Mitä te tekisitte? (Kissoista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tai sit opiskelet vähän kissojen käyttäytymistä ja mietit miten ongelman voisi hoitaa ilman kissojen pois laittoa. Tässä sulle linkki mistä kannattee kysyä neuvoa ennemmin kuin täältä. http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

Alkuperäinen kirjoittaja se samma:
Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Alkuperäinen kirjoittaja vinci:
no jos asut rauhallisella alueella missä on muitakin kissa ihmisiä niiin päästä ulos vaan.
elämä rauhottuu ja saat pitää kissat.viet sitten piikille jos alkaa naapurit niistä valittamaan.

ja kyllä olen tietoinen etteivät kisulit saa pissiä yleisiin paikkoihin jne jne...
kissat on luotu oleen ulkona ja ne on paljon pirteempiä kun ne pääsee sinne.
ja kyllä tiedän että ne saattavat jääädä auton alle tai jonku haukan viemäksi mutta ainakaan niiitä ei tarvi lopettaa sen takia että ne tahtoo pihalle!!! joku olis kuitenkin mua tahtonu tästä valottaa....

toi aitaus on kans hyvä idea mut pitäää tehä katoksellinen ettei ne hyppää pois...

Miks ihmiset ei ymmärrä/muista, että kissa on peto joka tappaa linnut ja oravat kiinni saadessaan. Keväisin käy pesiin tappamassa poikaset. Elkää hyvät ihmiset niitä kissoja päästäkö irti tekemään tuhojaan, eivät kuulu Suomen luontoon! Aitaus pihaan tai piikille.

Laitetaan sinut piikille jos syöt lihaa taiaidataan niin että voit syödä enää vain vihanneksia. Mieti miten suuria kärsimyksiä ja maailmantuhoa aiheuttaa karjatilojen pito ja ja matka teurastamolle ja itse teurastus. Muista ettet tuomitse muita lihansyöjiä niin kauan kun itse annat lastesi tai itsesi syödä lihaa.

t: toinen lihansyöjä joka osaa ajatella

Hö, en nyt ymmärrä mikä asiayhteys näillä oli, mutta en syö lihaa, eikä lapsenikaan jos se sinua rauhoittaa...

koita edes tarjota vaikka mihin. jos ei kukaan ota niin sit piikille. ei tollasta kusemista ja tappelua sun muuta tarvii sietää.

nimimerkillä silmäluomessa ikuinen arpi kissalta, muutama milli niin.......

Alkuperäinen kirjoittaja kuspis:
Päästäisin pihalle.Kuseehan nuo aikuset miehet(ja naisetkin) mihin sattuu,niin miksi sitten pitäisi rajoittaa kissan kusemista.

Koittaisn saada apulan kautta uuden kodin kissoille,jos ei löydy niin leikkauttaisin ja kokeilisin uudelleen.Poika kissan leikkautus maksaa melkein saman verran kuin lopetus,ja jos yhtään kissosistaan välittää niin hyvään kotiin ne voi kyllä antaa mielluummin ku lopettaa.

t.naapuri joka taas eilen näki miehen kusevan auton päälle!

No ei oo ainakaan mun tarvinnu kuistiltani käydä naisia tai miehiä pois hätistelemässä kuseksimasta.
Aika ontuva vertaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ette pidä itse ni vie vaan piikille, voit olla varma etteivät tuu kokemaan huonoa kohtelua, heitteillejättöä jne.
Koskaan ei voi tietää mimmoseen kotiin joutuvat, tai vaikka eka hyväänkin - entäs jos he päättävät luopua syystä tai toisesta - mimmoseen sitten joutuvat??? Loppuelämä voi olla kiertoa paikasta toiseen tai huonoa kohtelua.

Mä veisin oman lemmikkini piikille jos itse en voi pitää! Tai sitten joku tosi läheinen jonka tunnen että saan aina tietää miten menee ja lupuksen että ilmoittaa mulle jos joutuu luopumaan siitä - ja mä veisin piikille!

