mitä teen, päikyn/kerhon tädit / pph:t?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vastarannankiisken äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vastarannankiisken äiti

Vieras
Kertokaahan mielipiteenne mitä mun kannattais tehdä.

Meillä on lokakuussa 3 vuotta täyttävä esikoinen ja nelikuinen vauva. Esikoinen ehti olla päiväkodissa reilun vuoden, kunnes jäi keväällä kotiin kun minä jäin äitiyslomalle. Päiväkoti meni ihan kohtuullisesti, aamuisin ei yleensä halunnut mennä sinne ja joskus itkeskelikin, mutta päivät menivät hyvin eikä iltapäivällä olisi halunnut lähteä kotiin. On muutenkin sellainen perusvarovainen, sanoo aina ekaks ei.

No nyt esikoinen aloitti kerhon 3 krt viikossa aamupäivisin. Ajattelin, että ehtisin käydä ruokakaupassa jne siivota niin ei iltaisin aina tarttis. Tärkein olisi musta kuitenkin se, että ei ihan mökkiytyisi kotiin mun kanssa kaksin. Meillä ei juurikaan ole perheellisiä ystäviä.

Ongelma vaan on, että esikoinen ei nyt halua mennä kerhoon saati jäädä sinne yksin. Nyt on viides päivä, eikä ole helpottanut. Ahdistaa, kun toinen kiukuttelee, että ei halua mennä. Kun eihän se pakollinen ole. Muiden äitien lapset jäävät sinne tietysti iloisina...

Pitäiskö lapsi vaan ottaa pois kerhosta vai kokeilla kuitenkin esim pari kuukautta?

Vie oman aikansa, että lapsi taas tottuu ja jää kerhoon.
Pientä mustasukkaisuutta varmaan ilmassa kun vauva jää äidin kanssa.
Juttele lapsellesi kuinka iso ja reipas hän on ja kuinka mukavaa on, että hänellä on omia leikkikavereita.

Tsemppiä äidille, vie vain lasta sitkeästi kerhoon! Yleensä lapsi itkee jäädessään vain sen aikaa kun aiti poistuu ja sitten jatkuu iloiset leikit ;)

Oma 3,5v vasta pääsi kerhoon ja ei edes heippaa malta sanoa, en varmaan pakottaisi jos huudon kanssa aina menisi. Tai ehkä raaskisin huudattaa, jos olisi kuitenkin innoissaan siellä ja odottaisi sinne menoa, mutta jännitys iskisi vain ovella.

Mites muuten näette muita lapsia/ihmisiä? Käyttekö puistoissa? Jos lapsi on vaan ujo kun ei ole tottunut olemaan muiden kanssa :) Onko teidän seurakunnalla perhekerhoa? Me ollaan käyty molempien lasten kanssa ihan pienestä asti, se on omanlaista vapaa-aikaa ja lapset saa tekemistä äidin silti ollessa paikalla vahtimassa :)

Mun mielestä nähdään paljonkin muita ihmisiä, aikuisia ystäviä ja isovanhempia. Muita lapsia treffataan tarkoituksella leikkimässä ehkä n kerran 2 viikossa ja satunnaisesti pihalla. Kerran viikossa käydään leikkipuistossa.

Voitaisiin ihan hyvin käydä siellä leikkipuistossa vaikka 5 päivää viikossa, mutta esikoinen leikkii siellä yksin tai mun kanssa. Ei oikein ota kontaktia muihin lapsiin, aikuisiin kyllä. Varmaan just siksi, kun on tottunut olemaan aikuisten kanssa?

Mulla ei siis ole mitään pakottavaa tarvetta laittaa esikoista kerhoon, mutta en ehkä haluaisi luovuttaakaan heti, kun lapsi vänkää vastaan.

Näin jälkikäteen ajateltuna joku perhekerho olisikin voinut olla fiksu ratkaisu. Tarjontaa varmaan on, kun asutaan pk-seudulla.

Ja kun meillä on ollut tosi mukavaa kotona omalla porukalla, niin tuntuu kurjalta viedä väkisin lasta kerhoon. Jotenkin ajattelin, että olisi tykännyt olla siellä. Ja ajattelin, että varsinkin talvella olis kiva jos olis jotain ohjattua toimintaa viikon aikana.

Mutta eihän sitä toisaalta etukäteen voi tietää et miten menee. Ja tosiaan kun lapsi aina vastustaa kaikkea uutta mut tykkää sit kuitenkin.

Ehkä me katotaan vielä viikko tai kaks.

Älä liikaa perhekerhoista innostu. Niissä harvoin ainakaan täälläpäin on paljon yli kolmevuotiaita. Ei ainakaan meidän lapselle ole niistä seuraa löytynyt.

Meillä ujo kerhoon menijä kanssa. Oletko kyselly miksi ei halua? Meillä auttanu lahjonta, joku lelu mukana turvana. Ja että äiti saattaa perille asti.

Jos lapsi itkee kurkku suorana, kokeilisin vaikka muutaman kuukauden päästä uudestaan. Jos taas on enemmän "periaatekitinää", veisin edelleen kerhoon jos siellä kuitenkin menemisen jälkeen viihtyy.

Yhteistyössä