Mitä tehdä kuivaksiopettelun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Potty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Potty

Vieras
Meidän tyttö on käynyt 9kk ikäisestä asti potalla. Alusta asti on sinne osannut pissata ja kakata. 1v8kk asti käytettiin vaippoja, mutta potatettiin säännöllisesti, onnistuneesti. Nyt kesällä (ikää siis silloin 1v8kk) otettiin vaipat pois päivisin, tilalle laitettiin kuivaksiopetteluhousut (jotka siis pitää vähän pissaa mutta tuntuvat heti märiltä). Alussa saattoi lorotella pitkin jalkoja (siis lähinnä ulkona kun oli esim uikkareissa), mutta saattoi myös laittaa polvet ristiin pissan pidättämiseksi, mutta parissa sekunnissa pissa tuli kuitenkin. Usein myös sanoi viime hetkellä 'pissa' mutta jossei vanhempi saanut lasta pissa-asentoon parissa sekunnissa, oli liian myöhäistä. Usein pissa saatiin kuitenkin tehtyä sinne minne pitikin, joko pottaan tai nurmikon reunaan tmv. Pidätyskyky selvästi kasvoi, pissamäärät kasvoivat ja tiheys pieneni.

Vaipattomuuden alusta on nyt 2kk ja edelleen tulee vahinkoja. Ei päivittäin, mutta sanoisinko, että viikossa on ehkä 2 päivää, jolloin kaikki pissat saadaan pottaan. Lapsi ei välttämättä aina sano 'pissa' vaan vanhemman aktiivisella potatuksella oikeisiin aikoihin vahinkoja ei pääse syntymään. Kertoo kuitenkin silloin tällöin pissasta. Nyt on ei-kausi meneillään, joten useimmiten vastaus kysymykseen 'haluatko mennä potalle' on EI. Saattaa sitten kuitenkin parin minuutin sisällä ilmoittaa itse pissasta tai pottaan pissata jos vanhempi sinne vie. Sitten on näitä huonoja päiviä, jolloin saattaa housut kastua kaksi-kolmekin kertaa. Useimmiten lapsi sanoo 'pissa' liian myöhään, pissa tulee matkalla potalle. Joskus saattaa pissata housuun sanomatta sanaakaan. Pissaa todella useasti iltapäivän aikana, harvemmin aamulla. Iltapäivällä päiväunien ja välipalan jälkeen saattaa pissata parhaimmillaan 30min välein, vähintään tunnin välein.

Korostan vielä, että kakka on tullut ainoastaan pottaan viimeiset 3-4kk, ei enää ollenkaan muualle. Lapsi on siis 1v10kk. Yövaippa on vielä märkä, mutta pari viikkoa sitten oli tilanne se, että lapsi heräsi usein yöllä siihen, että oli hätä ja ei suostunut vaippaan pissaamaan, vaan vietiin potalle. Enää ei välttämättä tuo pissaaminen yöllä herätä lasta. Päiväunien (n2h) vaippa on lähes poikkeuksetta kuiva. Lapsi tajuaa, että ennen uloslähtöä tehdään pissat pottaan, ja useimmiten jaksaa ulkonaoloajan pidättää, jolloin pissa tulee vasta sisälle päästyä (vanhempi huolehtii potalle menosta, muuten saattaisi tulla housuun).

Nyt miehestäni on alkanut tuntumaan, ettei lapsi ole valmis olemaan vaipoitta. Eli ei siis ole hoksannut pissaamisen jujua. Mies stressaa kuivaksiopetteluhousujen jatkuvaa pesua ja on sitä mieltä, että lapsen kuuluisi itse ilmoittaa hädästä. Minusta vaippojen takaisinlaitto toisi tilanteeseen vain takapakkia, lapsi menettäisi kaiken oppimansa, ja saattaisi suostua pissaamaan jatkossa vain vaippaan. Onko kukaan ollut samassa tilanteessa, miten olette edenneet? Onko täysi kuivuus ihan nurkan takana vai onko siihen vielä pitkä matka? Pitäisi harjoittelussa pitää tauko? Huoh.

