Mitä teet vielä työpäivän jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupunut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupunut?

Vieras
Millaisia asioita teet vielä työpäivän jälkeen/ mitä jaksat tehdä?

Kyselen sillä itse teen 8-16 töitä (työmatka 15min) ja töiden jälkeen olen niin väsynyt ja poikki että juuri mitään en jaksa tehdä. Työni on sosiaalialan työtä eikä se ole fyysisesti raskasta, lisäksi se sijoittuu pääsääntöisesti arkipäiville ja viikonloput ovat vapaat.
Yleensä haen lapset hoidosta (1v ja 4v), lämmitän heille ruuan ja istutan katsomaan telkkaria. Mies tulee tuosta parin tunnin sisällä töistä. Olenkin nyt ruvennut pohtimaan onko tämä enää ihan normaalia? Mitä te muut jaksatte arki-iltaisin tehdä?

Minä opiskelen mutta vastaan silti. Koulupäivä about 8-16 matka 1h suuntaansa. Päivän jälkeen käyn salilla, teen ruokaa, kotityöt, käydään kaupassa ja teen koulutöitä. Ei kauheasti muuta, kyläilemään lähtään tosi harvoin.

No mulla on vuorotyö, aika raskas, sairaalassa. Töiden jälkeen käyn kaupassa, teen ruuan, siivoan. Joskus menee päivä sohvalla maatessa ja telkkaria tuijottaessa. Väsynyt olen koko ajan.

Tein muutama vuosi sitten juuri tuota klo 8-16 arkisin. Ei sopinut mulle, iltaisin en jaksanut tehdä mitään, menin nukkumaan jo yhdeksältä. Mies valitti kun en koskaan jaksa mitään. Siirryin vuoroon ja se sopii mulle paremmin, vaikka väsyttääkin.

Kun lapset olivat noin pieniä, niin en todellakaan jaksanut tehdä mitään ylimääräistä töiden jälkeen. Vain pakolliset pyykinpesut ja tiskikoneen täyttämiset. Siivoukset jätin ja jätän edelleen suosiolla viikonloppuun. Eineksiä käytän hyvällä omallatunnolla ruokana.

Nyt lapset ovat 6 v ja 8 v. Nyt on vähän helpottanut ja jaksan jo parina iltana itsekin käydä harrastamassa. Lisäksi kuskaan lapsia harrastuksiin. Siihenpä se sitten jääkin ja muun ajan makaan raatona television ääressä tai istun tietokoneella.

Me jäädään usein lapsen kanssa hetkeksi ulos pk:n ja työpäivän jälkeen, kerran-kaksi viikossa mennään suoraan uimahalliin. Kotiin puoli kuuden maissa ja heti ruoka pöytään. Ruuan jälkeen usein lapsi katsoo pikku kakkosta (boksilta) ja äiti elbailee vieressä kahvikupposen kanssa. Sitten on leikkimistä/lukemista/leipomista/seuraavan päivän ruuan valmistusta jne mitä milloinkin "pitää" tehdä. Mies tulee kahdeksan maissa ja melko pian käydään porukalla iltapalalle.

Vaihtoehtoisesti tullaan lapsen kanssa suoraan kotiin, syödään aikaisemmin ja lähdetään ulos hiihtämään, pulkkamäkeen tms. Me viihdytään kaikki niin hyvin ulkona että kotityöt ja pikkukakkoset jää helposti toiseksi.

[QUOTE="Anne";29318772]Minä opiskelen mutta vastaan silti. Koulupäivä about 8-16 matka 1h suuntaansa. Päivän jälkeen käyn salilla, teen ruokaa, kotityöt, käydään kaupassa ja teen koulutöitä. Ei kauheasti muuta, kyläilemään lähtään tosi harvoin.[/QUOTE]
Mulla siis 1 lapsi, 4,5v. Salilla käyn 3x viikossa ja kaupassa 2x viikossa. Joinain päivinä on enemmän energiaa ja teen 3-4 ruokaa samana päivänä niin on ruokia valmiina. Varsinkin kun olen välillä pidempäänkin koulussa niin helpottaa paljon.

Olen jäävi vastaamaan, kun en ole ollut työelämässä yksivuotiaan äitinä. Lasten kasvaessa kuitenkin alkaa töiden jälkeen jaksaa yhä enemmän. Toisaalta jo nyt jaksaminen voisi parantua jos se tv jätetään pois.

Mulla on vain yksi kaksivuotias, toinen tulossa, raskaana vko 14. Olen töissä n. klo 7-15, kotona lapsen kanssa neljän maissa. Herätyskello soi 5.30. Työ on toimistotyötä, ei raskasta, mutta välillä stressaavaa.

