoitti:
\

Edelleen mua (ai niin,olen entinen Murtsi) kiinnostaa,onko tollanen perunoitten syöntitapa kellekkään tuttua???

[/quote]

Mun mies syö "kuppisoosin" kanssa uudet perunat. Oli tosi outo tapa mulle aluksi. En koskaan ollut ennemmin moiseen tapaan törmännyt.

[/quote]

[/quote]

Mun mies syö "kuppisoosin" kanssa uudet perunat. Oli tosi outo tapa mulle aluksi. En koskaan ollut ennemmin moiseen tapaan törmännyt.
[/quote]

Olipas kiva kuulla,että joku muukin syö tollain... =) Mä jo epäilly,että oli joku meän äitin juttu....ku en oo koskaan törmänny ihmiseen, joka tietäs tollasesta tavasta...
Oiskohan joku (etelä?)pohjanmaalainen tapa??

Yhteistyössä