Mitä teidän mielestä masentunut saa sairaslomallaan tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapannaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hapannaama

Vieras
Olen pitkällä sairaslomalla, kevät - ainakin joulukuun loppuun. Sairastuin vakavaan masennukseen, olin psykoottinen ja pitkällä sairaalajaksolla. Nukun vahvan lääkityksen avulla ja aamuisin otan ison annoksen mielialalääkettä, terapiassa käyn kerran viikossa.

Nyt kun voin jo paremmin, niin minua on alkanut ärsyttämään tuttujen kommentit siitä, mitä saisin tehdä ja miksi en mene töihin, kun kerran jaksan tehdä asioita.

Olen sienestänyt ja marjastanut nyt syksyllä lähes päivittäin, lenkkeilen metsässä, käyn kirpputoreilla, lapset ovat kanssani kotona lähes aina, ainoastaan kerran-kaksi /vko päivähoidossa. Jaksan taas leipoa ja tehdä hyvää ja vähän erilaista ruokaa. Kesällä olimme koko perhe etelänmatkalla.

Missään kaupungilla tai baarissa en todellakaan käy ahdistuksen takia.

Miten tämä voi vaivata jotain ihmisiä niin paljon, että pitää länkyttää shittiä minun selkäni takana?

Mielettömän paha mieli tulee tällaisesta.

Monet ajattelee, että toisilla on aina paremmin ja helpompaa JA että se on heiltä pois.

En usko, että sulla on muita helpompaa (todellakaan) ja vaikka olisi, ei se silti olisi meiltä pois.

Tsemppiä. Toivottavasti saat itsesi pysyvästi vahvaan kuntoon.

Voi kuule, ole ylpeä itsestäsi, kun olet päässyt noin pitkälle!
Äläkä todellakaan anna kenenkään kommenttien lannistaa itseäsi, ne eivät tiedä silloin mitään masennuksesta!
Ja tee just niitä asioita, mitkä ovat mieleen ja hyvällä omatunnolla :) Niiden avullahan sinä toivut, hitaasti mutta varmasti :)
Ei muuta kuin nenä pystyyn ja kohti kirppareita ja kauppoja, kyllä sinä siellä saat käydä.

Opettele nasauttamaan arvostelijoille jotain mikä saa jauhot suuhun esim. se on helppo väheksyä toisen elämää kun ei tiedä asioista enempää.
Se on niin helppo heikompaan iskeä, omaa itsetuntoa ne sanojan vaan yrittää pönkittää.
Kaikkea mihin vaan jaksat ja pystyt sinun kuulukin tehdä. Sehän de tie toipumiseen on!

No noihan on just niitä kuntouttavia asioita joista sitä voimaa saa ja mielen eheyttä, eri asia jos pyörittäisit joka viikko uutta miestä kuvioissa ja sitten itkisit sen perään joka toinen viikko ja näin pahentaisit omaa oloasi tai juoksisit baareissa ja potisit huonoa omatuntoa siitä ja kaivaisit kuoppaa sillä. Tai tekisit mitä tahansa mikä nimenomaan pahentaisi sun tilannetta eikä nimenomaan veisi kuntoutumista eteenpäin. Muistat vaan ettei sanat suuta halkase eikä pieru persettä, anna koirien räkyttää, tee sinä sitä minkä tiedät itsellesi olevan parasta.

Mitä muuta voisit tehdä kun yrittää parantua :) Upeaa että olet päässyt jo eteenpäin. Itselläkin menneisyydessä pitkä vakava masennuskausi. Lähes vuoden olin suljetulla ja kolme vuotta yhteensä sairaslomalla.

Älä välitä muiden sanomisista. Monet ei ymmärrä masennusta, ihmiset luulee, että masennus on vaan sitä että ei huvita ja sen voi jotenkin kääntää päälle ja pois. Saat tehdä sairaslomallasi mitä haluat, kaikkea mikä vaan voi edestää tervehtymistäsi. Se, että nyt jaksat paremmin on hieno juttu, mutta masennushan on sellainen, että se on siellä taustalla kuitenkin. Se, että tänään jaksaa puuhata, ei tarkoita että olet tervehtynyt kokonaan, voi olla, että huomenna et jaksa mitään. Teet niitä asioita mitä jaksat, eläkä välitä muista.