Mitä te tekisitte tässä tilanteessa:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täystyöllistetty vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

täystyöllistetty vieras

Vieras
Oon työttömänä peruspäivärahalla, mulla on nyt ollut viikon verran omien kolmen lapsen lisäksi kolme kaverin lasta ympärivuorokautisessa hoidossa. Tarjoan siis yösijan lisäksi ruuat, sään mukaan jätskitkin, pyykinpesut ja samat harrasteet (uimahallia, liikennepuistoa jne.) kuin omille lapsillenikin.

Kaveri on puhunut jo useamman kerran, että laittais mulle jotain kulukorvausta, mutta aina tuntuu unohtaneen. Kyse on omaa perhettäni huomattavasti parempituloisesta yhäristä, hakee ja saa myös elarit isiltä. Mun talous ei romahda ylimääräisistä kulusita ja omat lapsenikin tykkäävät kun saavat vanhat kaverinsa takaisin kotikulmilleen, mutta samalla tämä mun kaveri kertoo että siskonsa antoi hänelle tukun lounasseteleitä kun katsoi siskon lapsen perään yhden yön!

Että eikö tää ihminen jotenki tajua yhtälöä??? En oikeen usko että hän mua kusettaisi, että ei vaan tajua kuinka vähällä rahalla mä lapsiansa ruokin ja viihdytän? Että ei niitä lounareita meille asti liiennyt hänen lastensa ruokia maksamaan.

No, minusta jos on harvinainen tapaus, eli on teillä kerran vuodessa tms. niin antaisin mennä. Maksaisin ne muutamat kympit siitä ettei tarvitsisi nostaa asiasta juttua ja mahdollisesti pahoittaa mieliä puolin ja toisin.

Jos kyseessä on toistuva juttu, ottaisin asian puheeksi omalta kantiltani ja nätisti. Tyyliin, kuule, en edes ymmärtäny mutta tää kuuden lapsen kaitsenta, vaiks hauskaa onkin, maksaa vähän enemmän ku mihin olin varautunu. Sä juttelit niistä lounasseteleistä ku sait sun siskolta, et meinais et voisit antaa mullekin jonkun niistä? Tekee hiukan tiukkaa. Siis lapset on hauskoja, enkä taho olla mikään nipo, mut mulla ei oo oikeesti varaa tähän tälläi yksinään...

.. valitettavasti monet jotka saa tällästä apua ei osaa antaa mitään takas päin.

SItten tuo yh-vapaamatkustaminen. Olen ollut itsekkin yh:na, mutta kyllä meillä rahaa silloin kun olin TYÖSSÄ, yh kolmelle, oli enemmän kun mitä kun nyt perheenä + yksi lapsi lisää. Sai asumiseen jeesiä, (asun nyt pienemmässä asunnossakin kun silloin! ) sai elatusmaksuja, sai yh-korotuksia, sai säännöllistä vapaata ja apua jaksamiseen suorastaan tyrkytettiin. Ei varmaan koskaan oo tarvinnu niin tarkkaa taloutta pitää kun vanhempainvapaa+opiskeleva puoliso.

Rahaa ruokaan ja toimintaan ei sinäänsä mene paljoakaan, kun täällä on extralapsia, tehdään vaan vähän isompia annoksia kerralla, mutta meillä käyvät lapset kyllä saa meijen lapsia vastavuorosesti niille kylään.

Ehkä jos et kehtaa suoranaisesti sanoa ja kaveris lapset on sulla vaikka viikon, kysyt millon hänellä on loma, jos sinä vaikka kävisit lomalla lapsista saman verran. Jos se ei kävis, hankkiutusin kaverista eroon tai jos hän jotain kuluja haluaisi sinulta periä lasten ylläpidosta niin pyydä pistämään eka sulle se mitä hänen lapsista tuli sulle kuluja.

Sinäänsä yh:lle kuin parisuhteessa elävälle miehelle ja naiselle tekee hyvää pitää pieni breikki lapsista ja saada omaa hengitystilaa. Mutta sitä ei saa repiä kenenkään niskasta tai kukkarosta. Ja lasten tulee olla tarpeeksi vanhoja ollakseen vaikka sen viikon hoidossa.

Yhteistyössä