Mitä teidän 1-1,5vuotiaat jo osaavat? (kysely)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmu"

Vieras
Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa?
Sanooko jo lauseita?
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?)
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö?
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä?
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun)
Osaako potkia ja viskellä palloa?
Vilkuttaako? Taputtaako?
Laulaako? Entäs tanssiiko?
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin?
Hakeeko esim. lelun jos pyydät?
Pukeeko/riisuuko itse?

Mitä muita taitoja lapsi jo osaa?

Kiinnostaa tietää, kun meidän lapsi taitaa olla vähän jälkijunassa tuleva :D Mutta kaikkihan kehittyy omaa tahtiaan.

Niin ja sitä vielä piti kysyä, että mitenkä teillä nukutaan? Nukutaanko vielä päiväunia? Kuinka pitkään? Entäs monelta menee yöunille ja moneltako herää?

Meillä nukutaan yhdet tunnin päiväunet ja silti jaksetaan valvoa 22-23.00, herää sitten klo 8. Tunnustaa, että saa liian vähän unta..

Tyttö 1v 3kk

- Elokuussa sanoi vielä "kakka", mutta nyt sekin on unohtunut. Puhuu vain "omaa kieltään".
Sanooko jo lauseita?
- Ei
- Juo itse tuttipullosta. Syötetään ja samalla opetellaan myös syömistä. Osaa syödä käsin.
- Kävelee, juoksee ja kiipeilee (ja ihan kaikkialle :D )
- Ei
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun)
- Ei
- Potkimisesta en tiedä mutta viskellä osaa.
Vilkuttaako? Taputtaako?
- Molempia
- "Laulaa" ja lyö tahtia toisella kädellä :D Ei tanssi.
- Kyllä
- Eipä ole tullut kokeiltua...
Pukeeko/riisuuko itse?
- Yrittää kyllä esim. auttaa paidan riisumisessa

Herää yleensä 07.00-08.00. Nukkuu 1,5h päiväunet klo 12 eteenpäin. Yöunille menee n. 19.30, joskus jopa klo 19.00.

Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? Vähän puhuu, ymmärtää jo ihan pitkiäkin ohjeita
Sanooko jo lauseita? ei
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) syö itse haarukalla tai lusikalla, juo itse lasista tai nokkamukista
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? juoksee, kävellen ei kerkeä:)
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? ei, legoja kyllä kasaa
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun) kyllä
Osaako potkia ja viskellä palloa? kyllä
Vilkuttaako? Taputtaako? kyllä
Laulaako? Entäs tanssiiko? ei
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? ei kiinnostunut, tekee kyllä kaiken mitä isommat sisarukset
Hakeeko esim. lelun jos pyydät? kyllä, vie vaipat roskiin, mukin pöydälle yms
Pukeeko/riisuuko itse? kengät ja hatun pukee, muuta ei

[QUOTE="mimmu";25121363]

Meillä 1v 1kk
Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? Muutamia epäselviä sanoja, tunnistaa kukan, kellon, lampun, koiran, linnun ja muutamia muita.
Sanooko jo lauseita? Ei
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) Osaa käyttää lusikkaa, mutta äiti ei anna käyttää usein ;) Rupeaa nimittäin aika äkkiä pudotteluleikki.. Tuttipullosta/nokkamukista osaa juoda itse, mutta yleensä äiti/isi juottaa, kun sekin menee heti leikiksi. Käsin osaa syödä sormiruokaa.
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? Juoksee jo kolmatta kk:tta. Ja kiipeilee *huoh*
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? Palapelejä ei ole edes kokeiltu, mutta palikoita on. Ei kasaa, levittelee vain. Muotopalikoita rasiaan osaa jotenkuten laittaa, intoa löytyy kyllä.
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun) Vastasin ed. kysymyksessä.
Osaako potkia ja viskellä palloa? Erittäin innokas pallonpotkija ja heittelijä.
Vilkuttaako? Taputtaako? Sekäettä. Ja tervehtii ja antaa käsipäivää.
Laulaako? Entäs tanssiiko? Ei laula, tanssii erittäin innokkaasti. Selkeät lempibiisitkin on.
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? Viimeaikoina alkanut matkimaan enemmän ja myös yrittää saada äidin matkimaan itseään.
Hakeeko esim. lelun jos pyydät? Ei.
Pukeeko/riisuuko itse? Yritys välillä kova, mutta ei vielä onnistu tuo pukeminen, paitsi lippalakin. Riisuu hanskat, vaipat ja pipot näppärästi *murr*

Mitä muita taitoja lapsi jo osaa? Naurattaa muita ihan tarkoituksella. Ilveillä. Ja kiukutella " uhmakiukkua".

