Mitä teette jos lapsi herää aamuyöstä eikä nuku enää millään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Mulla päälle 1v. lapsi ja herää aina 4-5 aikaan. Ei auta maito, vaipanvaihto eikä silittely. Huutaa ja haluaa sängystä pois. Leikkii pari tuntia, syö ja takasin nukkumaan. Eli herää sitten toisen kerran siihen aikaan kuin moni tuonikäinen vasta ekaa kertaa. Ollaan kuukausia haettu tätä rytmiä, mutta ei auta. Valvottamalla saan aikaiseksi vain järkyttävää kiukuttelua. Pitäiskö siis pitää kiinni tietyistä uniajoista vai laittaa lapsi nukkumaan silloin kun haluaa?

Meillä tekivät nuin pienempänä,oisko ollet jotain päälle puoli vuotiaita.Heräsivät noin 5 aikaan ja ysiltä mentiin päikyille.Itse varmaan koittaisin venyttää tuota aamupäikyille menemistä,jos vaan jotenki lapsi jaksais (vaikka ulkoillen?) Mites teillä muut unet? Nukkuu vissiin kahdet unet vielä?Jos koittaisit siirtyä yksiin uniin?Tiedossa on kyllä kiukuttelua ja väsyä jos alat rytmejä muuttamaan.Toinen vaihtoehto on että odotat,että lapsi kasvaessaan jaksaa valvoa pidemmän pätkän.

Meillä mä en nosta sängystä pois... Jos sä päästät sieltä sängystä leikkimään ja syömään, tottahan se oppii tuohon rytmiin. Yöllä ei syödä eikä leikitä. Mä oon antanu vettä pullosta, ja laittanu tuttia suuhun. Joskus huutaa, silittelen ja yritän rauhotella. Joskus menee pidemmän aikaa ennen ku nukahtaa, mutta mä en kyllä ala siihen että viideltä noustaan ylös... Mun kaveri on pienestä asti harrastanu tota syöttämistä yöllä ja syöttää vielä 3-vuotiastakin öisin...

Meilläkin tekee välillä noin. Otan väliin nukkumaan, jos pyrkii pois niin nostan/vedän vaan takaisin ja yleensä lopulta nukahtaa. Jos ei nukahda ja alkaa jo vähän valostaa, nosta yöpöydältä pinon kirjoja tytön eteen ja kattelee sitten yleensä niitä kunnes on ihmisten aika nousta.

*muoks: niin ja ei mitään palveluita tietenkään eikä puhetta tai katsekontaktia

Viereen on mahdoton ottaa koska tuo on niin kova riehumaan. Siitä lähtien kun liikkeelle lähti, en ole uskaltanu vieressä pitää, on heti pää edellä menossa lattialle, oikein innostuu siitä kun pääsee aikuisten petiin. Ja koitettu on siirtää rytmiä, mutta ei. Joka aamuyö sama. Se raivoisa huuto on aivan kamalaa jos en ota sängystä pois. Jos koitan syliin rauhotella, potkii ja rimpuilee vaan.

Meillä tyttö on viimeset viis vuotta ollu aamuvirkku. Vanhin poika heräs alta kaks vuotiaana joka ikinen aamu kello viis. Siihen ei auttanu mikään. Ja mä ite oon pienenä heränny kiljumaan aamupuuroa puoli viideltä :saint:
onneks tuo nuorin on hokannu nukkumisen ihanuuden :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Viereen on mahdoton ottaa koska tuo on niin kova riehumaan. Siitä lähtien kun liikkeelle lähti, en ole uskaltanu vieressä pitää, on heti pää edellä menossa lattialle, oikein innostuu siitä kun pääsee aikuisten petiin. Ja koitettu on siirtää rytmiä, mutta ei. Joka aamuyö sama. Se raivoisa huuto on aivan kamalaa jos en ota sängystä pois. Jos koitan syliin rauhotella, potkii ja rimpuilee vaan.

Nukkuuko kahdet päikkärit? Meillä heräs ennen kuutta, kunnes siirryttiin yksiin päikkäreihin. Se auttoi heti ja nykyisin nukkuu jopa kasiin asti.

No tästä ei ole kyllä apua, koska meidän poika on jo 4,5 v...
Mutta JOS herää/ heräisi aamulla ennen kukonlaulua, EIKÄ rauhoittuisis edes viereen, niin laittaisin videon pyörimään ja itse vetäisi peiton korviin ja nukkuisin aamuun asti siinä sohvalla pojan kanssa... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meilläkin ennen poika villiintyi kun pääsi meidän sänkyyn, mutta nykyisin nukkuu myös päiväunet yleensä meidän sängyssä isänsä kanssa joten se ei enää ole niin uusi juttu..

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Mutta JOS herää/ heräisi aamulla ennen kukonlaulua, EIKÄ rauhoittuisis edes viereen, niin laittaisin videon pyörimään ja itse vetäisi peiton korviin ja nukkuisin aamuun asti siinä sohvalla pojan kanssa... ;)

Niin minäki teen :D Oon niin herkkäuninen että havahdun heti jos muksu lähtee nojatuolistaan liikkeelle.. Sikeäuniselle en suosittele kylläkään :)

Meillä ei ( luojankiitos ! ) lapset ikinä oo tollaseen aikaan kukkuneet, mutta jos joku joskus pyrki klo 6-7 aikaan ylös niin otin viereen ja vedin verhoja tiukummaks pimeelle.
Ihan hipihiljaa liikahtamatta koitin olla ja nukkuvinaan.

Kyllä nuo oppivatkin mainiosti nukkummaan n. klo 9 asti :D

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:

Niin minäki teen :D Oon niin herkkäuninen että havahdun heti jos muksu lähtee nojatuolistaan liikkeelle.. Sikeäuniselle en suosittele kylläkään :)

Niin, enkä mä ymmärrä mitä vaaraakaan siitä voi olla..
Meillä jokatapauksessa vapaa/ iltavuoropäivinä poika herää aina ensimmäisenä, eikä ole koskaan kikkaillut mitään hullua itsekseen vaan pitää kyllä huolen että saa seuraa ja aamupalaa pöytään, viimeistään kun lastenohjelmat loppuvat =)

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:

Niin, enkä mä ymmärrä mitä vaaraakaan siitä voi olla..
Meillä jokatapauksessa vapaa/ iltavuoropäivinä poika herää aina ensimmäisenä, eikä ole koskaan kikkaillut mitään hullua itsekseen vaan pitää kyllä huolen että saa seuraa ja aamupalaa pöytään, viimeistään kun lastenohjelmat loppuvat =)

Toiset lapset on vilkkaampia kuin toiset ja tiedän montaki ipanaa joiden kans tämmönen ei onnistus ollenkaan..

Yhteistyössä