mitä teen lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvieras

Vieras
Kukkuu jo kolmatta tuntia hereillä....samaa jatkunut viikko. Lapsi ei pysty rauhoittumaan. On ulkoiltu, syö terveellisesti. Aina välillä menee nukkumaan kunnes tulee joku muutos esim. Nyt joululoma. Ei nukahda. Ollaan kokeiltu päivunilla ja ilman. Ei onnistu kumpikaan. Eikä todellakaan ole kyse vain viikosta vaan koko 1-2 vuotis iästä ja mitä nyt aina kun kellot muuttuu, tulee jotain uutta esim loma tai päiväkodin alku. Päiväkotiin ehti tottua 3 kk ja oppi taas nukahtamaan.

Olen aika vahvasti sitä mieltä että ei tuo 3,5 vuotias ole normaali vaan aadhd. Ollut villi ja vaikea 1 vuotiaasta. Päiväkodissa taitavat olla samaa mieltä.

Ajattelinn, että pärjään, mutta olen ihan loppu. Riidellään miehenkin kanssa lapsen takia. Miten adhd rauhoitetaan? Sylissä kiinnipitoa ollaan kokeiltu. Jotain muuta? Ei tuo lapsi voi normaali olla. En jaksa kertoa oireita kun käyttäytyy täysin kuten adhd. Voiko tuonikäisen jo viedä tutkimuksiin niin voisi sitten kertoa ihmisille jos ihmettelevät ja voin lopettaa sen itsesyyttelyn. Olen oikeasti hyvä äiti, luen kasvatusoppaita tms...mutta siellä se nytkin riehuu ympäri huonetta. Olen loppu en jaksa edes mennä sinne.

Tottakai voi viedä tutkimuksiin. Vähintään pyytää neuvolasta mielipidettä/apua. Jos oireet/vaikeudet on alkanu heti vauvaiän jälkeen niin kai oot puhunu neuvolassa??

Kommentoin vaan nukkumista, saat sen lapsen nukkumaan pitkäjänteisyydellä. Katso tulisiko ruudusta Supernanny, jossa käsitellään nukkumaanmenoa.

Kun nukkumaanmenoaika tulee (älä anna lapsen aamulla nukkua liian myöhään), viet lapsen sänkyyn, kerro että nyt aletaan nukkumaan. Jos hän tulee sieltä pois, viet uudestaan mitään puhumatta. Lapset on sinnikkäitä, joten varaudu yli tunnin mittaiseen taistoon. Pahimmillaan useampi tunti. Voin kuitenkin luvata, että kolme päivää kun sinnikkäästi kannat lapsen aina sänkyyn kun se sieltä karkaa, hän oppii nukkumaan. Olen täysin varma. Aluksi sinnikkyyttä ja sitten älä missään tapauksessa lipsu rutiinista.

Tsemppiä.

En ole puhunut. 3v neuvolassa sanottiin vaan että aika omapäinen ja villi mutta joskus lapset on. Päiväkodissa kehottivat ottamaan yhteyttä neuvolaan jos tuntuu siltä. Sanoin pärjääväni kun ajattelin että kyllä se tästä. Nyt tuntuu että ei jaksa enää.

Olen vaan kuullut ettei tuonikäistä tutkita...ajattelin odottaa siihen 4 v ikään. Mitä edes sen kanssa voisi nyt tehdä kun lääkkeitä edes anneta enkä edes halua kun ovat huumeita. Päiväkotipäivinä menee ihan ok kun saan lepoaikaa ja ajattelin että kiva joululoma kun ei tarvi hoitoon viedä ja tehdään kaikkea kivaa mutta kauhea siitä tuli. Olen päivällä kärsivällinen ja jaksan ne jokaiset ongelmat pienestäkin asiasta mitkä lasta ärsyttää mutta illalla haluaisi jo itse rauhoittua.

Kai sitä voisi neuvolasta kysyä että mitä voisi tehdä.

Mietin painopeittoa mutta kuulostaa kamalalta. Joku rauhoittava musiikki yöksi...jos löytyisi sellainen.

Joskus tuntuu vain ajoittain siltä, että homma meinaa mennä liian raskaaksi lasten kanssa juuri siksi että pitäisi joka tilanteessa päästä samalle kommunikaatiotasolle lapsen kanssa, ja lapsen tulisi käsittää asia oikein, itselläni vanhemman pojan kanssa on tällaisia ongelmia kun ei meinaa päästä tavanomaisin keinoin hänen ymmärrykseen/jakeluun saattamaan käsitteeks edes yksinkertaisiai asioita, johonka liittyy myös sellaiset käytösmallit vastauksena kun mieltää asioita väärin, ja täysin logiikan ja minun yksinkertaisen ja suoran ymmärryksen vastaiseksi...

