Mitä teidän 3-4v osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Osaako pukea/riisua itse? Laittaa vaatteet naulakkoon? Osaako kerätä lelut YHDELLÄ käskyllä? Osaako syödä itsenäisesti? (Vaikka olisi muita lapsia). Pelleileekö ruokapöydässä? Mitä muuta osaamisen arvoista jota 3-4v (ei yli 4v) osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää:
Osaako pukea/riisua itse? Laittaa vaatteet naulakkoon? Osaako kerätä lelut YHDELLÄ käskyllä? Osaako syödä itsenäisesti? (Vaikka olisi muita lapsia). Pelleileekö ruokapöydässä? Mitä muuta osaamisen arvoista jota 3-4v (ei yli 4v) osaa.

Meidän 3vee ja 2kk ei osaa kai mitään noista :whistle: :ashamed: siis kotona, kerhossa osaa kaikki nuo jutut =)

Silti olemme sitä mieltä, että neiti on tosi hyvin kehittynyt ikäisekseen =)
meillä tuo tyttö osaa siivota hyvin, kiivetä hyvin, puhua hyvin, pelata pallopelejä hyvin, tykkää opetella/luetella kirjaimia ja numeroita....etc...

Meillä toi vajaa kolmevuotias tyttö osaa itse pukea ja laittaa vaatteet naulakkoon ja syökin itsenäisesti, pientä ohjausta vällillä tarvii. Mutta lelujen keräys ei onnistu ei sitten millään.

Meidän 3v8kk (poika) osaa itse pukea, riisua, syödä... mutta eri asia on viitsiikö. Ruokapöydässä sotkee nyt enemmän kuin 1-vuotiaana, tahtoo mennä niin helposti pelleilyksi. Tekee kyllä hienosti asioita, joita on juuri oppinut, kuten laittaa vetoketjut kiinni ja hyppii yhdellä jalalla. Välillä tuntuu, että poika on kuuro, mutta kuulee kyllä halutessaan vaikka mitä. Ihana hermoja koetteleva riiviö, jota ei mistään hinnasta pois antaisi. Ristiriitaista tämä elämä tuon ikäisen kanssa... ;)

meillä on poika 3,5v ja osaa pukea ja riisua vaattet kun sille päälle sattuu. vaatteet menee naulakkoon jos olen vaatimassa vieressä, muuten ei. leluja ei suostuis millään keräämään. sanotaan että poika on peruslaiska. osaa paljon, muttei viitsi!! on toooosi hidas syömään ja elää ihan omaa elämää ruokapöydässä. kipittelee sormillaan pöytään ja leikkii omia leikkejään yms. kunnon haaveilija...huoh..
osaa olla tosi reipaskin. jos ollaan esim. tekemässä jotain tosi kivaa niin kaikki kyllä tapahtuu ripeästi. on tosi kiinnostunut kirjaimista ja kyselee koko ajan millä kukin alkaa ja etsii tuttuja kirjaimia joka paikasta. pojalla on aivan valtava mielikuvitus.
nämä nyt tässä ainakin tuli mieleen.

Osan vaatteista osaa pukea ja riisua. Leluja ei ikinä kerätä 1 käskyllä. Itse osaa syödä, jos haluaa. Vaatteet menee naulakoon, kun muistuttaa. Poika 4v.

Meillä esikoinen 3v5kk ja pukee itsensä aamuisin (sisä- ja ulkovaatteet+kengät, vaatteet laitettu valmiiksi esille), riisuu myös. Yleensä vaatteet (ulkovaatteet) jää lattialle lojumaan, jos ei erikseen käske laittamaan niitä naulakkoon (tosin ei kyllä edes ylety sinne, mutta laittaa silloin esim. rattaiden päälle). Syö itse, eikä pelleile ruoalla. Tietty kay itsenäisesti vessassa (tarvitsee toki apua pepun pyyhintään)...mitäs vielä...hmmm...tekee aika paljon kaikkea. Puolipäivähoidossa on oppinut vielä itsenäisemmäksi ja tekemään itse asioita.
Osaa kyllä kerätä lelutkin yhdellä käskyllä, mutta harvinaista on, ettäyksi käsky riittää.

