mitä tehdä kun pinna ei kestä lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt äiti

Vieras
Minulla on pieni taapero ja pari kuukautinen vauva.
Pari ekaa kuukautta meni hyvin mutta nyt alkaa isommalle puskemaan varmaan uhma kun vaan huutaa päivästä toiseen ja pieni sitten taas vuorostaan yöt.

Hoitoon laittaminen ei ole mahdollista koska toinen on vielä niin pieni ja perhetyöntekijöitä ei ole saatavilla, kyselin jo neuvolasta.

Olen vaan niin väsynyt etten tiedä miten tästä jaksan edes tämän päivän loppuun asti.

Ja lisään vielä että minulla on kyllä mieskin mutta hän tekee pitkää päivää töissä eikä voi auttaa kuin vasta esikoisen iltapuuhissa jotka tekeekin joka ilta.

Meillä oli sama tilanne, nyt vauva on 6kk ja tilanne on paljon parempi. Olin ihan rikki ekat kuukaudet vauvan syntymän jälkeen. Esikoinen oli silloin siis 1v.

Eikö ole ystäviä/sukulaisia jotka auttaisivat?

Vie vaan hoitoon vaikka molemmat, niinhän ne muutkin "kotiäidit" tekee:(
Siellähän ne saa "virikkeitä ja oppivat pitämään puolensa, eivätkä kasva pumpulissa":(

Kysele perhetyötä suoraan perhetyön (voi olla myös kotipalvelun nimellä) toimistosta, perhetyönohjaajalta. Sieltä saattaa saada esim.ajan jonka joku on juuri peruuttanut. Tiedän ettei väsyneenä jaksa kauheasti soitella. Onko teillä päin kerhoa tai muuta sen tapaista taaperon ikäiselle?
Jaksamista sulle!

Vie isompi hoitoon, jotta pääset pahimman yli. Se ei ole mikään synti, jos sillä pelastat perheesi. Jos uuvut kokonaan ei ole lapsillakaan hyvä olla kotona. Pakko antaa hoitopaikka, vetoat vaikka sosiaalitoimeen väsymyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siellähän ne saa "virikkeitä ja oppivat pitämään puolensa, eivätkä kasva pumpulissa":(

Tämäkö on susta asiallinen vastaus?
En ole viemässä ainakaan pienempää hoitoon mutta eikö ole parempi kysyä apua ennenkö on niin loppu että vaikka tekee itselleen jotain?

Sukulaiset ja ystävät ovat kaikki töissä ja pääsevät avuksi vasta kuuden aikoihin illalla josta ei enää ole mitään apua :(

Osittain tästä syystä jatkoin vanhemman hoidossa pitämistä,kun vauva syntyi. Tunnustan rehellisesti että mulla on heikot hermot, enkä tiedä kuinka jaksaisin joka päivä jos 3,5v olisi kotona. (hän hoidossa max 4pv/vk ja n.6h/pv.

Ota yhteyttä sosiaalityöntekijään, ainakin täällä päin voi saada hoitopaikan jos perhe tarvitsee apua. Harmi jos ei kukaan auta :( uhmaikä ei oo helppo kellekään.

Siis ei saa olla väsynyt, eikä tarvita apua?

Just tämmöisten takia sitten oikeasti sitä lepoa tarvitsevat äidit alkavat mätkiä lapsiaan epätoivoisen väsyneinä.

Kun missään tilanteessa ei olisi sallittua laittaa lasta edes osapäivähoitoon, jos on itse kotona. Minusta näin raskas väsymys on ehdottomasti hyvä syy tehdä niin. Eihän sen tarvi kestää ikuisuuksia, vain pahimman yli.

taas joku "parempi" äiti puhuu asioista, joista ei tiedä yhtikäs mitään :D voe voe, sääliks käy...

Alkuperäinen kirjoittaja unnunnunnu:
Kysele perhetyötä suoraan perhetyön (voi olla myös kotipalvelun nimellä) toimistosta, perhetyönohjaajalta. Sieltä saattaa saada esim.ajan jonka joku on juuri peruuttanut. Tiedän ettei väsyneenä jaksa kauheasti soitella. Onko teillä päin kerhoa tai muuta sen tapaista taaperon ikäiselle?
Jaksamista sulle!

Neuvolasta soittivat sinne suoraan mutta sanoivat että valitettavasti nyt ei olisi hoitajia edes hätätilanteeseen joka mun mielestä kuulostaa uskomattomalta...

Kerhoa ei ole vielä noin pienelle pitkään aikaan.

sinä joka sanoit että enkö ole tiennyt että taaperolle tulee uhma jossian vaiheessa niin tottakai mutta ihminen voi henkisesti väsyä yllättäen ja musta vaan tuntuu että nyt mun on pakko saada jotain apua ennenkö tilanne menee liian pitkälle.

Vaikka on sanottu että nyt ei ole perhetyöntekijää niin soita vaikka maanantaina uudestaan. Tilanteet muuttuu ja kun sitkeäasti otat yhteyttä niin tietävät ainakin että tarvetta on!! Avun hakeminen ajoissa on tärkeää!