Toisaalta tuo ikä on varmaan pahin pojan kanssa, edes murrosikä ei ole mitään uhmaiän kanssa, ainakin jos lapsi on sisäistänyt sen sisimpäänsä että vanhempi yrittää parhaansa, riitely vain kärjistää asiaa.

Ottakaa realismi esille juuri nyt ja keskustele puolisosi kanssa, tämä asia helpottaa kyllä hiljalleem, tilanne teillä lienee juuri nyt pahimmillaan, joskus se elämänaika menee niin mutta tämän jälkeen nousee vahvempana kun sen nyt kestää, lapsi tarvitsee rakkautta ja ymmärrän että olet yrittänyt parhaasi senkin suhteen, kärsivällisyyttä vain toivon, ymmärrän sen epätoivon tunteen kun ei voi ymmärtää niitä mielenliikkeitä.

Lapsi kyllä aavistaa sen jos isällä ja äidillä on riitaisat välit, ja se on paha asia, koeta saada perheneuvolasta apua tilanteeseen, siellä on ammattilaisia, joskus vain ylimääräinen energia pitää saada tykitettyä jonnekin kohteeseen, fyysisesti väsyneenä lapsi ei varmasti kovin paljoa kiinnosta riehua, jos mahdollista niin jotakin äksonia pitäisi vielä saada, kai miehesi sentään jonkun verran auttaa sinua kasvatuksessa ottamalla lapsenne mukaan ihan kahdenkeskisille asioinneille?

Toivon teille kaikkea hyvää, rakkautta lisää, sitä kannattaa rakentaa ja vaalia.

Fdsa...no meillä meni melkein vuosi. Vein siinä 1-2 v iässä aina sänkyyn sanomatta mitään. Ja meni 2-3 h. Välillä kyllä lipsuin ja puhuin lapselle kun ei oma suu pysynyt kiinni. Lopulta oppi mutta kauan siinä meni. Nyt lapsi nukkuu välillä aika pitkään, kun ei saa illalla unta. Ajattelinkin huomenna herättää jos ei muuten. Olen ollut vaan niin väsynyt kun ei itsekään pääse nukkumaan.

Tiedän että tämä loppuu mutta tulee taas jatkumaan meillä uudestaan kun tulee joku muutos. Se kyllä helpotraa että edes välillä menee hyvin. Lapsi pysyy kyllä yleensä sämgyssä mutta pomppii, leikkii, istuu silmät auki ja puhuu, laulaa. Sillon menen pitämään kiinni sylissä ja sanon että äiti auttaa rauhoittumaan. Mitä levottomammaksi menee ja pidemmälle, alkaa sitten juoksentelemaan huoneessaan ja muuta.

Syytän kyllä siinä itseäni k7n rutiinit menee välillä pieleen tämän yökukkumisen takia kun on itse väsynyt eikä jaksa lasta herättää. Siirtyy päivälliset ja muutkin samalla. Pitäisi kai nekin vaan yrittää pitää. Huomenna herätän tuon aikaisin ja pistän sen päivällisen klo 12 vaikka mikä olisi ja sinne ulos ennen sitä.

3 v ei saa vielä adhd diagnoosia. Neuvolasta voi pyytää apua, perhetyöntekijää esim, jonka kanssa asiaa voi jakaa. Joissakin paikkakunnilla onvohjelmia tai coacheja perheen tueksi. Hae neuvolasta apua

[QUOTE="aapee";29407307]En ole puhunut. 3v neuvolassa sanottiin vaan että aika omapäinen ja villi mutta joskus lapset on. Päiväkodissa kehottivat ottamaan yhteyttä neuvolaan jos tuntuu siltä. Sanoin pärjääväni kun ajattelin että kyllä se tästä. Nyt tuntuu että ei jaksa enää.

Olen vaan kuullut ettei tuonikäistä tutkita...ajattelin odottaa siihen 4 v ikään. Mitä edes sen kanssa voisi nyt tehdä kun lääkkeitä edes anneta enkä edes halua kun ovat huumeita. Päiväkotipäivinä menee ihan ok kun saan lepoaikaa ja ajattelin että kiva joululoma kun ei tarvi hoitoon viedä ja tehdään kaikkea kivaa mutta kauhea siitä tuli. Olen päivällä kärsivällinen ja jaksan ne jokaiset ongelmat pienestäkin asiasta mitkä lasta ärsyttää mutta illalla haluaisi jo itse rauhoittua.

