Mitä tehdä ostajan kanssa kun hän hajotti minulta ostamansa kodinkoneen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Martina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Martina"

Vieras
Myin eilen astianpesukoneen eräälle tuntemattomalle pariskunnalle ja kone on 1vuoden käytetty ja uutena ostettu liikkeestä ja konetta ei ole sen jälkeen käytetty koska se ei ole mahtunut muuttamaani vuokra asuntoon kun sille ei ollut sopivaa paikkaa keittokomerossa niin kone on seissyt 1vuoden käytön jälkeen sisätiloissa säilytyksessä.
Uusi omistaja laittoi koneen farmari auton takaosaan kallelleen ja kone tömähti kun ne sitä käänteli siinä että se mahtuisi autoon ja johto ja poistoputki irtosi koneen takaa kun olivat kiinni asian mukaisesti niin kone oli minulla 2pv kylmävarastossa säilytyksessä uuden asunnnon vaihdon vuoksi tilapäisesti ja lauhoja ilmoja oli onneksi ollut.
Ostajat antoi rahan ja lähtivät kotiin ja olivat itse laittaneet heti koneen omassa asunnossa kylmillään paikalleen ettei kone saanut lämmetä hiukan huoneilmassa ennen käyttöä niin vesivahinkohan siinä oli niille käynyt ja putki posahtanut samantien,joten kuuluuko minun muka maksaa heille tuon kauppasumma takasin?

Ei tietenkään. Jos olivat jo luljetuksessa heitelleet konetta, niin pitäis ostajienkin ymmärtää toimineensa koneen kanssa väärin alusta alkaen.
En palauttaisi rahoja!!!!

Ostaja uhkailee nyt minua että en ole ollut rehellinen vaikka kerroin koneen kohtalon miksi se ei ole käytössä ollut moneen vuoteen ja on toiminut ja omasta mielestäni kerroin kaikki tarvittavat tiedot ja käyttö-ohjeetkin annoin mukaan heille koneesta jossa kerrotaan miten kone laitetaan paikalleen,jota ei saisi asentaa kuin lvi asentaja.
Minulla koneen vanhaan asuntoon on ammattilainen asentanut ja poistanut aikoinaan kun konetta käytin.Nyt ostaja uhkaileee minua ja haluaa palauttaan koneen ja pyytää rahoja takaisin koska kone on rikki.
He väittävät että koneen sisällä oleva putki on posahtanut siksi koska se on jäätynyt.
He ottavat yhteyttä kuluttajalautakuntaviranomaisiin tämän asian takia.

Korvaako koti tai irtaimistovakuutus heidän vesivahinkoa ja tuota astianpeskoneen hajottamista?
Ostaja soittelee koko ajan ja lähettelee viestejä joihin olen asiallisesti vastannut koneesta ja en haluaisi alkaa tappeleen enempää asiasta,koska omasta mielestäni en ole vastuussa enään saamieni rahojen jälkeen koneesta mitä he ikinä sille tekevätkään ja ei ole minun syy jos asentavat itse väärin.
Voiko ostaja tehdä minusta rikosilmotusta poliisille?

Kurja tilanne. Myimme xboxin syksyllä, mutta ostaja ei osannut sitä asentaa. Mies kävi sen asentelemassa, mutta parin päivän päästä ostaja kertoi soittimen olevan rikki. Palautimme rahat, vaikka mies olikin sitä mieltä, että ostaja rikkoi sen osaamattomuuttaan.

Ajatteleppa ostajan kannalta maksat tuotteesta jonka luulet toimivan ja myjä vakuuttaan koneen toimivan,kyllä siinä hymy hyytyy kun kotona asentaa paikalleen ja huomaa ostaneensä fiaskon kappaleen josta tulee kosteusvauriot ja maksamansa kone porsii siihen paikkaan.
Myyjän pitäsi palauttaa ainakin puolet rahoista koska hän ei voi olla 100 % varma toimiiko kone monien vuosien jälkeen ja on voinut kangistua siinä ajassa.
Myyjä sais maksaa puolet koneen rahoista minusta.

Kuluttajariitalautakunta on väärä paikka muutenkin olla yhteydessä. Se vastaa elinkeinoharjoittajan ja kuluttajan välisestä kaupasta. Ostajan pitää riitauttaa kauppa käräjäoikeuteen. Vaadi ostajaa todistamaan, että putki oli hajalla _ennen_ asennusta ja, että asennus on tehty ammattilaisen toimesta. Näin minä menettelisin.

