Mitä teette 1 v lapsen kanssa ulkona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sinttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sinttu"

Vieras
Lapsi tykkää olla ulkona ja on kokoajan ovella läpsimässä mistä menemme yleensä ulkoilemaan. Joskus saattaa hetken konttailla ja tutkia löytämiään tikkuja ja lehtiä mutta yleensä parkkeeraa siihen mihin nostan ja alkaa syömään kiireellä kaikkea minkä käteenä saa. Olen ottanut ulos leluja ja pallon mitä tykkää sisällä vieritellä mutta ulkona tuntuu olevan kivempi syödä lehtiä, oksanpätkiä, kukkia, kiviä, hiekkaa jne. Keinusta ei oikein tunnu tykkäävän. Istuu kyllä jos keinuun nostan mutta ilme on aina tylsistynyt.

Onko tuo maisteluvimma joku ohi menevä ilmiö nyt kun ympärillä on kaikkea uutta vai tätäkö tämä ulkoilu on?

Mitä te muut teette 1 vuotiaiden kanssa ulkona? Meillä on hyvä piha ulkoiluun ja itsekin olisin mielellään ulkona mutta olisi kiva tehdä muutakin kun kaivaa suusta jotain ja kieltää :)

Lapsi oppii nopeasti että äitin huomion saa tunkemalla suuhunsa tavaraa.. Älä kiinnitä siihen huomiota jossei lapsi mitään suorastaaan vaarallista ole maistamassa.
Meillä lapset on tykänny kiipeillä liukumäen portaita ja laskea sieltä(mahallaan, jalat eellä) alas. Myös taaperokärryn työntäminenon ollut hauskaa. Hiekkalaatikko ja äidin tekemien kakkujen hajottaminen.

Me lähinnä istuskeltiin filtin päällä varjossa.
Leikittiin ja katseltiin autoja, ihmisiä ja eläimiä.
Lapsi ei paljon kontannut joten meillä ei ollut tuota suuhun laittamis-ongelmaa.
Joskus hiekkalaatikolla maistoi hiekkaa eikä pitänyt siitä.
Uskon kyllä että teillä tuo on vaihe, joka jää varmasti päivien kuluessa pois.

Pyörii yleensä hiekkalaatikolla ja vähän hiekkaakin maistelee. En estele. Pihallemme olen valinnut sen kokoisia kiviä, että ovat liian suuria nieltäväksi, senkus maistelee. Yleensä järkkää kukkapenkin koristekivet uusiksi, repii nurmikkoa, kaivaa lapiolla hiekkaa ämpäriin ja kaatelee sitä tai ajaa autolla hiekassa/hiekkalaatikon reunalla.

Juostaan, riehutaan, keräillään käpyjä, käydään leikkipuistossa, keinutaan ja lasketaan liukumäkeä, mennään katselemaan autoja autotien varteen, leikitään hiekkalaatikolla. Tämmöistä.

Oon ihan samaa miettiny tässä. Ihan kaikki menee suuhun. Tutti lähtee paremman imeskeltävän eteen sattuessa hyvin nopeaa. Noo, jotakin annan maistella mut pienet kivet yms muut tukehtumisvaaralliset ja terävät männyn kaarnat otan pois. Toi hiekan suuhun mättäminenkin on jotenkin kauhean näköstä touhua.

Tykkää kyllä keinua ja kävellä itse ja talutettuna. Ja joskus jopa istua hetken rattaissa katselemassa kun esim. haravoin tai kastelen kukat.

Me käydään usein leikkipuistossa. Keinuminen on yksi lempipuuhista, mutta lapsi viihtyy myös hiekkalaatikolla kaivelemassa hiekkaa lapiolla ja rikkomassa tekemiäni hiekkakakkuja. Viime aikoina on tykästynyt leikkimään kurkistusleikkejä/piilosta liukumäen "pömpelin" takana, mutta itse liukumäestä ei juurikaan välitä eikä kiipeile siihen telineeseen.

Omalla pihalla tykkää kävellä ympäriinsä ja tutkia kaikkea mikä eteen sattuu. Kiviä olen kaivellut kyllä suusta pois, kun pelkään että lapsi rasauttaa niihin hampaansa. Muuten yritän olla kamalasti hysterisoimatta ja estelemättä lasta tutkimasta maailmaa. Paljon tutkitaan yhdessä niin, että sanoitan lapselle mitä milloinkin tulee vastaan.

Joskus poiketaan myös esim. puistomatkalla läheiseen metsikköön tutkimaan kasveja ja muurahaisia. Lapsi ei vielä kovin pitkään jaksa siellä möyriä vaan haluaa usein aika pian takaisin rattaisiin, mutta nykyään jo usein itsekin ilmaisee haluavansa käydä vähän tienvierustalla tutkimusmatkalla.

Minulla melkein 1v tykkää kiipeillä portaita kuistille ja taas takaisin maahan. Kävellä taapertaa pihalla sinne tänne. Laittaa soraa suuhunsa, mutta aluksi olin itsekin, että ei saa laittaa kiviä suuhun, mutta nyt en kanssa enää stressaa, kun laittaa soraa suuhunsa, niin siinä laittaa. Isommat kivet toki kaivan veks'. Enkä tietysti kanssa anna syödä mitään heiniä, lehtiä, kaarnaa, käpyjä, risuja ja keppejä jne.,. Tykkää myös kävelykärryn työntämisestä.

Täytyykin kokeilla taaperokärryä jos innostuisi sen kanssa menemään.

Pelkään edelleen, että tukehtuu niin etten oikein uskalla olla kiinnittämättä huomiota mitä työntää suuhunsa. Tänäänkin suussa oli jo iso voikukanlehti ja sitten sellainen hapsuinen pitkä kasvi mitä ei
Ollut edes pureskellut kun oli työntämässä vielä kuivuneen haavanlehden suuhun samaanaikaan. On ruuankanssakin yjtä kohelo, että saattaa lappaa suun täyteen leivän tai banaanin palasia pureskelematta välillä.

Yhteistyössä