Olisko pitänyt liittää sana BB otsikkoon, että saisi edes jonkun lukemaan ja kommentoimaan? Ihan asiallinen kysymys ja palstakin lienee oikea? Vai eikö täällä kiinnosta alan aiheet?

Itse ehkä pitäisin tuossa tilanteessa harjoittelussa taukoa. tai sitten pitäisit vaipatta himassa ja potta aina lähettyvillä. Meillä kuivaksi opettelu aloitettiin vasta siinä vaiheessa kunnolla, kun lapsi tunnisti hädän ja siitä edettiin muutamassa viikossa kuivaksi. Lapsi oli siinä vaiheessa vajaa kaksi vuotta. Olet tehnyt hurjasti hommia monta kuukautta, että itse en olisi moista jaksanut. Että nostan kyllä hattua. Mutta mun mielipide on, että jos lapsi ei vielä tunnista hätää, niin kuivaksi opettelu on hieman hankalaa ja siitä ei mielestäni kannata ottaa mitään stressiä, kun lapsikin on vielä noin pieni.

[QUOTE="vieras";24612290]Itse ehkä pitäisin tuossa tilanteessa harjoittelussa taukoa. tai sitten pitäisit vaipatta himassa ja potta aina lähettyvillä. Meillä kuivaksi opettelu aloitettiin vasta siinä vaiheessa kunnolla, kun lapsi tunnisti hädän ja siitä edettiin muutamassa viikossa kuivaksi. Lapsi oli siinä vaiheessa vajaa kaksi vuotta. Olet tehnyt hurjasti hommia monta kuukautta, että itse en olisi moista jaksanut. Että nostan kyllä hattua. Mutta mun mielipide on, että jos lapsi ei vielä tunnista hätää, niin kuivaksi opettelu on hieman hankalaa ja siitä ei mielestäni kannata ottaa mitään stressiä, kun lapsikin on vielä noin pieni.[/QUOTE]

Mutta kun mun mielestä lapsi kyllä tunnistaa hätänsä, ilmoittaa vaan liian myöhään tai ei malta ilmoittaa ollenkaan. Lapsi osaa myös tsempata itsensä pissaamaan, jos ei meinaa potalla tulla, suhisee suhuäännettä, jolloin pissa usein alkaakin tulla. Kiitos kuitenkin kommentistasi!

minusta nuo iltapäivän pikkulirahdukset puolen tunnin välein kertovat siitä että lapsi ei osaa vielä pidättää kunnolla ei siitä että olis oikeasti pissahätä. lapsi ressaantuu helposti jos ollaan koko aajan kysymässä ja patistelemassa potalle ja tuon ikäinen nyt vastaa kaikkiin kyselyihin 'ei' joten melko turha tivata..
oisko ongelma sitte kumminki noissa harkkahousuiisa? ehkä laittaisin vaan pikkarit, tai antaisin ola ilman housuja sisälllä, oolisko sitten helpompi harjoitella sitä pidättämistä.

mutta kun lapsi on noin pieni niin ehkä pitäisin vähän taukoa ja laittaisin vaipan muutamaksi viikoksi takaisin, jatkaisin toki pottailua hyvässä hengessä

Mutta kun mun mielestä lapsi kyllä tunnistaa hätänsä, ilmoittaa vaan liian myöhään tai ei malta ilmoittaa ollenkaan. Lapsi osaa myös tsempata itsensä pissaamaan, jos ei meinaa potalla tulla, suhisee suhuäännettä, jolloin pissa usein alkaakin tulla. Kiitos kuitenkin kommentistasi!

juu minustakin kuulostaa siltä että lapsesi tunnistaa kyllä hätänsä, sen sijaan ei osaa vielä kunnolla pidättää vaan pissa tulee heti kun se hätäkin tulee.

