Mitä tehdä kun ei jaksa 2v:n uhmaa eikä temperamenttia? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lapsi 2v on luonteeltaan melko temperamenttinen, hermoja ei ole oikeastaan ollenkaan.. Ja nyt tuntuu, että uhmaa joka asiasta, kaikki on ei ei ja mikään ei tunnu olevan hyvin. Meillä myös vauva, mikä tietty vie minun huomiotani ja ärsyttää esikoista vielä lisää.

Mutta mitä tehdä, kun minusta oikeasti on alkanut tuntua, etten enää jaksa tuota jatkuvaa kiukkuilua ja väninää?? Hermo on tiukalla koko ajan, tulee alennuttua itsekin uhmiksen tasolle ja huudettua lapselle. :(

Meillä on myös temperamenttinen lapsi. Suurimmat kiukunpuuskat vältetään kun asioista informoidaan hyvissä ajoin etukäteen ja lapsi osaa varautua niihin. Esimerkiksi pesulle meno tai ulkovaatteiden pukeminen, sanon muutaman kerran että "kohta mennään pesulle" tai "kohta puetaan ja mennään ulos". Jos otan varoittamatta pesulle niin saa kamalan hepulin. Nyt siis neidillä ikää jo reilut 3 vuotta mutta näin ollaan toimittu jo kauan. Ja sitten jos saa hepulin kuitenkin niin annetaan raivota itsekseen tai yritetään kiinnittää huomio muualle. Tärkeintähän on pysyä itse rauhallisena. Tiedän, että se on vaikeaa kun on väsynyt. Mun lapsilla on ikäeroa 1v4kk ja se eka vuosi oli oikeesti aika rankka, masennukset ja kaikki. Pitää vaan yrittää ottaa itselle omaa aikaa ja huolehtia omista perustarpeista, syödä tarpeeksi usein ja edes yrittää nukkua tarpeeksi. Ja siitä muuten tulee helposti kierre. Lapsi vaistoaa, että äiti on väsynyt ja kiukkuinen ja kiukuttelee sitten itse enemmän.

Meillä on myös jäähyt käytössä, myös tuolla kuopuksella, joka täyttää 2 parin viikon päästä. Riehumisesta, lyömisestä, tavaroiden heittelystä jne. kielletään ja varoitetaan ja jos ei tottele, joutuu jäähylle 1min/ikävuosi. Nykyään riittää usein jo pelkkä varoitus. Voimia jaksamiseen! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Heh, se 2v. uhma on pientä 3v. uhman rinnalla - ehkä kannattaa antaa se lapsi pois?
Tuo vaikka mulle, minua ei haittaa lasten kiukuttelut.

Ai kenelle mä hänet annan???

Ja kyllä, olen tietoinen että uhma tästä varmasti vielä pahenee, sehän tässä mietityttääkin miten jaksan.

Kun pojalla alkoi uhma 2v niin meidän vauva oli silloin 6kk. Kaikki meni suhteellisen vähänllä hermostumisella, mutta nyt onkin jo ihan toista kun meidän poika on kohta 4 ja tyttö päälle 2v. kumpikin raivoaa, kiukkuaa ja uhmaa. Hermot erittäin kireällä. Kai tämä tästä vielä pahenee.... :hug: :hug: voimia sinne.

Se on onneksi ohi menevää,tuo uhma siis.
Pitäisi vain jaksaa olla aikuinen,eikä lähteä mukaan siihen juttuun.Omat hermot pitää vain pitää kasassa,ja ymmärtää lasta.Tunteita saa kyllä näyttää,ja pitääkin näyttää,muttei ikinä alentua sille tasolle että alkaa toistaa samoja juttuja kuin lapsi.Se ei mene enää uhmaiän piikkiin,jos aikuinen tekee samaa ku lapsi.Se on typeryyttä silloin.

