Mitä teillä OIKEESTI pienituloisilla on jääkaapissa ja mitä ruokia kokkaatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhtäkkiä yh-äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhtäkkiä yh-äippä

Vieras
Ero tuli ja jäin yksin 3-vuotiaan lapsen kanssa. Tulot on minimit, aiemmin menty miehen palkalla...ja ihan omasta halustani nyt näin. Mutta kun aiemmin kaupasta ostettiin, mitä mieli teki, niin nyt on vitsit vähissä. Ajattelin listata halpoja ruokia ja muutenkin muksun ruokavalioon sopivaa kaapintäytettä...tällä hetkellä tilanne tää (eilen käyty kaupassa)
Jääkaapissa
-munia
-oivariinia
-Pirkka edamjuusto 1 kg
-Voileipäkinkkua
-tuorekurkkua, paprikaa
-perunoita, sipulia
-uunilenkki
-jauhelihapaketti
-Lidlin pikkurahkoja 6-pack
-1 l banaanijogurttia
-2 l rasvatonta maitoa
-ketsuppia, sinappia

Pakasteessa
-iteleivottuja sämpylöitä ja mustikkapiirakkaa
-tarjouksesta broilerinsuikaletta
-Vegetarian wok sweet chili Findukselta

Kuivakaapissa
-4-viljan hiutaleita
-kaurahiutaleita
-mannaryynejä
-kuivahiivaa
-vehnäjauhoja
-sokeria
-mausteita
Lisäksi omppuja ja banaaneja.

Ja tänään syötiin ranskalaisia ja kalapuikkoja kurkun ja paprikan kans. Huomenna uunilenkkiä ja muusia, maanantaina jauheliha-perunasoselaatikkoa (samaa myös tiistaina), keskiviikkona broilerwokkia, sitä varmaan riittää myös torstaille. Aamupalaksi puuroa/leipää/jogurttia, välipalaksi omenaa, banaania, pannukakkua vois joku päivä tehä...

Mites muut vähällä pärjäävät?

Minä + lapset 4v ja 1v. Jääkaapista löytyy lähes aina:
- edullinen edam-juusto (nyt xtra)
- kevytmaitoa
- ruokakermaa
- porkkanoita
- perunoita
- jugurtteja
- raejuustoa
- jauhelihaa
- kinkkusuikaleita
- broilersuikaleita (maustamaton)

Pakaste puolillaan vihanneksia, leipiä, sämpylöitä jne. Teen paljon laatikkoruokia ja keittoja ja leivon hyvin usein sämpylöitä itse. Kaurapuuroa menee paljon, myös riisipuuro kelpaa hyvin.

Tällä hetkellä mulla on jo parempi tilanne, mutta yh-opiskelijaaikana mä kokkailin tällaisia:
- puuroja
- kiisseleitä itse kerätyistä marjoista
- hernekeittoa alusta asti, eli kuivatuista herneistä. Lihaa rahatilanteen mukaan. Meidän s-marketissa on säännöllisesti palvikinkkupalat päiväyksen takia alessa
- ylipäätään alelihoja käytin, päivän ruokalista valikoitui sen mukaan mitä kaupassa oli alessa
- kinkkukiusausta ja makaroonilaatikkoa
- perunavelliä, sosekeittoja
- leivoin itse aina leivät. Joskus leivoin pullaakin tms. ja sitä syötiin sitten ihan hyvällä omalla tunnolla.
- mun herkku oli homejuusto, jota ostin ehkä kerran 2 kuukaudessa, yleensä jostain tarjouksesta
- oleellista on huolehtia siitä, ettei ruokaa pääse vanhenemaan ja siten roskiin. Itsellä väsyneenä joskus meinaa unohtua kaappiin joku ruoka. Siinähän sitä rahaa menee hukkaan, vaikka ostaisikin halpaa alelihaa, mutta unohtaa käyttää sen.

Ap:n jääkaappi kuulostaa ihan meidän kaapilta:) Jos tykkäisin kananmunista, niin meillä varmaan munakasta, keitettyjä munia yms syötäisiin enemmän, mutta kun en tykkää niin en niitä alas saa...