[QUOTE="annika";24612335]minusta nuo iltapäivän pikkulirahdukset puolen tunnin välein kertovat siitä että lapsi ei osaa vielä pidättää kunnolla ei siitä että olis oikeasti pissahätä. lapsi ressaantuu helposti jos ollaan koko aajan kysymässä ja patistelemassa potalle ja tuon ikäinen nyt vastaa kaikkiin kyselyihin 'ei' joten melko turha tivata..
oisko ongelma sitte kumminki noissa harkkahousuiisa? ehkä laittaisin vaan pikkarit, tai antaisin ola ilman housuja sisälllä, oolisko sitten helpompi harjoitella sitä pidättämistä.

mutta kun lapsi on noin pieni niin ehkä pitäisin vähän taukoa ja laittaisin vaipan muutamaksi viikoksi takaisin, jatkaisin toki pottailua hyvässä hengessä[/QUOTE]

Iltapäivän pissat eivät ole mitään pikkulirahduksia, vaan joka kerralla kyseessä on ihan normaali pissa (siis useimmiten pottaan). Lapsi juo aina aterialla pari desiä ja iltapäivisin tykkää juoda myös aterioiden välissä vesipullostaan. Olen päätellyt siten, että aamupäivän lapsi on aika 'kuiva' oltuaan juomatta yöllä, mutta päivän mittaan keho alkaa tuottamaan sitä pissaa kiihtyvällä tahdilla iltaa kohti, varsinkin kun nuo juomamäärät ovat ihan reippaita.
Kotona ei voi olla normipikkareissa tässä tilanteessa, meillä on lattia, joka ei juurikaan voi sietää pissavahinkoja (vaikeasti puhdistettava). Ehkä sit pitää olla kyselemättä ja laittaa vaippa takaisin, pyytäköön sit päästä pissalle, jos pyytää. Olo on ihan epäonnistunut. :(

Lapses on TOSI pieni, ei ole mitään syytä tuntea oloaan epäonnistuneeksi. Pidä ihan kunnon tauko koko hommassa ja anna ajan kulua. Esikoista yritin kuivaksi 2v iässä, asiasta ei tullut mitään. Kuukausi myöhemmin aloite lähti lapsesta itsestä ja oli täysin kuiva alle viikossa.

Kuivaksi opettelusta sanotaan kaikissa opuksissa, että ei saa hoputtaa. Kuten joku tässä ketjussa mainitsikin, lapsi stressaantuu liiasta huomiosta potta-asioissa ja lopulta ei välttämättä tee sitä vähääkään enää pottaan vaan kaikki housuun. Eli tässäkin asiassa pitäisi kannustaa, mutta ei liikaa. Meillä lasta on käytetty potalla 2kk lähtien, kun huomasin, että naama muuttuu kakatessa punaiseksi. Kun on pottaan tottunut, missään vaiheessa ei ole tullut kammoa sitä kohtaan. Koskaan ei ole pakoitettu, välillä on kysytty, että onko pottahätä. Lapsi on tällä hetkellä 2 vuotta ja 2 kuukautta, edelleen on vaipat käytössä, pottaan tehdään asiat silloin kun muistetaan. Vuoden ja kahden vuoden välillä oli aika, että lähes kaikki kakat tulivat pottaan ja myös osa pissoista. Nyt on selkeästi pottakielteisempi aika, mikä kuulemma kuuluu tuohon ikään. Lapsi haluaa pitää itsellään tuotokset ja olla ylpeä niistä, joten suurin osa kakoista tulee nyt vaippaan.

