Mitä teidän noin 2-vuotiaat....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
osaavat ja millaisia he muuten ovat? mitä sen ikäiseltä voi jo "vaatia"? itsellä pian 2-vuotias ja mietin vaadinko liian vähän. pottaa ei vieläkään (yrityksiä kyllä on takana, mutta kun ei niin ei, enkä kyllä aio kiirehtiäkään) ja maitopullista pitää kiinni kynsin ja hampain. on vaikka kuin pitkään juomatta.. kielellinen ilmaisu vielä aika heikkoa, tosin kehittyy kovaa vauhtia. pidänköhän lasta vielä liian vauvana? tuntuu että on tosi herkkä persoona, muuten oikea aurinko ja energinen tapaus. vai teenkö nyt kärpäsestä härkäsen.... tiedän myös että jokainen lapsi on oma persoona ja kehittyy omaa tahtiaan, mutta aattelinpa nyt kysäistä silti. ihan vaan että sais mielipiteitä.

poika kohta 2v (4.11.08) potalla käynnit menee ok, kakkaa ja pissa onnistuu. syö itte, syöny jo pitkään. meneppä auttaan niin tullee semmonen huuto että oksat pois. yrittää pukea kovasti, riisuminen onnistuu melkohyvin. tuttipullo jäi pois 9kk ikäsennä, nokkamuki n 2kk sitte. sanoja tulee aika hyvin, 3 osasia lauseita. hyvää yötä isi,yms laulaa kovasti, sanotukset on mielenkiintosia :)

Meillä tyttö 1v11kk. Syö ja juo itse. Osaa riisua itse ja aika paljon pukeakin. Tuttipulloa ei ole vuoteen käyttänyt, tutti vielä on. Kotona ollaan vaipatta ja käydään potalla, hoidossa ja reissussa vielä vaippa. Puhuu yksittäisiä sanoja, laulaa, tanssii ym.

Meillä poika täytti just 2 v. Puhuu paljon, 6-sanaisia lauseita parhaimmillaan. Liikkuu paljon. Mutta ei suostu potalle millään, ja turha itkettää sen asian kanssa mun mielestä. Koetan silloin tällöin aina uudestaan ja eiköhän se joskus opi! Iltavellipullo jätettiin pari viikkoa sitten. Lapset on kuin onkin erilaisia, mun mielestä ap:n lapsi kuulostaa aivan normaalilta (kamala sana sinänsä!) :)

Meidän kuopuksesta (2,5v) on tänä syksynä kuoriutunut iso poika: päiväkuiva, tuttipulloa ei ole käytetty enää varmaan vuoteen, juttelee pitkät pätkät (tosin aika paljon vielä omia sanoja joukossa, esim uttimaan=istumaan ja kuikkissi=suihkussa) monisanaisia lauseita, juoksee, syö itse haarukalla/lusikalla, pukee ja riisuu melkein kaikki vaatteet itse. Tämä iloinen menijä juoksee ja kiipeilee reippaasti ja on aika hupaisa näky, kun pituutta on vaivaiset 86cm (eli näyttää aika paljon nuoremmalta kuin onkaan). Kehitys on mennyt viime aikoina hurjina harppauksina.

Tyttö 2v4kk. On ollut kuiva n. 4kk, syönyt itse 1,5-vuotiaasta. Puhe hieman epäselvää ja jotku sanat vaikeita vielä :) Pukee itse paitsi vetoketjut ja napit. Kengät on usein väärissä jaloissa :D

Tyttö oli täysin vaipaton ja pojatkin vain yövaipalla. Pullo jätettiin muistaakseni aika pian 1v jälkeen.
Tyttö ei puhunut kuin yksittäisiä sanoja, muuten oli sellaista höpönlöpöä mitä suolti tulemaan tunnista toiseen :) ja vanhempi poika ei senkään vertaa, vaan sanoja ja nekin väärin, kuten pallo=appo. Tytön puhe selkiytyi sitten kolmen vuoden jälkeen ja pojan vasta puheterapiassa 4-5v. Nämä on liitetty biologisen isän lukihäiriöön.

No on aika paljonkin alle... 1 v. ja 7 kk tulee tässä kuussa.