En voi sanoa että olisin hirveän pienituloinen, mutta tarkanmarkan (€) ruokabudjetria tässä täytyy pitää.

Meidänperhe-lehden kyselyssä nelihenkisen perheen ruokiin meni 400-600€/kk, mitä pidän ihan luotettavana tuloksena. Täältä palstalta kun kysyy niin jotkut väittävät ruokkivansa useammankin hengen parilla sataa... Mutta joo, jos ostan suht huolettomasti tai on juhlat yms. extraa niin 4 hlön perheellä mnee toi 600. Jos pihistelen, just pääsen tohon 400. Ja on vaikeeta. Kahdella hengellä en usko että alle 300pääsisi.

Niin ja rahansäästöruoat on: makkaraa kerran viikkoon, kasvissosekeitto (peruna ja porkkana muutenkin), puurot.

Viimeksi muokattu:
En tiedä, mitä tarkoitat käsitteellä "OIKEESTI pienituloiset".
Mulle on tapahtunut semmoinen käsittämätön juttu, että mitä vähemmän saan rahaa niin sitä paremmin pärjään ja jää säästöönkin.

Ja minä siis saan tosi vähän - 501€/kk - enkä siltikään tunne jääväni mistään paitsi vaan elän ihan hyvin.

Minä teen yleensä isoja satseja ruokaa, että jäisi sitten seuraavallekin päivälle. Melko samalta kuulostaa kaappien sisällöt minulla, paitsi että en käytä esim kalapuikkoja tmv,,
Käyn kerran viikossa kaupassa ja täytän kaapit suht täyteen, täydennykset sitten lähikaupasta viikolla. Niin joo ja mulla on hiukan isompi tuo lapsilauma: 4 lasta, osa teinejä.

Erona entiseen meillä ainakin hedelmien ja vihannesten määrä/laatu, nyt ostan tarjousten mukaan (mut aina pitää jotain vihannesta ja hedelmää olla, siitä en tingi). Kokolihaa syötiin ainaki 2 x viikossa aiemmin, eli nautaa, possua fileenä...ja kalaa. Nyt aiemmin rakas texmex-lohi vaihtui kalapuikkoihin...mut en valita, nyt saamme olla ja elää ilman pelkoa ja petoksia :).

Myös jogurtti vaihtui halvempaan litran versioon, aiemmin ollut kalliita yksittäispakattuja. Samoin murot, keksit ja tuoremehut jääneet pois. Makeat herkut vähentyneet, mutta muuten ehkä osa ruuan laadusta huonompaa...

Missä kaupparyhmittymässä muuten käytte? Meillä lähellä sekä cittari että Lidl, molemmista haen ne edulliset vaihtoehdot.

Kun suunnittelee etukäteen vaikka kaksi ruokaakin niin jo siinä säästää...
Viikonloppuna syödään ehkä vähän paremmin:
-possun sisäfile, herkkusienikastike, perunamuusi
-broilerin rintafileet uunissa, riisiä
-mustikkapiirakkaa
viikolla: jotain laatikkoa ja keittoa

Minä huomasin että maustamaton jogurtti erilaisilla marjoilla/soseilla tulee halvemmaksi, kuin ne valmiit sokerilitkut, on parempaakin. :p Kauden kasvikset ovat halvimpia joten niitä hyödynnetään, hedelmiä kyllä ostan suht surutta.(omena, mandariini, appelsiini, banaani)
Keskitän ostokseni S-ryhmään, olen siellä tottunut käymään joten helppo mennä. :D

Meitä on syömässä aina 5-6..Teen makaroonia,muusia,jauhelihakastiketta,soijakastiketta,lankkuperunoita,tonnikalasta jtn..
Riisii,riisipuuroo,keittoo...

Huomenna teen kalakeiton seistä,perunasta ja porkkanasta+maitoo,mausteita ja voinokare..

Pointti ei nyt ollut niinkään ne tulot, vaan ne menot :D. Huono otsikko multa ehkä, mutta oon vaan tajunnu tässä peruspäivärahalla, että ei oikeesti ole sitä rahaa laittaa niin paljoa ruokaan kuin aiemmin...meillä meni 4 hlön taloudessa helposti 800 € kuussa, nyt on tultava toimeen 250 €:lla, niin oon budjetoinut. Meitä on joo 2 hlöä vähemmän, mutta ei silti pysty samalla tavalla ostelemaan.