Kiinnostaa tietää, kun meidän lapsi taitaa olla vähän jälkijunassa tuleva :D Mutta kaikkihan kehittyy omaa tahtiaan.

Niin ja sitä vielä piti kysyä, että mitenkä teillä nukutaan? Nukutaanko vielä päiväunia? Kuinka pitkään? Entäs monelta menee yöunille ja moneltako herää?
1-2 päiväunet, yhteensä 1h-3h. Yöt 19.30-max 7.30, herää kahdesti syömään ja usein on tuttia vailla.

Meillä nukutaan yhdet tunnin päiväunet ja silti jaksetaan valvoa 22-23.00, herää sitten klo 8. Tunnustaa, että saa liian vähän unta..

Kuinka vanha sun lapsi on?
[/QUOTE]
Vastaukset..

Ei yhtään sanaa. Tunnistaa kyllä paljon asioita ("missä on X?" niin näyttää kyllä)

Sanooko jo lauseita?
Ei

Syö; käsin, lusikalla ja haarukalla, juo nokkamukista joskus tavallisestakin pieniä määriä

Kävelemään oppi 8kk iässä, juoksee ja kiipeilee hyvin (ja harjoittelee ylemmäs pääsyä kokoajan)

Rakentelee torneja, palapelejä tekee aika tuurilla - siis länttää palaa ja joskus se osuukin oikeaan

osaa

osaa

Vilkuttaako? Taputtaako?
Vilkuttaa ja taputtaa

Ei laula, mutta tanssii kyllä

Matkii usein, ja tekemislaulut on ihan pop meillä ("jos sun lysti on" tms)

Juu ja laittaa pyynnöstä takaisin

Pukeeko/riisuuko itse?
Riisuu ja yrittää pukea, vaipan näköjään oppi vaihtamaan XD

öö...

tyttö 1,3

4 sanaa. Tunnistaa muutamia asioita esim. nuken
Sanooko jo lauseita?
ei
syö ja juo itse. nokkamukista tai tavallisesta lasista
kaikkia
torneja joo. palapelejä ei osaa
en tiedä
nakella mutta ei potkia
Vilkuttaako? Taputtaako?
joo
tanssii
juu
osaa muutamia leluja hakea pyydettäessä
Pukeeko/riisuuko itse?
ei

- Sanoja ehkä jotain 4-5, tunnistaa muutamia esineitä nimeltä, ei montaa, olisko jotain 4?

Sanooko jo lauseita?

- Ei

- Syö ja ei syö, riippuu päivästä..Käsin ja haarukalla, juo nokkamukista ja lasista.

- Kävelee, juoksee ja kiipeilee.

- Eipä juuri.

- En tiedä, ei omisteta tuollaista lelua.

- Osaa.

Vilkuttaako? Taputtaako?

- Kyllä, kumpaakin.

- Kyllä, kumpaakin.

- Kyllä.

- Ei todellakaan.. :D

Pukeeko/riisuuko itse?

- Ei.

- Ainoa mikä tulee mieleen on se kun isänsä opetti pojan kättelemään, eli kättelee jos joku tarjoaa kättä. :D

- Menee yöunille 20.00, mölisee kuitenkin yleensä puoli tuntia omiaan ennenkuin nukahtaa, herää akselilla 07.00-09.30, yleensä kahdeksan maissa kuitenkin. Päiväunia nukkuu yhdet jotka kestää tunnista kahteen tuntia.

Poika 1,5v.

mä vastaan kanssa vaikka meillä on pikkusen päälle 1kk kun poika täyttää vuoden :D (tykkään kyselyistä)

Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? ei osaa vielä oikeen sanoja, kerran kuulosti että sanoin kakka, mutta tuskimpa :D

Sanooko jo lauseita? ei

Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) osaa juoda itse tuttipullosta ja nokkamukista, lusikkaa ei olla vielä edes testattu. käsin saa myös syötyä jonkunverran.

Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? kävelee tukea vasten ja taaperokärryllä. nyt pysyy jo jonkun aikaa itse pystyssä ilman tukea ja kovasti ois yritystä ottaa askel eteenpäin. osaa kiivetä sohvalle ja tv-tasolle :headwall: :D

Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? ei osaa rakennella tai pelailla vielä.
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun)Meillä ei oo sellasta lelua, hankinnassa on jotain palikkaleluja

Osaako potkia ja viskellä palloa? osaa viskellä, ei potkia

Vilkuttaako? Taputtaako? tekee kumpaakin

Laulaako? Entäs tanssiiko? tanssii musiikin tahdissa :D tai no :hytkyy ja heiluttaa päätä

Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? taputtaa jos minä taputan, ei matki kuitenkaan hirveästi viellä.