Kyllä se siitä ohi menee,vaikka nyt tuntuukin ettei jaksa.Tulee olemaan vielä vaikeampia jaksoja edessä.

jaksuja ja ymmärtämistä sinne päin.

Heh, se 2v. uhma on pientä 3v. uhman rinnalla - ehkä kannattaa antaa se lapsi pois?

Olis kiva kuulla miten 2 -vuotiaan uhma eroaa 3 -vuotiaan uhmasta. Kerrotko jotain ihan konkreettista tai jotian suuntaa antavaa?

-mitä vielä tulossa-

Alkuperäinen kirjoittaja Öö:

Olis kiva kuulla miten 2 -vuotiaan uhma eroaa 3 -vuotiaan uhmasta. Kerrotko jotain ihan konkreettista tai jotian suuntaa antavaa?

-mitä vielä tulossa-

Rasittavampaa se on kuunnella kitinää vikinää ja uhmaa sellaselta 15veeltä,kuin 2-3vuotiaalt.

Tuo uhma nyt onneksi vain kuuluu siihen lapsen kehitykseen,ja siitä pääsee kyllä yli kun vain jaksaa oikeasti olla aikuinen.

-mitä vielä tulossa-

No minulla on itselläni koululaisten lisäksi nyt 2v. ja 3v. pojat ja vauva syntyy parin viikon päästä.
Tosi helppo tapaus tuo 2v. kun vertaa 3v. 3v. on jo niin iso että en meinaa jaksaa mahoineni pitää kiinni kun tulee raivari jne. 2v. on vielä niin pieni että sitä saa huijattua eikä ymmärrys ole sitä luokkaa mitä isommalla. Tuntuu että isompi saa harvemmin isompia kohtauksia, ei ole sellaista tasaista narinaa ja vinkunaa.

Älkää rakkaat ihmiset tehkö lapsia joita ette jaksa hoitaa!
Edelleenkin meille on tervetulleita kaikki lapset joita ei muut halua, tuossa olisi yksi punkka poikien huoneessa vapaana ja juuri laitoin puhtaat lakanat sinne, joten voit tuoda lapsesi meille jo vaikka tänään!
Voimme vaikka hakea jos satut asumaan Itä-Suomessa!

-mitä vielä tulossa-

No minulla on itselläni koululaisten lisäksi nyt 2v. ja 3v. pojat ja vauva syntyy parin viikon päästä.
Tosi helppo tapaus tuo 2v. kun vertaa 3v. 3v. on jo niin iso että en meinaa jaksaa mahoineni pitää kiinni kun tulee raivari jne. 2v. on vielä niin pieni että sitä saa huijattua eikä ymmärrys ole sitä luokkaa mitä isommalla. Tuntuu että isompi saa harvemmin isompia kohtauksia, ei ole sellaista tasaista narinaa ja vinkunaa.

Älkää rakkaat ihmiset tehkö lapsia joita ette jaksa hoitaa!
Edelleenkin meille on tervetulleita kaikki lapset joita ei muut halua, tuossa olisi yksi punkka poikien huoneessa vapaana ja juuri laitoin puhtaat lakanat sinne, joten voit tuoda lapsesi meille jo vaikka tänään!
Voimme vaikka hakea jos satut asumaan Itä-Suomessa!

Jaa, no en ole antamassa lapsiani pois uhman takia että minulle ei tarvitse sanoa että älkää tehkä jollette jaksa..
Kysyin sillä kun meillä tuo 2 v on jo aika kekseliäs ja ymmärttää aika lailla. Ei meillä 2 -vuotias kyllä mitään pahmepia raivareita edes saa.. :(
Ja ei ole muutenkaan pahemmin uhmaa jos saa nukkuakseen ja syödäkseen eli perustarpeet tyydytettynä ja mielekästä tekemistä!
Ja vauva on täälläkin mutta silti 2 vee otetaan mahd. paljon huomioon!

Yhteistyössä