Yleensä jos joku on valmis antamaan kodin aikuiselle kissalle,niin se kissa myös pidetään loppuun asti.

Ei voi piikki olla ratkaisu.Entäpä jos kissat pääsevät hyvään kotiin josta niitä ei ikinä laiteta eteen päin.ja kissat saisivat nauttia olostaan.
Itse tekisin kaikkeni jotta kissoillani olisi hyvä olla ja että ne saisivat elää elämäänsä.luuletko että kissa nauttii siitä kun se kuolee.Eikö parempi vaihto ehto ole kuitenkin saada hyvä elämä jossain uudessa hyvässä kodissa.

Miks ihmiset ei ymmärrä/muista, että kissa on peto joka tappaa linnut ja oravat kiinni saadessaan. Keväisin käy pesiin tappamassa poikaset. Elkää hyvät ihmiset niitä kissoja päästäkö irti tekemään tuhojaan, eivät kuulu Suomen luontoon! Aitaus pihaan tai piikille.[/quote]

tämä on ihan selvää kuten myös se että ihminen tappaa myös sekä syödäkseen että huvikseen. ja miski siitä syystä että siitä saa hiukan elämään säpinää ja vauhtia ja harrastus...mitäs sisäkissat harrastaa..no niillä muovisilla leluhiirillä leikkiä sehän vasta mukavaa..
onhan metsässä haukkoja ja muita mitkä syövät myös hiiriä ja pikkulintuja...käki pesii toisen pesään jne..petoja nekin on mut koska niitä ei pidetä lemmikkeinä niin ne saa jatkaa tihutöitään...
susia jotka syö pihasta koirat tai hyökkii lasten päälle...yms
juu että kissathan ne pahoja onkin....

Jos ette pidä itse ni vie vaan piikille, voit olla varma etteivät tuu kokemaan huonoa kohtelua, heitteillejättöä jne.
Koskaan ei voi tietää mimmoseen kotiin joutuvat, tai vaikka eka hyväänkin - entäs jos he päättävät luopua syystä tai toisesta - mimmoseen sitten joutuvat??? Loppuelämä voi olla kiertoa paikasta toiseen tai huonoa kohtelua.

Mä veisin oman lemmikkini piikille jos itse en voi pitää! Tai sitten joku tosi läheinen jonka tunnen että saan aina tietää miten menee ja lupuksen että ilmoittaa mulle jos joutuu luopumaan siitä - ja mä veisin piikille!

Juuri tätä olen itsekin pelännyt, ja sen vuoksi tuo piikille vienti mielessä. Itse olen kuitenkin sopeutunut noiden kissojen oikkuihin. Mitä olisi uusi emäntä kenties tehnyt, jos olisi nähnyt pissimässä altaaseen. Olisiko siitä tullut suoraan lähtö kiertolaiseksi pihalle. Minulle kissat ovat vuosien myötä tulleet rakkaiksi ja en haluaisi sitä vaikeintakaan päätöstä heittää muiden harteille.

Hö, en nyt ymmärrä mikä asiayhteys näillä oli, mutta en syö lihaa, eikä lapsenikaan jos se sinua rauhoittaa...

Jos et ymmärrä että teurastamot ovat usein pitkäaikaisia kidutuspaikkoja niin mitä sinä ymmärrät pikkulinnuista? Sekö että kissalle valmisruoassa teurastamolta tuotu liha olisi parempi kuin metsästys? En halua tuomita sinua.
Mutta asenteesi on tuhoava.
Se että lintuja katoaa sukupuuttoon ei ole satunnaisen myös kotona syövän lemmikin vika. Suomessa on supikoiria, kettuja, tauteja, minkkejä, kärppiä.. käärmeitä.. pikkupoikia jotka keräilee munia pesistä ja ampuu ritsalla oravia. Pitäisikö kurittomat pikkupojatkin tappaa? Mielestäni ei pitäisi. Mutta lasten ja ikuisten kiduttamat ja teurastamat eläimet kärsivät.

