Mitä teen tän mun suoliston kanssa?! (kakkajuttua, älä avaa, jos ällöttää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "AaPee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"AaPee"

Vieras
Siis ongelmana on temppuileva suolisto. Ensin on hirveä ummetus, sitten pyrähtelee varpusparvi (varoitusaikaa yleensä noin minuutti. Kotona tämän sietää, mutta auta armias kun ripuli iskee kaupungilla! Paniikki, paniikki. Vannon, että joskus vielä räjähdän jossain H&Mn farkkuosastolla..) Ja tämän jälkeen homma alkaa alusta eli iskee taas ummetus, jonka kesto on aina mukava pikku arvoitus.
Oman ihanan lisänsä tähän tuo tuskallinen anaalifissuura, joka ärtyy, mikäli on ummetusta tai ripulia! Eli aina!
Juu, voi tuntua pieneltä ongelmalta sellaisen mielestä, jolla joskus vähän on vatsavaivaa, mutta tämä tekee mun elämästä ihan helvettiä! :(

Olen yrittänyt tarkkailla ruokavaliota (pidin jopa ruokapäiväkirjaa, vau!) ja yrittää sieltä löytää jotain syytä näihin supernopeisiin suoliston mielenmuutoksiin. Ei mitään.

Liikuntaa olen lisännyt entisestään. Ei vaikutusta, vaikka hölkkäisin itseni hautaan.

Valitin neuvolassa asiasta raskauden aikana ja olen käynyt myös lääkärillä. Molemmissa käskettiin lisätä kuitua ruokavalioon. Juu, vedän kuitua yli tuplasti saantisuosituksen verran! Siitä huolimatta pitäis lisätä. Mutta miten, voi miten? Puupellettiäkö pitäis ruveta syömään? Ja auttaisiko se kuidun lisääminen muka tässä enää? Luulisin, että sitä tulee jo vähintäänkin tarpeeksi vedettyä.

Ja apteekin itsehoitotuotteet, joiden on tarkoitus auttaa näissä asioissa.... HAHAHAAH! Voisin yhtä hyvin syödä pikkukiviä ja seisoa päälläni samalla kun syötän rahaa sioille! Tasan sama vaikutus.

Siis: mitä mä teen tälle asialle? kuka tietää? mihin soitan? Hjälp!

Mä ihan samojen asioiden kans painiskellu. ja en oo löytäny oikee mitää hyvää keinoo. No se nyt uusin yritys et oon koittanu käyä joka päivä väkisin kakalla, vaikka ei kakattas.. Mut ei oo aina onnistunu.

[QUOTE="AaPee";23488265]Siis ongelmana on temppuileva suolisto. Ensin on hirveä ummetus, sitten pyrähtelee varpusparvi (varoitusaikaa yleensä noin minuutti. Kotona tämän sietää, mutta auta armias kun ripuli iskee kaupungilla! Paniikki, paniikki. Vannon, että joskus vielä räjähdän jossain H&Mn farkkuosastolla..) Ja tämän jälkeen homma alkaa alusta eli iskee taas ummetus, jonka kesto on aina mukava pikku arvoitus.
Oman ihanan lisänsä tähän tuo tuskallinen anaalifissuura, joka ärtyy, mikäli on ummetusta tai ripulia! Eli aina!
Juu, voi tuntua pieneltä ongelmalta sellaisen mielestä, jolla joskus vähän on vatsavaivaa, mutta tämä tekee mun elämästä ihan helvettiä! :(

Olen yrittänyt tarkkailla ruokavaliota (pidin jopa ruokapäiväkirjaa, vau!) ja yrittää sieltä löytää jotain syytä näihin supernopeisiin suoliston mielenmuutoksiin. Ei mitään.

Liikuntaa olen lisännyt entisestään. Ei vaikutusta, vaikka hölkkäisin itseni hautaan.

Valitin neuvolassa asiasta raskauden aikana ja olen käynyt myös lääkärillä. Molemmissa käskettiin lisätä kuitua ruokavalioon. Juu, vedän kuitua yli tuplasti saantisuosituksen verran! Siitä huolimatta pitäis lisätä. Mutta miten, voi miten? Puupellettiäkö pitäis ruveta syömään? Ja auttaisiko se kuidun lisääminen muka tässä enää? Luulisin, että sitä tulee jo vähintäänkin tarpeeksi vedettyä.

