Mitä teet sillä aikaa kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukka"

Vieras
... lapsesi nukkuu päiväunia? Laitatko kotia "kuntoon" (siivoilet jälkiä, pyykkäät, tiskaat...), nukutko itsekin päikkärit vai oletko ihan vain rennosti ja teet mitä huvittaa?

Itse välillä siivoilen ja järjestelen, joskus taas istun ja ihmettelen vaan. Olen miehelleni sanonut että kun lapsi nukkuu päiväunia, niin se muutama tunti on ainutta "vapaa-aikaani" vuorokaudessa ja minulla on oikeus käyttää se aika mihin itse haluan, tottakai maalaisjärkeä käyttäen (esim. jos on häiritsvästi joku homma siinä edessä niin sen teen), mutta myös lapsen kanssa voi touhuta kotitöitä, en minä ainakaan jaksa joka päivä höyrytä pää kolmantena jalkana heti lapsen nukahdettuaan.

[QUOTE="kukka";22119276]... lapsesi nukkuu päiväunia? Laitatko kotia "kuntoon" (siivoilet jälkiä, pyykkäät, tiskaat...), nukutko itsekin päikkärit vai oletko ihan vain rennosti ja teet mitä huvittaa?

Itse välillä siivoilen ja järjestelen, joskus taas istun ja ihmettelen vaan. Olen miehelleni sanonut että kun lapsi nukkuu päiväunia, niin se muutama tunti on ainutta "vapaa-aikaani" vuorokaudessa ja minulla on oikeus käyttää se aika mihin itse haluan, tottakai maalaisjärkeä käyttäen (esim. jos on häiritsvästi joku homma siinä edessä niin sen teen), mutta myös lapsen kanssa voi touhuta kotitöitä, en minä ainakaan jaksa joka päivä höyrytä pää kolmantena jalkana heti lapsen nukahdettuaan.[/QUOTE]

Täytyykö sinun tehdä miehellesi selvitys päivän töistä ja lepohetkistä?

Riippuu päivästä ja siitä mitä ois tehtävää. Tänään en oo tehny mitään ko roikkunu tässä. Joskus otan itekki nokoset, luen, teen jotain joka on turhan hankalaa lapsen hyöriessä jaloissa.

Mäkin istun tässä koneella tai kattelen telkkaria ja lueskelen lehtiä.
En tee yleensä mitään kotijuttuja sillä aikaa kun lapset sen pienen hetken nukkuu samanaikaisesti.

Yleensä olen netissä, katson tv:tä, luen lehtiä. Siis en mitään hyödyllistä. Meillä päikkärit ei kuitenkaan kestä kuin reilun tunnin. Joskus teen kyllä ruokaa tms.

Mulla on kyllä vapaa-aikaa illallakin, kun mies tulee kotiin. Onko teillä muilla kotiäideillä niin, että vaikka mies on kotona, niin teillä on koko illankin lapsenhoitovastuu?

nettailen ja syön herkkuja, joita en halua jakaa uteliaan taaperon kanssa :). Kotityöt hoidan pääosin lapsen kanssa yhdessä, tai sitten toinen meistä hoitaa ja toinen on lapsen kanssa. Toki jos nukuttaa, saatan nukkuakin.

[QUOTE="tiiti";22119362]Yleensä olen netissä, katson tv:tä, luen lehtiä. Siis en mitään hyödyllistä. Meillä päikkärit ei kuitenkaan kestä kuin reilun tunnin. Joskus teen kyllä ruokaa tms.

Mulla on kyllä vapaa-aikaa illallakin, kun mies tulee kotiin. Onko teillä muilla kotiäideillä niin, että vaikka mies on kotona, niin teillä on koko illankin lapsenhoitovastuu?[/QUOTE]

Riippuu sekin illasta ja päivästä. Jos näen että mies on kotiatullessaan väsy ja on ollu rankka päivä niin hoidan pojan. Toisinaan sitten minä saan aikaa itselleni.

Yleensä en tuhlaa päikkäriaikaa kotitöihin.
Joskus voin esim. silittää, sillä se on välillä vähän vaarallista kahden pienen kanssa. Ja samalla katon telkkaria ja tykkään silittämisestä ihan siis. Joskus voin tehdä ruokaa tai leipoa, jos lasten herättyä ei enää ehdi. Jotain pientä järjestelyä ja esim. vessan siivousta voin tehdä päiväunilla, jos huvittaa tai pakko.

[QUOTE="tiiti";22119362]Yleensä olen netissä, katson tv:tä, luen lehtiä. Siis en mitään hyödyllistä. Meillä päikkärit ei kuitenkaan kestä kuin reilun tunnin. Joskus teen kyllä ruokaa tms.

Mulla on kyllä vapaa-aikaa illallakin, kun mies tulee kotiin. Onko teillä muilla kotiäideillä niin, että vaikka mies on kotona, niin teillä on koko illankin lapsenhoitovastuu?[/QUOTE]

Meillä lapsen hoitovastuu iltaisin on suureksi osaksi minulla. Kyllä mies silloin tällöin laittaa lapsen yöunille, mutta kaikki iltapalasta lähtien on minun kontollani, tai siltä ainakin tuntuu. Miestä täytyy aika usein huomauttaa, että voisitko vaihtaa vaipan tai antaa maitoa. Mutta toisaalta mistäpä hän juuri töistä tulleena tietäisi, että millonka viimeksi on syötetty tai vaihdettu kuiviin.

[QUOTE="kukka";22119364]Ei täydy tehdä selvitystä, joskus vain olen tullut maininneeksi asiasta.[/QUOTE]

No hyvä. Kannattaa käyttää se hetki omaan virkistäytymiseen tai lepoon, jos ei mitään ihan välttämätöntä hommaa ole käsillä. Mulla se oli kanssa päivän ainut lepohetki lasten ollessa pieniä.

No mun mieheni on aika paljon kotona, mutta kyllä on vapaa-aikaa muutenkin kuin lapsen uniaikaan. Mutta sellaista istuskelumahdollisuutta huonommin, kun taapero sitten kuitenkin tulee "osallistumaan" kirjoittamiseen ym. Paitsi tietysti, jos lähtee isänsä kanssa ulos tai leikkivät yläkerrassa, mutta monesti ollaan kaikki tässä alhaalla.

mä joko nukun niitten kans tai olen netissä, luen kirjaa tai neulon. Kahvit pitää juoda kun kerran rauhassa saa sen ryystää. Todellakaan en tee kotitöitä. Niitä mä teen niin et lapset auttaa vaikka siitä saattaakin tulla vaan lisää sotkua :D Meillä ei kodinhoitoa oteta kauheen vakavasti.

Jos on jotain tehtävää rästissä, mitkä pitäisi saada tehdä rauhassa ilman häiriöitä, teen ne nopeasti pois alta. Sitten keitän kahvit ja luen lehden, kulutan aikaa netissä, istuskelen sohvalla ja katselen ulos. Varsinaiset kotityöt teen silloin kun lapset ovat hereillä. Tykkäävät osallistua pyykinpesuun, imurointiin, tavaroiden järjestelyyn jne.

Yhteistyössä