Mitä tehdä liian innokkaalle opettajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Tämä hemmetin nuori yli-innokas opettaja jakaa meille tehtäviä aivan älyttömiä määriä. Hän ei ota ollenkaan huomioon että olemme työssäkäyviä aikuisia joilla on perhettä ja että istumme 3-4 iltaa viikossa luennoilla. Aikaa tehtävien tekoon ei jää paljon koska muistakin aineista tulee tehtäviä (toki järkevämpiä määriä ).

Nyt on vielä kyseessä sellainen sellainen pilipali aine kuin viestintä; pilkunviilaamiskursseja meillä on ollut jo aikaisemmin mutta tämä pistää meidät tekemään niitä veetun standardinmukaisia asiakirjoja joita ollaan jo aikaisemmin väännetty vino pino.

Lisäksi pitää valmistaa tenttiä varten joku virtuaaliyritys, asiakirjoineen jotka laitetaan portfolioon, ja esittää tästä yrityksestä teatteria osana tenttiä.

Tuntuu että ne opettajat joilla on vähäpätöisimmät aineet pönkittävät omaa itsetuntoaan järkyttävällä määrällä tehtäviä.

Osa jää nyt tekemättä, minusta operatiivinen laskentatoimi on tärkeämpää kuin Hermannin pellekoulu.

Miten tuon sais ymmärtämään että meidän aikamme on rajoitettu; meillä ei ole niin paljon löysää kuin päiväopiskelijoilla? Yritettiin sanoa ja se nirppanokka likka kuittas vain että sellaista se opiskelijan elämä on!

|O

Voi ei, ihan kuin minä ekoina työvuosina :ashamed:. Ei kai siihen muu auta kuin aika, kyllä se vielä tipahtaa hälläkin vaatimustaso realistiselle tasolle.

TOSIN voisiko olla niinkin, että teillä ei ole ihan arvostus ainetta (ja opettajaa) kohtaan kohdallaan ja siksi tuntuu työläältä? Mun mielestä - kuinka ollakaan - viestintä on kaukana pilipaliaineesta. Jos asiakirjastandardi on sulle ap läpeensä tuttu, niin äkkiäkös sä niitä asiakirjoja väännät... ei mulla ainakaan mee sellaisen tekemiseen kuin muutama minuutti.

Yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan - puolin ja toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Voi ei, ihan kuin minä ekoina työvuosina :ashamed:. Ei kai siihen muu auta kuin aika, kyllä se vielä tipahtaa hälläkin vaatimustaso realistiselle tasolle.

TOSIN voisiko olla niinkin, että teillä ei ole ihan arvostus ainetta (ja opettajaa) kohtaan kohdallaan ja siksi tuntuu työläältä? Mun mielestä - kuinka ollakaan - viestintä on kaukana pilipaliaineesta. Jos asiakirjastandardi on sulle ap läpeensä tuttu, niin äkkiäkös sä niitä asiakirjoja väännät... ei mulla ainakaan mee sellaisen tekemiseen kuin muutama minuutti.

Yleensä niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan - puolin ja toisin.

Niin se metsä rupeaa vastamaan häijysti tuolle yhdelle huutajalle! Meillä ei ollut mitään ainetta vastaan ennen tätä; kuvitelma oli että tämä menee asialinjalla ja kevyesti, pitkän raskaan syksyn ja alkutalven jälkeen.

Minä en halua tuhlata aikaani standardinmukaisiin asiakirjoihin kun olisi tärkeämpääkin opiskelua. Noista ei tarvitsis olla kuin mallit näytillä ja sillä selvä. Niin paljon meillä on ollut noita kursseja.

Auta armias kun tuo rupeaa vonkaamaan palautetta kurssista... :kieh:

Ja miten mulla on nyt aikaa istua täällä, kysyt kuitenkin, vietin iltapäivän tehden noita. Minusta minullakin on oikeus vapaahetkiin viikonloppuna!