Kai sitä voisi neuvolasta kysyä että mitä voisi tehdä.

Mietin painopeittoa mutta kuulostaa kamalalta. Joku rauhoittava musiikki yöksi...jos löytyisi sellainen.[/QUOTE]

Kenties kannattaisi kuitenkin kokeilla unikoulua. Unikoulu tosiaan vie aikaa useamman illan (joku jo kertoikin ohjeita edellä, ja neuvolasta saa ainakin täällä päin unikouluun ihan kirjalliset ohjeetkin), mutta sen jälkeen, kun lapsi on oppinut nukahtamaan itseksekseen, niin jää vanhemmillekin sitten omaa aikaa illalla.

Päivällinen klo 12? Tarkoitatko kuitenkin lounasta?

Minun korvaani kuulostaa, että stressaat itse liikaa asiasta. Mutta en olekaan tiukkojen rutiinien kannattaja. Lapsi ei todennäköisesti vaan ole väsynyt aiemmin, jos on kerran nukkunutkin aamulla pitkään. Ei silloin sänkyyn pakottaminen ole mikään ratkaisu.

Siis lounas...puhun kaikesta ihan päivällisenä. Päivällinen myöhemmin toki. Kun lapsi heräsi 7 aikaa on yliväsynyt jo kuudelta. Mielestäni on outoa jos lapsi herää vaikka 9 aikaa eikä ole väsynyt klo 20 kun pitäisi nukkumaan mennä. Nyt muuten nukahti. Puoli tuntia sitten.

Ja itse vihaan rutiineja jq vasta nyt yritän niitä noudattaa jos niistä olisi jotain apua. Päiväkotipäivinä on tosin rutiinit ja siihenkin kesti tottua 3 kk. Nyt lomalla on vaikea elää rutiinien mukaan kun ei itse jaksaisi.

• Tykkää
Reactions: Tuplamammutti
Ja kiitos kannustuksista. On jo vähän parempi olo kun lapsi nukahti. Ja käydään yleensä miehen kanssa yhdessä muilla lapsiperheillä tai itse yksin ja mies saa itse käydä yksin omilla ystävillään joilla ei edes lapsia, mikä on ymmärrettävää. Kävivät tänäänkin tosin ostoksilla yhdessä kahdestaan. Itse otan lapsen lähes aina lähikauppaankin mukaan.

Ja lapsi ei pysähdy ennen kun voimat loppuu täysin. Muumimaailmassa juoksi kirjaimellisesti 2h ympäri ja jos yritti pysäyttää tai tottakai pysäytin niin raivo ja rimpuilu. En pystynyt syömäänkään rauhassa kun lasta huvittanut edes syödä vaan juosta pöytien välissä. Lopuksi nukahti lähes kesken kävelemisen kun jalat kirjaimellisesti eivät enää kantaneet. Otettiin toki syliin ja kannettiin autolle. Oli 2. Ei mielellään siis mennä mihinkään erikoisiin paikkoihin kun liikaa virikkeitä.

Mitä kamalaa sitten tapahtuu, jos lapsi ei nukahda toivomaasi aikaan? Hänen käytöksensä ei kuulosta mitenkään hirveältä, eihän se ihme ole että jossain vaiheessa sängyssä pirteänä oleilu alkaa kyllästyttää.

Ei minun 4-vuotias lapseni ainakaan nuku 13 tuntia yössä (20-9), vaan nyt loma-aikoina kun herää vasta yhdeksän jälkeen, menee nukkumaan vasta kymmenen maissa. Ehdin minä silti tarpeeksi nukkua, sillä minulle riittää kyllä 8 tunnin unet ja lapsi nukkuu vähintään 10 tuntia, yleensä 11.

Kommentoin vaan nukkumista, saat sen lapsen nukkumaan pitkäjänteisyydellä. Katso tulisiko ruudusta Supernanny, jossa käsitellään nukkumaanmenoa.