Nokkamukista juo, syö itse. Potalla käy pissillä, mutta ei ole lähellekään valmis jättämään mitään vaippaa pois tms. Ei puhu mitään ymmärrettävää (kovasti silti höpöttää :D), muutamia sanoja vain tulee. Ymmärtää kyllä todella paljon siitä, mitä hänelle puhutaan. Kovasti yrittää myös pukea, kengät onnistuukin itse laittamaan (tosin useimmiten vääriin jalkoihin). Tuttia syö unilla.

Meidän tyttö 1v11kk sanoi viime viikolla ensimmäisen 5 sanan lauseen. Juttelee kovasti, joskin paljon sanoja, jotka vain me vanhemmat ymmärretään. Leikkii nukeilla ja autoilla, pukee hattuja ja kantaa laukkuja. Kuuntelee kuvakirjoja mielellään, nykyään omatoimisestikin katselee niitä. On iloinen ja nauravainen, mutta välillä "ottaa pulttia" ihan ihmeellisistä asioista (esim. nuken peitto väärässä asennossa). Syö itse, on syönyt n. puoli vuotta, syö mielellään ja paljon. Juo tavallisesta mukista.
Nukahtaminen vaikeaa, pitää maata vierellä ja silitellä, mutta kun nukahtaa, niin nukkuu ihahtamatta aamuun (n. 10-11 h/yö). Potalla käy, osaa satunnaisesti kertoa hädästä. Vaippa kuitenkin kodin ulkopuolella vielä käytössä. Tutti jätettiin pois kesällä, pullosta ei ole juurikaan juonut.

Tyttö on luonteeltaan aika rauhallinen ja tyytyväinen, ollut vauvasta asti. Tiedän, ettei läheskään jokaisen lapsen kohdalla näin ole. Esim. pottailun/syömisen kohdalla pakottaminen voi johtaa ei-niin-toivottuihin tuloksiin. Kukin aikanaan ja omalla painollaan.

Meidän 2v käy potalla silloin tällöin, välillä jopa itse sanoo "kakka" ja sitten juostaan potalle.
On syönyt itse jo noin vuoden ajan, juonut mukista reippaasti yli puolivuotta.
Tutista on luovuttu 9kk ikäisenä ja tuttipullosta vuoden ikäisenä.

Puhe on kehittynyt kesänaikana huomattavasti, muutamia jopa 3 sanan lauseita sanoo jo.

Kuten huomaat, kaikki on varmasti normaalia vaikka ovatkin kovin erilaisia.

Meillä 1v9kk poika, on energinen(joskus ihan liikaa) lapsi. Herkästi loukkaantuu ja osaa käyttää itkua aseena isoveljeä vastaan.. Puhuu paljon, toistaa vaikeitakin sanoja. Potalla käy toisinaan, vaipoissa kuitenkin on ja vahinkoja tulee jos on ilman..luulisin että pienellä äidin panoksella voitas päivävaipoista päästä. Tuttipulloa ei ole ollut aikoihin, olikin vain vähän aikaa reilu 1veenä. Tutti jäi alle 1veenä.
Syö itse ja juo tavallisesta mukista.

Onpa kiva lukea mitä muut samanikäiset osaavat :)
Meillä poika täyttää ensi viikolla 2 vuotta. Sanavarasto on tosi laaja, mutta lauseita alkoi puhumaan vasta n. kuukausi sitten. Joskus saattaa tulla 3 sanainen lause.
Potalla tai pöntöllä ei suostu käymään. Tiedostaa kyllä hädän ja pystyy pidättelemäänkin jonkun aikaa, että muuten olisi valmiudet olla ilman vaippaa.
Syöminen sujuu hyvin, mutta hyvin hitaasti, joten syötän vielä apuna.
Vaatteita kohtaan poika ei ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta. Hermostuu helposti, jos vaikka palapelin pala ei heti osu kohdilleen, joten luulen, ettei kärsivällisyys edes vielä riittäisi pukemiseen.
Poika juoksee ja kiipeilee taitavasti ja ajaa kovaa vauhtia plastomopolla.
Ottaa kontaktia muihin lapsiin ja tykkää leikkiä muiden seurassa.
Tuttipullo on vielä käytössä.

Viimeksi muokattu:
Meillä poika 2v1kk. Puhuu kokoajan ja pitkiä lauseita. Laulaa ja osaa yllättävän paljon sanoja.
Viime viikolla alkoi kummasti välillä änkyttämään puhuessa, mutta lueskelin sen olevan varsin normaalia aikaisin puhumaanoppineilla pojilla.
Tutti jätettiin pois kuukausi sitten, oli sitä ennen käytössä päiväunilla ja öisin.
Huusi pari yötä tuttia, mutta nyt vaan välillä siitä mainitsee. Pullo jäi jo reilu vuoden ikäisenä.