Kun ollaan kotona teen ruuan, jotain helppoa, tai lämmitän eilistä. Syödään joskus viiden jälkeen.

Välillä jäädään lapsen kanssa pihaan vähäksi aikaa ennen ruokaa. Illalla yleensä teen aina jotain: käyn salilla tai lenkillä, tapaamassa kaveria, käydään koko perhe ulkona syömässä, mennään lapsen kanssa ulos leikkimään tai kyläilemään.

Työpäivän jälkeen olisi hyvä, että riittäisi energiaa johonkin muuhunkin kuin vain selviytymiseen tai sinnittelyyn. Sinänsä ei siis mun mielestä kuulosta ihan normaalilta. Toki kaikki on välillä väsyneempiä ja talviaika on ainakin mun mielestä kesää raskaampaa.

Osaatko ajatella, mitä voisit omassa elämässäsi muuttaa? Nukutko tarpeeksi ja riittävän hyvää unta? Ruokavalio kunnossa? Liikutko tarpeeksi, onko sinulla itselläsi joku mukava harrastus tai puuha josta saat mielihyvää? Stressaatko liikaa kotitöistä, onko parisuhde kunnossa, kuormittaako joku muu elämän osa-alue?

Ehditkö itse hengähtää missään välissä?

Lasten istuttaminen telkkarin eteen vähäksi aikaa arkena on mun mielestä ihan OK, mutta olisi tärkeää, että saisit itse virtaa ja mielihyvän tunteita jostain. Sitä kautta voisit ehkä jaksaa jonain iltoina tehdä jotain muutakin yhdessä tai vaikka käydä jossain.

Olen varannut lääkärille ajan loppuviikosta. Itsekkään en pidä tätä enää ihan normaalina. Mikään unen määrä ei tunnu tätä väsymystä poistavan. Työtilanne on ollut todella raskas jo pidemän aikaa ja luulen että se kuormittaa nyt liikaa. Kotitöistä en stressaa ja parisuhde on kunnossa. Illoista on tosiaan tullut selvitymistä sinne lasten nukkumaan menoon asti ja sen jälkeen jää itselle hetki "omaa aikaa" kunnes klo 22 on pakko päästä nukkumaan (joskus jo aikaisemminkin).

Riippuu onko pitempi vai lyhyempi päivä töissä ja että missä vuorossa mies on, joka kolmivuorotyötä tekee.

Joka päivä töiden jälkeen kotiin tultua on mahdollinen lapsen haku tarhasta (jos ei miehellä ole kotipäivä tai jos mies ei ole päässyt aiemmin töistä ja hakenut lapsen). Ruuan laitto tai lämmitys, syönti, mahdollinen kauppareissu, kotihommia (imurointi, siivousta jne.), lapsen kanssa leikkimistä, lapsen iltahommat ja lapsen mentyä nukkumaan 20-21 jälkeen vielä jotain pintaremppahommia (tapetointia tai maalausta, vähän aina eteenpäin..), omat iltatoimet ja nukkukaan.

Jos töissä on lyhyempi päivä (maanantai tai keskiviikko) käydään monesti lapsen kanssa uimahallissa, kunhan ensin on reippaasti syöty ja tehty "pakolliset" kotihommat.

Ja jos töiden jälkeen jää aikaa uimahallilta, kauppareissuilta, siivoukselta, remppahommilta jne. niin joskus tulee vain nautittua ja esim. piirrettyä tai tehtyä muita käsitöitä.

Hieman vautia ja jaksamista nyt verottaa se, että olen raskaana puolen välin paremmalla puolen ja maha alkaa painaa. Periaate on kuitenkin se, että kun viikolla pidetään koti kunnossa, niin viikonloppuna aamupävän siivoilujen jälkeen jää aikaa johonkin mukavaan (ulkoiluun, pieniin retkiin, lautapeleihin jne..).

Mä en jaksa tehdä mitään töiden jälkeen. Maanantaisin ja tiistaisin olen töissä 7.30 - 20. Loppuviikosta lyhyitä päiviä. Joko 7.30 - 13 tai 16-20. Mies panostaa tosi paljon kotitöihin, koska mä en yksinkertaisesti jaksa. Autan läksyt, pyykit. Omaa aikaa on ollut juhannuksena ja nyt itsenäisyyspäivänä. Joskus olen miettinyt, että täytyy olla hullu, että tätä jaksaa. Vaihtoehtoja ei vaan ole. Vapaapäivinä ja iltavuoropäivinä kello soi aamulla silloinkin, kun lapsi täytyy lähettää kouluun. Tänään vp ja lapset heräs 5.30. Eilen olin iltavuorossa klo 21.30 asti. Huoh.