Hienoa että ette itse syö lihaa. Mutta antakaa lemmikkien syödä ennemmin lintuja kuin teurastamolihaa jossa ei tiedä miten pitkään eläintä on pidetty huonoissa oloissa vankina ja sen jälkeen teurasautoon ja stressi ja kuolema.

Joo joo plaa plaa. Varmaan sinua ei kiinnosta muut kuin ihmiset. Mutta sanoinpa vain

Jos mulla olis vastaava tilanne, yrittäisin löytää kisuille asiantuntevat kodit. Ja mikäli se ei millään onnistuisi, niin sitten vasta miettisin sitä piikille vientiä.

Mutta vielä tuohon kissojen irrallaan juoksemiseen (ainakin täällä okt-alueella taajamassa).

Minä nappaan jokaisen missen tuosta terassilta ja kiikutan löytöeläinkotiin.
Eräs naapuri kun oli kitissyt että "onhan meiän kissoilla pannat joissa puhelinnumerotkin.."
Hyyvä, no katotaan kuinka kauan viittivät maksella löytöeläinkodille kun kissaansa sieltä noutavat. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juuri tätä olen itsekin pelännyt, ja sen vuoksi tuo piikille vienti mielessä. Itse olen kuitenkin sopeutunut noiden kissojen oikkuihin. Mitä olisi uusi emäntä kenties tehnyt, jos olisi nähnyt pissimässä altaaseen. Olisiko siitä tullut suoraan lähtö kiertolaiseksi pihalle. Minulle kissat ovat vuosien myötä tulleet rakkaiksi ja en haluaisi sitä vaikeintakaan päätöstä heittää muiden harteille.

Niin, sulle rakkaita - mutta uusi omistaja ei välttämättä ehdi edes kiintyä ja sitten jos tulee tarve pääsät eroon, se/ne annetaan minne tahansa kunhan vaan eroon pääsee.

Kyllä tuo piikille vienti on sitä rakkautta eikä se että annetaan mihkä vaan...

Saat rauhan että eivät tuu kärsimään. Mutta yrittäisin kyllä itse kaikki konstit ekaksi ja vasta sitten piikille. Kokemusta on itsellä kun veiläkibn katsotaan tokeneeko tuo kissa "eläjäksi" mutta itketty ja varattu aikaa piikille ja peruttu ja taas uudet konstit kokeilussa jne. lekurikäynnit ja dieettiruoat ja hirveet lekurimaksut. Meillä kyse oksentelevasta kissasta jolle ei vikaa tahdo löytyä, mutta vuosikausien oksusiivoukset käy voimille - nyt taas rauhallisempi jakso (viikko...). Mutta kaikki yritetään kun on niin rakas.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja kuspis:
Päästäisin pihalle.Kuseehan nuo aikuset miehet(ja naisetkin) mihin sattuu,niin miksi sitten pitäisi rajoittaa kissan kusemista.

Koittaisn saada apulan kautta uuden kodin kissoille,jos ei löydy niin leikkauttaisin ja kokeilisin uudelleen.Poika kissan leikkautus maksaa melkein saman verran kuin lopetus,ja jos yhtään kissosistaan välittää niin hyvään kotiin ne voi kyllä antaa mielluummin ku lopettaa.

t.naapuri joka taas eilen näki miehen kusevan auton päälle!

No ei oo ainakaan mun tarvinnu kuistiltani käydä naisia tai miehiä pois hätistelemässä kuseksimasta.
Aika ontuva vertaus.

Kunhan laitoin.kyrsii niin ku nuo aikuset ukot ja akat kusee baarireissuillaan vaikk mihin.
Niin ja muuten,minun ei ole tarvinnut ikinä ajaa kissaa pois pihaltani.Enkä ole joutunut kissankusiuhriksi.