Hakeeko esim. lelun jos pyydät? ei

Pukeeko/riisuuko itse? osaa riisua paidan ja sukat :D

Meidän poika on jo 5 päivää yli 1v 6kk, mutta vastaan silti. :D

Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? Ehkä 30-40 sanaa sanoo itsekseen asioista, suurin osa ei vielä ole ihan oikein, mutta tunnistettavia. Lisäksi koittaa aina sanoa perässä jos pyydämme esim. "sano kala".
Sanooko jo lauseita? ei, ellei lasketa toivotusta "hyvää yötä" joka kuuluu "paa paa" :D
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) Syö lusikalla tai haarukalla itse, juo tavallisesta lasista. Meidän poika ei suostunut tuttipullon ja lasin välissä juomaan mistään nokkamukista tms.
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö?Lähti kävelemään 9kk ikäisenä, eli kävelee ja juoksee jo erittäin hyvin, kiipeää melkein minne vaan, ja rappuset kiipeää myös yläkertaan, alastulossa mättää vielä.
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? Palapelejä ei osaa tehdä, mutta osaa laittaa oikean muotoisia palikoita oikeista rei'istä jos tiedät sen tyyppiset lelut. Torneja tekee esimerkistä, mutta kaataa ne n. kolmen palikan korkeudessa. :D
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun)hups, no katso edellinen.
Osaako potkia ja viskellä palloa? Osaa molempia, tosin heittäessä pallo saattaa välillä pudota omaan päähän tai lentää taaksepäin.
Vilkuttaako? Taputtaako? Vilkuttaa ja sanoo heihei! ja taputtaa myös.
Laulaako? Entäs tanssiiko? Laulaa omia laulujaan, mutta ilmeisesti on sitä mieltä että kovat jätkät ei tanssi. Tanssi kyllä pienempänä mutta ei enää.
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? Juu matkii kaikessa ja kaiken aikaa, viimeksi mun fb profiilikuvaa. :O
Hakeeko esim. lelun jos pyydät? Hakee, ja hakee myös vaipan, antaa koiralle ruokaa ja vie roskan roskikseen jos pyydän.
Pukeeko/riisuuko itse? Riisuu itse, pukeminen ei vielä onnistu, mutta kengät osaa laittaa itse.

Mitä muita taitoja lapsi jo osaa? Osaa hypätä tasajalkaa, leikkiä piilosta (mutta ei pysy siellä piilossa kovin kauaa), Tyhjentää astianpesukonetta, pestä itsensä (saippualla) kylvyssä, taiteilla muovailuvahalla ja piirtää omia sotkujaan. Varmana osaa sata muutakin juttua, mutta just nyt ei tuu mieleen. :D

Meillä poika nukkuu päiväunet 12-14, eli 2h ja yöunet 20-7.30(-8.30), yleensä ei herää yön aikana kertaakaan, paitsi ollessaan kipeä.

Montako sanaa tulee? - Muutama; 'Äiti', 'amppu' (lamppu), 'moi'.
Sanooko jo lauseita? - Ei
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) -Juo itse nokkamukista ja lasista. Käyttää myös lusikkaa mutta ei aina onnistu siinä.
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? - Kävelee ja kiipeilee.
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? - Kasaa esineitä päällekkäin jos näytän mallia.
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun) -Ei.
Osaako potkia ja viskellä palloa? - osaa
Vilkuttaako? Taputtaako? -kyllä
Laulaako? Entäs tanssiiko? -kyllä
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? -kyllä
Hakeeko esim. lelun jos pyydät? -kyllä
Pukeeko/riisuuko itse? -ei

Nukkuu yhdet päiväunet kestoltaan 2-3h. Illalla laitan 21 nukkumaan ja herää 7-8 aikaan aamulla.
Herää vielä öisin 1-3 kertaa.

jo vanhenpi,mutta vastailen kuitenkin mitä muistan tuosta iästä ;).

