Meidän tyttö 3 v 8 kk:
- On osannut pukea ja riisua itse jo kaaaaauan, lähes kahden vuoden ajan. Tarvitsee apua vain kengännauhojen solmimisessa ja muutaman hankalan vetskarin kanssa.
- Osaa laittaa vaatteet naulakkoon päiväkodissa, kotona ei ylety kun naulakko on niin korkealla. Osaa laittaa takin ja haalarin vaatehenkariin ja kengät kenkätelineeseen.
- OSAA kerätä lelut jopa ilman käskyä, mutta usein ei HALUA sitä tehdä
- On syönyt täysin itsenäisesti jo varmaan kahden vuoden ajan.
- Joskus pelleilee ruokapöydässä, joskus ei, riippuu siitä millä mielialalla on.
- Osaa käydä itsenäisesti vessassa, pyyhkiä, ja pestä kädet wc-käynnin jälkeen (joskus autan pyyhkimisessä jos on isommat kakat)
- Osaa käydä itse suihkussa, jos on sillä tuulella että haluaa suihkuun....aina ei halua.
- Osaa laskea suomeksi varmaan sataan, turkiksi kahteenkymmeneen. Osaa helppoja yhteenlaskuja (tyyliin 7+7) ja helppoja vähennyslaskuja. Osaa kirjoittaa nimensä melkein oikein =) ja tunnistaa monia sanoja kirjoitettuna. Osaa tavuttaa sanoja, ja osaa kertoa millä kirjaimella sanat alkaa (esim. kissa alkaa koolla)
- Osaa piirtää ihmishahmon, leikata saksilla viivaa pitkin (ympyröitä yms)
- Osaa sanoa kaikki kirjaimet oikein, myös r-kirjaimen (on osannut jo parivuotiaasta saakka) , juuri tänään päiväkodin johtaja sanoi että tytöllä on uskomaton sanavarasto ja kyky kertoa tarinoita. Itse opin lukemaan juuri 3 v 8 kk iässä.
- Osaa aakkoset.
- Osaa uida pikku matkoja ilman kellukkeita

, osaa hyppiä yhdellä jalalla, osaa potkulautailla
Meidän neiti osaa vaikka mitä, päiväkodissa ovat huomanneet saman. Tyttö oli viime vuonna ryhmänsä nuorin (2 v 10 kk, muut 3.5-vuotiaita tai vanhempia) ja on kehitykseltään samalla tasolla kuin ryhmän vanhimmat. Kaksivuotisneuvolassa teki koulukypsyystestiin kuuluvan palapelin...
Pikkuveikalla ei sitten olekaan mikään kiire minkään asian suhteen