mitä tehdä huonosti syövän lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
moikka! mulla on 2-vuotias tyttö joka on 91cm pitkä ja painoa reilu 11kg
hän usein kieltäytyy syömästä mtn.=( karkit,jätskit,ym. herkut maistuis kyllä mutta niitä en hälle anna/osta! ja kun vien esim.mäkkäriin ajatellen et nyt varmasti söis tosta mut ei! ei syö siis silkään mtn. mitä tehä?

tyttö kans reilu 2v (n.90cm ja 15kg) joka syö heikosti, yhden lämpimän 8pienen) aterian syö päivässä. en ole ottanut aiheesta ressiä kun muuten tyttö voi hyvin. Syö siis päivässä keskimäärin näin: aamulla jugurtti ja lasillinen maitoa, lounaalla puol desiä riisiä tai makarooni tai vajaa peruna ja siihen kastiketta tms. välipalalla hedelmä, päivällisellä muutama lusikallinen ruokaa ja iltapalaksi leipä/jugu/hedelmä. joka aterialla juo maitoa vajaa 2dl.
näin meillä ja joka päivä saa yhden multitabs minin.

Meillä on myös tuommonen huono syömäri poika 2v, 91cm ja 10kg. Ei kannata tehä siitä syömisestä liian isoa numeroa, syö lapsi sitten kun nälkä on. Jos se ei lapsen vointiin vaikuta.

Meillä on yks tommonen tällä hetkellä ja oli kaks noin kymmenen vuotta sitten.Esikoinen on eläny monta päivää elämästään kolmella murolusikallisella, oikeasti. Silloin se oli raskasta,mutt´kyllä siitä on komea ja terävä poika kasvanu. Oli kaksvuotiaana kanssa 11kg. Anna syödä minkä syö, älä pakota. Uskottava vaan, että lapsi tietää, mitä tarvitsee.

Onko aina ollut huono syömään vai onko nyt vaan huonon syömisen kausi menossa.?

Lapset yleensä syövät sen mitää tarvitsevat ja kasvukauden tulessa taas ruoka maistuu.
Ihan turha huolestua kyllä hän syö sen mitä tarvitseekin.
Meillä on kanssa aikaajoin tuollaisia kausia ja tiedän hermo menee, mutta sitten taas toisena päivänä mikään ei riitä.

Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa ja jos kasvaa tasaiseti omalla käyrällään niin ei ole mittään syytä huoleen.
Meidän neiti oli 2v 86cm pitkä ja painoi 12kg. Nyt 5v on 110cm 17kg eikä neuvolassa ole koskaan sanottu mitään hänen kasvamisestaan.

Täällä kanssa yksi huonosti syövän 2vuotiaan äoti. :wave: Eipä mitään vinkkejä, enmpää osaa ontaa, kuin raakasti kaikki herkut, maidot leivät, mehut pois. Ruuan päälle sitten, vähän niinkuin palkoinnoksi.. Eipä kyllä ole meillä tehonnut.. :ashamed:

Heippa! Meillä kaksi tuollaista nirsoa. Syövät ihan hirrvittävän vähän. Esikoista piti käyttää painokontrollissa yhdessä vaiheesssa. Neuvolasta kuitenkin aina sanoivat että "kyllä lapsi tietää kun sillä on nälkä" Älä huolestu" jne.. Ehkä sitä itse ressaa asiasta enemmän kuin kukaan muu ympärillä. Tuntuu vain välilllä siltä että "oonko mä huono äiti kun en saa lastani syömään, tai kuihdutan lapsen" Olen nyt kuitenkin ollut ressaamatta siitä.
Tänä aamuna mun 5v tyttö on syönyt puolikkaan jogurtin ja puoli lasia maitoa. 3v poika pari lusikallista jukraa ja appelsiinimehua. Sillä ne menee tuonne puoleen päivään keposesti ja syövät sitten taas muutaman lusikallisen ruokaa... Huoh! Tseppiä sulle!!!

Yhteistyössä