Mitä teen, kun en pidä lapsestani...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fatmother
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fatmother

Vieras
Hän on 5v poika, joka nukkuu huonosti. Kiukuttelee, kiroilee, huutaa, potkii, räyhää, tappelee, lyö, pierii, kierii, valittaa, itkee, parkuu, viuraa, sählää...

Olen yksinhuoltaja, ja poika muutenkin vahinko. Isä lähti elämästämme pojan ollessa vuoden.
Nyt joulun aikaan ajattelen, olenko hirveä ihminen. Näen muiden lapsissa suloisen, ihailtavan lapsen, mutta en pidä omastani.
Joululahjoja poika ei minulta paljon saa. Ostin ainoastaan palapelin, pikkuauton ja värityskirjan.

Onko muita, jotka ajattelevat tähän suuntaan?

Hän on 5v poika, joka nukkuu huonosti. Kiukuttelee, kiroilee, huutaa, potkii, räyhää, tappelee, lyö, pierii, kierii, valittaa, itkee, parkuu, viuraa, sählää...

Olen yksinhuoltaja, ja poika muutenkin vahinko. Isä lähti elämästämme pojan ollessa vuoden.

teet sillä tavalla, että hoidat omat vahinkosi niinkuin aikuisen ihmisen pitää. huolehdit pojallesi turvallisen ja onnellisen lapsuuden, etkä kosta mitään omia epäonnistumisiasi lapselle. etsit apua käytösongelmiin ja teet älyttömästi töitä asian eteen, vaikka ei huvittaisikaan.

Lapsi on kasvatustyönsä tuotos ja pitkälti heijastus siitä, miten häntä perheen sisällä nähdään/kohdellaan.

"Kiukuttelee, kiroilee, huutaa, potkii, räyhää, tappelee, lyö, pierii, kierii, valittaa, itkee, parkuu, viuraa, sählää..." "Näen muiden lapsissa suloisen, ihailtavan lapsen, mutta en pidä omastani."

Jos lapsen oman äidin käsitys lapsesta on jo noin negatiivinen, niin voiko siinä oikeasti ihmetellä, että lapsi oirehtii??

Tavaralla ja rahalla ei lasta kasvateta. Tärkeimmät asiat lapsen kasvatuksessa ovat ilmaisia; rutiinit, säännöt, selkeä auktoriteetti, maalaisjärki ja positiivinen palaute. Positiivisuus on yllättävä juttu: Kun lapsi kokee arvostusta, saa hyvää palautetta ja ennenkaikkea tulee hyväksytyksi, niin uskallan väittää että arki on melko kitkatonta.

Jokainen lapsi toisinaan kiukuttelee, huutaa jne. mutta tilanteessa on tärkeää se, että aikuinen säilyttää oman auktoriteettinsa, aikuisen rauhallisen roolin ja kun tilanne on rauhoittunut, niin se vielä käydään läpi. Ainakin omat lapseni ovat jo varsin pienestä asti selkeästi omaksuneet ja alkaneet matkia minua eri tilanteissa ja minusta on itseasiassa tosi mukavaa nähdä lapsen suututtua/ollessa jämynä omia piirteitäni. Homma ei karkaa lapasesta, mutta todellakin lapsi saa tehtyä selväksi missä mennään. Ristiriitatilanteessa esim. lapsen äänensävy muuttuu jämäkän tiukaksi, asento itsevarmaksi ja sitten tulee selkeät käskyt missä mennään "Nyt lopetat kiusaamisen, minua ei kiusata" tai "Äiti, nyt kuuntelet minua. Me lähdetään ulos. Nyt.". Jälkimmäinen siis palautteena äidille, kun on luvattu lähteä ulos, mutta meinaa aamukahvit lapsen mielestä venähtää pitkiksi.

Viisi vuotias on jo niin iso, että ymmärtää syy-seuraus-suhteet. Lapsi ymmärtää myös, että teillä kummallakaan ei ole tällä hetkellä kotona mukavaa kiukuttelujen jne kanssa. Joten tehkää yhdessä säännöt ja sopikaa mitä tapahtuu, jos niitä ei noudata. Kiroilusta pitää tulla anteeksipyyntö (myös jos itse lipsautat kirosanan), huutamisesta ja potkimisesta tulee suraamuksia (esim. suosikkilelu menee takavarikkoon seuraavaan päivään ja jos kiukuttelu ei lopu siihen, niin panokset kovenevat.). Jokaisen päivän päätteeksi käykää läpi vielä päivän kuulumiset: Mikä oli päivässä parasta, mikä tyhmintä. Ja sopikaa, että esim. kymmenestä oikein hyvästä päivästä (koskaanhan ei täydellistä päivää lapsen kanssa kai voi tulla, etteikö jotain sumplittavaa olisi) tulee palkinnoksi vaikkapa uimahalli tmv. retki.