Ja apteekin itsehoitotuotteet, joiden on tarkoitus auttaa näissä asioissa.... HAHAHAAH! Voisin yhtä hyvin syödä pikkukiviä ja seisoa päälläni samalla kun syötän rahaa sioille! Tasan sama vaikutus.

Siis: mitä mä teen tälle asialle? kuka tietää? mihin soitan? Hjälp![/QUOTE]

Kohtalotovereita ollaan,kävin tähystyksessäkin eikä mitään löytynyt.Nyt otankin Imodiumin aina kun lähden kotoa jonnekkin(läääri sanoi että voin ottaa aina kun on tarvis),stressi saa vatsani aivan järkyttävälle ripulille.Välillä taas ummettaa eikä mitään tule ulos :(

Mulla oli sama ongelma ja epäilen että syynä oli viljat, eriyisesti täysjyvät joissa enemmän viljakuitua. Kun aloin karppaamaan häipyi KAIKKI mahavaivat jotka ennen kuului jokapäiväiseen elämääni. En edes tiennyt että maha voi voida näin hyvin :D

Joillakin taas leivän hiiva aiheuttaa mahaongelmat, silloin kannattaa välttää myös olutta.

Ärtynyt paksusuoli. Mä olen vaan oppinut elämään sen kanssa. Mullakin muuten karppaus helpotti tilannetta. Mutta se ei muuten sopinut mulle niin lopetin senkin.

Onko laktoosit ym. tutkittu? mulla oli nuorempana jatkuva ripuli, siis räjähdys yhtäkkiä, niin että sai aina valmiiks pohtia, missä on lähin vessa. Syytä ei löydetty, tod.näk. ärtynyt paksusuoli. Mut tiedän, et se on helvettiä, mihinkään ei oikein uskaltanu lähtee. synnytyksen jälkeen mulla oli ummetustakin ja välillä taas niitä "räjähdyksiä". Musta kuitenkin tuntuu, että nyt kun oon ollu vähälaktoosisella ruokavaliolla, niin maha voi varsin hyvin. Vaikka verikokeet ei näyttäny mitään, niin silti se laktoosi ei vaan sovi.

Kuinka kauan ummetus yleensä kestää/annatko sen kestää siihen varpusparveen asti? Kauanko sun suolisto on ollu tällanen? Itselläni ollut aina laiska/todella hitaasti toimiva suoli eli ummetus tulee todella herkästi. Raskausaikana tilanne oli vaikein,ja synnytyksen jälkeen kaikista pahin. Sen jälkeen olen opetellut hiolehtimaan suolen toiminnasta,ettei tilanne uusiudu.

Mitä itsehoitotuotteita oot kokeillu ja missä vaiheessa "kiertoa"?

[QUOTE="vieras";23488317]Ärtynyt paksusuoli. Mä olen vaan oppinut elämään sen kanssa. Mullakin muuten karppaus helpotti tilannetta. Mutta se ei muuten sopinut mulle niin lopetin senkin.[/QUOTE]

Mutta voi ne viljat jättää vaikkei karppaakaan. Syö mielummin vaikka perunaa.

Niin, ja olen muuten "opettanut" suoleni siihen, että käyn joka aamu isolla hädällä melkein heti kun herään. Ja siis yleensä käyn monta kertaa peräkkäin, joten myöhemmin päivällä ei yleensä oo enää tarvista. Mutta jos pitäis suoraan herättyä lähtee johonkin ilman, että ehtii skeidalle, ni tulis varmaan matkalla housuun.

