Mitä tehdä kun taapero lyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt"

Vieras
Eli meidän kullanmuru tämän päiväkodissa oppinut, siellä ei kuulemma lyö enkä ole itsekään koskaan nähnyt että olisi toisille lapsille pahaa tehnyt. Mutta meitä vanhempia tosiaan nyt testailee vähän väliä, sanoo "lyö" ja tekeekin niin ja sitten katsoo meitä miten reagoidaan. Näkee ilmeestä että hakee reaktiota. Olen sitten ottanut käsistä kiinni ja tuimasti sanonut ettei saa lyödä, äitiä sattuu ja tulee paha mieli jne. Mutta ei, aina jatkuu vaan. Jäähyä ei olla koitettu, mutta eipä siinä todennäköisesti pysyisikään. Oliskohan jollain vinkkejä miten tällaisessa tilanteessa toimitaan että saisi moisen käytöksen loppumaan?

Aikansa kokeilee ja kun jaksatte vaan kieltää niin vaihe menee ohi ja keksii murunen jotain muuta! :) Kokeile siirtää mielenkiinto muualle jos aivan mahdottomaksi menee. Riippuu lapsen iästä että onko jäähy ok? 2v voi jo laittaa pariksi minuutiksi ja sinnikkyyttää vaati se saada siellä pysymään.

Mulla poika 4v ja oli kanssa tuota ja kyllä jaksoi joka ikinen päivä kokeilla.. Kärsivällisyyttä/jäähyjä tai huomio muualle niin autto aina. Vieläkin välillä saattaa kokeilla mutta uskoo kyllä jo kun varotan jäähystä jos lyö kerrankin.

Älä käytä. Nukkumaan menon ei kuulu olla rangaistus ainakaan vielä kun lapsi ei sitä ymmärrä.( Isompana voi selittää että menee lepäämään kun näköjään väsyttää esim. jos turhaa kiukuttelee koko ajan. ) Voipi tehdä sängystä "pahan" paikan jonne jää sitten iltaisin huutamaan.Nukkumaan menon kuuluu olla rauhallinen ja mukava hetki.

en käyttäis sänkyä rangaistuspaikkana. jos teillä on esim matkasänky niin voihan sen ehkä laittaa johonkin ja käyttää sitä. minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

Jatka samalla linjalla, vaikket aina jaksaisikaan! Parempaa ei ole :) Mä olen joskus jäähytellyt 2-vuotiasta pinniksessä, en vihaisena vaan pistänyt sen vain sinne pikku hetkeksi huilaamaan koiruuksistaan. Ei välttämättä paras ratkaisu, mutta käytinpä kumminkin joskus.

paljon alle kaksvuotiasta en ehkä jäähyttäis, kun ei oikein voi tietää miten paljon ne siitä ymmärtää. ja jos jäähyttää niin että olet itse näköetäisyydellä, vaikka selin, etkä reagoi lapsen protestiin, jottei tule hylkäämisen tunnetta.
yks vaihtoehto on vaan selittää että äitiin sattuu kun lyö, äitiä voi silittää, osaatko silittää, tms.. sitten kun lapsi (ehkä sun avustuksella) silittää niin kehut maasta taivaisiin kuinka mukavaa se on. jos saisit tuon huomionhakuisuuden käännettyä siihen että hakis sitä positiivista huomiota negatiivisen sijaan. ja pistät sen pyytämään anteeksi jos suinkin osaa sen verran puhua

Tuttava teki niin, että antoi oman nyrkkinsä, johon sai kokeilla lyömistä. "Lyö tuohon jos kerran haluat lyödä." Eipä montaa kertaa halunnut kun kävi itselle kipeää. Huomasi täten myös että lyönti sattuu ja oli helpompi selittää että myös sille jota lyö käy kipeää.

Yhteistyössä