Osaa ja haluaa pukea itse ja riisuukin itse. Kyllä laittaa naulakkoon, mut joskus tarttee vähän käskee ku meinaa jäädä lattialle.

Osaa kerätä lelut mut aika usein joutuu käskee enemmän kuin kerran..

SYö ite.. suuttuu jos menee koskee sen aseisiin.. JOskus pelleilee mut sen on aika harvainaista enää.

Osaa käydä pöntöllä ja pyyhkii itse kun käy pissalla ja pesee kädet. Äiti tai isi pyyhkii kakat.

Osaa laskea 10:een. :D, osaa laulaa tuiki tuiki tähtönen=)

Meidän 2v8kk tyttö osaa pukea/riisua kaikki vaatteet.
Osaa Laittaa vaatteet naulakkoon(sanomattakin)-kunhan vain viitsii.
....Kerätä lelut YHDELLÄ käskyllä....hmmm...toisinaan kyllä.
Syö itsenäisesti. -Pelleilee toisinaan,mikäli isoveli tekee samoin :|
On myös kiinnostunut kirjaimista ja kyselee millä mikäkin alkaa.
Osaa laskea 4:jään
Osaa käydä suihkussa yksin ja pestä hiuksensa shampoolla/huuhdella
*lisään lainaten yllä olevaa* Osaa käydä pöntöllä ja pyyhkii itse kun käy pissalla ja pesee kädet. Äiti tai isi pesee kakat.

...eipä nyt muuta tule mieleen...

reilu 3v poju
osaa käydä itse vessassa & pestä kädet (isi tai äiti pyyhkii kakalla käynnin jälkeen), osaa ajaa polkupyörällä, osaa pukea ja riisua itse - joskus tarvitsee apua esim. vähän tiukemman paidan kanssa, osaa syödä melko siististi, osaa kerätä lelut laatikkoon (aina ei tietenkään mene ihan yhdellä pyynnöllä), osaa avata vessan oven avaimella toiselta puolen (osasi jo 2v:nä?!), tietää useita auton osia konepellin alta, osaa laskea 5:een, auttaa kotitöissä mm. imuroinnissa, astianpesukoneen tyhjennyksessä, pölyjen pyyhinnässä ym.... mutta toki joukkoon mahtuu myös uhmaa - välillä kaikki on EI

Meidän tyttö 3 v 8 kk:

- On osannut pukea ja riisua itse jo kaaaaauan, lähes kahden vuoden ajan. Tarvitsee apua vain kengännauhojen solmimisessa ja muutaman hankalan vetskarin kanssa.
- Osaa laittaa vaatteet naulakkoon päiväkodissa, kotona ei ylety kun naulakko on niin korkealla. Osaa laittaa takin ja haalarin vaatehenkariin ja kengät kenkätelineeseen.
- OSAA kerätä lelut jopa ilman käskyä, mutta usein ei HALUA sitä tehdä :D
- On syönyt täysin itsenäisesti jo varmaan kahden vuoden ajan.
- Joskus pelleilee ruokapöydässä, joskus ei, riippuu siitä millä mielialalla on.
- Osaa käydä itsenäisesti vessassa, pyyhkiä, ja pestä kädet wc-käynnin jälkeen (joskus autan pyyhkimisessä jos on isommat kakat)
- Osaa käydä itse suihkussa, jos on sillä tuulella että haluaa suihkuun....aina ei halua.
- Osaa laskea suomeksi varmaan sataan, turkiksi kahteenkymmeneen. Osaa helppoja yhteenlaskuja (tyyliin 7+7) ja helppoja vähennyslaskuja. Osaa kirjoittaa nimensä melkein oikein =) ja tunnistaa monia sanoja kirjoitettuna. Osaa tavuttaa sanoja, ja osaa kertoa millä kirjaimella sanat alkaa (esim. kissa alkaa koolla)
- Osaa piirtää ihmishahmon, leikata saksilla viivaa pitkin (ympyröitä yms)
- Osaa sanoa kaikki kirjaimet oikein, myös r-kirjaimen (on osannut jo parivuotiaasta saakka) , juuri tänään päiväkodin johtaja sanoi että tytöllä on uskomaton sanavarasto ja kyky kertoa tarinoita. Itse opin lukemaan juuri 3 v 8 kk iässä.
- Osaa aakkoset.
- Osaa uida pikku matkoja ilman kellukkeita :) , osaa hyppiä yhdellä jalalla, osaa potkulautailla

