Mitä te touhuilette lastenne kanssa sisällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Leikkivätkö lapset paljon keskenään vai touhuatteko heidän kanssaan yhdessä? Jos niin mitä?

Askarteletteko? Jos niin mitä? Kuinka usein? Onko teillä joku "askarelulaatikko" kotona että on aina välineitä jos haluaa jotain tekasta?

Mitä muuta kivaa te keksitte? Ideoita kaipailen. :D

leikitään leluilla
rakennellaan
muovailuvahaa muotoillaan
väritetään, piirretään
mielikuvitusleikkejä jne jne
yks päivä kyhättiin pahvilaatikoista laiva yms.

Joskus askarrellaan, äiti oli aikoinaan pph että hänen askarteluohjeensa on hyvänä apuna. Paljon ihan leikitään yhdessä ja lapset keskenään kotia ja nukeilla ja majaa tekevät yms. kun 1,9v nukkuu niin isomman 4v kanssa pelataan tai luetaan tai sitten sitä askartelua. Jos innostuvat päinsä leikkimään, en mene sekaamaan.

Meillä on nyt 4v innostunut koululeikeistä eli tykkää kun tehdään harjoitustehtäviä ja välillä on välitunti ja sitten kotitaloustunti jolloin tehdään ruokaa leikisti... leivotaan yhdessä, muovailut

Lapset leikkii ja tappelee keskenään.
Esikoinen lueskelee.
Katsovat telkkua ja pelaavat tietsikalla.
Piirtelevät ja tekevät palapelejä.
Esikoisen kanssa pelataan lautapelejä, korttia yms.

Mä en oo leikkijätyyppi enkä osaa askarrella.

Meillä on askartelulaatikko.
Lautapelejä.
TV ja tietokone :ashamed:
Piirrustusvälineet ja "pisteestä pisteeseen" - tehtävät, sokkelotehtävät jne ovat kova sana.
Leikitään leluilla.
Pidetään tanssikoulua, satujumppaa jne.
Leivotaan ja tehdään ruokaa.
Luetaan kirjoja.

eipä paljn mitään, paitsi joskus leivon.

meillä on kummalliset lapset. ulkona eivät osaa tehdä muuta kuin tapella, mutta sisällä touhuavat yksin tai keskenään. sisällä kuopus leikkii ja esikoinen lukee ja yhdessä pelaavat ja leikkivät.

ulkona meidän vanhempien pitää olla mukana pelaamassa, siellä on tylsää.

meiltä löytyy kans askartelulaatikko, 5v kyhäilee siitä jotain lähes päivittäin, joskus saatan olla kaverina..
lapset leikkivät paljon keskenään, isommalla on yleensä aina joku kaveri ja pienempi joko seuraa niitä tai seurailee mua kun teen kotihommia..
olen itse aika laiska koko ajan leikittämään/keksimään leikkejä.. :ashamed:

Meillä mennään aina tilanteen mukaan. Jos pojilla on yhdessä tai erikseen joku kiva juttu tai leikki menossa, niin silloin vetäydyn mieluusti taustalle seurailijaksi ja joskus pyydettäessä osallistun leikkiin tai kehittelen sitä, jos tulee "pattitilanne"... Autoleikit eri muodoissaan ovat in, pelataan, muovaillaan, luetaan (paljon), soitetaan, lauletaan...Mut jos on huu-haa- meininkiä eli jompi kumpi ei saa otetta mitä sitä tekis, niin sitten marssimme askartelukaapille ja ryhdymme ideoimaan. Mulla on aika laajat valikoimat, mitä tehdä, ja usein pojat materiaaleja katsellessaan heittelevät kehiin, mitä vois tehdä. Kaapista löytyy eril. paperivalikoimaa silkkipaperista tussi-/vesiväri papereihin, pahvia, kartonkeja... Eril.kyniä, vesivärejä, sormivärejä, liituja...tarroja, kiiltokuvia, helmiä,kankaita, lankoja, villaa, puuhakirjoja... Nyt ollan tehty esikoisen kans kollaaseja, huonetauluja, musiikkimaalausta, koruja.. Keskimmäinen on kiinnostunut vesi- ja sormiväritöistä, harjoittelee saksien käyttöä leikkaamalla lehdistä kuvia (lähinnä autoja :) )yms.... Kivaa on!

Yhteistyössä