Mitä tehdä töiden suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mrs. F
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mrs. F

Vieras
Olen 45-vuotias naishenkilö ja oma työ on arveluttanut jo vuosikausia. Koulutukseltani olen tradenomi ja työhistoriaa on melkeinpä 25 vuotta jos lasketaan kesätyöt. Kahden lapsen takia oltu työelämästä poissa yhteensä 2 vuotta. Opiskeluaikanakin työskentelin osa-aikaisena melkein koko ajan. Kesät aina. Heti valmistuttuani sain alani hommia ja sain tehdä monessa eri firmassa todella mielenkiintoisia hommia.

10 vuotta sitten tuli silloisessa työpaikassani yt:t ja suureksi yllätyksekseni menetin työni. Se oli melkoinen järkytys, koska koin olevani tärkeä palanen yrityksessä, Sain nopeasti uuden työn, joka vaikutti ihan kohtuulliselta (joskaan ei yhtä hyvältä millään tavoin kuin entinen). Nyt olen 10 vuotta tässä firmassa ollut ja koko ajan luisunut huonompaan asemaan. Palkka pysynyt toki samana (ei siis noussut, joten suhteellisesti se on laskenut) ja tehtävät senkuin heikentynyt.

Pääsyy on se, että firma ei oikein tarjoa sellaisia tehtäviä, joissa ominaisuuteni olisivat parhaimmillaan. Mitään etenemismahdollisuuksia ei ole. Palkkani on kuitenkin niin hyvä, että lähes mahdoton saada muualta vastaavaa minun taustalla.

Aloitin sijoittamisen 9 vuotta sitten, koska minulle oli vuosien saatossa aina karttunut ylimääräistä rahaa. Ne makasivat säästötilillä. Aika pian aloin haaveilemaan siitä, että voisin alkaa elämään leveämmin sijoituksieni ansiosta. Niiden arvo kun tuntui nousevan todella vauhdikkaasti. Toisaalta en kaivannut mitään ylimääräistä, joten oikeastaan sijoitin sijoittamisen ilosta.

Pikkuhiljaa mielessäni alkoi tosin orastaa sellainen, että kenties sijoitusten ansiosta voisin hypätä pois oravanpyörästä. Ruveta osa-aikaiseksi tai ns. osa-aikayrittäjäksi. Osinkotuloja verojen jälkeen tulee vuodessa 8000, joten sekin loisi vähän selkänojaa... Mitäs mieltä?

Tekisin sinuna vielä töitä useamman vuoden. Eläkeikääsi on parikymmentä vuotta, siinä ajassa kerkeää sattua mitä vain. Ja alat olla siinä iässä, että uuden työpaikan saanti on erittäin haastavaa, usein mahdotonta.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Jos kerran massia on, etsi uusi työpaikka, jossa on mielekkyyttä ja etenemismahdollisuuksia, vaikka aloituspalkka olisikin huonompi kuin nykyisessä.

Jos massia on todella paljon, niin sitten voit toki tehdä ihan mitä huvittaa, jos ei enää töitä tarvitse tehdä. Osa-aikainen yrittäjyys kuulostaa huonoimmalta vaihtoehdolta, paitsi ainoastaan siinä tilanteessa, ettet tarvitse yhtään rahaa siitä hommasta.

kuinka vakaa asemasi on? Voisitko ehdottaa osa-aikaiseksi ryhtymistä vaan tuleeko vaarana ens yt saada potkut? 8000e on aika pieni summa vielä. ite viel uudelleensijoittaisin ne muutaman vuoden ainakin. Toisaalta tääl eletään vaan kerran ja pitäs nauttii hetkestä. Jos sul on vaihtoehtoja niin punnitse rauhassa.

Minä pitäisin kynsin hampain kiinni työpaikastani, varsinkin jos siinä vielä tienaa mukavasti.

Minut irtisanottiin 45 vuotiaana. Heikolta näyttää työllistymismahdollisuudet näin lähemmäs viisikymppisenä. Minulle kelpaisi huonommatkin työtehtävät ja paljon pienemmällä palkalla. Yhden määräaikaisen paikan onnistuin saamaan. Palkka oli huomattavasti huonompi, vaikka työn vaativuus oli korkeampi kuin entisessä paikassani. Nyt olen etsinyt töitä 1,5 vuoden ajan, mutta aina nuoremmat vievät paikat.

Yhteistyössä