Mitä teette pienen taaperon kanssa ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
yksivuotias on juuri oppinut kävelemään ja jos menemme leikkipuistoon tämä vaan seistä töllöttää muita lapsia ja kun pari askelta ottaa kaatuu maahan ja jää siihen makaamaan kunnes minä nostan ylös. Tiedän että lapsen pitäisip päästä ulkoilemaan joka päivä, mutta kun se on niin uskomattoman tylsää! Ei noin pieni vielä osaa samallalailla puuhata pihalla mitä isommat lapset :P vaunuilemassa käydään kuitenkin päivittäin..

Me keinuttiin, laskettiin mäkeä... istuskeltiin hiekkiksen reunalla ihailemassa isompien lasten leikkejä... aika tylsäähän se oli ;) Leikkitaidot onneksi kehittyy nopsasti!

Meidän 1v2kk ei kans osaa tehdä mitään ulkona. Olen koettanut ja koettanut, mutta aina menee itkuksi, kun joutuu maahan. Kesällä onnistui leikit viltin päällä. Meillä ei ole leikkipuistoa lähellä, joten sitä ei olla ikinä kokeiltu. Niin ja meillä ei vielä kävellä kovin sujuvasti. Sekin varmasti hidastaa menoa.

Vaunuillaan, keinutaan ja lasketaan mäkeä puistossa. Joskus istutaan vaan ämpärin ja lapion kanssa :D Tuo on oppinu kävelemään jo muutama kuukausi sitten, mutta tällä hetkellä maa on niin jäässä että aikuisellakin on tehtävää pysyä pystyssä! Nyt puistoillaan vähemmän ja odotellaan parempaa keliä.

Keinuu, pyörii, ryömii maassa ja nuolee toisinaan maata.
Hiekkalaatikolla "tekee" hiekkakakkuja tai muuten vaan möyhii.

Menee taaperokärryn tai nukenvaunujen kanssa eteenpäin, ei vielä "osaa" kävellä ulkona sisällä kylläkin.
Tosin meidän puistossa on parkkitoimintaa joten noita puiston leluja löytyy pilvinpimein.

Ajeltiin hiekkalaatikolla autoilla, huristeltiin vielä lisää kaivurilla, pysäköitiin heti kuorma-autoa, kaivettiin lapiolla maata, leikittiin pallolla. Kuljetettiin tavaroita taaperokärryllä. Meillä siis nämä aloitettiin 10kk ikäisenä, ennenkuin käveltiin itse.

** 10kk ikäisen ensilause: "kato auto" **

täällä juuri 1v täyttänyt yrittää juosta ympäri pihaa ja kaatuu noin sata kertaa, hiekkakasalle läsähtää suulleen ja naama ja suu täys hiekkaa.
Sellainenkin ongelma vielä että tekisi mieluusti autoilla tai lapiolla, mutta peukku lipsahtaa aina pois kintaasta ja ei saa otetta mistään, sit kiljuu suuttumusta tumput suorana.
Kun yrittää nostaa rattaisiin takaisin että lähdetään kotiin vetää itsensä kaarelle ja haluaa kävellä itse, tai takaisin kasaan ja huutaa pää punaisena kun vien häntä kainalossa toisella kädellä työntäen rattaita.
Semmosta ulkoiluu..

Ei välttämättä osaa vielä paljoakaan. Meillä ei edes viihtynyt ulkona kun ei osannut itse liikkua, ja päätin, et turha tänne ulos tulla itkemän. Sitten kun oppi liikkumaan kunnolla, niin asia oli ihan eri. Jos sun lasta siellä kuitenkin kiinnostaa olla, niin olkaa ihmettelemässä niitä muita ;) Onhan se ihan kiva lapselle nähdä toisia lapsia ja katsoa mitä ja miten ne leikkivät. Vaikka tylsää ehkä äidille, joo. Joskus on. Ja joskus voi sitten nauraa niille touhuille ja ilmeille kun vähän touhuaa enemmän.

Meillä pojat konttasivat alle yksi vuotiaina keväällä toppapuvuissa innoissaan pihalla. Heidän mielestään oli aivan älyttömän kivaa päästä ulos ja tutkimaan paikkoja. Voi sitä riemua! Sitten kun opittiin kävelemään niin vauhti oli aivan hurjaa. Tytöllä kesti sitten kauemmin oppia nauttimaan ulkoilusta. Mutta alle yksivuotiaina hänenkin kanssaan oltiin sitkaasti aina vähän aikaa ulkona kerralla. Tyttö siis arempi kuin pojat.

Minä teen hiekkakakkuja ja tyttö (1v juuri täyttänyt) rikkoo ne. Lasketaan mäkeä, eli hän kiipeää portaat ja laskemme yhdessä, keinumme, harjoittelemme ulkona kävelyä, tutkimme luontoa ym. Minusta on hauska olla puistossa vaikka tyttö ei vielä "leiki".

Meillä tyttö 1v2kk ja lähinnä vaunuillaan, kävelee pihassa mennen tullen. Tutkitaan lehtiä, nurmikkoa, lunta tms. Joskus harvoin käydään keinumassa ja laskemassa mäkeä.

Yhteistyössä