Meidän neiti osaa vaikka mitä, päiväkodissa ovat huomanneet saman. Tyttö oli viime vuonna ryhmänsä nuorin (2 v 10 kk, muut 3.5-vuotiaita tai vanhempia) ja on kehitykseltään samalla tasolla kuin ryhmän vanhimmat. Kaksivuotisneuvolassa teki koulukypsyystestiin kuuluvan palapelin...
Pikkuveikalla ei sitten olekaan mikään kiire minkään asian suhteen :D

Meidän kuopus poika 2,5v, osaa pukea itse (vetoketjuissa ja housun napeissa tarvitsee apua), vaatteita ei osaa (yltä) laittaa naulakkoon, mutta kengät asettelee nätisti ja vie likapyykkinsä pyykkikoriin. Kerää lelut jopa välillä käskemättäkin itse. Syö itse ja siististi, hyvin harvoin pelleilee. Käy pöntöllä itse (ei tosin osaa pyyhkiä itse) ja pesee kädet käskemättä. Ja tänään huomasin, että osaa lakata kyntensäkkin (ja sormensa + koko vessan).

Mutta sitten tuo veljensä 7v taas ei osaa noista em. asiosta juuri mitään.

Meillä 2,5v poika osaa kyllä riisua, mutta pukemisessa pitää auttaa paidan kanssa ja takkien vetoketjuissa/napeissa.
Vaatteita ei laita naulakkoon, kun ei olla saatu aikaiseksi laittaa matalalle naulakkoa, hatun laittaa lipaston laatikkoon ja takkinsa siihen päälle. Kengät jää miten sattuu. Kengät menee joskus väärään jalkaan, mut vaihtaa käskystä.
Ei kerää lelujaan yhdellä käskyllä, paitsi silloin kun joku auttaa. Vierailla kyllä kerää yleensä sillä yhdelläkin käskyllä. Yks käsky riittää kuitenkin pikkulegojen keruuseen, kun sanon, että alan imuroimaan (pelkää mun imuroivan ne, kun kerran imuroin pari legoa).
Osaa syödä itse, mutta yleensä vain silloin kun muutkin syövät yhtäaikaa. Eli on aina yhdessä syötävä tai menee pelleilyksi.
Osaa harjata jotenkuten hampaitaan, yleensä pesen ne itse ensin ja jälkipesuja saa poika tehdä itse.

Onpa Neslihanilla fiksu lapsi :).
Meillä on 3v 4 kk ja on osannut jo kauan pukea ja riisua itse, kerää lelut, jos sattuu huvittamaan, on osannut syödä itsenäisesti alle vuoden ikäisestä, nykyisin ei huvita juuri muuta kuin vähän sotkea lautasta. Saa vaatteet naulakkoon, mutta ei laita niitä sinne. Osaa itse kaataa maidon ja voidella leivän. Polkee polkupyörällä (ei ilman apurattaita), kiipeilee taitavasti sinne minne ei pitäisi ja myös kiipeilytelineissä ja puissa. Puhuu selvästi ja käyttää aika erikoisia ilmauksia. Ei hajuakaan kirjaimista. Esineitä laskee joskus ehkä kymmeneen. Leikkii roolileikkejä isomman sisaruksen kanssa, hyvä mielikuvitus. Laulaa useita lastenlauluja ja vähän muitakin lauluja. Huvittaa koko perhettä hassuttelullaan ja sanonnoillaan, aika kiva huumorintaju.Käynyt itsenäisesti vessassa useita kuukausia, ei tarvitse apua. Suihkussa osaa pestä myös hiuksensa.