Kun guugletin näitä ruokaketjuja, niin usein perheen tulot oli jotain 1800 €/kk, ja sanoivat olevansa pienituloisia. Siks tuo kärjistäminen...

Mä laitan meille, 2+2 perheelle, usein keittoja. Makkara-, jauheliha-, kala-, kasvissosekeitto on halpoja ja hyviä. Pakastetut keittojuurekset on halpoja, mutta vielä halvemmaksi tulee kun ostaa tuoreena perunaa, porkkanaa ym. ja pilkkoo ja pakastaa ne itse. Lihamakaronilaatikko on lasten suosikki ja myös edullista tehdä. Lohta ostan tuoreena silloin kun se on tarjouksessa ja teen isoja satseja ruokia joita pakastan. Jauhelihaperunasoselaatikko on myös lasten mieleen ja halpaa. Samoin perunakinkkukiusaus.

Eli tilanne se, että olen Kh-tuella ja taloudessa teini sekä vauva ja puolet kuusta kaksi ala-asteikästä. Löytyy myös mies, jolla oma asunto (nuorimman isä) ja jota en ota asumaan luoksemme, ellen voita lotossa ;) saan kahdesta lapsesta yh-lapsilisän ja teinistä elarit. Käytännön syistä ollaan lyöty ruokailut ym yhteen, eli mies antaa tietyn summan kk (usein 400€, toisinaan 500€, ja joskus harvoin ei mitään) ja sillä sitten saapi ruuat ja röökit itselleen sekä bensaa tyttärensä hakureissuihin ja hänen lapsensakkin syö täällä (eli ollaan mun asunnossa). Me syödään mielestäni tosi hyvin ja terveellisesti, vaikka hemmetinmoista tarjousten metsästämistä tää on, että saa ruokittua parhaimmillaan 6-7 henkee ja hankittua muksuille vielä kaikki tarvittavat (jotka siis minä hankin).

Kaapista löytyy aina jugurttia, maitoa, porkkanaa, perunaa, leipää, puuroa ja soijaa. Kaikki ruuat tehdään alusta loppuun. Se mitä leivän päälle löytyy, riippuu siitä miten rahaa on. Ja nykysin tulee käytyä ostoksilla Prismassa, sillä sieltä saa ison leipäpaketin eurolla, 5kg perunoita 1,50€ ja muita noita rainbow tuottwita halvalla (kuten iso margariini). Tarjouksesta ostetaan sitten, jos löydetään karjalanpaistia, naudan sisä tai ulkofilettä, lohta, mutta pääsääntöisesti syödään jauhelihasta tehtyjä ruokia (kuten lasange, makaroonilaatikko, lihaperunasoselaatikko) tai kanasta, aika usein myös syödään lihapataa.

Haastavaa tuosta ruuasta tekee sen, että mies ei aina oikein ymmärrä, että jos olen suunnitellut tarkasti viikon ruuat ja jopa kertonut hänelle, mitä mistäkin tehdään (eli pari 2pv:n kestävää ruokaa) nin saattaa torpeedoida koko homman tekemällä niistä safkoista yhden päivän ruuat, kun en ole paikalla (ei tee sitä ilkeyttään, on vaan ajattelematon) tai sitten ruokaostoksilla heittelee kärryyn ylimääräisiä juttuja ja saattaa ottaa nokkiinsa, jos huomautan (meillä usein myös sukulaislapsi hoidossa, joka ruokitaan kanssa, joten joutuu olemaan tosi tarkka).

Rehellisesti sanottuna pääsisin niin paljon halvemmalla, jos molemmat vaan huolehtis omasta taloudesta ja tapailtaisiin vaan, mutta ei auta :)

Ai niin ja hedelmät ostetaan aina tarjouksesta, eli niitä löytyy sen mukaan. Ja vispipuuroa tehdään myös usein, välillä pelkästä mehutiivisteestä ja toisinaan marjoista (oiva väli-, aamu- ja iltapala). Sitten jos on oikein tiukkaa niin leivotaan tosipaljon leipää ja herkkuja :D

Pienituloinen säästää paljon, jos luopuu juustosta, kinkusta ja kahvista. Kaikki ylihintaisia nykyään.

