Mitä teidän 9kk ikäiset vauvat jo osaa/tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
Meillä tyttö konttailee pitkin kotia ja nousee polvilleen tukea vasten.

Vähän ollaan harjoiteltu sormiruokailua, usein kuitenkin menee leikisi.

Yöt sujuu vaihtelevasti, välillä nukkuu koko yön (n22-08) heräämättä, välillä herää kerran ja saattaa valvoa esim. klo 04-05...

Syö päivisin aamupuuron, lihasoseen, hedelmäsoseen, kasvissoseen ja iltapuuron. Maitoa juo aina siinä välissä...

Ei juurikaan vierasta, aluksi vain katsoo vierasta pitkään.

ei konttaa, mutta nousee tukea vasten seisomaan. ei mene itse istumaan, mutta istuu ja leikkii mielellään istuma-asennossa. ei vierasta ketään, mutta äiti ei saa hävitä edes selän taakse. nukkuu hyvin yöt. järsii mielellään sämpylää, ruisleipää, näkkäriä, porkkanaa, perunaa, kaalia yms. mutta ei huoli ruokia, jossa on vähääkään kikkareita. syö siis pääasiassa 5-6 kk:n soseita. sanoo mm. äiti, iti, itä, mamma, pappa, mopo, pupu, hyvää, päivää, auto. tunkee kaiken suuhun, mikä sinne hiukankin mahtuu. menee kissojen perässä ja kiskoo niitä hännästä ja silittelee niitä. tykkää juoda autettuna mukista, nokkamuki ei kelpaa. jne.

reilu 9kk ikäinen syö melkeinpä pääasiassa samaa ruokaa kuin me muutkin, syö itse ja vielä tarvitsee apua. Juo itse kupista. Kävelee tukea vasten, pysyy hetken ilman tukea pystyssä. Sanoja on jonkin verran (äiti, pallo, maito, isoveljien nimet, lamppu, leipä, hyvää, nukkuu), samoin sellaista omanlaista juttelua :D

Liikkuu enimmäkseen konttaamalla (5,5kk lähtien), ei ole ryöminyt ollenkaan. Taputtaa, vilkuttaa, työntää sellaista kävelyautoa. Heittää palloa, leikkii kuurupiiloa. Maitopullo alkaa jäädä pois, nukahtaa itsekseen sänkyyn ja nukkuu aika hyvin täydet yöt + 2-3 päiväunet. Rytmi on säännöllinen.

Vierastaa toisinaan, pahin vaihe on tainnut mennä jo ohitse. Pinsettiote on tuloillaan, mutta vielä kehittämisen varaa.

Ei tule nyt muuta mieleen..

Yhteistyössä