Mitä teen näiden raha-asioiden kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahahuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahahuoli

Vieras
Olen 19-vuotias ja asun tällä hetkellä yksin. Asunnossani on vuokrasakko,eli jos en asu kämpässä vuotta vähintään,joudun maksamaan yhden kuukauden ylimääräisen kuukauden vuokran eli 360 e. Sen lisäksi pitäisi vähän säästää rahaa kun muutan Tampereelle syksyllä ja siellä sitten olisi takuuvuokrien maksua. Nyt kysyisinkin maksaako sossu näistä mitään? Takuuvuokraa? Vuokrasakkoa tuskin maksaa. Tilanteeni on pakollinen,koska menen sinne opiskelemaan syksyllä. Töitä olen kovasti etsinyt,mutta ei näytä tärppäävän.

Voit hakea sos.tstosta tukea siihen vuokravakuuteen. Harkintaa sitten käyttävät ja myöntävät jos kokevat perustelluksi. Saatko Tampereelta opiskelijakämpän? Tai no eivätpähän nuo taida vielä opiskelupaikatkaan olla tiedossa...

Mun ystävä kertoi, että tommosia sakkoja ei sais lain mukaan olla? Olen itse kerran meinannut muuttaa asuntoon, jossa olisi sakko, jos ei asu vuotta ja tää ystävä kertoi (hänellä itsellään paljon osakkeita), että tommoset sakot eij oo lain mukaan hyväksyttäjä... Tiiä sit, mut kandee selvittää!

Alkuperäinen kirjoittaja rahahuoli:
opiskelijapaikat eivät ole tiedossa mutta opiskelijakämppää ajattelinkin. Siihenkin vaaditaan 200 e takuuvuokra. Suurempi huoli silti on tämä vuokrasakko

Jos sinulla tuloina vain opintotuki ja opintolaina niin luulen että vuokratakuisiin saat. Voisit kysyä esim. tuohon vuokrasakkoon rahallista apua myös diakoniatyöntekijältä? Olen kuullut että johonkin tuollaisiin isompiin pakollisiin laskuihin sieltä voi saada.

Mun muistaakseni on laissa sellainen kohta, että vuokralaisella on kuukauden irtisanomisaika ja muut vuokrasopimuksissa esitetyt irtisanomisehdot eivät ole lainvoimaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja rahahuoli:
Vai sillee :o täällä mun kotikaupungissa on todella monessa asunnossa sellainen systeemi. Asun siis Porissa.

onko kämppä vuokralukaalin kautta? Siellä ne laittaa kaikki sakolla, mut tosiaan mul ei vuokranantaja periny.... Mulle sanottii sillon (olisko ollu 4 vuotta sitten) että on yleinen käytäntö et laitetaan sopimukseen. Toki vuokranantajalla on siihen oikeus, muit reilu tyyppi ei välttis peri sakkoa kuitenkaan vaik se paperissa lukee.

Ja kysy kutenkin sossulta, yrittää kannattaa ainakin, koska sun on pakko muuttaa jos haluat alkaa opiskelee. Pakkohan sossun on auttaa jollain tapaa, ellei sitten taustalla ole rikkaita vanhempia....

Alkuperäinen kirjoittaja Suski:
Mun ystävä kertoi, että tommosia sakkoja ei sais lain mukaan olla? Olen itse kerran meinannut muuttaa asuntoon, jossa olisi sakko, jos ei asu vuotta ja tää ystävä kertoi (hänellä itsellään paljon osakkeita), että tommoset sakot eij oo lain mukaan hyväksyttäjä... Tiiä sit, mut kandee selvittää!

Mulla oli sellanen, että määräaikainen yhdeksi vuodeksi, ja jos halus eroon, niin piti maksaa välityspalkkio jotta saatais uus vuokralainen. Välityspalkkio oli 1,22*vuokra, mulle tuli maksettavaa 610?.

Alkuperäinen kirjoittaja vuokralaislainsäädännössä:
Mun muistaakseni on laissa sellainen kohta, että vuokralaisella on kuukauden irtisanomisaika ja muut vuokrasopimuksissa esitetyt irtisanomisehdot eivät ole lainvoimaisia.

Ei edes määräaikaisissa vai? Mä nimittäin jouduin kyllä senm välityspalkkion maksaan ku muutin ennen 1v, ku oli 1v määräaikainen sopimus. Luulis, että vuokranantajaakin jotenkin suojeltais...? Tulee aika kalliiks kokoajan vaihtaa vuokralaista.

Näin onkin laissa. Ota Vuokranantajaan yhteyttä heti ja koita sopia asia. Irtisanot vaikka ajoissa monen kuukauden päähän, jotta vuokranantaja ehtii reagoida, tai sitten koitat löytää itse uuden vuokralaisen joka muuttaa tilallesi.

55 §

Määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanominen

Tuomioistuin voi oikeuttaa vuokralaisen tai vuokranantajan irtisanomaan määräaikaisen vuokrasopimuksen 2 tai 3 momentissa mainitulla erityisellä perusteella.

Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokralaiselle,

1) jos hänen tai hänen huoneistossa asuvan perheenjäsenensä sairaus tai vamma aiheuttaa asunnon tarpeen lakkaamisen tai olennaisen muuttumisen tai

2) jos hän muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka

3) jos muusta näihin verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokralaisen kannalta ilmeisen kohtuutonta.

Oikeus irtisanoa sopimus voidaan antaa vuokranantajalle,

1) jos hän tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön syystä, jota hän ei ole voinut ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, tai

2) muusta tähän verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi hänen kannaltaan ilmeisen kohtuutonta.

Vuokrasopimuksen sillä osapuolella, joka ei ole sopimusta irtisanonut, on oikeus saada kohtuullinen korvaus sopimuksen ennenaikaisesta päättymisestä hänelle aiheutuneesta vahingosta.

Vuokrasopimuksen toiselle osapuolelle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi tässä pykälässä tarkoitetussa asiassa.

Mä kans asuin opiskeluaikana tuollaisessa asunnossa missä oli sakko... Otin se tosissani ja itse etsin vuokralaisen opiskelijakavereistani, jota lähdin ehdottamaan vuokranantajalle uutena vuokralaisena (tietenkin, että hän olisi normaaliin tapaan tarkistanut löytämäni henkilön taustat, tulot ym.). Vuokranantaja oli ihan ihmeissään, että miksi olin etsinyt - eihän se ole minun asiani...hän sanoi, ettei ollut koskaan tuollaisesta sakosta kuullutkaan eikä missään nimessä sellaista ole vaatinut sopimukseen. Oli tosiaan vuokrafirman oma pykälä millä ei ollut mitään lainvoimaa edes...

Yhteistyössä