Mitä teette, jos lapsi vaan huutaa äitiä, kun on nukkumassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiiii

Vieras
ei meinaa millään rauhoittua, ei ole mitään hätää tms, huutaa vaan äitiä ja välillä isää. Pitääkö kovettaa itsensä vai mennä viereen? Huuto alkaa heti kun oven sulkee.

Riippuu minkä ikäinen.
Kävisin juttelemassa jos jo ymmärrysikäinen ja koittaisin rauhoitella ja kertoa että NYT nukutaan.
Viereen en mene yleensä, otan syliin sängyn vieressä tai pyydän omaan kainalooni meidän sänkyyn jos oikein paha tilanne.

En voisi olla menemättä. Riippuu lapsen iästä, kuinka toimisin. Meillä vuoden ikäisenä toimi sellainen, että seisoin sängyn vieressä hiljaa ja odotin, että lapsi nukahtaa.
Lapsi rauhoittui heti, kun menin huoneeseen. En sanonut mitään. Joskus lapsi nousi halaamaan ja halattiin, mutta kävi heti uudestaan pitkäkseen, koska tiesi, etten ala mihinkään viihdytyksiin tai höpötyksiin.
Oppi tämän varmaan ihan viikon sisällä, kun aina tein samalla tavalla, enkä antanut periksi. Huudattaa ei tarvinnut yhtään, vaan turvallinen olo säilyi, kun olin läsnä.

Lapsi on 3 v. Ollaan yritetty pitää valoja, mutta haluaa ne pois. Selvästi kuulee, ettei ole hätä. Esim jos on hyttynen huoneessa, niin huutaa oikeasti hädissään. Tää on selvästi huomion hakua. Äsken huusi, että: tuu nyt äitiiii..... mulle tulee paha mieliiiiiiii..... käyn usein kyllä juttelemassa ja selittelemässä että pitää nukkua ja kaikenlaista... ja kohta taas huudetaan. Tätä on nyt jatkunut pari viikkoa. Ensi viikolla alkaa hoito ja pitäisi päästä ylos seitsemältä.

En todellakaan huudattaisi lasta.
Paitsi jäi nyt mietityttään et itkikö vai huusiko vain? Mutta itse olen siis täysin vastaan lapsen itkettämistä etenkin nukkumaanmeno tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi on 3 v. Ollaan yritetty pitää valoja, mutta haluaa ne pois. Selvästi kuulee, ettei ole hätä. Esim jos on hyttynen huoneessa, niin huutaa oikeasti hädissään. Tää on selvästi huomion hakua. Äsken huusi, että: tuu nyt äitiiii..... mulle tulee paha mieliiiiiiii..... käyn usein kyllä juttelemassa ja selittelemässä että pitää nukkua ja kaikenlaista... ja kohta taas huudetaan. Tätä on nyt jatkunut pari viikkoa. Ensi viikolla alkaa hoito ja pitäisi päästä ylos seitsemältä.

Siis tähän aikaan vielä hereillä? Koska menee sänkyyn? Onko oikeasti väsynyt? Mun 3-vuotias on ollut unten mailla jo kasista asti, ei jaksaisi millään valvoa näin pitkään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Siis tähän aikaan vielä hereillä? Koska menee sänkyyn? Onko oikeasti väsynyt? Mun 3-vuotias on ollut unten mailla jo kasista asti, ei jaksaisi millään valvoa näin pitkään :D

Ei itke, vaan huutaa... välillä sellaista tekoitkua. Yleensä menee ysiltä nukkumaan, tänään 21.30 kun meni aikaa mummulassa. Päikkäreitä annetaan nukkua 1 - 1 1/2 tuntia. Jos ei nuku päikkyjä, nukahtaa kuuden maissa vaikka seisaalleen.

Meillä on sama homma menossa. Eka yönä juostiin joka asiasta huoneessa, oli sitten jano tai pissatti tai mitä tahansa muuta, ja kukaan ei nukkunut sinä yönä.

Seuraavina öinä on hoidettu juomiset ja pissahädät ennen sänkyyn menoa varmasti, ja ei mennä edes sanomaan mitään vaikka huutaa. Jos tulee pois huoneesta niin kannetaan sänkyyn ja ilmoitetaan että on yö ja nukkumisaika. Toisella kerralla vähän lyhemmin ja seuraavilla kerroilla pelkkä sänkyyn vieminen riittää.

Särkee sydäntä se huuto, mutta ei sitä voi koko yötä juostakaan.

Minä tekisin niin kuin tuossa yllä kerroin tehneeni oman 1-vuotiaani kanssa aikoinaan. Ei enää mitään jutteluita tai muita. Sovit lapsen kanssa, että voit mennä vaikka ovelle seisomaan, että hän näkee sinut, mutta silloin hänen täytyy käydä sitten nukkumaan. Jos lapsi puhuu sinulle, voit kerran aluksi muistuttaa, että nyt nukutaan, mutta sen jälkeen seisot hiljaa, vaikka lapsi yrittäisi mitä.

Meillä on ollut kans vajaa 3-veen kanssa samanlaista muutama viikko (liekö kuuluu ikään??), aiemmin meni nukkumaan ihan nätisti.
Me on nyt tehty niin, että kun hyvät yöt on toivoteltu ja ovi suljettu, ja kun äiti//isi huuto alkaa, niin jompi kumpi avaa oven ja kysyy mitä asiaa. Vastaus on yleensä jotain tyyliin "mulla on yks tärkee asia, tässä sängyssä on viivoja " tms. Siihen sit vastataan jotain ja sanotaan, et nyt nukutaan ja äiti/isä ei enää tuu jos huutelet, jutellaan aamulla lisää. Yleensä oven sulkeuduttua äitin/isän huutelu alkaa taas ja silloin vuorostaan toinen menee ja toteaa samat asiat. Jos sen jälkeen huutelu vielä jatkuu, niin oven läpi huikataan, et nyt nukutaan tms. Toisinaan tää toimii paremmin, toisinaan saa useita kertoja vielä oven läpi huudella tai hyssytellä.

Tietenkin, jos oikeesti alkaa itkemään ja kuulostaa hätäiseltä niin mennään katsomaan, vaikka olis sanottu, ettei enää mennä. Mitään hätää ei siis yleensä oo, vaan taitaa hakea vain huomiota.

Yhteistyössä