teet sillä tavalla, että hoidat omat vahinkosi niinkuin aikuisen ihmisen pitää. huolehdit pojallesi turvallisen ja onnellisen lapsuuden, etkä kosta mitään omia epäonnistumisiasi lapselle. etsit apua käytösongelmiin ja teet älyttömästi töitä asian eteen, vaikka ei huvittaisikaan.

Peesaan tätä. Tilanne on mikä on ja sun velvollisuus äitinä on hoitaa asiat kuntoon. Tekis mieli oikeesti ravistella äitiä joka sanoo ettei pidä lapsestaan. Ei oo varmaan paljon sua noi kasvatusasiat kiinnostanu. Kunpa poikasi pääsis perheeseen jossa häntä rakastetaan eikä pidettäisi vahinkona. Sääliksi käy lasta

Pidä sille kova kuri, niin eiköhän käytös tuosta parane. Armotta vaan jäähylle, leluja pois ym. ym. kun ei käyttäydy kunnolla. Lisäksi et anna periksi, eli kerran annetut säännöt ja määräykset pätevät myös viiden minuutin päästä ja viiden kuukauden päästä.

Toki pitää myös kehua silloin kun onnistuu ja yleisesti suhtautua positiivisessa hengessä silloin, kun lapsi on nätisti/kunnolla.

Luuletko ettei lapsi huomaa asennettasi häneen? Tällä hetkellä lapsen elämässä ei ilmeisesti ole ketään, kenelle hän tuntisi olevansa tärkeä. Se voipi selittää huonoa käytöstä.

En tiedä miltä toi tuntuu, mutta kyllä mä voin kuvitella, että on haastavaa jos vahingossa on tullu raskaaksi, lapsen isä ottaa hatkat ja lapsi on vielä vähän haastavampi kasvatettava. Sitä mä en ymmärrä, miten tänä päivänä tullaan vahingossa raskaaks ellei ehkäisy oo pettäny vaikka huolellinen olis olluki (esimerkiks pillereistä huolimatta). Lapsi kuitenkin on täysin syytön tohon tilanteeseen, avuton tekemään sille mitään ja raukka on ilmeisesti menettäny jo isänsäkin. Halveksin sitä miestä, semmoset pitäis pistää torin laidalle jalkapuuhun ja ihmisten sylkee päälle. Mutta sinä aikuisena ihmisenä ja lapsen ainoona vanhempana olet velvollinen turvaamaan lapselles mahdollisimman hyvän elämän ja hakemaan tarvittaessa apua itselles ja lapselles. Tuolla menolla teijän tilanne vaan pahenee eikä lapsesta kasva tervettä ja täysjärkistä ihmistä. Haasteellisuus EI ole välttämättä pelkästään vanhemman syytä, toiset lapset on luonteeltaan kiukkusempia, herkempiä kokeilemaan kiellettyjä asioita jne, mutta vanhemman tehtävä on reagoida niihin aikuismaisella ja loogisella tavalla. Jos niin ei tee, niin sen jälkeen saa kyllä kattoa peiliin jos lapsen käytöksessä on ongelmia.

Olipa kurjaa luettavaa... :/

Ootko ap varma, ettei sulla ole masennusta? Väittäisin, että aika epätavallista on tuollainen, ettei äiti pysty tuntemaan MITÄÄN positiivista lastaan kohtaan. Yleensähän ne omat lapset on niitä kaikkein ihanimpia ja muiden lapset saattaa tuntua vaan ärsyttäviltä räkänokilta.

Jotenkin tulee sellainen tunne, että sä syyttäisit lasta sun ja kyseisen miehen erosta...

Itselleni kävi myös niin, että tulin alaikäisenä raskaaksi ja poikaystäväni ei lasta halunnut. Erottiin ja muutin pois, enkä ole häntä sen jälkeen nähnyt. Jostain syystä en katkeroitunut, vaan ymmärsin, ettei ollut valmis isäksi, koska hänkin oli alaikäinen.
Nykyään olen jopa iloinen siitä, että erosimme, koska hänellä oli ihan erilainen arvomaailma, enkä haluaisi sellaista lapsilleni.