Juo itse mukista ja syö itse, tosin loppuun joudun auttamaan, muuten menee ihan haahuiluksi.
Potalla on alkanut istumaan ihan parin viime viikon sisään, ei vieläkään kyllä kovin innoissaan, mutta pikkuhiljaa, vaipat siis käytössä.

Mielestäni on reipastunut ihan lyhyen ajan sisään hirmuisesti. Kyselee kokoajan että, äiti mikä toi on, mitä äiti tekee yms. Oikein innoissani hänelle vastailen, kun näen kuinka kovasti haluaa kaikkea oppia.

Muiden seurassa aika rauhallinen ja omissa leikeissä viihtyvä poika. Pukeminen ei vielä onnistu, muutoin kun hatun saa päähän. Kaikki pitäisi tehdä itse ja itku tulee jos äiti auttaa.
Nukahtaa yksin omaan huoneeseen ja nukkuu heräämättä koko yön.

Meidän 2-vuotias on jo isoveli, joten välillä tönii ja potkii pikkuveljeään. Toisaalta ymmärrän, kun kaikki kivat leikit tullaan sotkemaan. Pikkuveli kun on kova poika kiipeämään joka paikkaan. Huomattavasti esikoista vilkkaampi.

2,4kk puhuu aika hyvin,osaa juoda lasista mutta on kovasti kiintynyt maitopulloon mikä on aika iso ongelma.
on ollu päiväkuiva viikon verran,osaa laskea kymmeneen,pukee riisuu itse tarvii apua välillä,on aika enerinen pakkaus osaa kiukutella,erittäin itsepäinen..syö itse mutta haluaa olla välillä vauva joten syötän myös :D
nukkuu vieressä viälä,anna lapsen kehittyä omaan tahtiin on mun motto ja hyvin tuo on kehittynyt vaikka ehkä jäljessä ikätovereistaan...

2 vuotiaana puhui sujuvasti ja selkeästi, hyvin laaja sanavarasto pk:n ja neuvolan mukaan. Potki palloa, kiipeili, teki itsenäisesti kuperkeikkoja. Käytti vielä unituttia, jäi pois 2v 1 kk ikäisenä. Nokkamuki jäi pois 1v4 kk ikäisenä aikanaan. Oppi päiväkuivaksi 2v 4 kk, yökuivaksi 2v 6 kk. . Voimakastahtoinen, kirjoitti neuvolantäti 2 v tarkastuksessa. :D

Meillä nyt 1v ja 10kk neiti. laulaa, kertoo tarinoita, on jo oiva juttukaveri. Tulee 7-10 sanan lauseet ja sanavarasto on laaja, osaa jopa kirosanat, kiitos 2 murkun huushollissa. Potalle pissaa, kakkaa ja vaippa reissussa vaan. syö itse, kiipeilee ja temppuilee. Melkoinen vauhtipakkaus. Tutti jäi jokin aika sitten.
Paljon tuntuu 2 vuotiaissa olevan eroa niin puheessa kuin motoriikassa. osalla pari epäselvää sanaa ja toiset nippa nappa pysyy pystyssä.

Meillä 2v4kk sekä yö- että päiväkuiva(ollut jo n.6kk). Puhuu selkeästi pitkin lausein (r puuttuu). Leikkii ikäistensä ja vanhempien lasten kanssa pitkiä mielikuvitusleikkejä. Syönyt itse jo n. vuoden päivät. Halutessan osaa pukea melko hyvin. Tutti ja pullo jätetty jo aikaa sitten. Keinuu "isojen" keinussa ja osaa itse ottaa vauhtia, pyöräilee itse, tekee kuperkeikan yms.
Piirtelee ympyröitä ja suoria viivoja, ei vielä "ihmistä", osaa leikata saksilla ja pujottaa helmiä nauhaan.
Omatahoinen ja mutta yleensä "kiltti", tottelee, mitä sanotaan.
Kaikenkaikkiaan aivan ihana muru:)

melkein 2v tyttö puhuu hyvin,lauseita ja lauleekin.Vaipoista päästiin jo,tutin käytön lopetti omatoimisesti 1v2kk,tuttiplo ei ikinä kelvannutkaan.Itse syönyt jo pitkään,välillä siististikkin,ei kyl yleensä tahallaan sotke.Ei osaa pukea tai riisua muuta kun käsineet ja päähineen.Palapelejä ei osaa/halua tehdä.Viimeaikoina on alkanut hetkittäin leikkimään itsekseen.Kovaäänistä uhmaa lähes päivittäin,onneksi menee yleensä suht nopeesti ohi.Suloinen ,valloittava,fiksu ja jääräpäinen tuo meidän taapero.