Onko teillä mahdollisuus käydä jossain seurakunnan tai MLL:n perhekerhossa. sekin voisi virkistää henkisesti ja isompi lapsi saisi pari tuntia leikkiä muiden lasten kanssa, jolloin ei välttämättä ole kokoajan sinun kimpussa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja unnunnunnu:
Jaksamista sulle!

Neuvolasta soittivat sinne suoraan mutta sanoivat että valitettavasti nyt ei olisi hoitajia edes hätätilanteeseen joka mun mielestä kuulostaa uskomattomalta...

Kerhoa ei ole vielä noin pienelle pitkään aikaan.

sinä joka sanoit että enkö ole tiennyt että taaperolle tulee uhma jossian vaiheessa niin tottakai mutta ihminen voi henkisesti väsyä yllättäen ja musta vaan tuntuu että nyt mun on pakko saada jotain apua ennenkö tilanne menee liian pitkälle.

Ja hyvin ajattelit, mutta soita esikoiselle hoitopaikka, vaikka sitten osa-aikainen tai osapäiväinen, miten teille parhaiten sopii. Kannattaa miettiä myös sitä, mikä on tärkeää. Älä stressaa asioista, jotka ei ole tärkeitä. Siivous ei ole tärkeää, mutta lasten ja itsesi ruokkiminen on. Kun vauva nukahtaa, niin älä ala siivota, vaan ota kuppi teetä ja lehti ja rentoudut. Älä pistä kotitöitä oman ja lasten hyvinvoinnin edelle. Pyydä apua siivoukseen vaikka sukulaisilta.

Nyt on todella tärkeää, että oikeasti saat sitä apua. Onko paikkakunnallasi MLL jonka kautta voisit ottaa hoitajan vaikka muutamaksi tunniksi, että pääsisit itse vaikka harrastamaan?
toinen vaihtoehto on että joku ystävä joka on myös päivät kotona tulee joinakin päivinä viikossa luoksesi omien lastensa kanssa ja teette vaikka ruuat yhdessä. Henkilökohtaisesta kokemuksesta sanon että hermot kestää paljon paremmin jos on toinen aikuinen paikalla.

ja sit yks asia mikä teidän pitäisi miehesi kanssa pohtia on se että voisiko hän tehdä lyhyempää työpäivää? Tärkeämpi on että sinä jaksat kuin se, että saa ison tilin.

Oisko pitänyt ajatella kaksi kertaa ennekuin niitä kersoja alkaa vääntämään?

Mene pois! Ei voi kukaan tietää etukäteen, mitä elämässä tapahtuu ja kuinka hyvin itse jaksaa missäkin elämäntilanteessa. Ällöttää tämmöiset besserwisserit...

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt äiti:
Minulla on pieni taapero ja pari kuukautinen vauva.
Pari ekaa kuukautta meni hyvin mutta nyt alkaa isommalle puskemaan varmaan uhma kun vaan huutaa päivästä toiseen ja pieni sitten taas vuorostaan yöt.

Hoitoon laittaminen ei ole mahdollista koska toinen on vielä niin pieni ja perhetyöntekijöitä ei ole saatavilla, kyselin jo neuvolasta.

Olen vaan niin väsynyt etten tiedä miten tästä jaksan edes tämän päivän loppuun asti.

Ja lisään vielä että minulla on kyllä mieskin mutta hän tekee pitkää päivää töissä eikä voi auttaa kuin vasta esikoisen iltapuuhissa jotka tekeekin joka ilta.

adobtioon että lapsilla hyvä lapsuus ja sä saat laiskotella.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Meillä oli sama tilanne, nyt vauva on 6kk ja tilanne on paljon parempi. Olin ihan rikki ekat kuukaudet vauvan syntymän jälkeen. Esikoinen oli silloin siis 1v.

Eikö ole ystäviä/sukulaisia jotka auttaisivat?

Mikä ihmeen pakko on tehdä ne lapsensa noin pienillä ikäerolla että itse on sitten puhki eikä kukaan nauti tilanteesta, lapset vähiten. Eikö voi nauttia yhdestä kerrallaan niin kaikilla hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
ja sit yks asia mikä teidän pitäisi miehesi kanssa pohtia on se että voisiko hän tehdä lyhyempää työpäivää? Tärkeämpi on että sinä jaksat kuin se, että saa ison tilin.

Peesi! Sanot miehellesi, että nyt on kyseessä oma ja lasten hyvinvointi. Kyllä se firma pystyssä pysyy vaikka hän vähän vähemmän siellä onkin!

Alkuperäinen kirjoittaja I:
Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Peesi! Sanot miehellesi, että nyt on kyseessä oma ja lasten hyvinvointi. Kyllä se firma pystyssä pysyy vaikka hän vähän vähemmän siellä onkin!
Peesaan myös!

Sulla pitäisi olla myös energiaa ja aikaa huolehtia itestäsi. Unelle nyt ei aina voi mitään, mutta syötkö kunnolla? Kaksi lämmintä ruokaa? Vihanneksia? Entä jaksatko liikkua edes vähän?

Mulla menee hermot totaalisesti lähinnä silloin kun oon ite nälkäinen. Väsymyskään ei niin pinnaa kiristä kuin just tuo nälkä!

Yhteistyössä