Mitenpä selität lapsille ku naapurin ukko luulee saavansa heilutella piliään missä haluu.Ihanaa kun tuli tämä uusi tupakkajuttukin et ulkona pitää poltaa.Meillä kun on tuossa keskustassa sellainen räkälä,missä juopot heiluu tupakal.Ja kusevat samalla.mukavaa sit ku penskat pyöräilee koulusta kotiin.
Kissan pissaamisen voi nyt vielä jotenkin selittää.
Ei liity aiheeseen,mutta tulipa vaan purettua.

Miks ihmiset ei ymmärrä/muista, että kissa on peto joka tappaa linnut ja oravat kiinni saadessaan. Keväisin käy pesiin tappamassa poikaset. Elkää hyvät ihmiset niitä kissoja päästäkö irti tekemään tuhojaan, eivät kuulu Suomen luontoon! Aitaus pihaan tai piikille.

tämä on ihan selvää kuten myös se että ihminen tappaa myös sekä syödäkseen että huvikseen. ja miski siitä syystä että siitä saa hiukan elämään säpinää ja vauhtia ja harrastus...mitäs sisäkissat harrastaa..no niillä muovisilla leluhiirillä leikkiä sehän vasta mukavaa..
onhan metsässä haukkoja ja muita mitkä syövät myös hiiriä ja pikkulintuja...käki pesii toisen pesään jne..petoja nekin on mut koska niitä ei pidetä lemmikkeinä niin ne saa jatkaa tihutöitään...
susia jotka syö pihasta koirat tai hyökkii lasten päälle...yms
juu että kissathan ne pahoja onkin....

Pointtini olikin se, että KISSA ei kuulu SUOMEN luontoon, ja tästä voit vaikka googlettaa lisää tietoa jos kiinnostaa miten niiden irti pitäminen vaikuttaa Suomen luonnonvaraisiin eläimiin. Ainahan voi miettiä että eihän se mitään kun mulla on nyt vaan tää yks kissa irti, niin eihän se paljon tee, mutta entäpäs kun jokainen kissan omistaja ajattelisi samalla tavalla. Missäs päin Suomea se oli juuri joku vuosi sitten kun tuli iso kissaongelma ja piti ukkojen lähtä aseiden kanssa metsästämään villiintyneitä kissoja kun tappoivat suurinpiirtein kaikki pikkueläimet isolta alueelta. Jos haluatte kissoja pitää irti niin muuttakaa niiden kanssa sinne missä niitä on luonnonvaraisena etteivät järkytä sitten ekosysteemiä täällä.

[/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja ei halua tuomita:

Jos et ymmärrä että teurastamot ovat usein pitkäaikaisia kidutuspaikkoja niin mitä sinä ymmärrät pikkulinnuista? Sekö että kissalle valmisruoassa teurastamolta tuotu liha olisi parempi kuin metsästys? En halua tuomita sinua.
Mutta asenteesi on tuhoava.
Se että lintuja katoaa sukupuuttoon ei ole satunnaisen myös kotona syövän lemmikin vika. Suomessa on supikoiria, kettuja, tauteja, minkkejä, kärppiä.. käärmeitä.. pikkupoikia jotka keräilee munia pesistä ja ampuu ritsalla oravia. Pitäisikö kurittomat pikkupojatkin tappaa? Mielestäni ei pitäisi. Mutta lasten ja ikuisten kiduttamat ja teurastamat eläimet kärsivät.

Hienoa että ette itse syö lihaa. Mutta antakaa lemmikkien syödä ennemmin lintuja kuin teurastamolihaa jossa ei tiedä miten pitkään eläintä on pidetty huonoissa oloissa vankina ja sen jälkeen teurasautoon ja stressi ja kuolema.