Säästää voi käyttämällä soijarouhetta ja soijasuikaleita lihan sijaan. Maku ei ole sinne päinkään, mutta hinta on murto-osa entisestä. Ja sitä makua voi parantaa kuutioilla ja mausteilla.

Muita halpoja raaka-aineita täällä onkin lueteltu vaikka kuinka: jukurtti, pakastevihannekset, itse tehty leipä, puuro, reajuusto, kananmunat, peruna, porkkana, sipuli... kaikki halpoja ja terveellisiä.

Hinnan laskiessa vaiva kasvaa. Jos tekee kaiken itse niin pääsee halvemmalla (vrt. sämpylöiden ja sämpyläjauhojen+hiivan hintaa). Mutta se on sen verran rasittavaa, että yhtenä päivänä viikossa on okei pitää ruuanlaitosta lomaa, ja laittaa vaan maksalaatikko uuniin.

Kauppojen hinnoissa en ole huomannut eroa. Lidl on halpa vain teityissä tuotteissa (juusto, puolivalmisteet). Ja näitä halpoja tuotteita sitten kompensoi itse ostamalla enemmän, sellaisis tuotteitä mitä kauppalistassa ei ollut.

Ei siellä kauheasti mitään nytkään ole. Maitoa, pala juustoa, margariinia, porkkanoita. Pakastimessa vähän lihaa. Kuiva-ainekaapissa perus jauhot sokerit yms. Itse tehdään kaikki ruuat valmiita ei ostella, leivät leivotaan, kiisseliä, puuroa yms.

[QUOTE="mimmu";25944530]Mä laitan meille, 2+2 perheelle, usein keittoja. Makkara-, jauheliha-, kala-, kasvissosekeitto on halpoja ja hyviä. Pakastetut keittojuurekset on halpoja, mutta vielä halvemmaksi tulee kun ostaa tuoreena perunaa, porkkanaa ym. ja pilkkoo ja pakastaa ne itse. Lihamakaronilaatikko on lasten suosikki ja myös edullista tehdä. Lohta ostan tuoreena silloin kun se on tarjouksessa ja teen isoja satseja ruokia joita pakastan. Jauhelihaperunasoselaatikko on myös lasten mieleen ja halpaa. Samoin perunakinkkukiusaus.[/QUOTE]

Kypsennätkö noita porkkanoita yms ensin vai laitatko raakana pakastimeen?

hae cittarista lohta tarjouksesta, esim. jokin aika sitten oli 5,95e/kg. Ei paha mun mielestä. Norjalaista oli muistaakseni.

myös palapaistipaketti oli siellä 3,99e. Ei maksa paljoa, kun tekee siihen ruskean soossin ja muussin. Muistaakseni riitti kuuteen annokseen tuo.

Keitot on myös edullisia.

[QUOTE="tiiti";25948106]Kypsennätkö noita porkkanoita yms ensin vai laitatko raakana pakastimeen?[/QUOTE]

Mietin ihan samaa.. Pitääkö niitä kypsentää ensin vai ihan vaan raakana?

Me ei niiin köyhiä olla, mutta meillä syödään ihan perusruokia ja ap:n jääkaapin sisältö kuulostaa aika tutulle. Syödään paljon jauheliharuokia, esim. kaalilaatikosta meillä tykkää kaikki, saa ison satsin ruokaa yhdestä jauhelihasta ja kaali on halpa kasvis. Itse laitan siihen sekaan vielä vähän porkkanaa, joten tulee paljon ruokaa.. viimeksi riitti kolmeksi päiväksi eli hintaa yhdelle annokselle tulee todella vähän!

Leivän syöntiä vähentämällä säästäisi varmaan helposti, kun silloin menee niitä leivänpäällisiäkin vähemmän. Tai jos vaikka silloin tällöin jättää ihan vaan sen juuston ostamatta ja käyttää vaan leikkeleitä.

Yhteistyössä