poika 2v4kk. Päivä- ja yökuiva. Puhuu pitkiä lauseita, kirjaimia puuttuu vielä, r,s,l ja j. Syö itse kaiken, ei saa auttaa yhtään, jos vahingossa avaan jogurttipurkin, niin kriisi on valmis:D Syöminen tosin tällä hetkellä meilkoista ranttuilua. Pullo jäi pois vuosi sitten. Pue ei yhtään itse. Olisi aina alasti jos pukeminen olisi itsestä kiinni tai korkeintaa kalsareissa:) Uhma melko rasittavassa vaiheessa, mutta normisti hyvinkin sopuisa. Kaverit alkaa olla tärkeitä, mutta leikki usein vielä leluista taistelua. Herkkä on ollut aina, pelkää kovasti epäonnnistumista ja jos ei kerralla osaa, niin ei suostu yhtään opettelemaan. Piirtää ja muovailee mielellään. Legot ja autot tärkeitä.

Meillä juo ja usein syö itse, käy välillä pissalla potalla (kakka ei tule pottaan), ei juo enää pullosta. Motorisesti taitava, juoksee, hyppii tasajalkaa ym.. Sanoja tulee, lauseita ei kovin paljoa ja tähän asti olleet 2-sanaisia. Leikkii itsekseen ja tykkää tehdä palapelejä

2v poika syö hyvin itse, tuttipullo jäi pois vähän reilu vuoden ikäisenä ja tutti kuukausi sitten. Sanoja tulee jonkin verran, koko ajan enemmän ja enemmän, ei vielä mitään 2 sanan lauseita kuitenkaan, ihan yksittäisiä sanoja.

Potalla käynti ei meillä suju, joskus suostuu siihen istumaan ja kerran on saanut sinne pissattuakin, mutta yleensä mitään ei tule.
Omaa tahtoa riittää vähän liiaksikin, kaikki pitäisi saada nyt heti kun poitsu niin päättää. Pitkäjänteisyyttä ei ole yhtään.
Pukeminen ei onnistu, yritystä kyllä välillä on, mutta hermot ei poitsulla riitä loppuun asti.

Tyttö 1v8kk.

Puhuu paljon, sanoja on satoja ja nyt alkanut tulla eri sijamuotoja ja yksinkertaisia lauseita. Laulaa kovasti, osaa pätkän sieltä täältä n. kahdestakymmenestä eri laulusta.

Syö itse, minä syötän ainoastaan puuron koska se on muuten liian suttuista puuhaa :D Tuttipulloa ei ole koskaan ollut, mutta tuollaisesta ensimukista juo vielä. Syö hyvin, kaikki ruoka kelpaa, paitsi lantturaaste. Eilen tuo söi oliiveja ja maustekurkkua, ja sanoi, että hyvää, nam nam!

Yrittää pukea sukkia, kengät ja hatun osaa laittaa jo. Riisua ei osaa, ei ole oikein yrittänytkään. Inhoaa syvästi hanskojen pukemista.

Potalla käynyt jo vuoden mutta edelleen tarvitaan vaippaa, päivässä menee yövaippa + 1-3 päivävaippaa. Reissun päällä tulee aina vaippaan, mutta kotona tekee tarpeet pääasiassa pottaan.

Tykkää kirjoista ihan kauheasti, samoin musiikista. Leluista legot ja junarata on pop, mutta kaikista parhain on äitin kattilakaappi :) Siellä keittelee meille kahvia, teetä ja puuroa ja tulee tarjoilemaan. Osaa potkia palloa, haravoida, hypätä, tehdä kuperkeikan.

Lapsi on tosi sosiaalinen, meillä on läheiset välit sekä mun että miehen vanhempiin ja sisaruksiin ja kyläillään toisillamme viikottain, joten on tottunutkin näkemään muitakin kuin äidin ja isän ihan pienestä pitäen. Osaa leikkiä nätisti myös muiden lasten kanssa.

Kova komentelija tuosta on tullut, mistä lie oppinut... :D

Yhteistyössä