Menee itse wc-pöntölle istumaan ja tekemään tarpeensa, pesee kädet, laittaa vaatteet päälle, kengät, hatun, puvun ja hanskatkin, syö itse, kerää lelut yleensä ensimmäisellä sanomisella. Laittaa takin naulaan, vaikka joskus tahtoo unohtua.
Osaa laittaa Pleikkarin päälle, laittaa dvd:n sisään ja painaa luukun kiinni.
Polkee itsenäisesti pyörällä, toki vielä apupyörät apuna.
Pesee itsensä saunassa.
Laulelee mielellään ja tykkää palapeleistä.
Tossa nyt jotain..
Ikää 3v5kk.

Osaa juu ja aika usein tekeekin kaiken ihan mielellään, nätisti kun pyytää, eli toimii äitinsä tavoin. :D
Mä en ole kyllä koskaan tavannut yli 3vuotiasta joka ei söisi itse, hassulta tuntuu koko ajatus.
Poikaa on aina kiinnostanut kaikenlaiset nippelit ja napit ja vetskatkin menevät ihan kätevästi jo, solmuja tekee joka paikkaan, kerran automatkalla oli solminut shortsiensa narut kenkiinsä kiinni, hitto kun en meinannut saada niitä millään auki! :kieh:

Hampaat saa toisinaan pestä aamuisin itse, iltaisin pestään yhdessä.

Osaa pukea ja riisua. Vaatteet menee käskystä naulakkoon. useimmin saa käskeä kerään lelut. Syö itse ja vielä todella hienosti...harvemmin sotkee. Osaa kyllä pelleillä pöydässä.
Puhuu paljon, moni luulee poikaani vuotta vanhemmaski. siis tuollaiset ns."ammatti-ihmiset" päiväkodeissa, leikipuistontädit yms. Käytiin just 3 v33 neuvolassa ja tätäikin sanoi et on ikäistään vanhemman oloinen varsinkin puheissaan. Mut me kyllä ollaan isän kans kovia puhumaan ja meillä on laaja ystäväpiiri, ni melkein päivittäin meillä käy vieraita tai me sit jossain ni on poikakin oppinut vuorovaikutusta.

Mutta ne uhmat...meinaa itellä mennä hermot ku ne kohtaukset ei meinaa aina loppua. Ja sit poika ei älyä jos käskee tehä jotain ni on ihan kuutamolla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onpa Neslihanilla fiksu lapsi :).
Meillä on 3v 4 kk ja on osannut jo kauan pukea ja riisua itse, kerää lelut, jos sattuu huvittamaan, on osannut syödä itsenäisesti alle vuoden ikäisestä, nykyisin ei huvita juuri muuta kuin vähän sotkea lautasta. Saa vaatteet naulakkoon, mutta ei laita niitä sinne. Osaa itse kaataa maidon ja voidella leivän. Polkee polkupyörällä (ei ilman apurattaita), kiipeilee taitavasti sinne minne ei pitäisi ja myös kiipeilytelineissä ja puissa. Puhuu selvästi ja käyttää aika erikoisia ilmauksia. Ei hajuakaan kirjaimista. Esineitä laskee joskus ehkä kymmeneen. Leikkii roolileikkejä isomman sisaruksen kanssa, hyvä mielikuvitus. Laulaa useita lastenlauluja ja vähän muitakin lauluja. Huvittaa koko perhettä hassuttelullaan ja sanonnoillaan, aika kiva huumorintaju.Käynyt itsenäisesti vessassa useita kuukausia, ei tarvitse apua. Suihkussa osaa pestä myös hiuksensa.

Vetskarit, napit ja nepparit saa kiinni ja auki. Kengät saa jalkaan, usein tosin vääriin jalkoihin .

Kyllä osasivat molemmat nuo kaikki 3-vuotiaana, paitsi kuopus ei osannut pukea kaikkea, haalarit veti päälle non 2-vuotiaasta, mutta lähes kaiken muun kanssa vaikeuksia.

Yhteistyössä