Kun nukkumaanmenoaika tulee (älä anna lapsen aamulla nukkua liian myöhään), viet lapsen sänkyyn, kerro että nyt aletaan nukkumaan. Jos hän tulee sieltä pois, viet uudestaan mitään puhumatta. Lapset on sinnikkäitä, joten varaudu yli tunnin mittaiseen taistoon. Pahimmillaan useampi tunti. Voin kuitenkin luvata, että kolme päivää kun sinnikkäästi kannat lapsen aina sänkyyn kun se sieltä karkaa, hän oppii nukkumaan. Olen täysin varma. Aluksi sinnikkyyttä ja sitten älä missään tapauksessa lipsu rutiinista.

Tsemppiä.
HAH!! vai tunti tai muutama päivä...heko heko!! meil kun poika oli 1v4kk niin keksi ettei tarvii pysyä sängyssä kun voi tulla pois...3kk ja TÄYSIN oikeaoppisesti tehtiin miehen kanssa yhteistuumin palauteltiin sälli sänkyyn..joka ikinen ilta jaksoin laskea 70-100 vientiä sen jälkeen en laskenut siltä illalta enää...poika ei puhunut edes sanoja sen ikäisenä mutta järki kyllä leikkasi ja vauhtia riitti aina ja joka paikkaan juostiin. ulkoiltiin paljoan ja vaikka olisi ollut 5h pulkkamäessä niin ei auttanut.... sen 3kk rumban päätteeksi päätin että jään omaan sänkyyn pinniksen viereen ja alan nukkua niin poikakin pysyi omassa sängyssä.(häntä ei ikiniä nukutettu tai ollut aikaisemmin ongelmaa nukkumaan menon kanssa) nyt taas tyttö (nyt5v) ei ole koskaan nukkunut 6h enempää yössä ja vasta reilu 1v ikäisenä alkoi nukkumaan 1h päikkäreitä kun oli sitä aikaisemmin nukkunut 1-2kpl 10-20min päikkärit 30min huudon jälkeen...kaikki ei vain nukku eikä nuo mene aina kuten supernanny sanoo

Meillä lapset ei mene nukkumaan jos heräävät liian myöhään. Ideaali olisi heräämiselle klo 8, jolloin alkaisi väsyttää klo 22. Jos klo 7 herätys, niin saattaavat juuri olla yliväsyneet illalla ja on riehuntaa. Jos heräävät klo 9 tai 10 kuten nyt, niin nukkumaan menevät vasta klo 24. Kannattaisi pitää niistä rutiineista kiinni jos ei jaksa vaihtelua itse. Eli alkaa pikkuhiljaa herättämään lasta aiemmin aamulla.

Tuolle ruokavaliosta kyselevälle. Sanoin jo että syödään terveellisesti. En juo itekään mehua kun joskus harvoin. Vk loppusin lapsi saa usein tripin joista moni vielä sokerittomia. Jos annan vaikka appelsiinimehua joskus, laimennan niin että suurinosa vettä. Syö täysjyvämuroja, kaurapuuroa, kasviksia yms päivittäin. Perus itsetehtyä ruokaa. Joskus kerran kk ehkä nakut ja ranskalaiset. Nyt jouluna saanut kyllä suklaata. Muuten ei sitäkään lapselle kauheasti anneta. Tänään sai syödä joulupiparin.

Ai että mitä pahaa jis lapsi valvoo kahteentoista? Tarvitsen myös omaa aikaa että pysyn järjissäni. Miehen kanssa seksiä, elokuvaa yms. Tykkään myös siivota kun lapsi nukkuu. Siksi olen muuten nytkin hereilläm en saa unta jollen saa rauhoittua. Olenko itsekäs? Ei musta lapset kahteentoista saa valvoa. 3 veen kuuluisi nukkua 12 h päivässä ja tällä rrytmillämenee ihan sekaisin. Kun päiväkoti alkoi, lapsi nukkui ihan liian vähän kun nukkui 30 min päikyssä ja 22-7 oli normaali uniaika. 9 h riittävä? Ei tosiaan. Välillä meni vasta siinä 23 nukkumaan kunnes tottui siihen 20-7 aikaan ja oli taas paremmalla tuulella.

Ja lapsi menee aina siis sekaisin kun jokin muuttuu. Menee esimerkiksi ihan levottomaksi päiväkodissa jos on sijainen hoitamassa ja pissaa usein sänkyynsä sillon. Ei kuulemma kestä muutoksia heidänkään mielestä.

En tiedä olenko niin vahongossa kirjoittanut mutta ei tosiaan. Olen ainakin tarkoittanut että kolme kuukautta kesti tottua pk rytmiin ja meni rauhallisesti nukkumaan ilman riehumista. Meni 3 vuotiaana hoitoon.