Taidat lukea ammattikorkeassa =) ja sanoppas vielä että kaupanalaa. Voin kertoa että perheellisellä päiväopiskelijallakin tekee tiukkaa saada hommat tehtyä. Ovat keksineet tämän ulkoistamisen ainakin meidän koulussa: ulkoistetaan oppitunnit itsenäiseksi opiskeluksi ja laitetaan läjäpäin tehtäviä ja itsenäistä tiedonhakua "vapaa-ajalle", eihän opiskelijalla ole elämää tai sen elämän nimi on itsenäinen opiskelu.

Oman äitini opiskeluja tässä sivusta seuranneena oon vakaasti sitä mieltä, että opettajat ei ota todellakaan huomioon sitä,että ihmiset käy töissäkin ja niillä on perhettä yms. Esim mun äiti on välillä joutunu käymään kursseja uudestaan ku on joutunu oleen töissä eikä oo voinu sieltä laukata luennolle vaikka miten haluais. Ei oo vaan opettaja suostunu ottaa kuuleviin korviinsa mitään selityksiä mistään. Mun mielestä, jos järjestetään mahdollisuus,että työssäkäyvät opiskelee ni siinä pitäs ottaa huomioon se,että niillä ihmisillä on vähintään puolet vähemmän sitä aikaa ja mahdollisuutta tehdä tehtäviä yms.

Annat palautetta sille opettajalle oikein kunnolla jos vaikka teidän jälkeentulevat sitte pääsis edes vähemmällä. Ei pidä päästää pahaa kiertämään. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Verokarhu:
Taidat lukea ammattikorkeassa =) ja sanoppas vielä että kaupanalaa. Voin kertoa että perheellisellä päiväopiskelijallakin tekee tiukkaa saada hommat tehtyä. Ovat keksineet tämän ulkoistamisen ainakin meidän koulussa: ulkoistetaan oppitunnit itsenäiseksi opiskeluksi ja laitetaan läjäpäin tehtäviä ja itsenäistä tiedonhakua "vapaa-ajalle", eihän opiskelijalla ole elämää tai sen elämän nimi on itsenäinen opiskelu.

Jep, taloushallinto menossa toista vuotta. Toiset opettajat ovat inhimillisiä mutta tämä yksi.....
Lähdin opiskelemaan koska halusin syventää osaamistani kirjanpidossa tms., ne on kaikki raapaistu vain pinnalta ja olen joutunut tuhlaamaan aikaani kieliin ja asiakirjojen kirjoittamisiin. Sekä suureen määrään esseitä suunnileen kärpästen sielunelämästä.. :/

Ei oikein ole odotusten mukainen tämä koulusysteemi ja voi olla että hyppään kesken pois.

Voi, ja minä olen ajatellut olevani kuivaakin kuivakkaampi ope kun pidän omat ammattiaineeni PowerPoint-luennoin (toki väliin kerron tositarinoita elävästä elämästä). Niistä luennoista ja oppikirjasta, joka niiden ppohjana on, pidän sitten tentin... Olen niin miettinyt, ottaisinko ryhmätöitä, kotitehtäviä tms. kuiva luennointiani mehevöittämään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:
Oman äitini opiskeluja tässä sivusta seuranneena oon vakaasti sitä mieltä, että opettajat ei ota todellakaan huomioon sitä,että ihmiset käy töissäkin ja niillä on perhettä yms. Esim mun äiti on välillä joutunu käymään kursseja uudestaan ku on joutunu oleen töissä eikä oo voinu sieltä laukata luennolle vaikka miten haluais. Ei oo vaan opettaja suostunu ottaa kuuleviin korviinsa mitään selityksiä mistään. Mun mielestä, jos järjestetään mahdollisuus,että työssäkäyvät opiskelee ni siinä pitäs ottaa huomioon se,että niillä ihmisillä on vähintään puolet vähemmän sitä aikaa ja mahdollisuutta tehdä tehtäviä yms.