Kävin lukemassa tuosta Vi-Siblinistä ja kuulostaa lupaavalta.. Jotain saman tyylistä olen kokeillut, mutta pistän muistiin, jos vaikka joskus testaisin..:)

Ensin vois kokeilla tuota karppausta.. Se olisikin kokonaan uutta.. Olis kyllä aika huvittavaa (ja järkyttävää), jos syy olisikin viljoissa.. Nythän vedän tietenkin viljatuotteita ihan mielettömät märät (niissä kun on sitä niiiiin ihmeellistä kuitua, joka auttaa kaikkiin vatsavaivoihin... paitsi mun ..:()

T.AP

Viljakuitu ei itse asiassa ole kauhean terveellistä. Estää esim. eri ravintoaineita imeytymästä ja tekee pahaa jälkeä jos on herkkä suolisto. Kun olin jonkun aikaa karpannut pystyin syömään pieniä määriä ihan vaaleeta viljaa, täysjyvästä tulee heti oireita.

Parempia liukenevia kuituja saat vihanneksista. Myös pähkinät (esim. mantelit) on hyvä kuidun lähde.

Viljakuitu ei itse asiassa ole kauhean terveellistä. Estää esim. eri ravintoaineita imeytymästä ja tekee pahaa jälkeä jos on herkkä suolisto. Kun olin jonkun aikaa karpannut pystyin syömään pieniä määriä ihan vaaleeta viljaa, täysjyvästä tulee heti oireita.

Parempia liukenevia kuituja saat vihanneksista. Myös pähkinät (esim. mantelit) on hyvä kuidun lähde.

Samat sanat ja mantelijauhoa vehnäjauhon tilalle:-)
Rasvaa vaan reilusti lisää, ei ole mitään ummetusta eikä vaivaakaan. Tuolla iltalukemista teille:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/tallessa.htm

Laxoberon on mun apu, kahdeksan tippaa päivään. Silä toimii. Ja minuutissa, sillä hetkellä on aina tarvinnut päästä veskiin. Virtsarakko toimii sitten kiitettävästi, aina saa juosta veskissä.

Samat sanat ja mantelijauhoa vehnäjauhon tilalle:-)
Rasvaa vaan reilusti lisää, ei ole mitään ummetusta eikä vaivaakaan. Tuolla iltalukemista teille:
...ttp://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/tallessa.htm

No oho! Enpä ole yksin tämän asian kanssa.. Heti tuli vaikka mitä vinkkejä tänne - en tiedä, mistä aloittaa, mutta ei haittaa! ehkä jostain näistä ratkaisu ja pelastus löytyy, kunhan vaan kokeilen! :)

Tämä ongelma on ollut mulla niin pitkään kuin muistan.. Joskus vähän lievempänä, mutta nyt on kolmisen vuotta ollut yhtä helvettiä..:/ raskausaika tosin oli autuasta: kärsin vain ummetuksesta! Jee! :D
Synnytyksen jälkeen (n5kk sitten) päästiinkin ihan uusiin tuskan sfääreihin ja siinä tilanteessa ollaan vieläkin..

Laktoosijuttuja ei ole tutkittu eli ehkä saataisi syy olla niissäkin..

Lääkkeitä olen kokeillut varmaan suunnilleen kaikkia..:D No, en nyt toki ihan, mutta mooooontaa eriä. Vitsit, kun en niitä lääkkeiden nimiä ole painanut mieleen pitkiin aikoihin (ajattelin, että sit, kun toimiva löytyy, niin alan sitä käyttämään. muilla ei niin väliä). Movicol helpotti vähän hetkeksi. Paria eri laksatiivia testasin ummetusvaiheessa (pahapahapaha). Tuota imodiumiakin olen ottanut... Maitohappobakteereja... Jotain luontaistuotteita...

T:AP

Kuulostaa ärtyneeltä paksusuolelta. Vaikka sehän siis on romukoppadiagnoosi, mikä vaan tarkottaa, että on mahavaivaa, johon ei löydy syytä... Itsellä oli joskus ehkä vuoden verran, stressistä se johtui, ja hävisi, kun stressi väheni. Söin vi-sibliniä ja koitin vaikka mitä, mutta valitettavasti en löytänyt siihen mitään apua.

