Mitä teen, kun pullataikina ei kohoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku silmässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku silmässä

Vieras
Tein kuivahiivaan ohjeen mukaan, ja nyt taikina on ollut peitettynä lämpimässä (kulhossa ja kulho lämpimässä vesihauteessa) jo puoli tuntia, mutta mitään kohoamisen merkkejä ei näy :( Tyrinkö tämänkin :( Onko mitään enää tehtävissä?

Pullataikinaan tarvii enemmän kuivahiivaa kun esim. sämpylöihin, joku 2 pss/puoli litraa nestettä

No tää taitaa jo ohjeissakin lukea.

Voit koittaa tehdä pienen lisäyksen taikinaan. Ota vähän vehnäjauhoja, kuivahiivaa pussi (tai kaksi), sokeria ja lämpöistä vettä. Näistä teet tahnan ja vaivaat taikinan joukkoon.
En lupaa, että välttämättä toimii, mutta ei mitään menetettävääkään ole..

Ja sen vielä kysyn, että miten teit sen taikinan?
Olihan neste lämpöistä, kuivahiivan sekoitit jauhoihin ennen nesteeseen lisäämistä, sokeria riittävästi?

Silloin harvoin kun olen kuivahiivaa itse käyttänyt, niin eipä se taikina ole ihmeitä kohoillut ja reilusti pidempään olen kohotellut sitä aina. Sitten muutaman kerran on käynytkin niin, että leivottunani pullat ja uuniin laitettua, ne ovat kohonneet liikaakin :P Joten..

Eikä nyt elämä siihen kaadu jos eivät ihmeitä kohoakaan. Seuraavan kerran parempi onni. :)

Jotain vikaa hiivassa, mikä on aika harvinaista. Ite leiponu miljoona kertaa, eikä koskaan ole käynyt noin. Ei ole muuta selitystä kuin että hiiva on viallinen. Jopa kädetön apinakin saa taikinan kohoamaan, kyse ei ole mistään rakettitieteestä jossa kaikki helvetin lämpötilatkin pitäisi mukamas olla asteelleen oikein.

KinaLyziq.jpeg

Tein 2,5 dl:n taikinan, johon sekoitin pussillisen kuivahiivaa sekoitettuna pieneen osaan jauhoista. Neste oli lämpimämpää kuin tavallisesti tuorehiivaan tehdessä.

Leivot ne pullat vaan, annat kohota jonkin aikaa pellillä ja paistat. Kyllä ne siitä useinmiten siellä uunissa sitten kohoaa.

Tuskin olet liian kuumaa nestettä käyttänyt? Jos se on ollut liian viileää kuivahiivalle, niin uunissa kyllä kohoaa. Ja jos on ohjeen mukaisesti sitä hiivaa alunperin laitettu, niin ei mitään lisäämisiä. En kyllä tuossa vaiheessa enää lisäisi, vaikka olisikin turhan vähän. Tulee vaan vähän tiiviimpiä pullia :D

Yhteistyössä