Annat palautetta sille opettajalle oikein kunnolla jos vaikka teidän jälkeentulevat sitte pääsis edes vähemmällä. Ei pidä päästää pahaa kiertämään. :D

Mun saksan opettajani on inhimillinen =) , hän ymmärtää että olen kurssilla vain pakosta ja ettei työnantajani pidä siitä että istun luennoilla joka maanantai 8 -10.30.
Hän sanoi mulle kun kerroin tilanteen: "olet aikuinen ihminen ja iltaopiskelija ja päätät itse milloin voit tulla tunneille, käy joskus näyttäytymässä". Siihen tietenkin vaikuttaa että vedän vitosia tenteistä ja sanakokeista.

Alkuperäinen kirjoittaja ViiVi:
Voi, ja minä olen ajatellut olevani kuivaakin kuivakkaampi ope kun pidän omat ammattiaineeni PowerPoint-luennoin (toki väliin kerron tositarinoita elävästä elämästä). Niistä luennoista ja oppikirjasta, joka niiden ppohjana on, pidän sitten tentin... Olen niin miettinyt, ottaisinko ryhmätöitä, kotitehtäviä tms. kuiva luennointiani mehevöittämään :)

Jokunen kotitehtävä ei haittaa, mutta kun niitä tulee, kuten tällä viikolla 5 erillistä joissa pitää itse keksiä jotain + vielä ne "yritys"asiakirjat niin menee liiallisuuksiin.

No sun saksanopettaja on sentään tajunnu jotain. Tosin mun mielestä ei pitäs edes sen vaikuttaa mitä arvosanoja saa sitte tenteistä yms. Jotenki toi opiskelu tehdään vaan niin hiton vaikeeks. Nuoret täyspäiväset opiskelijat kituuttaa minimituilla ja työssäkäyvät joutuu tekee triplasti hommia kaiken suhteen, jos haluaa pärjätä sekä siellä koulussa että töissä. Sitä perhettä unohtamatta. Mua käy ärsyttämään kaikkien ilta- ja aikuisopiskelijoitten puolesta.. :headwall: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Siis jätätte vaan yksissätuumin osan tehtävistä tekemättä.
(sovitte porukalla, mitkä)

Eihän ope voi kaikille huonoa arvosanaa antaa, sehän tarkottaisi, että on huono opettamaan... :whistle:

Heh, juu me luettiin tuon s-posti viesti ja siinä luki vain että "tulostakaa nämä itsellenne". Aika huonoa viestintää viestintäopelta, eikö?....Eihän me ymmärretty että tulosteissa luki "tee se-ja -se". :saint:
Tätä harkittiin, ryhmässä vain on ainakin yksi joka tekee kaiken orjallisesti.

..varsinkin nestetasapainosta huolehtimisesta...

Tais unohtaa, että sakin keski-ikä liikkuu 30 paremmalla puolella ja siitä ylös päin...
Ei nyt sentään ihan samanlaista lässytystä viitsis kuunnella kuin nuorisopuolella ja eihän niillekkään nyt sentään tuolla äänensävyllä tarttee puhua....
:o :o :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Emmaliina:

"Paras" selitys joka mulle annettiin kun kritisoin jotain kohtaa opetuksesta tai opetussuunnitelmasta oli se että "kun meilläkin on käytössä nämä ISO (tms.) laatustandardit, joiden mukaan pitää toimia. Eikä näitä sovittuja toimintatapoja ihan noin vain voi muuttaa". Kuitenkin ainakin meidän koulussa standardit voidaan heittää romukoppaan numeroita annettaessa, sillä pärstäkertoimella voi vaikuttaa yllättävän paljon numeroihin.

Ei, en ajatellut sanoa, että mikset ole tehtäviä nyt tekemässä. Mulla itselläni on opena oma periaate se, et 8 h vuorokaudessa tehdään töitä, 8 h nukutaan ja 8 h jää vapaa-aikaan. JOKAINEN tarvitsee hengähdystaukoja, jotta jaksaa olla luova.