MITÄ? Ja mulle lääkäri sanoi, että syöhän kuule ruisleipää, se on hyväksi ruoansulatukselle.. No, eipä lääkäritkään mitään jumalia toki ole..:D

Pitääpä testata tuota viljojen karsimista ensitilassa.. et vissiin ollut edes ketjussa ainoa, joka oli siitä avun saanut ja vaikka se ei mua sattuisikaan auttamaan, niin ei se tätä enää ainakaan paljon voi pahentaa.. Tulee kyllä ihan hirveä muutos ruokavalioon..:D no, se kirottu ruisleipä ja puuro lisätyllä kuidulla kieltämättä tökkii jo "hiukan" näin vuosien mättämisen jälkeen, joten ei ihan hirveästi harmita....

[QUOTE="AaPee";23488509]MITÄ? Ja mulle lääkäri sanoi, että syöhän kuule ruisleipää, se on hyväksi ruoansulatukselle.. No, eipä lääkäritkään mitään jumalia toki ole..:D

Pitääpä testata tuota viljojen karsimista ensitilassa.. et vissiin ollut edes ketjussa ainoa, joka oli siitä avun saanut ja vaikka se ei mua sattuisikaan auttamaan, niin ei se tätä enää ainakaan paljon voi pahentaa.. Tulee kyllä ihan hirveä muutos ruokavalioon..:D no, se kirottu ruisleipä ja puuro lisätyllä kuidulla kieltämättä tökkii jo "hiukan" näin vuosien mättämisen jälkeen, joten ei ihan hirveästi harmita....

T:AP[/QUOTE]

Joo, arvaa menikö luottamus virallisiin suosituksiin ja lääkäreihin kun olen kärsinyt vatsavaivoista koko elämäni ihan turhaan :( Nyt onneksi pari vuotta oireetonta elämää :)

Mä lähden nyt koisimaan ja huomenna alan suunnitella aluksi uuteen ruokavalioon siirtymistä. ja jos se ei auta, niin muut vinkit tulee käyttöön..:)
Hyviä öitä kaikille teille suolivaivaisille kohtalontovereilleni. Ja muille toki myös, jos tätä ketjua lukemaan olette eksyneet! :)

Täällä kans yks vatsavaivainen ilmoittautuu! DG:ksi kävisi varmaan lähinnä ärtynyt suoli, mutta se ei kai ole virallinen diagnoosi. Mulla toimii kans tuo ruisleivän välttely, se saa vaan mahan toiminaan aivan liian yliaktiivisesti, kun jo muutenkin stressi saa aikaan ripulia yms. Sitten Jotkin tulisemmat tai voimakkaammat mausteet tekee ripulin. Laktoosi ei myöskään sovi yhtään, ei edes laktoosittomat juustot, tulee vain kamalat ilmavaivat tai kramppaava ripuli. Kuitenkin tämän vaivan kanssa oppinut vuosien myötä elämään ja syömään sitä, mistä tietää ettei tuu niin pahoja vatsaoireita. Vieraassa paikoissa en koskaan syö mitään, jos en tiedä mitä se sisältää..hankalaa joskus kieltämättä.

Mulla ei ole tuon mittakaavan ongelmia mutta samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa olen. Esim. painonvartijoiden pisteillä laihduttaessa mun mahani meni täysin sekaisin, tai siis jumiin-sekaisin. Se ruisleivän määrä oli yksinkertaisesti liikaa, nälkäänsähän sitä tuli syötyä ja paljon. Kahdesti viikon tuota koettanut ja ei sovi ei. Rasvaiset kalat ei käy mulle lainkaan. Joku lohi pannulla paistettuna on takuuvarma keino saada helvetilliset kivut ja maha sekaisin. Ylipäätään liika rasva ei käy. Kesätöissä olen huomannut, että ne helpot eväät (=leipää, lisää leipää, pikapuuroa, vähän leipää, nuudeleita) lyö mahan jumiin. Vaikka mäkin suosin ruisnäkkäriä, ruisleipiä, moniviljaleipiä, you name it. Tavallisella perunat/pasta/riisi-kastike-salaattilinjalla maha voi parhaiten. Hedelmiä ja vihanneksia välipaloina sopivasti. Piimä ja jugurtit tuntuisi mulla rauhoittavan mahaa. Liika kuitu ei todellakaan sovi kaikille! En tajua miksi lääkärit aina sitä tyrkyttää lääkkeeksi..

Yhteistyössä