Kuinka vanha kone sit kyseessä? Vuoden käytössä mutta kaunko ollut säilytyksessä? Ettei kummiskin ois menny jotenkin putki jäähän tms kun kerran kylmäsäilytyksessä ollut, vaikkakin vain muutaman päivän. Jos vanha kone niin voihan ne letkut sit haurastua vaikka ei käytössä ole ollutkaan. Ehkä kuitenkin ois hyvä jos asia menee kuluttaja-asiamiehelle joka voi kertoa oman näkemyksensä asiasta.

eipä kirpparillekaan saa palauttaa kun on jo maksanut. pitäis tutkia tavara kunnolla ennen maksamista. vanha on aina vanha tai käytetty, pitäis ostajankin tietää riskit.

Ei tartte maksaa mitään. Mulla oli vuoden käytetty peskari kolme vuotta kylmävarastossa. Hyvin käy ja kurnuttaa 5 vuotta varastosta ottamisen jälkeen.

Ostaja itse aiheutti putken rikkoutumisen. Jos se tahtoo asian käräjille niin sitten vie. Tuskin kuitenkaan ottaa riskiä, että lankeaa vesivahingon lisäksi muutama tonni päälle oikeuskuluja hävitessään. Siksi se yrittää kiristää.

[QUOTE="vieras";23325702]Kuinka vanha kone sit kyseessä? Vuoden käytössä mutta kaunko ollut säilytyksessä? Ettei kummiskin ois menny jotenkin putki jäähän tms kun kerran kylmäsäilytyksessä ollut, vaikkakin vain muutaman päivän. Jos vanha kone niin voihan ne letkut sit haurastua vaikka ei käytössä ole ollutkaan. Ehkä kuitenkin ois hyvä jos asia menee kuluttaja-asiamiehelle joka voi kertoa oman näkemyksensä asiasta.[/QUOTE]

1) Jos ostaja ei malttanut odottaa koneen lämpenemistä, niin aivan sama tuo putkien jäätyminen
2) Putket eivät haurastu muutaman vuoden kuivasäilytyksestä
3) Kuluttaja-asiamies ei puutu yksityisten kauppoihin

[QUOTE="vieras";23325748]Kannattaa tarkistaa kotivakuutus. Meillä se korvaisi vesivahingon ja pesukoneenkin arvonalennusta ja omavastuuta lukuunottamatta.[/QUOTE]

Miksi? Eihän aloittajalla vesivahinkoa tullut vaan ostajalla. Kotivakuutus EI VARMASTI korvaa astianpesukoneen vesivahinkoa mikäli se on muun kuin ammattilaisen kytkemä.

nyt ostaja on hommannut kodinkone korjaajan koneelle ja oli havainnut vian koneessa joka oli purkanut seinät koneesta ja venttiili jäätynisen takia halkeili ja uusi osa siihen maksaa 39e jonka minä joutusin maksaan ja ostaja maksaa korjaajalle asennus kulut.
Mutta mistä voin olla varma toimiiko kone silti koska ovat itse sen hajottaneet?

[QUOTE="martina";23325684]Korvaako koti tai irtaimistovakuutus heidän vesivahinkoa ja tuota astianpeskoneen hajottamista?
Ostaja soittelee koko ajan ja lähettelee viestejä joihin olen asiallisesti vastannut koneesta ja en haluaisi alkaa tappeleen enempää asiasta,koska omasta mielestäni en ole vastuussa enään saamieni rahojen jälkeen koneesta mitä he ikinä sille tekevätkään ja ei ole minun syy jos asentavat itse väärin.
Voiko ostaja tehdä minusta rikosilmotusta poliisille?[/QUOTE]

Hui, aika pelottavan kuuloista! Sinä et ole koneesta enään vastuussa. Jos alkaa uhkailemaan ota itse yhteys poliisiin.

Laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Mitä jos ehdottaisit, että maksat sen 39euroa. Peset kädet koko jutusta, etkä halua sen jälkeen kuulla asiasta enää sanaakaan. Laita kirjallisesti. Ja tee selväksi, että edelleen olet sitä mieltä että sinussa ei ole mitään vikaa, mutta et halua asiasta tapella ja siksi suostut sen 39euroa maksamaan. Voivatkohan muuten mahdollisessa riitatilanteessa vedota siihen, että olet vahingonkorvausta maksanut (39eur) ja siten tunnustanut, että olet virheellisen koneen myynyt? En tiedä.

Et maksa penniäkään!!! Ostaja mokasi itse asentamalla koneen omatoimisesti. He eivät voi todistaa yhtään mitään!!!!!!!!!!!!! Ja käytetty on aina käytetty. Et sä kirpparillekaan voi palauttaa ostamaasi tuotetta.
Lakkaa vastaamasta puheluihin ja viesteihin. Nyt.

[QUOTE="vieras";23325855]Kylmävarastossa kone saattaa mennä rikki, varsinkin jos koneessa on vettä ja se jäätyy.[/QUOTE]

Jos kone on vuosia käyttämättä sisätiloissa ja pari päivää kylmävarastossa, niin miten siinä voisi olla vettä?

Yhteistyössä