Minkälaiset iltarutiinit teillä on? Onko teillä siis ollut ongelmia 1-vuotiaasta alkaen? Hakekaa nyt ihmeessä apua ennen kun pahenee! Sun tehtävä on äitinä huolehtia lapsestasi ja viedä tarvittaessa tutkimuksiin, ammattiauttajalle tms.

[QUOTE="aapee";29407395]Ja itse vihaan rutiineja jq vasta nyt yritän niitä noudattaa jos niistä olisi jotain apua. Päiväkotipäivinä on tosin rutiinit ja siihenkin kesti tottua 3 kk. Nyt lomalla on vaikea elää rutiinien mukaan kun ei itse jaksaisi.[/QUOTE]

Siis kysyt tosissasi onko rutiineista apua? D: Tämän täytyy olla provo.

Valot tulisi olla tosi vähäisellä ja telkkari kiinni ainakin tunnin ennen nukkumaanmenoa. Hampaat tulisi pestä ajoissa ja välttää tosiaan kirkasta valoa muutenkin. Huoneen tulisi olla täysin pimeä eli esim. katuvaloa ja valoa kesäisin ei saa tulla verhojen välistä. Huonounisilla näistä täytyy pitää tosi hyvin kiinni. Kaikki valo vaikuttaa huonontavasti melatoniinmuodostukseen ja on terveydellekin haitallista öisin. jos lapsi on tottutettuu yövaloon, niin siitä pitää opetella eroon.

Happygirl...tottakai tiedän että rutiineista on apua. Niinhän kirjoitin ja olen tehnyt lapselle listankin minkä mukaan päivä menee. Tottakai meillä iltarutiinit on aina samat elu iltasyömisey, iltapesu, iltasatu, jutellaan jos jokin vielä mietityttää, hyvää yötä ja nukkumaan. Menen pois ja lapsi aluksi on hiljaa ja silmät kiinni ja sanoo menevänsä nukkumasn. Sitten vähän ajan päästä alkaa juttelu. Annan jutella kun ei hiljaakaan osaa olla. Lopulta alkaa riehuminen ja lapsi yleensä potkii sängynlaitaa, nousee seisomaan ja katsoo ikkunasta, hakee leluja... menen sanomaan että nyt nukkumaan, aluksi rauhallisesti. Lopulta lapsi itsekin hermostuu ja nauraa ja hyppii suoraan edessäni (joskus tätä tapahtuu jo ennen nukkumaanmenoa kun lapsi heittelee tavaroira ja juoksee karkuun ennen kun luen edes satua). Otan syliin ja sanon että rauhoitutaan sitten täsdä kun ei muuten onnistu. Että äiti auttaa. Ei siis suostu enään pitää päätä edes tyynyssä ja tulee samantien sängystä ja nauraa. Lipulta itkee ja sanoo että haluaa nukkumaan. On rauhallinen jonkin aikaa ja sitten alkaa taas... tuo holdong on ainoa mikä auttaa.

Ja siis tämä tulee loppumaan...tiedän että tulee. Näin käy aina kun jokin muuttuu ja sitten lapsi tottuu. Lapsi selvästi ei osaa rauhoittua. Yleensä päivälläkin koko ajam vähintään jalat heiluu jollei sitten ole ihan yliväsynyt ja katso piirettyjä ( harvinaista...joskus aamulla näin).

Ja noista rutiineista. Se kun on vaikeaa kun lapsi valvoo ja herää myöhään ja itsekin väsyneenä nukun (pitäisi olla jo) ja ruoka pitäisi olla suht samaan aikaan ja ulkoilut tms. Kaikki tehdään kyllä mutta ajat vaihtelee. Sitä yritän muuttaa mutta vaikeaa on kun toinen väsyttää ja on sitten itse vaikea nukahtaa kun tuntuu että taas mentiin riidellen nukkumaan.

Vierasaa...meillä ei oikeastaan katsota telkkaria. Tosi harvoin varsinkin nyt lomalla. Lapsi nukkuu täysin pimeässä, ovi tosin auki kun pelkää muuten. Sieltä tulee toki vähän valoa...muuten pelkää. Lasta kyllä hämää enemmänkin se että ulkona on valoisaa vaikka huoneessa olisikin pimeää. Sanoo että ulkona on valoisaa, ei hän nuku. Näkee kyllä itse verhojen takaa.

Yhteistyössä