No meillä on vähän vanhempi lapsi 2v 1kk ja oli tossa mukamas jo päiväkuiva muutama kk sitten. Mut jotenkin niitä "vahinkoja" alkoi kertymään ja sit palattiin vaippoihin, siis osittain on edelleen ilman vaippoja ja toisinaan vaipoissa. Kun on vaan niitä päiviä, kun hän ei ehdi sanamaan pissahätä, säästää kaikkia kun silloin ollaan vaipoissa. Tänäänkin on heräämisestä päikkäreihin viipottanut ilman vaippaa ja ilman vahinkoa, päikyille laitoin vaipan. Mut musta on ihan hyvällä mallilla teillä toi homma, turha ottaa siitä stressiä/pakkopullaa, kaikki aikanaan. Meillä meni esikoisenkin kanssa tälleen osittain vaipoissa meiningillä pitkään, sit vaan päätettiin et nyt ja sit se onnistuikin tosi nopeasti ja vahinkoja ei juurikaan enää sattunut.

Ihan naurettavaa kuvitella, että tuon ikäinen joka kerta ilmoittaisi pissahädästään, miehesi on siis väärässä. Se on teidän vanhempien tehtävä käyttää säännöllisesti potalla, katsoa kelloa. Vaipat pois vaan pysyvästi, torut housupissasta. Housuun pissaamisvaihessa voi kestää muutaman viikon, sitten kyllä loppuu ja lapsi on kuiva, mutta teidän kellon seuraaminen ei. Eli yhä joudutte muistuttelemaan potta-ajoista.

yleensä jossain vaiheessa tulee takapakkia, mutta älä lyö hanskoja tiskiin, kyllä se siitä vielä lähtee sujumaan. tuon ikäinen ei ole liian pieni siihen. mutta jos teillä on vaippoja, jotka tuntuu märältä, niin voihan niitäkin käyttää kuin harkkahousuja, ei ehkä niin kiivas pesurumba, kun voi keräillä pestävää pidempään. koita jaksaa!

Ihan naurettavaa kuvitella, että tuon ikäinen joka kerta ilmoittaisi pissahädästään, miehesi on siis väärässä. Se on teidän vanhempien tehtävä käyttää säännöllisesti potalla, katsoa kelloa. Vaipat pois vaan pysyvästi, torut housupissasta. Housuun pissaamisvaihessa voi kestää muutaman viikon, sitten kyllä loppuu ja lapsi on kuiva, mutta teidän kellon seuraaminen ei. Eli yhä joudutte muistuttelemaan potta-ajoista.

Ymmärsit väärin; mies on siis sitä mieltä, että lapsi ei ole valmis olemaan vaipatta, eli haluaa odottaa jonkun aikaa, että lapsi alkaisi itse kertomaan jokaisesta hädästä. Tässä on nyt mennyt 2kk tätä housuunpissaamisvaihetta ja loppua ei näy.

Oho, mä en ole kyllä yhtään sen kannalla, että lasta toruttaisiin tuollaisella tavalla. Lapsi oppii kuivaksi, kun on siihen valmis, ei torumalla ja kiusaamalla lasta ja itseään. Meillä kuivaksi opettelu tehtiin täysin lapsen ehdolla, ilman torumista ja lapsi oppi kuivaksi parissa viikossa ja sen jälkeen ei ole tullut mitään vahinkoja. NÄin siiskoska oli siihen valmis, osasi tunnistaa hädän tarpeeksi ajoissa ja osasi mennä itse potalle. Älkää hätäilkö sen asian kanssa.

[QUOTE="...";24612488]yleensä jossain vaiheessa tulee takapakkia, mutta älä lyö hanskoja tiskiin, kyllä se siitä vielä lähtee sujumaan. tuon ikäinen ei ole liian pieni siihen. mutta jos teillä on vaippoja, jotka tuntuu märältä, niin voihan niitäkin käyttää kuin harkkahousuja, ei ehkä niin kiivas pesurumba, kun voi keräillä pestävää pidempään. koita jaksaa![/QUOTE]

Kiitos tsemppauksesta! Itse kyllä jaksaisin, mutta kun en ole itse päivisin lapsen kanssa, niin en voi ottaa kaikkea 'stressiä' itselleni. Ehkä yritämme jatkaa samaan malliin kelloon katselua, mutta pitaa vaippoja aina kun siltä tuntuu. Luotan kyllä lapseeni ja hän on oppinut valtavasti ja tiedän että on aikaista jne. Mutta hänkin nauttii onnistumisen tunteesta ja haluan auttaa häntä kasvun tiellä.