Olen varannut lääkärille ajan loppuviikosta. Itsekkään en pidä tätä enää ihan normaalina. Mikään unen määrä ei tunnu tätä väsymystä poistavan. Työtilanne on ollut todella raskas jo pidemän aikaa ja luulen että se kuormittaa nyt liikaa. Kotitöistä en stressaa ja parisuhde on kunnossa. Illoista on tosiaan tullut selvitymistä sinne lasten nukkumaan menoon asti ja sen jälkeen jää itselle hetki "omaa aikaa" kunnes klo 22 on pakko päästä nukkumaan (joskus jo aikaisemminkin).

Jo tuo, että mikään unen määrä ei tunnu auttavan väsymykseen, kertoo siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Hyvä että otat asian vakavasti!

Kuormittava työtilanne voi tehdä elämästä tosi raskasta. Viikonlopussa ei ehdi palautua viikon uupumuksesta, ja väsymys vain kertyy viikko viikolta. Itse vihaan ruuhkavuodet-sanontaa. Ajattelen, että normaalioloissa pikkulapsiarjesta selviää ihan hyvin, mutta ylimääräinen stressi katkaisee äkkiä kamelin selän.

Huolehdi nyt itsestäsi niin huomaat, että se näkyy myös siinä, miten olet lastesi kanssa <3

Ap, olet varmaan aika vasta aloittanut työt vanhempainvapaan jälkeen? Kyllähän siinä menee aikaa, että tottuu siihen työarkeen taas ja nyt vielä on tämä synkin aika vuodesta valon puolesta.

Teen ruoan, kuskaan lapsia harrastuksiin, käyn kaupassa, lenkitän koirat, lämmitän uunia, teen lumitöitä, pesen ja viikkaan pyykkiä, imuroin. Aina ei jaksais, mutta pakko mikä pakko. Ja ei tietenkään kaikkia ihan joka päivä.

Työaika 8-16, matkoineen n. 7-17. Kotona saatan tehdä jonkun pienen kotityön, tyyliin täyttää tiskikoneen tai ripustaa pyykit, ruokaa tehdään miehen kanssa vaihdellen jompikumpi. Yleensä jotain epämääräistä oleskelua lasten kanssa, luen heille tai pötköttelen heidän leikkiessään ja osittain osallistun leikkiin. Valoisampana aikana ja kun tarttee pukea vähemmän, usein ulkoillaan illasta vielä tunti-pari, mutta nyt ei yleensä jaksa. Isommat siivoukset sit viikonloppuna ja vapaapäivinä (töitä 4 pv viikossa).

Olen töissä matkoineen klo 06.30-18.00, haen lapset tarhasta ja kotona ollaan 18.30-19.00 välillä, riippuen pitääkö käydä kaupassa matkalla. Pienemmille iltapalat samantien ja nukkumaan. Isommat valvoo klo 20-21 asti. Sinä aikana laitan ehkä tiskit. Sit kun isommatkin on nukkumassa niin makaan kuolleena sohvalla pari tuntia ja raahaudun nukkumaan. Klo 05.30 taas sama rumba alkaa. Viikonloput menee kotitöitä tehdessä, koska arkena en ehdi. Harrastukset jouduin lopettamaan, koska en niihin ehdi.

[QUOTE="kkk";29320016]Olen töissä matkoineen klo 06.30-18.00, haen lapset tarhasta ja kotona ollaan 18.30-19.00 välillä, riippuen pitääkö käydä kaupassa matkalla. Pienemmille iltapalat samantien ja nukkumaan. Isommat valvoo klo 20-21 asti. Sinä aikana laitan ehkä tiskit. Sit kun isommatkin on nukkumassa niin makaan kuolleena sohvalla pari tuntia ja raahaudun nukkumaan. Klo 05.30 taas sama rumba alkaa. Viikonloput menee kotitöitä tehdessä, koska arkena en ehdi. Harrastukset jouduin lopettamaan, koska en niihin ehdi.[/QUOTE]
Järkkyä! :O Eikö sun oo mahdollista tehdä osittaista työaikaa tai vaihtaa työpaikkaa? Ei kuulosta vaivan arvoiselta työltä, ethän näe pienempiä lapsia viikolla lainkaan!

Teen 12h päiviä aamu vuorossa menee melkein koko päivä pilalle ilta vuorossa saa jotain tehtyä mutta vapaita on paljon ja se sopii hyvin jääkiekon kanssa mutta työpäivien päätteeks en oo lähössä minnekkään enää paitsi sänkyyn

Yhteistyössä