Mitä te vastaatte lapselle joka mankuu isäänsä pitämään kesälomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikea ammattivalitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sano, että isin on pakko tehdä paljon töitä, koska äiti vaan lusmuaa koko vuoden. Voit kertoa, että useimmissa perheissä molemmat vanhemmat työskentelevät, ja silloin koko perhe voi lomaillakin yhdessä.

Minä olen omilleni kertonut, että töitä on tehtävä jotta saisi rahaa. Rahaa tarvitaan ruokaan, taloon, leluihin, herkkuihin ja muihin. En ole varma onko tämä oikea tapa selittää asiaa pikkulapsille, mutta mitäpä sitä valehtelemaan.

[QUOTE="alma";26662354]Sano, että isin on pakko tehdä paljon töitä, koska äiti vaan lusmuaa koko vuoden. Voit kertoa, että useimmissa perheissä molemmat vanhemmat työskentelevät, ja silloin koko perhe voi lomaillakin yhdessä.[/QUOTE]

Mies tekisi yhtä paljon töitä vaikka olisin töissä.Tietyt hommat sen vaan on tehtävä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26662382]Mies tekisi yhtä paljon töitä vaikka olisin töissä.Tietyt hommat sen vaan on tehtävä.[/QUOTE]

No sitten voit kertoa, että isi viihtyy töissä hyvin, koska kotona joutuu kuuntelemaan äitin jatkuvaa kitinää. Kyllä lapsi varmasti ymmärtää.

[QUOTE="alma";26662399]No sitten voit kertoa, että isi viihtyy töissä hyvin, koska kotona joutuu kuuntelemaan äitin jatkuvaa kitinää. Kyllä lapsi varmasti ymmärtää.[/QUOTE]

Turhaan ilkeilet,isänsä on yrittäjä ja näin kesäaikaan hänen on tehtävä paljon töitä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26662408]Turhaan ilkeilet,isänsä on yrittäjä ja näin kesäaikaan hänen on tehtävä paljon töitä.[/QUOTE]

Sanot sille lapselle vaikka noin.

Ehkä se mies voi pitää lomaa joskus myöhemmin kun töissä rauhoittuu?

Miten te oikein kasvatatte niitä lapsianne kun heille tulee edes mieleenkään mankua että vanhemmat jäisivät töistä pois!

Ja lapselle sanoisin vain, että aikuiset päättää milloin lomansa pitävät. Yksinkertaista.

Siis no me ei ainakaan pikkulapsivaiheessa(ennen kouluikää) edes pidetä yhtäaikaa lomia, että kumpikin vanhempi saa olla mahdollisimman paljon lasten kanssa. Lapset(nyt 3 ja 5) ovat kyllä alusta alkaen ymmärtäneet, että nyt toinen on meidän kanssa ja toinen töissä.
Ollaan kerrottu työnteosta ihan nuo perusfaktat, mitkä joku jo mainitsi. Käydään töissä, että saa rahaa, että voi ostaa ruokaa, käydä uimassa, käydä lomareissussa, maksaa hotellin, ostaa polkupyörän, ostaa auton jne. Eli että työstä saadaan rahaa, jolla sitten saadaan elintasoa ja meillä esim. maksetaan lastenhoitajan palkka niiltä päiviltä jolloin kumpikin töissä.

Kerrot että isin pitää olla nyt töissä ja sit kun töissä tilanne rauhoittuu niin isi pitää pidemmän loman , jos siis pitää loman.
Välillä on hankalaa töissä perustella lapsille miksi he ovat hoidossa kun kaikki muut lomailee ja varsinkin kun osa lomailee 1,5-2kk. Lapsi kokee sen todella epäreiluksi :( Muut lomailee ja käyvät kivoissa paikoissa , ulkomailla jne.
Jos perhe lomailee muulloin kuin kesällä tämä on helppo selittää lapselle mutta ongelmallisia ovat nämä tapaukset joissa lapset on hoidossa läpi vuoden ja ovat korkeintaan 1-2viikkoa lomalla vuodessa .

No mä en varmaksi tiedä kerkiääkö nyt syksylläkään pitämään lomaa,jouluna ehkä n. 2 viikkoa tms. Kun on yrittäjä niin aina on kiire. Eikä tämä johdu siitä että itse olen kotona.

Kerro sitten, että isi ei ehdi pitämään lomaa, koska on yrittäjä. Monen muun isit eivät ole, vaan saavat säännöllisesti kuukausipalkkansa. Yrittäjällä on hiukan eri asia. Elämä on ja muista poikani miettiä isona minkä ammatin valitset. yrittäjällä ei ole kovin kummoisia lomia.