Mä ymmärrän ap sitä sun opettajaakin, jos kohta teitä opiskelijoita. Aloittelevan opettajan helmasynti on se, että haluaa antaa parastaan opiskelijoille, eikä välttämättä ole realistista käsitystä siitä, mitä kaikkea sitä tulee vaatineeksi samalla. Ja asiallisetkin huomautukset liiasta työmäärästä ottaa helposti henkilökohtaisesti, kokee olevansa huono opettaja.

Toivon siis, että kun sen palautteenannon aika tulee, kirjoittakaa rehellisesti mutta rakentavassa hengessä kurssin ongelmakohdista. Ei se teidänkään ope ilkeyyttään teillä liikaa töitä teetä, vaan varmasti ihan vain teidän parastanne ajatellen. Samoin toivoisin teidänkin toimivan opea kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No höh. :/

Mutta yritys on aika helppo perustaa kuvitteellisesti paperille.

(muistuivatpa hetkessä mieleen viimeiseimmän oopinahjoni kuolettavantylsät yrittäjyyden tunnit)

Se yritys on jo valmiiksi keksitty, siihen liittyvään portfolioon pitää vain kirjoittaa niin hemmetisti asiakirjoja, nekin kuvitteellisia ja koko ajan joutuu keksimään niihin sisältöä. Onneksi meitä on kolme ryhmässä, suunniteltiin että tehdään niin paksu portfolio että se itkee ja käy ne läpi...
:kieh:

Verokarhu, typerää niitten on vedota mihinkään standardeihin kun kuitenki sen jo järjellä ymmärtää,että aina ja joka asiassa voi neuvotella niin että päästään sopuisaan lopputulokseen. Tarkotan just näitä tilanteita siis,että joku ei vaan pääse sinne luennolle. Se,että on ne tietyt ohjeistukset miten kaikki on ja pitää järjestää on tosiaan ihan ohjeistuksia ja kukaan ei varmasti mene katkomaan yhdenkään opettajan kaulaa,jos se joustaa tietyissä tilanteissa.

On se niin väärin! Kyllähän opintopisteiden pitäisi ropsahtaa "tilille" tekemättä mitään. Opiskelun tarkoitushan ei ole tehdä hieman ns. laaja-alaisempia ihmisiä, jotka kykenevät hahmottamaan ongelmia monipuolisesti. Viestintä tämän päivän maailmassa on todella tyhjänpäiväistä. Medialukutaito ym. joutavat romukoppaan. Hohhoijaa!

Yäk. :x

Jo sana portfolio aiheuttaa mulle inhoreaktion.

Siinä kiteytyy kaikki, mitä koulunkäynnissä inhoan. :|

Mutta pitkää pinnaa sulle toivottelen... Lopussa kiitos seisoo.
(vaan ei ihan kaikilla :xmas: )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se niin väärin! Kyllähän opintopisteiden pitäisi ropsahtaa "tilille" tekemättä mitään. Opiskelun tarkoitushan ei ole tehdä hieman ns. laaja-alaisempia ihmisiä, jotka kykenevät hahmottamaan ongelmia monipuolisesti. Viestintä tämän päivän maailmassa on todella tyhjänpäiväistä. Medialukutaito ym. joutavat romukoppaan. Hohhoijaa!

Sun mielipide on väärä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Tuli muuten mieleen, että monenko opparin kurssi kysees? Ja montako lähiopetustuntia?

3 op:tä ja tunteja 4/vko, viiden viikon ajan.

Eli lähiopetusta 5 x 4 = 20 h? Ja monenko tunnin työskentelyä vastaa ylsi opintopiste (itse opiskelen vielä o-viikoilla)? Mut kyllä tuohon opparimäärään joka tapauksessa saakin tulla tehtäviä ihan reilusti...

Yhteistyössä