Ymmärsit väärin; mies on siis sitä mieltä, että lapsi ei ole valmis olemaan vaipatta, eli haluaa odottaa jonkun aikaa, että lapsi alkaisi itse kertomaan jokaisesta hädästä. Tässä on nyt mennyt 2kk tätä housuunpissaamisvaihetta ja loppua ei näy.

No sitten vaipat jalkaan vaan, saatte odottaa yli kolmivuotiaaksi, jos odotatte, että lapsi alkaa ilmoittamaan joka hädästään (ajoissa).

Meidän lapsi on jo pitkään ollut kuiva, nyt 2v 3kk ikäinen, ja yhä vien lapsen itse kyselemättä potalle, jos edellisestä pissasta on kulunut n. 2-3h. Lapsi ilmoittaa useimmiten itse hädästään vasta siinä vaiheessa, kun housuun on tullut n. kolikon kokoinen pissaläikkä.

[QUOTE="vieras";24612530]Oho, mä en ole kyllä yhtään sen kannalla, että lasta toruttaisiin tuollaisella tavalla. Lapsi oppii kuivaksi, kun on siihen valmis, ei torumalla ja kiusaamalla lasta ja itseään. Meillä kuivaksi opettelu tehtiin täysin lapsen ehdolla, ilman torumista ja lapsi oppi kuivaksi parissa viikossa ja sen jälkeen ei ole tullut mitään vahinkoja. NÄin siiskoska oli siihen valmis, osasi tunnistaa hädän tarpeeksi ajoissa ja osasi mennä itse potalle. Älkää hätäilkö sen asian kanssa.[/QUOTE]

No meillä ollaan oltu "kuivia" alle vuoden ikäisestä, eli kyllä minun mielestäni lapsen pitää tietää, ettei lattioille pissata, joten ei vanhempien kannata vaan hissukseen niitä pissoja siivota. Eikä ole mitään pissatraumoja.

No sitten vaipat jalkaan vaan, saatte odottaa yli kolmivuotiaaksi, jos odotatte, että lapsi alkaa ilmoittamaan joka hädästään (ajoissa).

Meidän lapsi on jo pitkään ollut kuiva, nyt 2v 3kk ikäinen, ja yhä vien lapsen itse kyselemättä potalle, jos edellisestä pissasta on kulunut n. 2-3h. Lapsi ilmoittaa useimmiten itse hädästään vasta siinä vaiheessa, kun housuun on tullut n. kolikon kokoinen pissaläikkä.

Jos olisin ilkeä, sanoisin, että lapsesi ei siis ole kuiva, kun ei sitä pissaamista itse hallitse vaan sinä sanelet ajankohdat ja muuten lapsesi lirauttelee? Neuvoistasi poiketen itse en halua missään nimessä torua, jos pissaa tulee housuun, totean vaan, että nyt äitin tarvitsee pestä housut, kun ne on märät pissasta.

...ja jatkan edelliseen, että lapsi kyllä todellakin tietää, ettei lattioille pissata ja aina haluaa potalle, jos vaan suinkin ehtii hädästään kertomaan. Saattaa tulla ottamaan kädestä kiinni ja viedä vessaan.

[QUOTE="vieras";24612646]no sä oot selvästikkin päättäny jo kantasi, sano muut täällä mitä tahansa asiaan. joten miksi turhia edes kyselllä täällä.[/QUOTE]

Kyllä täällä on pari asiallista vastausta ollutkin, sitten on näitä tavallisia mitäänsanomattomia kommentoijia. Jätän sinut omaan arvoosi!

Yhteistyössä