Mitä tehdä kuormittavan ystävän kanssa? En jaksa enää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UupunutUlla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UupunutUlla

Vieras
Hei, minulla on ollut elämässäni jo pidemmän aikaa ongelma, joka koskee parasta ystävääni. Hänellä on keskivaikea masennus ja itseluottamus aivan nollassa. Olen tehnyt kaikkeni auttaakseni häntä, mutta en jaksa enää. Hän on minulle erittäin tärkeä, ja toki hänen ongelmansa vaivaavat minua jatkuvasti. Ahdistun helposti hänen seurassaan ja jopa viestittely masentaa minua. Olen nytkin ihan poikki, ja hänen tulevaisuutensa vaivaa minua. Mitä voisin tehdä? Olen yrittänyt tukea häntä kaikin keinoin ja hokenut, kuinka rakas hän minulle on. Hän saa kyllä apua, mutta tehoaako se? Lisäksi hän raivoaa minulle ja syyttelee ties mistä. :s

seuraavan kerran lyö stoppi tuolle syyttelylle. Sano vaikka etten halua kuulla tuollaista asiatonta käytöstä nyt etkä tulevaisuudessa JOS te olette jatkossa tekemisissä.

Sä olet tärkein. Ellet sä jaksa, et jaksa auttaa ketään. Et edes ystävääsi.

Priorisoi! Ja muista myös, ettet sä ole vastuussa kenestäkään muusta.
(toki lapsistasi mutta...)

Enempää et voi tehdä. Olet jo tehnyt tarpeeksi ystäväsi eteen. Se miten ja milloin hän paranee on ystäväsi omissa käsissä ja halussa. Ei sinun.

Sen sijaan sinun on keskityttävä omaan elämääsi ja sen elämiseen. Huomioida itseäsi ja omia tarpeitasi. Ei masentunut ystäväsi sitä tee, loppujen lopuksi hän ei vielä sairaudessaan edes huomaa eikä ymmärrä toisten ihmisten tarpeita koska on oman pahan olonsa keskiössä. Siksi - älä anna elämääsi masentuneelle ystävällesi. Hänelle riittää se että olet olemassa. Et aina, et edes joka hetki. Koska sinunkin pitää elää.

Terve itsekkyys masentuneen kanssa on vain hyvästä. Opettele sanomaan 'ei nyt' hänelle, pidä puolesi. Ota etäisyyttä. Hyvällä omalla tunnolla.

Muutoin teitä on pian kaksi masentunutta.

Mitä jos hakisit itsellesi keskustelu apua, miksi ihmeessä ahdistut ? Minä itse henk koht mieluummin käyn läpi ongelmia ystävän kanssa kuin vietän aikaa tekopyhän muka aina onnelisen ihmisen kanssa joka elää happy happy prinsessa elämää.

Et sä voi parantaa ketään, mutta jos oot läsnä ja keskustelet ystävän kanssa, niin se voi auttaa hänet kestämään sen päivän

Hei, minulla on ollut elämässäni jo pidemmän aikaa ongelma, joka koskee parasta ystävääni. Hänellä on keskivaikea masennus ja itseluottamus aivan nollassa. Olen tehnyt kaikkeni auttaakseni häntä, mutta en jaksa enää. Hän on minulle erittäin tärkeä, ja toki hänen ongelmansa vaivaavat minua jatkuvasti. Ahdistun helposti hänen seurassaan ja jopa viestittely masentaa minua. Olen nytkin ihan poikki, ja hänen tulevaisuutensa vaivaa minua. Mitä voisin tehdä? Olen yrittänyt tukea häntä kaikin keinoin ja hokenut, kuinka rakas hän minulle on. Hän saa kyllä apua, mutta tehoaako se? Lisäksi hän raivoaa minulle ja syyttelee ties mistä. :s