Mitä teidän 1veet osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Esikon äitinä sitä miettii kovastikin tuota kehitystä, kun ei ole mihin verrata. Minkä kokoisia teidän 1veet on ja mitä he osaa? Oma tyttö 2vkoa vajaa 1vee.

Meillä kuopus tulee sisaruksiaan hieman perässä kaikessa (sga vauva),muttahänen taidot tasan 1v:
-konttaa
-nousee tukea vasten
-kävelee sivuttain tukea vasten
-seisoo hetken ilman tukea
-syö ERITTÄIN sotkuisesti itse,mutta mieluiten syötän vielä
-sanoo:äiti, anna, tääjä (=tääällä), ja, nein,da, teddy.
-vetää kaikki kaapista alas mihin yltää:D
Kokoa on 68cm ja painoa 7,5kg

1 v poika 78 cm ja 9,7 kg. Kävelee tuetta, muutamia sanoja (äiti, tissi, kakka, kuokaa = ruokaa, peppää = leipää, isompien sisarusten nimet jne), kiipeilee sohville ja syöttötuoliin (josta pöydälle).

Itse oon miettinyt just tuota, kun meillä ei ole sanoja vielä yhtään. Muuten kyllä puhelee paljon omalla kielellään. Ehkä vain huolehdin liikaa, jokainenhan kehittyy omaan tahtiin. Muita taitoja;

- konttaa
- kävelee tukea vasten
- kiipeilee joka paikkaan esim. portaat
- seisoo hetken ilman tukea
- syö itse leipää/hedelmiä yms. sormiruokaa

Kokoa 70cm ja 7,5kg.

konttaa, nousee seisomaan, kävelee tukia pitkin, seisoo hetken ilman tukea, kiipeää tuolin kautta ruokapöydälle miljoona kertaa päivässä, kiipeää sohvalle ja kaikkialle muuallle. Pituutta tasan 1 vuotiaana 82 cm ja painoa 13kg

tasan 1v pituus pojalla oli 82cm ja painoa reilut 12kg. Sanoi kakka ja äiti. Seisoi tuetta ja 1 synttärinä otti ekat askeleet tuetta. Kiipeili aina ja jokapaikkaan, meno päällä ihan aina. Söi jotain lusikalla suht siististi mutta antoi syöttääkin. kovasti pulputti omaa kieltään. Eka sana 10kk.

poika oli tasan 1v 9240g ja 75cm ja kävelemään lähti täysin 2vk aikasemmin. Tukea vasten käveli jo pari kk aikasemmin ja ensimmäiset askeleet ilman tukea tais olla joskus 10-11kk välillä. Sanoja oli äitä (äiti), ishi (isi), anna, kakku, kukka, kakka, appu (lamppu)
Sitten matkii eläinten ääniä kysyttäessä.. kissa-maaaau, koira-hauhau, lintu-titityy, ankka-kaakkaak, dinosaurus-murrrr :D

Nyt poika 1v 1,5kk ja kävelee jo tosi varmasti. Kiipeilee sohvalle, sängylle, tv-tasolle ja muille matalille laatikoille, koreille yms. Sanoja on tullut uusia kuukku (kurkku), akka (ankka), itta (kissa), titityy (lintu), poko (mopo), että (vettä), titti (tissi ja tutti) iitti (kiitti) ee ee (heihei ja samalla vilkuttaa), moo (moi..samalla nostaa kättä), peepä (leipä).. sanat on kaikki semmosia mitkä osaa yhdistää. Toki puhua päläpättää muitakin sanoja, muttei tiedä mitä tarkoittaa.
Osottelee kysyvästi esineitä ja niitä sitten kerron ja harjoitellaan niiden sanomista.
Asumme kaupungissa ja ikkunoiden ollessa auki poika tunnistaa mopojen ja moottoripyörien äänet ja sanoo poko poko! :D samoin linja-auton äänestä hätkähtyy, tietää että linja-auto, muttei osaa sanoa sitä vielä.

Yhteistyössä