-sanoja oli niin paljon ettei enään pysytty laskuissa. Yleensä puhui vain 1 sanaisesti,joskus esim. setä juoksee tms.
-1v4kk. alkoi itse syömään,enään ei saanut edes auttaa,paitsi iltapuuron syötin. Lasista juonut itse jo alle 1v.
-1v2kk oppi kävelemään,1v6kk jo juoksi ja potki palloa,kiipeili jonkin verran (varovainen),hyppimään oppi n.1v8kk.
-vilkuttamaan ja taputtamaan oppi alle 1v.
- ei muistaaksen laulanut,vähän tanssi (hytkytty itseään).
-ei osannut pukea tai riisua.
-palapelejä tai palikkatestejä ei tehnyt.
-nukkui yleensä 1½-2h. päikkärit ja yöunet n.21- 7 (-8).

- Sanoja tulee kymmeniä (30-40). Tunnistaa erittäin monta asiaa/esinettä ja osaa myös nimetä ne.

Sanooko jo lauseita?

- Kaksi sanaa peräkkäin, eli kyllä se varmaan jo lauseeksi lasketaan :)

- On syönyt itse 1v2kk ikäisestä lähtien lusikalla ja juo nokkamukista/ mukista.

- Kävelee, juoksee ja kiipeilee. Vauhtia ja vaaratilanteita riittää! Osaa myös kuperkeikan.

- Osaa rakentaa legoilla ja palikoilla torneja. Harjoittelee vasta palapelien tekoa.

- Osaa.

- Osaa.

Vilkuttaako? Taputtaako?

- Kyllä, kumpaakin.

- Kyllä, kumpaakin.

- Kyllä.

- Kyllä.

Pukeeko/riisuuko itse?

- Pientä yritystä on pukemisessa, auttaa riisumisessa.

- Menee yöunille 20.00, herää aamulla klo 6 viimeistään. Nukkuu päiväunia 2-3h. Pinnasängyssä nukkuu.
Tyttö 1,5v.

Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? Sanoja tullut noin 10, eivät jokapäiväisessä käytössä. Tunnistaa kymmenia esineitä ja asioita, ei voi laskea. :O

Sanooko jo lauseita? Ei

Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) Lusikalla/haarukalla, toki myös käsin. Juo mukista tai nokkamukista.

Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? Kävelee, juoksee, kiipeilee. :D

Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? Rakentelee palikoilla ja Duploilla. Nuppipalapelejä tekee.

Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun) No tietysti.

Osaako potkia ja viskellä palloa? Kyllä.

Vilkuttaako? Taputtaako? Juu, juu.

Laulaako? Entäs tanssiiko? Ei, juu.

Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? Juu.

Hakeeko esim. lelun jos pyydät? Juu, hakee vaikka mitä!

Pukeeko/riisuuko itse? Ei pue. Riisuu sormikkaat, sukat, vaipan, pipon.

Yöunet 20.30-21 --> 7-7.30. Aamuyöllä/aamulla kömpii viereen omasta sängystään. Päiväunet 1-2h.

Osa noista "taidoista" ollut jo alle 1-vuotiaana, osa tullut sen jälkeen. Ikää on jo 1v7kk, mutta eipä ole hirveästi muutosta tapahtunut 1v6kk iästä. :)

Muista taidoista mainittakoon vaikka se, että osaa matkia eläinten ääniä, esim. kissa, koira, hevonen, dinosaurus :D, lehmä, lammas, kukko jne.

Viimeksi muokattu:
- Alle 10. Tunnistaa jo hyvin asioita ja esineitä, määrää tosin en osaa sanoa.

Sanooko jo lauseita?
- Ei sano.

- Syö ja juo itse.

- Kävelee, menee puolijuoksua ja kiipeilee.

- Rakentaa, palapelejä ei vielä kokeiltu

- Ei olla vielä kokeiltu, mutta tiputtelee tavaroita ämpäreihin, laatikoihin jne.

- Molempia

Vilkuttaako? Taputtaako?
- Molempia

- Jos sitä nyt lauluksi voi sanoa, ennemmin hyräilee, tanssii jos tulee hyvää musiikkia :)

- Kyllä. Ja innostuu jos me teemme samoin kuin hän.

- Hakee.

Pukeeko/riisuuko itse?
- Pipon pukee itse, kengät vielä harjoittelun alla. Riisuu pipon, hanskat ja sukat.

- Kantaa vaunuista ostoksia keittiöön, osaa viedä tavaran/ostoksen jonkun tietyn henkilön luokse, silittää nätisti kissaa ja koiraa, tuo vaatteita, hakee kengät kun joku lähdössä, siivoaa lelunsa laatikkoon ja kirjat hyllyyn, laittaa roskia roskiin jne. Ilmoittaa myös jos haluaa juotavaa, syötävää tai kädet on likaiset.