Eiköhän poika ymmärrä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26662740]No mä en varmaksi tiedä kerkiääkö nyt syksylläkään pitämään lomaa,jouluna ehkä n. 2 viikkoa tms. Kun on yrittäjä niin aina on kiire. Eikä tämä johdu siitä että itse olen kotona.[/QUOTE]

Kukaan ei ole korvaamaton :( näin se vaan on .
Jos pistää yrityksensä AINA perheen ja lomien edelle niin paha juttu. Tunnen monta yrittäjää jotka pitää 4-6viikkoa lomaa vuodessa mutta eivät tietenkään kiireaikoina eivätkä yleensä silloin kuin toisilla on lomaa.
He tinkivät pikkaisen tuloistaan jotta voivat olla yhdessä perheen kanssa :)
Muistelen että tätä samaa asiaa on puitu täällä ennenkin.

[QUOTE="heh";26662773]Kerro sitten, että isi ei ehdi pitämään lomaa, koska on yrittäjä. Monen muun isit eivät ole, vaan saavat säännöllisesti kuukausipalkkansa. Yrittäjällä on hiukan eri asia. Elämä on ja muista poikani miettiä isona minkä ammatin valitset. yrittäjällä ei ole kovin kummoisia lomia.

Eiköhän poika ymmärrä.[/QUOTE]

Voin mä noin kertoa mutta eipä tuo auttanut isänsä tapauksessa vaan alkoi yrittäjäksi kuten isänsä oli aikoinaan.

[QUOTE="mä";26662780]Kukaan ei ole korvaamaton :( näin se vaan on .
Jos pistää yrityksensä AINA perheen ja lomien edelle niin paha juttu. Tunnen monta yrittäjää jotka pitää 4-6viikkoa lomaa vuodessa mutta eivät tietenkään kiireaikoina eivätkä yleensä silloin kuin toisilla on lomaa.
He tinkivät pikkaisen tuloistaan jotta voivat olla yhdessä perheen kanssa :)
Muistelen että tätä samaa asiaa on puitu täällä ennenkin.[/QUOTE]

No hänellä ei ole ketään kuka alkaisi sijaiseksi ja kun on vasta aloittanut yrittäjänä niin
asiat on näin muutaman vuoden kuluttua voi pitää sit lomaa.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26662790]Voin mä noin kertoa mutta eipä tuo auttanut isänsä tapauksessa vaan alkoi yrittäjäksi kuten isänsä oli aikoinaan.[/QUOTE]

Tykkäävät olla yrittäjiä? Ei kai sekään paha asia ole että tykkää työstänsä. Se kyllä on jos ei halua viettää yhtä viikkoa kesässä perheensä kanssa. Mitä siellä surkuttelet. Keksi sinulle ja pojalle tekemistä. Isi on töissä ja sillä selvä. Jos keksisit menoa ja lomailisit poikasi kanssa niin hänen ei tarvitsisi miettiä tuollaisia. Ryhdistäydy!

[QUOTE="heh";26662773]Kerro sitten, että isi ei ehdi pitämään lomaa, koska on yrittäjä. Monen muun isit eivät ole, vaan saavat säännöllisesti kuukausipalkkansa. Yrittäjällä on hiukan eri asia. Elämä on ja muista poikani miettiä isona minkä ammatin valitset. yrittäjällä ei ole kovin kummoisia lomia.

Eiköhän poika ymmärrä.[/QUOTE]

Juuri näin.

Ammatinvalintakysymys kuten opettajien kesälomat, lehdenjakajien vapaat päivät, vuorotyöläisten arkivapaat ja vastaavasti ilta- ja yövuorot, toimistoihmisten (useimmiten) automaattiset viikonloppuvapaat, tiettyjen ammattien etätyöpäivät jne.

Ihmisillä on eri ammatteja ja niissä pitää tehdä eri aikoihin ja eri pituisia työpäiviä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";26662799]No hänellä ei ole ketään kuka alkaisi sijaiseksi ja kun on vasta aloittanut yrittäjänä niin
asiat on näin muutaman vuoden kuluttua voi pitää sit lomaa.[/QUOTE]

:( ei tule ikinä sitä hyvää aikaa jollei sitä tee ja järjestä itse.
Lasten kannalta se on sitten myöhäistä lomailla yhdessä kun lapsi on tottunut ettei isällä ole aikaa .

Tykkäävät olla yrittäjiä? Ei kai sekään paha asia ole että tykkää työstänsä. Se kyllä on jos ei halua viettää yhtä viikkoa kesässä perheensä kanssa. Mitä siellä surkuttelet. Keksi sinulle ja pojalle tekemistä. Isi on töissä ja sillä selvä. Jos keksisit menoa ja lomailisit poikasi kanssa niin hänen ei tarvitsisi miettiä tuollaisia. Ryhdistäydy!

Kyllä he tykkäävät. Ja oli hän 1,5 viikkoa lomalla ja kävimme särkänniemessä ja muumimaailmassa.
Minä olen pojan kanssa käynyt puistoissa,uimassa yms.

[QUOTE="mä";26662823]:( ei tule ikinä sitä hyvää aikaa jollei sitä tee ja järjestä itse.
Lasten kannalta se on sitten myöhäistä lomailla yhdessä kun lapsi on tottunut ettei isällä ole aikaa .[/QUOTE]

No ennen ei voi isoja lomia pitää kun muutaman vuoden päästä.

Yhteistyössä