Mitä tehdä "räjähtäneelle" amppeliorvokille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpeukalo keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viherpeukalo keskellä kämmentä

Vieras
Parvekkeellani roikkuva amppeliorvokki on aikä rähjäinen, se on kasvanut pitkäksi ja sitten ne oksat/kukat roikkuvat mikä missäkin. Ei ole kaunis enää vaan yksi turjake. Olen nipsinyt siitä maljakkoon kukkia ja kuulin jostain että jos orvokkia leikkaa niin se kasvaa loppukesästä uudestaan, onko totta? Leikkasin ensimmäiset oksat pois jo kuukausi sitten mutta ei niiden kohdista ole mitään alkanut kasvaa, tynkä vaan törröttää.. kohta loppuu kukat ja sitten on jäljellä vain vihreä sekava puska.. Ideoita? :x

Voihan sitä yrittää leikata. Vaan kauan kestää (Suomen kesän lyhyys huomioonottaen!) ja tulos epävarma. Parasta on vaan vaihtaa kukka, niin on sitten parvekkeella koko kesän kaunista kukkaloistoa.

Orvokki on sellainen lyhytikäinen alkukesän kukkanen. Pistä kompstiin tai biojätteeseen ja hanki toinen kasvi, joka kukkii loppukesän. Orvokin elvyttäminen on ihan turhaa.

Leikkasitkohan liian matalaksi? Mulla on auttanut se että leikkaa reilusti, mutta niin että jää vielä lehtiä niihin oksiin. Eli kaikki kukkavarret ja ylikasvaneet lyhyeksi, mutta ihan alas ei saa leikata. Orvokki tekee todellakin uudet kukat loppukesästä jos ränsistyneet leikkaa pois.

Oletko lannoittanut kukkaa vai kastellut vain vedellä? Puutarhan kesä- niminen kastelulannoite on minusta paras. Se on sellaista vaaleanpunaista jauhetta, joka sekoitetaan kasteluveteen.

[QUOTE="vieras";28659249]Leikkasitkohan liian matalaksi? Mulla on auttanut se että leikkaa reilusti, mutta niin että jää vielä lehtiä niihin oksiin. Eli kaikki kukkavarret ja ylikasvaneet lyhyeksi, mutta ihan alas ei saa leikata. Orvokki tekee todellakin uudet kukat loppukesästä jos ränsistyneet leikkaa pois.[/QUOTE]

Kuka viittii katsella Suomen lyhyessä suvessa ränsistynyttä orvokkia?

Kunnat ja kaupungit käyttää orvokkia lyhyenä välikausikasvina narsissien ja tulppaanien jälkeen ennen varsinaisten kesäkukkasten istuttamista.

Mä parturoin orvokin ihan lyhyeksi, ehkä 3-4 cm pätkiksi, kun oli reissun aikana päässyt kuivahtamaan korpuksi. Ajattelin että kuolee jos kuolee. Kukka toipui täysin, ja kukkii parhaillaan täyttä päätä. Varretkin on niin pitkiä että alkaa lakoamaan jo. Orvokki kestää hyvin alasleikkauksen.

ok. Täytyy varmaan vaan rohkeasti leikata sitä, ei siinä oikeen taida olla enää kauheasti menetettävääkään.. Suurinosa lakoontuneista kukista on maljakossa pöydällä. :flower:

Yhteistyössä