Joo joo plaa plaa. Varmaan sinua ei kiinnosta muut kuin ihmiset. Mutta sanoinpa vain

Tiedän kyllä varsin hyvin ja lihaa en syö eettisen näkökannan takia, sinulla vain asiayhteys ontuu aika pahasti. Eli kaikkien tulisi lopettaa kissoille valmisruoan ostaminen ja antaa metsästää omat ruokansa? Kuinkahan tuon Suomen luonnon sitten kävisi kun vilistäisi nuita kotikissoja irrallaan tappamassa kaiken. Luepa edellinen viestini. Ja lopeta se lihan syöminen kun itsekin tiedät kerta millaista lihan tuotanto on, kumpikohan meistä nyt olikaan se jota kiinnostaa vain ihmisten hyvinvointi :/ Eli teuraseläinten kärsimykset vähenee sinun mielestä niin että kissat metsästää itse ruokansa, ja sinä ja muut lihansyöjä-ihmiset voivat syödä sitten sitä teurastamo lihaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Päästäisin ulos, kissojen mielestäni kuuluu olla vapaana - vaikka tiedän ettei se joka paikassa ole helppoa ;)

Jaahas. Joo, ja jos olet mun naapuri niin tasan saat kattellakun kissas saa päivittäin äkkilähtöjä mein terassilta kukkiin kuseksimasta. Kiissojen kuuluu olla kiinni, ihan niiku koirienkin.

Kannattaa laittaa karkoitetta; sitruunaa! Sitruunan (tai appelsiinin) paloja, niin kyllä lakkaa kuseskelut. Kaupoissa myydään myös erilaisia sitruunaöljyjä ja tuoksuja.
Yksi hyvä keino on ottaa muksujen vesipyssy ja kytätä ko. kissaa. Kun saat rysänpäältä kiinni, ruittase kunnon vesisuihku, ei varmasti tule toisten!

Ps. meidän kissat kulkee vapaana. Leikattu, rokotettu, tatuoitu ja madotettu.

Kissa on eläin jota ei saisi häiritä tämän ollessa pissalla tai kakalla. En siis ihmettele jos kissa puree jos sen takapuolta menee painamaan alas kesken pissaamisen.
Mä kyllä epäilen että 6 vuotiaat kissat alkaisi oireilemaan koska pääsivät karkaamaan ulos kerran tai pari. Jos muuten ovat olleet sisäkissoja.
Ettei nyt oireilu olisi merkki jostai muusta? Vaikka siitä remontista?
Kissat stressautuvat helposti kaikesta muutoksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja 123697/:
Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Päästäisin ulos, kissojen mielestäni kuuluu olla vapaana - vaikka tiedän ettei se joka paikassa ole helppoa ;)

Jaahas. Joo, ja jos olet mun naapuri niin tasan saat kattellakun kissas saa päivittäin äkkilähtöjä mein terassilta kukkiin kuseksimasta. Kiissojen kuuluu olla kiinni, ihan niiku koirienkin.

Kannattaa laittaa karkoitetta; sitruunaa! Sitruunan (tai appelsiinin) paloja, niin kyllä lakkaa kuseskelut. Kaupoissa myydään myös erilaisia sitruunaöljyjä ja tuoksuja.
Yksi hyvä keino on ottaa muksujen vesipyssy ja kytätä ko. kissaa. Kun saat rysänpäältä kiinni, ruittase kunnon vesisuihku, ei varmasti tule toisten!

Ps. meidän kissat kulkee vapaana. Leikattu, rokotettu, tatuoitu ja madotettu.

Meidänkin asuinalueella useat kissat kulkee vapaina. Pissaavat ja kakkaavat kaupungin omistuksessa olevan leikkikentän hiekkalaatikon. Ei siinä auta muu kun lapion kanssa käydä se laatikko joka kerta läpi ja viskoa kakat pois. Pissoille ei voi tehdä mitään. Siellä muksut sitten leikkivät pissojen seassa.
Samaiset kissat kakkaavat myös talomme pyykkinaurujen alustat. Kivahan se on pyykkiä laitella kun nurmikko on täys paskaa.
Kissat sinkoilevat myös autojen alle. Juuri hiljattain eräs nainen järkyttyi kun teilasin naapurin kissan autollaan. Kissa raukka ei edes heti kuollut, vaikka aivot valui kadulle.
P.S Meidän leikatut ja madotetut kissat kulkevat vapaina vain asunnossamme.

Yhteistyössä