Mitä teidän 8-9-vuotiaat POJAT tykkää touhuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
:)

Niin, eli mitä teillä ton ikäset pojat tykkää tehdä? Mitä touhuavat esim. arki-iltoina? Vieläkö teillä tuon ikäset leikkii? Mitä leikkejä?

Ja vielä: paljoko annatte käyttää tietokonetta? Onko joku aikaraja viikossa?

Mun poika rakentelee enimmäkseen omia juttujansa. Välillä piirtää ja harvemmin saa pelata tietokoneella. Leikkii paljon myös 4v siskonsa kanssa kaikenlaista.

Kesäisin sen lempparipuuha on ajella hikipäässä polkupyörällä, sitä olen joutunut rajoittamaan ihon palamisen takia.

meillä 8 v tykkää rakennella pikkulegoja, star wars-jutut kova sana, leipoo, ulkoilee jne. Tietokonetta saa käyttää puoli tuntia päivässä valvonnassa.
(höh, vastasin jo aiemmin ja heitti takas etusivulle...:o)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun poika rakentelee enimmäkseen omia juttujansa. Välillä piirtää ja harvemmin saa pelata tietokoneella. Leikkii paljon myös 4v siskonsa kanssa kaikenlaista.

Kesäisin sen lempparipuuha on ajella hikipäässä polkupyörällä, sitä olen joutunut rajoittamaan ihon palamisen takia.

Minkälaisia leikkejä leikkii teijän 4v:n kans? Meillä 8v (kohta 9) ja 5v (kohta 6v) ja tuntuu, ettei leikit suju ollenkaan yhdessä :( Kun vanhemman mielestä nuorempi ei osaa mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Minkälaisia leikkejä leikkii teijän 4v:n kans? Meillä 8v (kohta 9) ja 5v (kohta 6v) ja tuntuu, ettei leikit suju ollenkaan yhdessä :( Kun vanhemman mielestä nuorempi ei osaa mitään...

No ne leikkii erilaisia riehumisleikkejä, poliisia ja rosvoa, sit joskus ne painii (joudun vähän rajottaa) joskus ne on koneella yhdessä, mut siit tulee jossain vaiheessa riita. sit ne saattaa legoilla rakennella yhdessä. joskus ne tekee sitä, et pienempi käskee ja isompi sit piirtää hänelle.

Sit jossain vaiheessa meen pelastamaan isomman, sen pienemmän päsmäröinnilitä. :D

MEillä 8v tykkää jääkiekosta, jalkapallosta, pyöräilystä, majojen teosta, legoista, akuankoista ja tietokoneella ois vaikka aamusta iltaan. Todella vähän kuitenkin on. N tunti viikossa jos sitäkään.

No ne leikkii erilaisia riehumisleikkejä, poliisia ja rosvoa, sit joskus ne painii (joudun vähän rajottaa) joskus ne on koneella yhdessä, mut siit tulee jossain vaiheessa riita. sit ne saattaa legoilla rakennella yhdessä. joskus ne tekee sitä, et pienempi käskee ja isompi sit piirtää hänelle.

Sit jossain vaiheessa meen pelastamaan isomman, sen pienemmän päsmäröinnilitä. :D [/quote]

Ai teillä on noin päin :D Meillä just toisin päin, eli isompi pomottaa ja suorastaan manipuloi pienempää. Ei, niitten leikeistä ei tuu mitn. Ei edes poliisi ja rosvo leikistä koska aina joku menee isomman mielestä vikaan (pienempi ei siis tee JUST niinku isompi käskee) :kieh: En tiiä mitä yhteisiä leikkejä niille keksis.

Meillä poika saa olla tietokoneella 1h päivässä, onkohan se liikaa? Tosin telkkaria ei kato yhtään. Meillä on koneessa vahtikoira joka heittää pihalle kun sallittu aika on tullu käytettyä, eli yhtään enempää ei voi käyttää kun mitä on ohjelmoitu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sit jossain vaiheessa meen pelastamaan isomman, sen pienemmän päsmäröinnilitä. :D

Ai teillä on noin päin :D Meillä just toisin päin, eli isompi pomottaa ja suorastaan manipuloi pienempää. Ei, niitten leikeistä ei tuu mitn. Ei edes poliisi ja rosvo leikistä koska aina joku menee isomman mielestä vikaan (pienempi ei siis tee JUST niinku isompi käskee) :kieh: En tiiä mitä yhteisiä leikkejä niille keksis.

Kyl mä joskus olen hieman lahjonut tota isompaa, sanonut, et saa sit jotain kivaa, jos jaksaa. Olen neuvonut, että pinenpää ei saa tekemään pakottamalla, vaan silleen, että antaa sen luulla keksineensä itse ideansa.

Star Wars on kova sama, tottakai pelit ja tietokone. Roolileikkejä leikkivät ja sotamiehillä ja kaikilla pikku-ukoilla, pokemoneilla yms. kyllä vielä keksivät leikkejä. paljon leikkivät noitten pienten kans tai ottavat leikkiin mukaan. Pikku jätkillä on nuo star wars -asut(näytti mahtuvan isommillekin) ja kyllä taitaa olla leikeistä aika ehdoton ykkönen.

Meillä ei leiki oikeastaan yhtään millään. Ei valitettavasti ole koskaan leikkiny.. Pelaa ulkona kavereiden kanssa sählyä ja jääkiekkoa. Tietokoneella ja pleikalla olis varmaan viikon putkeen, jos sais.. Tykkää lukea aku ankkoja ja muitakin kirjoja.

Pelasivat sählyä tai jalkapalloa tai pihakiekkoa, laskivat mäkeä sekä valmiilla että itsetehdyillä systeemeillä, rakensivat majoja ja mäkiautoja vaunujen rungoista, auttoivat puuhommissa, tekivät puroja ja niihin hyrriä, rakensivat ja lennättivät leijaa, polttivat nuotiota, ajoivat edes takaisin pyörillä, menivät retkille, hiihtivät, luistelivat, juoksivat tuikkusta tai rymysivät muuten hangessa tai metsässä, kiipesivät puihin, tekivät lumilinnan, olivat tarua sormusten herrasta tai kolmea muskettisoturia. Sisälläkin tekivät majoja, rakensivat huoneen täyteen puurautatietä tai tekivät tuolinkokoisia linnoja taikataikinasta.

Maalaislapsilla, joilla oli aina kavereita naapurissa, oli koko ajan tekemistä ulkona ja tietokoneen käyttöä ei tarvinnut rajoittaa.

Meillä ei poikaa paljoa arki-iltoina näy kun touhuaa kavereitten kanssa missä milloinkin. Treenit on kaikkein tärkeimmät hänelle, pelaa paljon lautapelejä/korttipelejä, fillariretket kavereiden kanssa myös nyt kun on lumet lähteneet....
välillä pelaa ja katselee leffoja....keräilee kaikkea ja niitä sitten ihmetellään kavereiden kanssa. Eipä juuri enää leikkimällä leiki....paitsi legoilla rakentelee kaikkea ja niitä myös keräilee.....

Yhteistyössä