- Hyvin nukkunut aina. Yhdet päikkärit nukkuu n.2-3h. Yöunille menee klo 20 ja herää aamulla 7-8:n aikaan, joskus nukkuu pidempäänkin, mutta tosi harvoin.

Ikää 1v ja 3kk ja tyttö.

Viimeksi muokattu:
Montako sanaa tulee? Montako asiaa/esinettä tunnistaa? Osaa sanoa äiti, lamppu, tutti, hei. Tunnistaa lisäksi jonkin verran sanoja, esim. kello, taulu, hampaat, kirja
Sanooko jo lauseita? Ei
Syökö ja juo itse? (käsin, lusikalla, tuttipullosta vai nokkamukista?) Yrittää syödä itse lusikalla ja vähän saa suuhunkin, juo päivällä nokkamukista ja illalla ja yöllä kerran tuttipullosta itse
Käveleekö? Vai joko juoksee? Kiipeileekö? Kävelee n. 10 askelta mutta konttaa tai kävelee tukea vasten mieluummin. Kiipeää sohvalle, sänkyyn jne.
Rakenteleeko torneja ym? Palapelejä? Kahden palikan tornin tekee. Palapelejä ei ole kokeiltu.
Osaako pudottaa palikoita oikeanmuotoisista aukoista? (tiedätte varmaan sen lelun) Ei ole vielä kokeiltu
Osaako potkia ja viskellä palloa? Ei potki, heittää kyllä
Vilkuttaako? Taputtaako? Molempia kyllä
Laulaako? Entäs tanssiiko? Jotain laulun tapaista, ei tanssi
Matkiiko leikeissä? Esim. taputat lattiaan ja lapsi tekee samoin? Kyllä
Hakeeko esim. lelun jos pyydät? Hakee niitä, joita tuntee (pallo, kirja), osoittamalla muitakin
Pukeeko/riisuuko itse? Jotain yritystä laittaa hattu päähän, liiankin paljon halua riisua vaatteita

Nukkuu yhdet päiväunet n. 1,5 tuntia, nukkumaan menee klo 21 ja herää klo 8. Herää kerran yössä ja itkee niin kauan, kunnes annan maitopullon. Tästä on mulle neuvolassa ja hammashoitolassa sanottu, että pitäis päästä eroon. On vain todella vaikeata, kun lapsi huutaa hysteerisenä, jos ei saa pulloa...

Tyttö 1,4 kk, syntyessä niskaan tuli vamma joka kuntoutettiin, mutta liikkuminisessa jäi jälkijunaan samantein.

Äiti-sanaa hokee eniten, "ish"-sanaa käyttää aina välillä isistä, täti on aika yleisesti käytössä myös 5-vuotiaasta tädistä jutellessa. Joskus sanonut "mummum" mummolassa hoidossa ollessaan. Nyttemmin omaa kieltään vaan puhuu, mutta huudon äänensävystä saa kyllä ylennsä selkoa, mitä lapsi haluaa :]

Sanooko jo lauseita?
Ei mutta kovasti yrittää höpöttää

Juo itse mukista, tosin ei osaa vielä laskea sitä käsistä alas, joten silloin pyytää apua ja ojentaa mukin. Syö itse lusikalla melko siististi ruoasta riippuen. Ulkona ollessa on syönyt haarukallakin todella hienosti lautaseltaan :)

Ensiaskeleensa otti juuri, mutta ei pahemmin kävele. Kiipeilee kyllä kovasti ja innoissaan kaikkialle

Ei, lähinnä heittelee leluja, leikkii puhuvansa puhelimeen yms

Meillä ei ole sellaista lelua, joten sitä ei ole tullut koitettua

Viskelee innoissaan, potki ei vielä kun ei kerran kävelekkään

Vilkuttaako? Taputtaako?
Vilkuttaa ja yrittää taputtaa kovasti, välillä tulee ääntäkin

Laulaa ja kovasti! Jatkuvasti. Musiikin tahdissa heiluu yms, mutta tanssia ei vielä osaa
Useita leikkejä, varsinkin musikaalisia, matkii kyllä

Riippuu kiinnostuksesta, mutta esim. pallon hakee sitä heiteltäessä

Pukeeko/riisuuko itse?
Yrittää kovasti, osaa pukea hattuja päähänsä jo, muita vasta harjoittelee

Nukutaan yhdet lyhyet unet päivällä, n. tunnin, yöllä menee siinä klo 21 aikaan nukkumaan ja nukkuu hyvin sinne klo 10.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä