mitä teette kun noin yksvuotias kieltäytyy syömästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siis huitoo pois lusikkaa, heittää oman lusikan pois, alkaa vinkumaan tuolissa, nostatteko vaan rauhallisesti pois pöydästä ja ruokaa saa sit seuraavalla kerralla vai miten kannattaisi toimia, meillä on 1v4 kk poika...

Pari kertaa huomautan napakasti, ja sit pois pöydästä. Seuraava ruoka seuraavaan ruoka-aikaan. Ainoastaan vettä välillä. Ylipäätään turhat välipalat pois ja ruoka-ajat semmoisiksi, että on oikeasti nälkä.

Meillä lapset syö kun ovat nälkäisiä. Parin tunnin ruoattomuuteen ei kukaan kuole. Maistuupa sitten seuraavalla aterialla paremmin. Syömisestä on turha tehdä ikävää patistelutilannetta.

ei se päivässä nälkään kuole :)
meillä samanikäinen ja välillä ruokaa ei mene alas sitten millään, ja toisinaan syö kuin hevonen. tosi kausittaista. Eikä sitä väkisillä saa syömään, kyllä se sitten syö kun tarpeeks nälkä on :)

Mulla saman ikäinen poika ja tekee tuota samaa. Yleensä nostan pois pöydästä ja yritän jonkun ajan päästä uudestaan.. Välillä auttaa se että annan hälle omalle lautaselle tilkan ruokaa ja lusikan niin saa sitten samalla itse popsia kun syötän toiselta lautaselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Nostan pois pöydästä ja sanon pojalle, että se oli sitten kiitos! Seuraavalla ruokailulla yleensä maistuukin sitten jo paremmin! Tai joskus sen viiden minsan jäähyn jälkeen :)

jäähy 1v4kk ikäiselle. ei sellainen ymmärrä vielä.

mun 1,4 kk oli TAAS syömälakossa lauantaista lähtien.. On siis syönyt viikolla vain pari lusikallista tai ei ollenkaan aterialla :/ Tänään sit rupes jostain kumman syystä syömään ja söi taas entiseen tapaansa! Tarjosin joka aterian mutta jos ei kelvannut niin annoin sitten jotain hedelmää (ne kelpasi) mutta en muita välipaloja tmv

Meillä ei ainakaan syödä lusikallistakaan jos ei saa itse syödä. Nousee pois kun on kylläinen ja meillä vielä tissi käytössä että sitä on helppo pyytää sitten jos ruoka on jäänyt vajaaksi.

Meillä on myös ollut nyt melkosta temppuilua tuon pojan ruokailujen kanssa. Muutaman lusikallisen saa aina huijattua suuhun ennen kuin napsauttaa suunsa kunnolla kiinni. Annan sitten seuraavalla ruoalla jos maistuu paremmin; pöydästä lähdetään jos ei ruoka maistu ja menee pelkäksi leikkimiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö teillä kellään ole leluja apuna, mä olen sortunut niihin...

Meillä oli äärettömän huono syömään pienempänä. Kyl meillä oli leluja ja kirjoja yms pöydässä. Oli myös äärettömän hidas syömään. Tunti saattaa ihan helposti mennä, vaikka koko ajan söi / syö (vieläkin on siis hidas ruokailemaan, nyt 4 vee )
Jos niitä leluja on, ei se tarkota, että niitä aina on pakko sit tuoda. Mekin vaan kerran juteltiin asiasta, ja kerta laakista ilman huutoja jäi pois. Ja kyllä tuo nytkin joskus saa jonkun tuoda, en viitti tuommosesta pikku asiasta niuhottaa. On isompiakin murheita.

Oon kyllä surkea antamaan neuvoja, minun lapset kun ovat olleet melkein kokonaan syömättä kunnon ruokaa noin 1,5v - 4v. Hyvin kasvaneet kaikki, että jostain ovat repineet energian. Mutta sanoisin samat neuvot kuin edellä eli selkeät ruoka-ajat ja jos ei pöydässä oleminen lelujen tai muun oheistoiminnan kanssa suju niin pois vaan ja seuraavaan ruoka-aikaan uusi yritys.

Eipä ole vielä ollut kummankaan kanssa tuollaista ongelmaa. Jos kieltäytyis niin nostaisin pois ja antaisin 2-3 tunnin päästä uudestaan, en ainakaan millään leluilla alkaisi pelleilemään. Kyllä se sit syö kun on tarpeeksi nälkä.

Yhteistyössä